Byggtråd: Cafe-räcer Cb 985

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Jodå, jag såg bilderna Micke. Det är ditt bygge, och jag ska inte klanka på det.

Det jag däremot tror (obs tror eftersom jag inte mätt på din hoj) är att den visst klarar mer stukning av chassiet.
Din hoj har ju original en närmast chopperlik gaffelvinkel med moderna mått mätt! :D

Så med rätt "lut" på hojen kommer gaffelvinkeln att närma sig moderna sporthojars = kalasbra skulle jag tro. Å du har ju styrdämpare.

Sen....finns de där Com-Starhjulen oxå i 17" vilket du nog borde hitta ett och kränga på fram.

Detta tillsammas med ytterligare chassietweakning kommer föra bygget ända in i kaklet.


18"-Hjul är mer caféräser.
19" är ju lite väl kanske men bättre än 17". Utseendemässigt alltså.
17" blir för små sen när man själv sitter på. 16" är på tok för litet.
Om man inte är lika "lång" som Dani Pedrosa alltså:D

Håller nån med eller e de bara jag?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jo, kan låna hem en vinkel grunka från jobbet å mäta lite! Hur mäter man förresten? Ett plant underlag (garage golvet) och mot ytterbenen?

Så länge hojen står plant, så kan du bara ta ett vattenpass hålla det rakt och sen mäta längden från vattenpasset upp till två punkter på framgaffeln så att du får en triangel, eller så klipper du till en kartongbit. Ser du till att du har ett 90graders hörn så blir det jätteenkelt att räkna ut vinklarna sen ;)

Eller rita upp det på ett papper och mäta sen när du väl har måtten.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hmm ok!

Dom ska lackas om, mest troligt i guldkulör, så det spelar ingen roll!

Eker form och storlek är det som är viktigt då och givetvis att dom passar rätt bra.

Det sitter 130 däck på nu, tror det står så i reg papprena men är lite osäker. Jag hade nog tänkt häkta på 140 däck oavsett vad jag kommer använda för fälg, detta däck är galet smalt!

SKa hålla ögonen öppna, ser ni till något så skrik gärna!

Kan inte påminna mig någon 18" fram med din typ av fälg. -82 började en annan typ av nitfälg synas på flera modeller. Om vi håller oss till Cb, så kom de nya på 900 -82 (18"/18") medan 750 behöll förhållandet 19"/18" och den äldre typen av pressning.
Tror Vf 750 f/s kom -83 eller kanske -82 och med den 16"/18" med den nya utformningen på ekrarna, fast s hade nog trumma bak. Hemska att hålla rena, man skär sönder sig och det finns 1000 och ett skrymsle. Dessutom väger de som betydligt ädlare metaller men de guldförgade är eloxerade, inte riktigt guld trots vikten.

Cbx fanns ju med svarteloxerade hjul, kunde vara ok om du får fatt på ett par, eller? Kombinera tror jag inte på, de är brutalt olika.

Du har väl 120/90 bak och de 18" fälgar jag talat om har nog 130/80, vilket inte behöver innebära ngt plus på en café. Vill man ha brett finns det 140/70 som borde funka på den fälgbredden, om det får plats vet jag inte men det är bättre däck, bältdäck.

Mycket om lite...

Jo, jag håller nog med dig, 16" skulle inte gå hojen skulle få skumma proportioner, den ser redan "liten" ut när jag slaktat allting...

18/18 vore nåt. Kanske 17, men 16 blir nog lite för smått.....TROR jag.

18"-Hjul är mer caféräser.
19" är ju lite väl kanske men bättre än 17". Utseendemässigt alltså.
17" blir för små sen när man själv sitter på. 16" är på tok för litet.
Om man inte är lika "lång" som Dani Pedrosa alltså:D

Håller nån med eller e de bara jag?
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Det sitter 130 däck på nu, detta däck är galet smalt!
18/18 vore nåt.

Om du kan tänka dig att förära Hondan med Suzukidelar så har jag ett par 18" GSXR 1100-88 fälgar till salu. Dom är kompletta med bromsskivor och drevhub.
Bakfälgen grejjar upp till 180 däck.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
18"-Hjul är mer caféräser.
19" är ju lite väl kanske men bättre än 17". Utseendemässigt alltså.
17" blir för små sen när man själv sitter på. 16" är på tok för litet.
Om man inte är lika "lång" som Dani Pedrosa alltså:D

Håller nån med eller e de bara jag?

Håller med, dessutom tycker jag inte feta däck är speciellt café. Problemet är ju att han behöver få ner nosen och då krävs kompromisser. (Kompromiss = ingen blir nöjd, men alla är missnöjda). För övrigt tror jag inte den blir speciellt körbar om man droppar nosen, ramen är lika "flexibel" som en kinesisk gymnast.

Om du kan tänka dig att förära Hondan med Suzukidelar så har jag ett par 18" GSXR 1100-88 fälgar till salu. Dom är kompletta med bromsskivor och drevhub.
Bakfälgen grejjar upp till 180 däck.

180!!!Har du sett Hondans sving? Suzukins är ju som ett tvåbilsgarage i vidd vid en jämförelse, (och då är det Katanan, inte gsxr-en som åsyftas). På suzukin räcker det väl med off-setframdrev för att få kedjan att lina, men hur är det med "ramlösan". Visst skulle det vara fräckt, men inte speciellt caféaktigt. Han borde byggt sig en Spencerracer!

Hmm ok!

Dom ska lackas om, mest troligt i guldkulör, så det spelar ingen roll!

Eker form och storlek är det som är viktigt då och givetvis att dom passar rätt bra.

Det sitter 130 däck på nu, tror det står så i reg papprena men är lite osäker. Jag hade nog tänkt häkta på 140 däck oavsett vad jag kommer använda för fälg, detta däck är galet smalt!

SKa hålla ögonen öppna, ser ni till något så skrik gärna!



Jo, jag håller nog med dig, 16" skulle inte gå hojen skulle få skumma proportioner, den ser redan "liten" ut när jag slaktat allting...

18/18 vore nåt. Kanske 17, men 16 blir nog lite för smått.....TROR jag.

Paulthependler har 18/18 från -82. Hans hoj var väl ett hopplock av flera årsmodeller, men fälgarna är såna jag menade. Notera skillnaden på ekrarna, det är mer än hålen!

-82ans fälg är bredare än din och det krävs ganska säkert om du menar köra med bältdäck 140/70. Med risk för att vara negativ...

Dessa förändringar;

- droppa nosen med flyttade kronor
- mindre tumstorlek och bredare framdäck
- bredare bakdäck

..kan mycket väl göra den hojen i det närmaste okörbar pga det veka ramverket. Har du sett de gamla filmerna med "Fast Freddie Spencer", som lagts upp här? Tom han körde med en geometri som liknar gamla grusstänkare som XT 500, 600 Teneré, XL etc. Droppar du nosen får du ett gingligt understyrande as där motorn blir en pendelvikt som den där kulan i wire de har vid husrivande. Tack och lov har du inte den förhatliga gummiupphängningen av motorn. Möjligtvis kan rätt 140-däck innebära ngt positivt då du får en bättre däckskonstruktion utan att försvinna för långt från konstruktörens tanke.

Skall bli intressant att se hur du löser det, att du gör det vet vi ju. (Kan du inte få tag på campagnolodyrgripar, eller annat gammalt race-material?).
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Micke är lite dålig på att uppdatera ser jag. Men jag som sitter med inside information och stalkar micke, kollar in i hans fönster på garaget och filmar honom i smyg vet att han just nu håller på knacka plåt. Tanken isärkapad och knäbulor håller på tillverkas. Ser riktigt bra ut.

thumbs up! mofo
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Micke är lite dålig på att uppdatera ser jag. Men jag som sitter med inside information och stalkar micke, kollar in i hans fönster på garaget och filmar honom i smyg vet att han just nu håller på knacka plåt. Tanken isärkapad och knäbulor håller på tillverkas. Ser riktigt bra ut.

thumbs up! mofo

väntar ivrigt på reslutat :banana
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Bärsen tog slut nu rätt precis....

Så garagediscot i min ensamhet fick helt enkelt gå till sin ända! Bilder kommer upp inom kort!!!

Vart ett litet garagedisco med builders fuel igår med, men man har ju dessvärre ett jobb att tänka på så fick lägga ner vid 24 tiden...
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Nykter Update!

Baklyktan sitter på plats med fästen o.sv. Tillverkade en reg. plåt hållare som sitter på samma skruvar! Tror jag kommer köra utan både plåt, blinkers, tuta o.sv framöver, men vi får se helt enkelt!

Den som lever får se!

Kapat isär tanken, tillverkade både knäskålar och "styr" skålar. Blir nog kanon!

Ska nog punkta ihop allt nu i veckan och svetsa tanken, ska bli intressant å se hur det blir, det är 0,5 mm plåt....

Tror jag ska prova att fylla tanken med rotgas, finns ju ändå på jobbet så, varför inte?

Fått tag i en ny guldkedja också...

Har även höjt cykeln 10 mm till i bak. Nu får det räcka helt enkelt!

Har även mätt gaffelvinkeln som landade på 18 grader!
 

Bifogat

  • IMG_2111.jpg
    IMG_2111.jpg
    140.2 KB · Visningar: 357
  • IMG_2099.jpg
    IMG_2099.jpg
    58.5 KB · Visningar: 305
  • IMG_2124.jpg
    IMG_2124.jpg
    97.5 KB · Visningar: 252
  • IMG_2139.jpg
    IMG_2139.jpg
    103.5 KB · Visningar: 490
  • IMG_2137.jpg
    IMG_2137.jpg
    127.3 KB · Visningar: 402
  • IMG_2133.jpg
    IMG_2133.jpg
    78.8 KB · Visningar: 400

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Baklyktan sitter på plats med fästen o.sv. Tillverkade en reg. plåt hållare som sitter på samma skruvar! Tror jag kommer köra utan både plåt, blinkers, tuta o.sv framöver, men vi får se helt enkelt!

Den som lever får se!

Kapat isär tanken, tillverkade både knäskålar och "styr" skålar. Blir nog kanon!

Ska nog punkta ihop allt nu i veckan och svetsa tanken, ska bli intressant å se hur det blir, det är 0,5 mm plåt....

Tror jag ska prova att fylla tanken med rotgas, finns ju ändå på jobbet så, varför inte?

Fått tag i en ny guldkedja också...

Har även höjt cykeln 10 mm till i bak. Nu får det räcka helt enkelt!

Har även mätt gaffelvinkeln som landade på 18 grader!

så djävla snyggt med tanken.. helst bilden uppifrån/framifrån..
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tanken ser kanon ut. :tummenupp

Vad är syftet med inbuktningen i tanken på vänster sida i framkant? Utrymme för händer/underarmar?
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Snygga bullar!

Lycka till med svetsningen! 0.5 och längre sträckor är mindre kul, slår sig så jävla lätt och då är det 19meter spalt direkt hehe. Men punkta tätt så går det säkert alla tiders! :)

Keep it up!

//N
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
18 graders gaffel lutning?
Den kommer att bli snabbstyrd som en BMX cykel !

Snygg tank. Kanoners

Mats
 

Dr.Bike

Guest
18 graders gaffel lutning?
Den kommer att bli snabbstyrd som en BMX cykel !

Snygg tank. Kanoners

Mats


Håller med, men på bilderna så ser det rent intuitivt ut som om den gode Mikael har mätt fel på ca 10 grader...
28 ligger nog närmare sanningen.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hehe, thanks!

Hmm, iinte oväntat iofs, men vad ligger en modern porthoj på ungefär, 20 grader???

Du Mats du hade inte nåt cb 750 koppl. handtag + fäste till övers (utan chocke fästet)...

18 graders gaffel lutning?
Den kommer att bli snabbstyrd som en BMX cykel !

Snygg tank. Kanoners

Mats
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Update

"Mock-up" är färdigt på hojen, denna dag ska skrivas in i historie boken jag är MYCKET lättad! För att fira har jag lovat mina vänner att dricka sprit...var nog en 2-3 år sen sist jag drack sprit....

Ja iaf, igår kväll helsvetsade jag tanken, fick masera ihop han med 30 amp. på tig:en!

Trycktestade, en liten läcka stor som ett knappnålshuvud, annars tätt!

Fräste till styrstopp idag. En modell som ger lite kortare styrutslag á la racing och en för gatbruk.

Så nu i helgen om jag får nå tid över (efter baksmällan?) lär jag riva ner cykeln och börja spackla tank och bakdel lite. Sen blir det mycket jobb att slipa till och snygga till ramen om ser för jävligt ut efter allt kapandes o.sv!

Håller med, men på bilderna så ser det rent intuitivt ut som om den gode Mikael har mätt fel på ca 10 grader...
28 ligger nog närmare sanningen.

Ska mäta en gång till för säkerhetsskull, men så vilse tror jag nog inte att jag har varit....men ja, kan ju ha hänt att jag mätte efter några pilsner iofs....

Vad ligger gaffelvinkeln på hos en modern sport på ett ungefär???
 

Bifogat

  • IMG_2165.jpg
    IMG_2165.jpg
    106.4 KB · Visningar: 239
  • IMG_2170.jpg
    IMG_2170.jpg
    103.6 KB · Visningar: 329
  • IMG_2168.jpg
    IMG_2168.jpg
    110.5 KB · Visningar: 470
  • IMG_2167.jpg
    IMG_2167.jpg
    55 KB · Visningar: 198

Dr.Bike

Guest
En purmodern sporthoj har en gaffelvinkel på ca 23,3 grader, och ett försprång om ca 98 mm.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
"Mock-up" är färdigt på hojen, denna dag ska skrivas in i historie boken jag är MYCKET lättad! För att fira har jag lovat mina vänner att dricka sprit...var nog en 2-3 år sen sist jag drack sprit....

Ja iaf, igår kväll helsvetsade jag tanken, fick masera ihop han med 30 amp. på tig:en!

Trycktestade, en liten läcka stor som ett knappnålshuvud, annars tätt!

Fräste till styrstopp idag. En modell som ger lite kortare styrutslag á la racing och en för gatbruk.

Så nu i helgen om jag får nå tid över (efter baksmällan?) lär jag riva ner cykeln och börja spackla tank och bakdel lite. Sen blir det mycket jobb att slipa till och snygga till ramen om ser för jävligt ut efter allt kapandes o.sv!



Ska mäta en gång till för säkerhetsskull, men så vilse tror jag nog inte att jag har varit....men ja, kan ju ha hänt att jag mätte efter några pilsner iofs....

Vad ligger gaffelvinkeln på hos en modern sport på ett ungefär???



Med lite snygg lack på så kan den där ju bli snyggare än DM's CF750 café räser!! :yoparty
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad tror du om dessa hjul?

Lite märkligt med dessa inkapslade skivor, vet inte hur man skall se på det. Blir ju lite "trumbroms-feeling", vilket jag tycker är rätt, samtidigt riskerar du att det kommer se lite väl hi-tech ut i förhållande till det övriga. Iofs inte värre än andra "kåmstarhopnitfälgar"... 18/18 var det i varje fall, vad jag kan se.

Tror det skulle kunna bli fräckt, vilket inte spelar någon roll förstås. Borde bli billiga.

http://www.blocket.se/vi/21134865.htm?ca=23_11_s
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top