Byggtråd: Cafe-räcer Cb 985

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Gamla CB900 svingar borde ju finnas att gödsla med, skulle inte vara orolig att förstöra den. Och som du säger, att sätta klingan i ett set Öhlinare skulle nog göra lite mer ont.

Sant sant!

Enda kruxet om jag gör som din lösning där är att på svingen sitter det svetsat en hylsa. I hylsan är det pressat en kulled. Vill jag göra olika hål / bitar för att justera ride height framöver så måste jag ju pressa i / ur kulan hela tiden.

Ja, jag ska "konsturera" lite i helgen!

Har gjort färdigt en haj-fena nu i eftermiddag med en massa lättningshål i, vart kanon!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sant sant!

Enda kruxet om jag gör som din lösning där är att på svingen sitter det svetsat en hylsa. I hylsan är det pressat en kulled. Vill jag göra olika hål / bitar för att justera ride height framöver så måste jag ju pressa i / ur kulan hela tiden.

Ja, jag ska "konsturera" lite i helgen!

Har gjort färdigt en haj-fena nu i eftermiddag med en massa lättningshål i, vart kanon!

Fixa lite bilder på hur svinginfästningen ser ut. I värsta fall får du pressa i så du konstant har det lagrat.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Update!

Får tacka för alla tips!

Men det slutade iaf med att jag satte kapen i Öhlinarna! Vart kanon faktiskt, Kan justera nu från 10 - 50 mm längre mot orginallängd.

Nu är cykeln inställd på 30 mm högre bak. 30 mm lägre fram, kommer bli intressant detta!

Bättre sittställning och främst, nu ser hojen bra ut! Skitnöjd är jag!

Nästa på listan nu är avgasfästen och sen ska tanken shape:as.

Rita gärna lite tips i paint hur ni tycker jag ska lösa bakdelen på tanken som inte riktigt ser klok ut. Och så tänkte jag valsa några plåtar och sätta in som knäskålar!
 

Bifogat

  • IMG_2078.jpg
    IMG_2078.jpg
    122.7 KB · Visningar: 357
  • IMG_2077.jpg
    IMG_2077.jpg
    116.5 KB · Visningar: 325
  • IMG_2074.jpg
    IMG_2074.jpg
    112 KB · Visningar: 525
  • IMG_2078_omgjord.jpg
    IMG_2078_omgjord.jpg
    66.9 KB · Visningar: 335
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ser bra ut men ta de lungt första provturen... 60mm skillnad mot orginal :näsblod
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
ser bra ut men ta de lungt första provturen... 60mm skillnad mot orginal :näsblod

Hehe, jo ja vet!

Lite därför jag vill ha bakändan justerbar utifall att det skiter sig...

Men vad säger estet mästarn om tank shape:ningen då?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Blir fin fint! Jag tycker du ska prova ut "knäskålarna" så de passar dig.
Fast det ser fortfarande snyggast ut med hojen på depåstödet trots
kraftigt höjning och sänkning...
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Update

Inte hänt så sjukt mycket i helgen, men baklyktan sitter på plats iaf. Sitter med tejp på bilden dessvärre.

Ska tillverka fästen imorrn och en regskylt hållare när kantpressen ändå är igång. =)

Fick svetsa om cutsen lite då jag slipade bort för mycket och det sprack en del när jag släpte ner hojen på cutsen....Börjar lära mig någorlunda nu att elda ihop alu. faktiskt!

Placeringen vart lite udda, men tycker d vart rätt hyfsat trots allt?

Börjar nog fimpa isär tanken så fort det här är klart sen, sköjt ur med 100 liter vatten idag iaf så man slipper få sveda ögonbryn... :brinnerup
 

Bifogat

  • IMG_2082.jpg
    IMG_2082.jpg
    89.8 KB · Visningar: 268
  • IMG_2088.jpg
    IMG_2088.jpg
    114.6 KB · Visningar: 258
  • IMG_2083.jpg
    IMG_2083.jpg
    77.4 KB · Visningar: 194

Dr.Bike

Guest
Hallå Micke!

Hojens linjer ser super-ok ut.
När den står på bakre depåstödet.
Nere på golvet lutar den bakåt.
Detta har du säkert tänkt på.
Men hur ska du lösa det?
Mer hiss bak eller drop fram?
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Hallå Micke!

Hojens linjer ser super-ok ut.
När den står på bakre depåstödet.
Nere på golvet lutar den bakåt.
Detta har du säkert tänkt på.
Men hur ska du lösa det?
Mer hiss bak eller drop fram?

Håller med...
Upp i bak, ner i fram, så blir det kanon!

Har du kortat dina ljuddämpare själv ? Vill oxå ha..... :banana
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Mät vinkeln på gaffeln, tror du den blir jättebrant om du höjer mer kan du kanske försöka vinkla om tank och sadel lite? Bakdelen blir grymt snygg!!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hallå Micke!

Hojens linjer ser super-ok ut.
När den står på bakre depåstödet.
Nere på golvet lutar den bakåt.
Detta har du säkert tänkt på.
Men hur ska du lösa det?
Mer hiss bak eller drop fram?


Kollade du på dom senaste bilderna efter jag byggt om bakstötdämparna och höjt i bak???

Men den har fortfarande en liten tendens att slutta bakåt.

MEN tror inte jag kan höja och sänka mer än vad det är nu, hojen kommer ju bli helt okörbar... :S

Tror dessvärre inte att det går vinkla om cutsen nå vidare heller, allting är anpassat och ihopbyggt som det är nu...

Men men, vi får se när allt börjar närma sig, garage bilderna kan ju ljuga en del med konstiga vinklar o.sv!

Håller med...
Upp i bak, ner i fram, så blir det kanon!

Har du kortat dina ljuddämpare själv ? Vill oxå ha..... :banana


"Mini-zoom" på touring.se!

Jag var inne på att korta dämparna och tillverka en kon i rostfritt precis som i din tråd, men kom fram till att det inte skulle bli nå snyggt, så jag köpte nya istället!

Mät vinkeln på gaffeln, tror du den blir jättebrant om du höjer mer kan du kanske försöka vinkla om tank och sadel lite? Bakdelen blir grymt snygg!!

Thanks!

Jo, kan låna hem en vinkel grunka från jobbet å mäta lite! Hur mäter man förresten? Ett plant underlag (garage golvet) och mot ytterbenen?
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag tycker de verkar se bra ut med lutningen fast den står på golvet.
annars får du bygga centralstöd så ser den snygg ut när du parkerar iaf :hihi
 

Dr.Bike

Guest
Jodå, jag såg bilderna Micke. Det är ditt bygge, och jag ska inte klanka på det.

Det jag däremot tror (obs tror eftersom jag inte mätt på din hoj) är att den visst klarar mer stukning av chassiet.
Din hoj har ju original en närmast chopperlik gaffelvinkel med moderna mått mätt! :D

Så med rätt "lut" på hojen kommer gaffelvinkeln att närma sig moderna sporthojars = kalasbra skulle jag tro. Å du har ju styrdämpare.

Sen....finns de där Com-Starhjulen oxå i 17" vilket du nog borde hitta ett och kränga på fram.

Detta tillsammas med ytterligare chassietweakning kommer föra bygget ända in i kaklet.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ozeo:

Jag får ha med mig depåstödet på ryggen hela tiden! :tungan

Hehe Nej nej, jag tog det inte som kritik, alla tips är bra tips!!!

Öhlinarna har jag ju cirka 30-35 mm till att höja, så det är bara justera in sen framöver tänkte jag. Gaffeln har jag ju 40 mm distanser till också, MEN returen verkar inte lira riktigt med dom distanserna i dessvärre...

Om jag mäter gaffelnvinkeln och justerar in chassit tills jag har motsvarande vinkel som nå modern cykel, kan det funka tro??

Jaha, går dom hjulen som nå slags tillbehörs / aftermarket eller hade nån cb modell 17" orginal???

Jodå, jag såg bilderna Micke. Det är ditt bygge, och jag ska inte klanka på det.

Det jag däremot tror (obs tror eftersom jag inte mätt på din hoj) är att den visst klarar mer stukning av chassiet.
Din hoj har ju original en närmast chopperlik gaffelvinkel med moderna mått mätt! :D

Så med rätt "lut" på hojen kommer gaffelvinkeln att närma sig moderna sporthojars = kalasbra skulle jag tro. Å du har ju styrdämpare.

Sen....finns de där Com-Starhjulen oxå i 17" vilket du nog borde hitta ett och kränga på fram.

Detta tillsammas med ytterligare chassietweakning kommer föra bygget ända in i kaklet.
 

Dr.Bike

Guest
Flera (andra) CB-modeller hade 17" fram.
Borde inte kosta mer än en handfull hundringar på nån skrot.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Flera (andra) CB-modeller hade 17" fram.

Vilka då?

18" är jag klar över, cb 900/cbx 550 t ex.
16" också, vf 750 m fl.

17" kommer jag inte på en enda Honda med de tunga nitfälgarna. Vad gäller de nämnda så har de inte alls samma typ av ekrar heller, men det är ju ovidkommande.

Han får offra sig och göra ekerfälgar med lackade fälgbanor, så får det bli..
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Det är 19" fram till och med på min hoj!

18" bak.

Ja, det kan klart vara intressant om det är samma mönster och passar hyfsat bra med typ nya distanser i värsta fall.

Vilka då?

18" är jag klar över, cb 900/cbx 550 t ex.
16" också, vf 750 m fl.

17" kommer jag inte på en enda Honda med de tunga nitfälgarna. Vad gäller de nämnda så har de inte alls samma typ av ekrar heller, men det är ju ovidkommande.

Han får offra sig och göra ekerfälgar med lackade fälgbanor, så får det bli..
 

Dr.Bike

Guest
Vilka då?

18" är jag klar över, cb 900/cbx 550 t ex.
16" också, vf 750 m fl.

17" kommer jag inte på en enda Honda med de tunga nitfälgarna. Vad gäller de nämnda så har de inte alls samma typ av ekrar heller, men det är ju ovidkommande.

Han får offra sig och göra ekerfälgar med lackade fälgbanor, så får det bli..


Du kan ha rätt. Jag tänkte på CX500, sen den som hette magna i usa, som jag glömt vad den hette här... och jag tänkte på CBX750F, vilken den senare iaf har som du säger "fel" (men rätt) ekertyp...(helt släta gentemot de pressade). Men ju mer jag tänker på min gamla CBX så får jag förnimmelsen av att det var 16".
Meeenn...det är ju iaf bättre än 18 och 19.
Det finns ju moderna däck till 16 exempelvis.

Meen-2: Ekrade Akront hade ju föståss varit mumma! :)
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är 19" fram till och med på min hoj!

18" bak.

Ja, det kan klart vara intressant om det är samma mönster och passar hyfsat bra med typ nya distanser i värsta fall.


Kan inte påminna mig någon 18" fram med din typ av fälg. -82 började en annan typ av nitfälg synas på flera modeller. Om vi håller oss till Cb, så kom de nya på 900 -82 (18"/18") medan 750 behöll förhållandet 19"/18" och den äldre typen av pressning.
Tror Vf 750 f/s kom -83 eller kanske -82 och med den 16"/18" med den nya utformningen på ekrarna, fast s hade nog trumma bak. Hemska att hålla rena, man skär sönder sig och det finns 1000 och ett skrymsle. Dessutom väger de som betydligt ädlare metaller men de guldförgade är eloxerade, inte riktigt guld trots vikten.

Cbx fanns ju med svarteloxerade hjul, kunde vara ok om du får fatt på ett par, eller? Kombinera tror jag inte på, de är brutalt olika.

Du har väl 120/90 bak och de 18" fälgar jag talat om har nog 130/80, vilket inte behöver innebära ngt plus på en café. Vill man ha brett finns det 140/70 som borde funka på den fälgbredden, om det får plats vet jag inte men det är bättre däck, bältdäck.

Mycket om lite...
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top