Byggtråd för mina rullstolar och cyklar m.m.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Är chassigeometrin så att framhjulet håller kursen av sig själv, eller måste du hålla kursen själv?
Den har lite försprång men eftersom styrröret sitter så lågt så faller den lättare åt sidorna än på en cykel. Den har en returfjäder samt en fjäderbelastad kula som låser den rakt fram så att den inte ska dra i sidled om vägen lutar.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Pudersnö var inge kul, gjorde den svängen och en till ut till ön och tillbaka och sen var jag helt slut. Får bli att köra på skare eller i preppade längdspår. Det där var inte ens konditionsträning utan snarare ren styrketräning.

Skridskor funkar i alla fall riktigt bra och är lättkört så då kan det bli en mil eller två runt sjön utan problem om det inte är för kallt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Sånt här tycker jag du borde uppmärksamma kommunen på för eventuell sponsring, du inspirerar säkert rätt så många i liknande situation till ett roligare och mer aktivt liv.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Sånt här tycker jag du borde uppmärksamma kommunen på för eventuell sponsring, du inspirerar säkert rätt så många i liknande situation till ett roligare och mer aktivt liv.
Handikappade har inte tid och ork att hålla på med allt sånt här, det är massa prova på arrangemang och det är inte många som kommer. Det är nog ingen brist på möjligheter utan snare brist på invalider idag, är rätt få nytillkomna då skydden har blivit bättre så antingen klarar man sig med ryggen i behåll eller så dör man ?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Då drar jag igång den här tråden igen med nästa projekt som blir en armcykel.

Så här brukar dom se ut för er som undrar.
PDX36289.jpg

Och en enkel skiss på det jag tänkt bygga. Den blir heldämpad och med elmotor på bakhjulen och handkraft på framhjulet för maximalt grepp och framkomlighet i skogen. Finns en del heldämpade armcyklar också men dom har oftast elmotorn på framhjulet och det blir sämre fäste i uppförsbackarna då man inte har så mycket vikt fram och så sprutar det grus och skit i ansiktet när det spinner.
Motorn blir en Bafang BBSHD på 1000W
448166336_788900203382765_1403454694182406438_n.jpg

Kom fram till att det är enklast att bygga navflänsar direkt på hjulaxeln istället för att svarva ur cykelnaven och bulta fast dom i axeln.
449053809_824700902956209_3229347661271145298_n.jpg
448919022_8657028874324725_7674978338095688289_n.jpg

Hjulaxlarna är av Docol R8 25x2 rör. Sen hade jag ett gammalt stolprör som vart perfekt till lagren då dom var 0,3mm under och 1,5mm i gods så var bara att pressa i dom.
448866414_1573134489915524_7439365936706125363_n.jpg
448852802_461917869798921_1603655449147942169_n.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Hade tänkt göra ett fäste för att ta med mig rullstolen också för då kan jag få mer användning av den och skulle kanske kunna pendla till och från jobbet också. Och smidigaste sättet att få plats och fästa rullstolshjulen är ju utanpå cykelhjulen. Lite mer ofjädrad vikt men det kvittar ju om man bara ska pendla och inte köra hårt i skogen. Och rullstolen är 26" medans cykeln är 27,5" så får jag punka lägger den sig på rullstolshjulet när hälften av däcket sjunkit ihop. Dock frihjular rullstolshjulen så driver inget men det kvittar med odiffad axel så länge jag inte får punka på båda bakhjulen.
IMG_20240712_233311.jpg
IMG_20240712_233346.jpg

Aluminiumnaven har ganska tjocka flänsar så med mina tunna stålflänsar vart det lite taskig passform. Så tillverkade ett verktyg för att göra 80st 2mm brickor med försänkning på ena sidan.
IMG_20240713_210958.jpg
IMG_20240713_210919.jpg
IMG_20240713_212052.jpg

Synd att jag kom på det här efter att jag redan svetsat den ena, blir ju lite stadigare och slår sig inte lika mycket vid svetsning. Och så ser det lite bättre ut också.
IMG_20240713_222026.jpg

Vevaxeln får bli svingbult istället. Ska plocka bort klackarna i frihjulet så den inte driver när den fjädrar och så att det går att rulla bakåt.
IMG_20240714_211436.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Typ sådär tänkte jag att man skulle kunna få med sig stolen också utan att ta för mycket plats.
IMG_20240724_232713.jpg

Har funderat en hel del på styrgeometrin, som ni vet så tippar ju framhjulet när man lutar en cykel pga försprång och sånt där med självcentrerande egenskaper. Fungerar även liknande på bilar och dom lutar ju inte men när man sladdar så märker man att framhjulen styr sig själva i färdriktningen om man har lite försprång.

En av mina bilar hade sänkfjädrar när jag köpte den och den var lägre fram än bak vilket minskade försprånget och fick en överraskning i första snön när jag släppte ratten som vanligt vid en bredsladd och väntade att den skulle styra in sig som vanligt och seda hjälpa till ett kvarts varv men det hände ingenting och jag började närma mig diket på insidan av kurvan istället så fick börja ratta snabbt. Efter det bestämde jag mig att höja bilen istället och fick en så mycket roligare bil att köra. Det var runt 2012 jag höjde den och då hade jag lyckats hitta två andra som gjort liknande, tror båda var Amerikaner. Så kan väl säga att jag var med och startade en liten trend med höjda Volvo 2,7,940 för sedan startade vi en FB grupp med folk världen över som höjt sina Volvos och är nu uppe i över 11'000 medlemmar. Bara för att nämna som en kul grej. Sen kan sänkbögarna snacka om sin väghållning när jag blåser förbi i 70 över fartguppen dom får krypa över, eller vallar diket i kurvorna så lupinerna flyger 🤣
Har en kurva här hemma där jag kan gå utanför asfalten med alla hjul, ända tills dom satt ut snökäpparna och fick väja fort som fan 😝
IMG_20171007_162323_HDR 1.jpg

Dom flesta armcyklar har också positivt försprång men eftersom styrröret sitter så lågt så blir det ännu mer påtagligt med tippande framhjul. Hittade en cykelmodell som istället hade negativt försprång, vilket går emot allt man lärt sig men den cykeln verkar väldigt stabil ändå i hög fart så tänkte testa det. Det lilla jag har testat så känns det som att den inte tippar lika lätt, fortfarande tippbenägen men så tänker jag att det finns andra saker i geometrin som spelar in när styrröret hamnar sådär lågt så återstår att se när man kan ut och rulla och testa med lite fart.
452652931_10226205247221244_6991249500281962565_n.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
En blankpolerad röv 🤣
IMG_20240727_234937.jpg
IMG_20240802_002351.jpg
12 st hjul på den bilden och lika många till utanför bild 😜
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Första testcyklingen, inga bromsar så vart lite spännande när det rullade utför. Har bara häftat ihop det mesta för att provrulla och se om det känns bra och det gjorde det. Dom stora grejerna är typ klara men nu är det alla smådelar och det tar oftast mer tid än man tror.

454263018_10226301780754522_3506084977978460396_n.jpg
454364031_10226301780394513_7289420919463589458_n.jpg

 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Första testcyklingen, inga bromsar så vart lite spännande när det rullade utför. Har bara häftat ihop det mesta för att provrulla och se om det känns bra och det gjorde det. Dom stora grejerna är typ klara men nu är det alla smådelar och det tar oftast mer tid än man tror.

View attachment 502059
View attachment 502060

- Goddaem´ vilken utmattningsövning det där ser ut att vara.
Hur länge orkar du använda hela överkroppen i den pendlingsrörelsen innan du behöver en veckas rehab på Bahamas med massage och paraplydrinkar?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
- Goddaem´ vilken utmattningsövning det där ser ut att vara.
Hur länge orkar du använda hela överkroppen i den pendlingsrörelsen innan du behöver en veckas rehab på Bahamas med massage och paraplydrinkar?
Om jag jämför med att köra rullstol uppför samma backe så ger cykeln mer flås. Det är typ samma energiåtgång men med cykeln kan man ligga på mer intensivt och man köra lite fortare uppför då man inte behöver ta omtag. Sen har du växlarna så man kan trycka på fullt även i hög fart där rullstolen börjar ta slut så med cykeln har man möjlighet att ta ut sig mycket mer.

Men cykeln är mycket snällare mot kroppen, inte samma belastning på axlar och händer. Problemet med rullstolen som gjorde att jag började bygga cykeln var att när man kommer upp mot 15kmh vilket är väldigt långsamt så börjar händerna få svårt att hinna med och det blir ganska hårda stötar mot drivringarna och man får ont i händerna. Det kändes riktigt bra att veva på sådär med armarna. Var lite orolig att jag inte har tillräckligt i nedre ryggen och höften för att dra tillbaka men sitter tillräckligt upprätt så det gick riktigt bra faktiskt.

Jag har inte testa själv ännu men dom som kör armcykel säger att man utan problem kan ligga på 30-40kmh på slät mark. Så gissar att jag kommer göra liknande med motorn som på rullstolen att den hjälper till strax under den fart jag håller själv på slät mark så att jag får hjälp i uppförsbackarna.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Plockade bort klackarna till veven så den kan snurra fritt då jag använder den som svingaxel istället.
Hade en PAS sensor från en annan motor men den var inte kompatibel så fick plocka hur den här och bygga om så den funkar till handveven istället.
IMG_20240811_193550.jpgIMG_20240811_230519.jpg
IMG_20240812_014033.jpg

Ett jäkla pill att skarva kablarna till kontrollen.
IMG_20240812_013954.jpg

Testkörning med motor. Toppar runt 50km/h på platt mark. Körde 3-4 mil 4 dagar på raken och var helt slut i armarna men det var kul så svårt att låta bli och man tar ju i så mycket man orkar också för man vill ju att det ska gå fort.
IMG_20240814_021715.jpg


Styrkontrollen började krångla efter 10 mil och fick sedan felkod så fick en ny på garantin som kommer på posten snart samt ett mindre framdrev för det var för hög utväxling för att funka i lägre fart i terrängen.

I väntan på det så bygger jag dit en "växellåda" så jag får tre växlar på bakhjulen samt drevar om den. Innan hade jag ett litet 16t drev svetsat på bakaxeln, nu svarvade jag till ett riktigt fäste så jag kan byta drev också.

IMG_20240824_032526.jpg
IMG_20240824_033016.jpg


IMG_20240824_003505.jpgIMG_20240825_003140.jpg

Några lager till så blir det nog fint och rött gör att den går fortare 😜
IMG_20240826_235852.jpg
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Plockade bort klackarna till veven så den kan snurra fritt då jag använder den som svingaxel istället.
Hade en PAS sensor från en annan motor men den var inte kompatibel så fick plocka hur den här och bygga om så den funkar till handveven istället.
View attachment 502923View attachment 502922
View attachment 502920

Ett jäkla pill att skarva kablarna till kontrollen.
View attachment 502921

Testkörning med motor. Toppar runt 50km/h på platt mark. Körde 3-4 mil 4 dagar på raken och var helt slut i armarna men det var kul så svårt att låta bli och man tar ju i så mycket man orkar också för man vill ju att det ska gå fort.
View attachment 502919


Styrkontrollen började krångla efter 10 mil och fick sedan felkod så fick en ny på garantin som kommer på posten snart samt ett mindre framdrev för det var för hög utväxling för att funka i lägre fart i terrängen.

I väntan på det så bygger jag dit en "växellåda" så jag får tre växlar på bakhjulen samt drevar om den. Innan hade jag ett litet 16t drev svetsat på bakaxeln, nu svarvade jag till ett riktigt fäste så jag kan byta drev också.

View attachment 502927
View attachment 502926


View attachment 502928View attachment 502932

Några lager till så blir det nog fint och rött gör att den går fortare 😜
View attachment 502931
- Goddaem´ what a fart!
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Nya framdrevet till motorn passade visst inte den här modellen, gjorde som ett spacernav och borrade nya hål mitt i skarven så får se om det håller. Blir typ som en splinad axel.
IMG_20240829_211300.jpg

Polerat stål bara så den kommer nog rosta, får väl galva den sen när jag får tid och ork och med det.
IMG_20240830_225309.jpg

I stort sett klar. Blir väl att bygga rullstolsfäste sen.
IMG_20240831_023208.jpg
IMG_20240831_023219.jpg

En liten miss som jag inte orkar göra om är växelspaken till navet bak, kedjan tar i när man svänger tvärt åt höger men nu orkar motorn så mycket mer i låg fart med nya utväxlingen så jag behöver nog inte hjälpa till och veva när jag ska svänga mycket åt höger utan räcker att köra med motorn. Är ju lite tajt mellan handtag och knäna också.
IMG_20240831_023232.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top