Byggtråd: Hemmabygge, Jippoedition

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
inte så mycket gjort idag, har avslutat övre och undre ramrören och snyggat till lite här och där. Även gjort förstärkningen till fotpinnarna som jag fick i hemläxa från SFRO.

IMG_2037.JPG


i övrigt har jag städat ur garaget då det såg ut som f*n och passade då på att ta bild när hojen stog utanför

IMG_2039.JPG

IMG_2043.JPG
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Riktigt nice.
När börjar du med beställningar :tummenupp
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
då var det återigen det här med avgassystem,

provade att böja första kröken som skall vara ca 100-110 graders vinkel och det veckade sig på insidan, detta utan värme. funderar på att skaffa rostfri tråd till MIG:en och gira småbitar för att bygga de kraftiga vinklarna utav systemet på detta sätt och de svagare vinklarna böjer jag tillsammans med värme? svetsarna skall då slipas ner och poleras till snyggt resultat.

vad tror ni, är det svårt att få tätt? ni som gjort liknande, vad har ni stött på för problem?
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Tror du kommer undan lättare med att lämna det till någon som kan svinga tigen istället för att köra på rostfri tråd till migen

Vad jag fick höra av en kollega var att det var myket viktigt att ha rätt tolerans på matarverk och munstycke för att få stadig och jämn trådmatning. nått som kanske inte är så lätt att få med vilken svets som helst

Vad är det du svetsar med?
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Tror du kommer undan lättare med att lämna det till någon som kan svinga tigen istället för att köra på rostfri tråd till migen

Vad jag fick höra av en kollega var att det var myket viktigt att ha rätt tolerans på matarverk och munstycke för att få stadig och jämn trådmatning. nått som kanske inte är så lätt att få med vilken svets som helst

Vad är det du svetsar med?

jag har en liten ESAB-svets (origomag 140 eller 170?). har ju svetsat lite rostfritt med vanlig tråd utan problem, dock rostar ju svetsarna vilket jag vill undvika.

så länge svetsarna blir täta (utan porer) så är ju själva utseendet inte så viktigt då jag i så fall skall slipa ner svetsfogen i linje med röret för att få en slät yta.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Jahaja.

Ja då kanske det funkar. Vet inte om du måste byta gas kanske, man tigar ju rostfritt med argon.
Kör du mison 18 nu eller?
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
japp, mison 18. vad jag har läst mig till så går det med mison 18 dock blir ytan sådär (spelar dock ingen roll då den skall slipas ner). någon annan som testat?

här finns lite att läsa:
http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/docbyalias/mison_gases
Ok, ja det duger nog isåfall

Se bara till att om du gör bitarna i cone eller liknande program för att få ut hur många bitar och hur många grader dom ska geras så måste du även ta hänsyn till att det ska dit en spalt också, alternativt v-foga alla bitar så att du får nån inträngning. även om man v-fogar borde man dock ha en liten spalt.

Kan va så att du måste ha rotgas också för att inte få det så taskigt på insidan också, om du inte slipar efter varje fog.

Ser fram emot resultatet! :)
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Ok, ja det duger nog isåfall

Se bara till att om du gör bitarna i cone eller liknande program för att få ut hur många bitar och hur många grader dom ska geras så måste du även ta hänsyn till att det ska dit en spalt också, alternativt v-foga alla bitar så att du får nån inträngning. även om man v-fogar borde man dock ha en liten spalt.

Kan va så att du måste ha rotgas också för att inte få det så taskigt på insidan också, om du inte slipar efter varje fog.

Ser fram emot resultatet! :)

vad är rotgas och hur används det?
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630

Fränt! Men hur tänker dom när dom skriver att den flaskan räcker i ca 10 minuter? jag vet ju inte vad dom räknar med men jag kör alltid på 10-15 liter/min. känns som att dom snålat med flödet för att få ut lite längre tid

Jippo: Samma gas fast inne i röret. vet att ppain körde med en migpistol i ena änden på röret och tejp att täta med eller nått. aluminiumfolie funkar också.
Sen ska det väl vara någon form av öppning för att gasen ska cirkulera också, inte så fördjupad i det men kan läsa på om du vill veta mer!
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
med andra ord, man fyller rörets insida med gas?

edit: japp, förlångsam dock :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu kommer svetsbögen o lägger sig i igen.. :) inte kolsyreblandat till rostfritt! Ren argon eller kväve/väteblandning annars är det inte mig, då är det mag.
Mag=kolsyreblandad gas, legerar sig med smältan= skitfog
Mig= ickelegerande gas, förstör inte rostkyddet.
Allt i folkbildningens namn :D
Älskar stuket på hojen förresten! Kommer bli fet.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.718802,11.948992
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Nu kommer svetsbögen o lägger sig i igen.. :) inte kolsyreblandat till rostfritt! Ren argon eller kväve/väteblandning annars är det inte mig, då är det mag.
Mag=kolsyreblandad gas, legerar sig med smältan= skitfog
Mig= ickelegerande gas, förstör inte rostkyddet.
Allt i folkbildningens namn :D
Älskar stuket på hojen förresten! Kommer bli fet.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.718802,11.948992

med risk för att tjata femtielva gånger,

så även om man slipar ner ytskicktet så blir fogen skit (=sabbar rostskyddet)?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top