Byggtråd: Hemmabygge, Jippoedition

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fan vad avundsjuk jag blir på både din kunskap och garageplats. :5sure

Min stora dröm här i livet är ett garage med en sunkig rejshoj som man kan skruva ihop på söndagar samtidigt som man dricker folköl och lyssnar på Iron Maiden...

Grymt bygge, har också funderingar på bobber/flattrack stuk att ha på gata och köra då R1:an bara går på bana i dagsläget!

fint som smör! :tummenupp

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
oboy om jag är sugen på detta!
http://www.blocket.se/uppsala/Flat_track_delar_35503914.htm?ca=15&w=3
0252128262.jpg

Al som säljer de där prylarna. Sjukt trevlig kille som jag gjort flera riktigt bra affärer med. Köpte senast ett nästan nytt Zard Trofeo system till min hoj för kaffepengar. Slå till på tanken :tummenupp

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Fan vad avundsjuk jag blir på både din kunskap och garageplats. :5sure

Min stora dröm här i livet är ett garage med en sunkig rejshoj som man kan skruva ihop på söndagar samtidigt som man dricker folköl och lyssnar på Iron Maiden...

Grymt bygge, har också funderingar på bobber/flattrack stuk att ha på gata och köra då R1:an bara går på bana i dagsläget!

fint som smör! :tummenupp
kunskap vetefasen om jag besitter någon :p
men jag har iaf viljan och det kommer jag långt på :)

Al som säljer de där prylarna. Sjukt trevlig kille som jag gjort flera riktigt bra affärer med. Köpte senast ett nästan nytt Zard Trofeo system till min hoj för kaffepengar. Slå till på tanken :tummenupp
lacken är ju klockren, men det är lite synd att det står trajja på sidan.

Har även haft funderingar på att bygga en egen tank i glasfiber men behöver då både tanklock och bensinkran, var köper man det till vettiga pengar?

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
kunskap vetefasen om jag besitter någon :p
men jag har iaf viljan och det kommer jag långt på :)

lacken är ju klockren, men det är lite synd att det står trajja på sidan.

Har även haft funderingar på att bygga en egen tank i glasfiber men behöver då både tanklock och bensinkran, var köper man det till vettiga pengar?

Sätt en ny klibba (klistermärke för er som inte förstår) över Triumph texten så är saken biff:tummenupp

SR har ju vakuumkran skit med acc-pump på förgasaren så du måste antingen ha en sån kran eller plugga hål i förgasaren oavsett behöver du en kran, tanklock och en massa annat krimskrams.
BAS motor har en massa trevliga klassiska tanklock och kranar.
eller så köper du en gammal kass cross och tar tank och kran från den och säljer resten/slänger det på tippen.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
suttit och stirrat på den jag med..och jag tycker att tanken passar perfekt för den hojen. Fota en bättre bild..gärna med enfärgad bakgrund så gör du saker och ting x1000 lättare för mig =) Skissar mer än gärna vidare..bara kul. Maila högupplösta bilden till spinx_cod@hotmail.com

hur går det? :7peta

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Hur går det själv :7peta

Händer det nått i garaget?

sjuk i två veckor, 40 graders feber i över en utav veckorna. svimmat 2 gånger, vart på akuten 2 gånger, första gången fick jag medicin som inte hjälpte utan bara gav mig sköna biverkningar...
Med andra ord, det går inget vidare :näsblod

Men..
Har skissat både på sadel och tank här hemma, och inser att jag nog får leta upp en färdig tank. sadeln skall jag försöka snida på själv, vi får se hur det går :)

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Lät inget vidare du :näsblod

Gött! :) Göra sadel själv, är det lättast att limma nån form av skumgummi på en plastunderdel och sen klä med läder eller vad man ska ha, eller hur hade du tänkt göra?
Plast för att det lätt ska gå att häfta fast överdraget.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Lät inget vidare du :näsblod

Gött! :) Göra sadel själv, är det lättast att limma nån form av skumgummi på en plastunderdel och sen klä med läder eller vad man ska ha, eller hur hade du tänkt göra?
Plast för att det lätt ska gå att häfta fast överdraget.

det är väl typ så jag hade tänkt :)

funderar bara hur jag skall forma till underdelen/basplattan och utav vilket material jag skall tillverka den ur.
en MDF-platta med påklistrat skumgummi hade varit enklast att forma till önskat utseende:va

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Hoj
Husa FE 450
Är det inte risk att det kommer in fukt, och att mdf:en sväller?

Jag ryser lite varje gång jag hör "MDF", och samma när det gäller spån. Bott i alldeles för många lägenheter med köksskåp av MDF, och köksbänkar av spån... det blir alltid skit av det, i min erfarenhet.

Nu är vi ju inte här för att snacka kök, men finns det inte andra material som kan vara mer lämpade? Eller finns det MDF som inte beter sig illa så fort den kommer i närheten av fukt?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Ramen är nu helsvetsad och helt klar, väntar bara på byggbesiktning hos SFRO. Svetsade själv med MIG och tycker att det blev bra trots min knappa erfarenhet. Fick ju iofs slipa ner en del svetsar och göra om, men jag är nöjd med slutresultatet :tummenupp

fick köpt en sportstertank som jag provmonterade nu ikväll (finns det ett bättre sätt att spendera en lördagskväll på?). Sjukt nöjd med tanken :banana

Bifogat

• IMG_1472.JPG
    IMG_1472.JPG
    136.8 KB · Visningar: 311
  • IMG_1475.JPG
    IMG_1475.JPG
    134.1 KB · Visningar: 332

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Ser att du har gott om plats för en stor förgasare, det är ju bra för framtiden :tummenupp

På min SR var det lite fixande för att få dit en Keihin FCR

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
har riktigt svårt för att bestämma mig när det gäller bakdelen på hojen..
står inför två alternativ:

1: en enkel fjädrad customsadel i bobberstuk.
regskylt och belysning kommer då att monteras på bakskärmen. (bild 1)

2: bygga en flattrackbakdel där sadel är integrerad med någon form utav kåpor där belysning sitter. (bild 2)

vad tror ni passar bygget bäst?

Bifogat

• 01 Bobber 008.jpg
    01 Bobber 008.jpg
    155 KB · Visningar: 197
  • 8210780255.jpg
    8210780255.jpg
    33.5 KB · Visningar: 159

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Bobber stuket utan tvekan:yoparty

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...