Byggtråd: Hemmabygge, Jippoedition

Om du har planer på trimmning så sitter jag av en slump på en del grejer som kanske kan vara intressant.

Har vev med balansaxel, topp och cylinder (dock behöver den borras) till en 500.
 
Om du har planer på trimmning så sitter jag av en slump på en del grejer som kanske kan vara intressant.

Har vev med balansaxel, topp och cylinder (dock behöver den borras) till en 500.

Sitter väl ingen balansaxel på SR?

Jag vet en tysk som slipar kammar för 80 E. Ganska populär kam, sök på "hiha cam"
 
Sitter väl ingen balansaxel på SR?

Jag vet en tysk som slipar kammar för 80 E. Ganska populär kam, sök på "hiha cam"

Veven kommer från en TT500, tror de hade balansaxel men jag kan ju vara full på jobbet:va

Fast det beror ju i och för sig på vad han har för motor om det är en 2J4 så ska det ju inte spela någon roll men om det är 48-motorn så vet jag inte om det skulle funka dock.

Nog kapat.

Ett tips är att investera i den så klassiska "topsmörjningsförbättraren" så du får bättre smörjning till främre regioner. Brukar tydligen vara ett problem hos dessa motorer enligt "de som vet":D
 
svetsexperter, se hit!

tänkte jag skulle helsvetsa ramen i helgen och behöver alla möjliga råd och tips inför det, jag är ju som sagt amatör med MIG:en.

har bestämt mig för att använda just MIG då det är den svetsmetoden jag kan och jag vill ju helst göra jobbet själv, trots att ett proffs hade gjort det bättre. meningen med hela bygget är ju trots allt att jag skall ha gjort allt själv :)

tråden jag kommer använda är SG-2 vilket SFRO säger skall fungera. fogberedning bör vara ca 1/3 del utav materialtjockleken, stämmer det? kliniskt rent runt fogen är ju en självklarhet.

massvis med dokumentation före och efter fogberedning tänker jag också göra.

kan jag kontrollmäta gaffelvinkel och försprång när hojen står utan däck eller blir det fel då? :va
 
Det jag tycker du ska hålla mest reda på är i vilken ordning / hur du svetsar den. Ramen kan slå sig jäkligt fort om det blir för varmt nånstans.
 
Coolt bygge! Kommer följas intensivt.

Men hur är det egentligen med att bygga egna ramar och annat hemma snickrat, hur får man de besiktigade? Ram nummer, korrekta svetsar osv. Hur går det till att få tillstånd med sådant?

Man har ju sina egna tankar i framtiden :D
 
ingen som har tips på hur och var man bör börja för att ramen inte skall slå sig vid svetsning?
 
ingen som har tips på hur och var man bör börja för att ramen inte skall slå sig vid svetsning?

Jag gissar på att grovpunkta "diagonalt" runt alla elementära sammanfogningar innan helsvetsning. Dvs för att fixera & förhindra att det slår & drar sig som det riskerar göra om du helsvetsar från 0 till 360 grader runt en infästning i taget, på ett bräde typ.

Men det borde finnas mer byggerfarna med kompletterande tips kanske.
 
Det är dags för fotpinnarna och letar efter några som skulle passa mitt bygge. har kollat tillbehörsbutiker, biltema och duells utan att hitta något som skulle kunna passa. någon som har några tips? antingen skall de klämmas runt ramrören (30mm i diameter) eller så svetsar jag fast dom.

eller skall jag fräsa ut egna? tips på design som inte är helt omöjlig att fräsa, samt hur jag skall göra de fällbara utan att göra det komplicerat?

Dom här e fina men inte så jättebilliga. Fasta pinnar vill man nog bara ha om man har bra markfrigång, har det på min Motoplast och det känns mycket bättre. Vikbara känns som dom flexar mer. (det är en gammal race hoj och på race måste man tydligen ha fasta pinnar, aldrig fattat varför)
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk1312319356.497791.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1312319356.497791.jpg
    33.4 KB · Visningar: 110
ingen som har tips på hur och var man bör börja för att ramen inte skall slå sig vid svetsning?

Vars du börjar spelar egentligen ingen roll tror jag. Styrhuvudet funkar bra.

Sen hur du ska bära dig åt för att minimera att det slår sig: sprid ut vars du svetsar. Gör inte klart något enskiljt ställe omedelbart utan ta en skarv på höger sida av ramen först, sen den på vänster, sen går du tillbaka och gör klart. På så sätt ser du till att du får jämn värmefördelning överallt i ramen.
 
åkte till garaget en vända för att bygga, men fick ingen inspiration så det blev inget byggande :va

Däremot skruvade jag ihop allt för att få en överblick på bygget och testa fjädringen som visade sig bli kanonbra både fram och bak, lagom utväxling bak blev det! :tummenupp
sen var jag ju också tvungen att slänga på ett kvastskaft som styre och fotpinnar och provsitta för första gången :D:tuttar

kommer nog göra lite förändringar i bakramen då den blev jävligt liten (eller så är det jag som är stor med mina 198 cm :hihi). skall försöka skissa på hur det kommer se ut med tank, däck osv. Eller så kanske det finns någon som är grym med PS som kan fixa dit något?
-fritt fram att prova isf.

/Andreas

skissade lite i ps och kom fram till någon sorts spökbild som liknar nånting vad jag hade tyckt varit snyggt..slarvigt som fan..men som sagt, skiss! ;P
 

Bifogat

  • handskiss.jpg
    handskiss.jpg
    221.1 KB · Visningar: 592
Jag gissar på att grovpunkta "diagonalt" runt alla elementära sammanfogningar innan helsvetsning. Dvs för att fixera & förhindra att det slår & drar sig som det riskerar göra om du helsvetsar från 0 till 360 grader runt en infästning i taget, på ett bräde typ.

Men det borde finnas mer byggerfarna med kompletterande tips kanske.

Vars du börjar spelar egentligen ingen roll tror jag. Styrhuvudet funkar bra.

Sen hur du ska bära dig åt för att minimera att det slår sig: sprid ut vars du svetsar. Gör inte klart något enskiljt ställe omedelbart utan ta en skarv på höger sida av ramen först, sen den på vänster, sen går du tillbaka och gör klart. På så sätt ser du till att du får jämn värmefördelning överallt i ramen.

det låter vettigt, jag börjar nog på de centrala ramrören och sen jobbar mig utåt diagonalt likt man korsdrar en topp.

skissade lite i ps och kom fram till någon sorts spökbild som liknar nånting vad jag hade tyckt varit snyggt..slarvigt som fan..men som sagt, skiss! ;P

snyggt! :tummenupp
kul att se hur andra har tänkt sig, man kan ju hämta mycket inspiration från det :)
 
Hur har du tänkt lösa oljetanken? Kanske skrivit det tidigare i tråden?
Har ju sett ett antal ombyggda SR med oljetanken bakom motorn och även under:va. Vet inte om detta kräver en High-flow pump dock.
Blir en hel del slangdragning om man flyttar den. SR har ju även ett extra oljefilter i ramen original där oljan går i retur upp till tanken ovanför motorn.
 
skissade lite i ps och kom fram till någon sorts spökbild som liknar nånting vad jag hade tyckt varit snyggt..slarvigt som fan..men som sagt, skiss! ;P

gillar din skiss mer och mer, tycker den blev skitsnygg! :tummenupp :yoparty

om du kan och har lust/tid så får du gärna göra en noggrannare skiss, skall till garaget till helgen eller till veckan som kommer och skall då bygga ihop den helt och hållet, så då kan jag ta en mer högupplöst bild med bättre bakgrund? som sagt, bara om du har lust och tid :)

Hur har du tänkt lösa oljetanken? Kanske skrivit det tidigare i tråden?
Har ju sett ett antal ombyggda SR med oljetanken bakom motorn och även under:va. Vet inte om detta kräver en High-flow pump dock.
Blir en hel del slangdragning om man flyttar den. SR har ju även ett extra oljefilter i ramen original där oljan går i retur upp till tanken ovanför motorn.

hade tänkt att ha en liten tank framför hojen, strax under litern måste räcka va?
 
Last edited:
gillar din skiss mer och mer, tycker den blev skitsnygg! :tummenupp :yoparty

om du kan och har lust/tid så får du gärna göra en noggrannare skiss, skall till garaget till helgen eller till veckan som kommer och skall då bygga ihop den helt och hållet, så då kan jag ta en mer högupplöst bild med bättre bakgrund? som sagt, bara om du har lust och tid

suttit och stirrat på den jag med..och jag tycker att tanken passar perfekt för den hojen. Fota en bättre bild..gärna med enfärgad bakgrund så gör du saker och ting x1000 lättare för mig =) Skissar mer än gärna vidare..bara kul. Maila högupplösta bilden till spinx_cod@hotmail.com
 
oljetanken bör vara på 1,2 L.
Där utöver så vill motorn gärna ha en skvätt i sig innan man fyller tanken då de tycks finnas en risk att oljan inte cirkulerar ordentligt om man slarvar med detta...:huvet
Har själv funderat på att använda mig av en termos modell större men jag är ingen mästare på att svetsa, än mindre i <1 mm rostfritt.:gnissla
Tycker bygget ser jävligt bra ut för övrigt.:tummenupp
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top