.......... nästa steg är ju helsvetsning utav ramen, vad är det att tänka på när eller innan jag gör detta?
hade tänkt mig på att fräsa ut ett par fotpinnar och montera styre i helgen för att måtta ut hur det blir med sadelplacering osv. samt fixa de sista motorfästena.
nästa steg är ju helsvetsning utav ramen, vad är det att tänka på när eller innan jag gör detta?
Kul bygge , men be dina "svetskunniga vänner" ta en närmare titt på hittills utfört arbete innan slutsvets!
Checklista!
Vilka material har använts? (samtliga, rör-2391, plattjärn-1312?, styrhuvud??)
Vad har du att svetsa med? (ESAB 1/3 fas? ev tidigare utbildning/erfarenhet!)
Vilket/vilka tillsatsmedel har du använt? (12.51? Det ska även skrivas in i svets/materialintyget du lämnar till SFRO vid byggbesiktningen!)
Fogberedning? (ser ingen på dina inlagda bilder!)
Har du varit i kontakt med någon SFRO-representant?
Har du skickat denne bilder under bygget och ev. samtalat om konstruktionslösningar och lämpligt materialval?
Vi börjar med de frågorna innan du bränner ihop delarna!!
(Kan ev. komma med användbara tips när jag fått de svaren!)
(Ursäkta om jag framstod som negativ, det var inte min mening, men det är betydligt lättare att slipa ner och göra om en punktsvets än en helsvets!)
Edit: Bifogar några byggbilder på en kundhoj, numer SFRO'ad, reggad och klar.
kul att du gillar bygget
jag behöver få input från kunniga personer, så din info är guld värt!
jag har ingen erfarenhet från liknande projekt, så allt jag gör är något nytt för mig. därav behöver jag hjälp med materialval, konstruktionslösningar osv.
materialen jag använder är sömlösa hydralrör 2391, plattjärn 1312-06. styrhuvudet kommer från en beg. ram vilket jag vet kan ge problem i framtiden. något tips om hur jag kan ta reda på vad det är för kvalitet och om det lirar ihop med det andra?
vilken svetstråd bör jag använda till detta?
ramen är mestadels punktad, men vissa svetsar är lagda. jag kommer att slipa ner det mesta och lägga om när jag väl helsvetsar.
med fogberedning menar du avfasning utav kanter för att fylla i material mellan de två delar som skall sammanfogas? när rören skall sättas i 90 grader mot varandra slipar jag ner ca hälften utav tjockleken i 45 graders vinkel, är detta lämpligt?
jag har en ESAB enfassvets, men kommer troligtvis använda jobbets svets när jag helsvetsar ramen. där har vi en stor kempi 3 fas, tror det kan vara lämpligt för att få upp värmen.
Försök att få kontakt med "din" lokale SFRO-representant som senare ska byggbesiktiga hojen.
När du fått kontakt, så fråga snällt om han/hon kan ge ett omdöme om din konstruktion och om det är ok att skicka bilder på dina slutgiltiga svetsar!
De besitter vanligtvis stor kunskap och erfarenhet.
Det är bättre att fråga en gång för mycket än för lite!
Det sparar in MYCKET arbete i slutändan!!!
Glöm inte att fråga om ditt styrhuvud!
Om du inte kan använda det, så är det bättre att byta det så fort som möjligt innan du gör fler svetsar i ramen och ökar spänningarna i den!
(Rören kommer förmodligen redan nu att fjädra ut några mm åt endera hållet vid ett ev. byte!)
Fråga även om dina vinklar och mått är OK. Axelavstånd, vinkel på styrhuvud, gaffelvinkel och försprång.
Här finns lite att läsa och räkna på.
http://www.rbracing-rsr.com/rakeandtrail.html
Pyssla på
jag har haft kontakt sen i somras!
att skicka måtten och vinklar är faktiskt inget jag tänkt på innan, men det klart att han vill ha reda på detta!
det börjar nog bli dags att måtta lite, notera ner och få ett slutgiltligt svar gällande styrhuvudet (har inte fått några klara besked gällande styrhuvudet).
tanken var att skicka en del bilder till honom när sista motorfästet och fotpinnarna är klara, för då är ramen i sin helhet klar. är dock osäker kring infästningen vid svingen, får ta och fråga om detta. kanske behöver göra några förstärkningar av något slag.
Han kommer inte att ge dej svaret på förstärkningarna i konstruktionen, men han kommer troligtvis att leda in dej på rätt spår.
Samma sak med svetsarna.
Skicka bilder.
Slipa ner, gör om
Skicka bilder.
Slipa, gör om, bilder o.s.v.
Det är sällan det blir perfekt från början, men tappa inte tron!
Du kan PM'a om det är några detaljer eller konstruktionsfråga du funderar på!
låter bra
enklaste sättet att slipa svetsfogar? är det vinkelslip som gäller eller finns det smidigare verktyg?
Fundera på om du ska låna eller köpa en TIG tills det är dags att helsvetsa! Gjorde ett litet svetsprov med tiggen idag! (så att du har något att jämföra dina migsvetsar med!) Plåtrör. 25x1,5mm gods)
japp, sjukt stor skillnad mellan MIG och TIG. hur mycket svårare är det att få till det med TIG:en?
ekonomin tillåter nog inte att jag köper en (om jag inte hittar en beg), skall kolla beg. alternativt om jag kan låna en TIG någonstans...
Är så mycket enklare att svetsa tunn plåt (typ under 2mm) med tig än mig/mag
En liten och bärvänlig svets med bra kraft och enkla Tig-möjligheter (ej Alu)
http://www.verktygsboden.se/?id=73176
Alt http://www.verktygsboden.se/?id=71801
+ Tig-tillsats http://www.verktygsboden.se/?id=73899
Betydligt kraftigare pjäs som svetsar allt! Levereras komplett med Tig-brännare mm. Rekommenderas...
http://www.verktygsboden.se/?id=76923
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |