Byggtråd: Hemmabygge, Jippoedition

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
hade tänkt att jag skulle fått till ett par fotpinnar och ett styre, för att sen kunna måtta ut ungefär var jag bör sätta sadeln.

någon som har tips på vart man skaffar fotpinnar, eller skall man fräsa ut ett par egna? :va
hade först tänkt att fräsa ut ett par egna fotpinnar, men jag vill gärna ha de fjäderbelastade och tänkte då att det lätt kan bli lite komplicerat? de skall iaf fästas strax framför skaftet som är där nu.
skall jag börja fundera på växelstagsdragning nu eller är det ett senare problem tro?
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Riktigt jävla nice bygge:yoparty
Fattar inte riktigt bara...Vart får ni inspirationen från:tummenupp
Kör hårt och det ser grymt jävla bra ut det du gör:)
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
hade tänkt mig på att fräsa ut ett par fotpinnar och montera styre i helgen för att måtta ut hur det blir med sadelplacering osv. samt fixa de sista motorfästena.

nästa steg är ju helsvetsning utav ramen, vad är det att tänka på när eller innan jag gör detta?
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
.......... nästa steg är ju helsvetsning utav ramen, vad är det att tänka på när eller innan jag gör detta?

Kul bygge :tummenupp, men be dina "svetskunniga vänner" ta en närmare titt på hittills utfört arbete innan slutsvets!

Checklista!
Vilka material har använts? (samtliga, rör-2391, plattjärn-1312?, styrhuvud??)
Vad har du att svetsa med? (ESAB 1/3 fas? ev tidigare utbildning/erfarenhet!)
Vilket/vilka tillsatsmedel har du använt? (12.51? Det ska även skrivas in i svets/materialintyget du lämnar till SFRO vid byggbesiktningen!)
Fogberedning? (ser ingen på dina inlagda bilder!)
Har du varit i kontakt med någon SFRO-representant?
Har du skickat denne bilder under bygget och ev. samtalat om konstruktionslösningar och lämpligt materialval?

Vi börjar med de frågorna innan du bränner ihop delarna!!
(Kan ev. komma med användbara tips när jag fått de svaren!)

(Ursäkta om jag framstod som negativ, det var inte min mening, men det är betydligt lättare att slipa ner och göra om en punktsvets än en helsvets!)

Edit: Bifogar några byggbilder på en kundhoj, numer SFRO'ad, reggad och klar.
 

Bifogat

  • 9151470_3_11_p.jpg
    9151470_3_11_p.jpg
    45.6 KB · Visningar: 583
  • 9151470_3_13_p.jpg
    9151470_3_13_p.jpg
    29 KB · Visningar: 503
  • DSC0049610.jpg
    DSC0049610.jpg
    41.2 KB · Visningar: 520
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
hade tänkt mig på att fräsa ut ett par fotpinnar och montera styre i helgen för att måtta ut hur det blir med sadelplacering osv. samt fixa de sista motorfästena.

nästa steg är ju helsvetsning utav ramen, vad är det att tänka på när eller innan jag gör detta?

Jag hade r6 -03 fotpinnar på min, passade me lite filande. :D
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Kul bygge :tummenupp, men be dina "svetskunniga vänner" ta en närmare titt på hittills utfört arbete innan slutsvets!

Checklista!
Vilka material har använts? (samtliga, rör-2391, plattjärn-1312?, styrhuvud??)
Vad har du att svetsa med? (ESAB 1/3 fas? ev tidigare utbildning/erfarenhet!)
Vilket/vilka tillsatsmedel har du använt? (12.51? Det ska även skrivas in i svets/materialintyget du lämnar till SFRO vid byggbesiktningen!)
Fogberedning? (ser ingen på dina inlagda bilder!)
Har du varit i kontakt med någon SFRO-representant?
Har du skickat denne bilder under bygget och ev. samtalat om konstruktionslösningar och lämpligt materialval?

Vi börjar med de frågorna innan du bränner ihop delarna!!
(Kan ev. komma med användbara tips när jag fått de svaren!)

(Ursäkta om jag framstod som negativ, det var inte min mening, men det är betydligt lättare att slipa ner och göra om en punktsvets än en helsvets!)

Edit: Bifogar några byggbilder på en kundhoj, numer SFRO'ad, reggad och klar.

kul att du gillar bygget :)

jag behöver få input från kunniga personer, så din info är guld värt!:tummenupp
jag har ingen erfarenhet från liknande projekt, så allt jag gör är något nytt för mig. därav behöver jag hjälp med materialval, konstruktionslösningar osv.

materialen jag använder är sömlösa hydralrör 2391, plattjärn 1312-06. styrhuvudet kommer från en beg. ram vilket jag vet kan ge problem i framtiden. något tips om hur jag kan ta reda på vad det är för kvalitet och om det lirar ihop med det andra?

vilken svetstråd bör jag använda till detta?
ramen är mestadels punktad, men vissa svetsar är lagda. jag kommer att slipa ner det mesta och lägga om när jag väl helsvetsar.

med fogberedning menar du avfasning utav kanter för att fylla i material mellan de två delar som skall sammanfogas? när rören skall sättas i 90 grader mot varandra slipar jag ner ca hälften utav tjockleken i 45 graders vinkel, är detta lämpligt?

jag har en ESAB enfassvets, men kommer troligtvis använda jobbets svets när jag helsvetsar ramen. där har vi en stor kempi 3 fas, tror det kan vara lämpligt för att få upp värmen.
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
kul att du gillar bygget :)

jag behöver få input från kunniga personer, så din info är guld värt!:tummenupp
jag har ingen erfarenhet från liknande projekt, så allt jag gör är något nytt för mig. därav behöver jag hjälp med materialval, konstruktionslösningar osv.

materialen jag använder är sömlösa hydralrör 2391, plattjärn 1312-06. styrhuvudet kommer från en beg. ram vilket jag vet kan ge problem i framtiden. något tips om hur jag kan ta reda på vad det är för kvalitet och om det lirar ihop med det andra?

Rören och plattjärnen är av rekommenderad kvalitet, så det ska inte bli någon diskussion om det.

Styrhuvudet!
Det är just det som SFRO villl undvika.
De flesta originalstyrhuvuden är gjutna, så det kan vara snudd på omöjligt att få reda på svetsbarheten i just det materialet från den tillverkaren vid det gjuttillfället.
Vissa kan vara för mjuka, så att svetsen släpper ur godset!
Men är det tillräckligt gammalt så det satt svetsat i den gamla ramen så kan du hävda det. Gärna med mc-märke, modell och årgång

Det enklaste är nog att köpa ett färdigtsvarvat eftermarknadsstyrhuvud. Kostar ca 1000:- + styrlager
De är svetsbara, du har inköpskvittot från butiken och de kan svara på materialfrågor om SFRO-teknikern undrar!

Det billigaste är som det står i bygghandboken, ämnesrör och egen bearbetning.
Då vet du vad det är för material och kan forma det efter dina önskemål.

vilken svetstråd bör jag använda till detta?
ramen är mestadels punktad, men vissa svetsar är lagda. jag kommer att slipa ner det mesta och lägga om när jag väl helsvetsar.

med fogberedning menar du avfasning utav kanter för att fylla i material mellan de två delar som skall sammanfogas? när rören skall sättas i 90 grader mot varandra slipar jag ner ca hälften utav tjockleken i 45 graders vinkel, är detta lämpligt?

jag har en ESAB enfassvets, men kommer troligtvis använda jobbets svets när jag helsvetsar ramen. där har vi en stor kempi 3 fas, tror det kan vara lämpligt för att få upp värmen.


ESAB OK Autrod 12.51 är bra, och det är den som vanligtvis sitter originalmonterad i den svetsen, dock bytte jag min till 1mm för bättre inbränning.

Tänk på att du inte får "snygga till/efterslipa" svetsarna när du har svetsat klart. (står i boken.)

Har du gjort den fogberedningen så är det bra.

Har själv en 150A enfas ESAB som jag använde delvis i bygget, men det visade sig att den var för klen!
Punkta och fästa upp saker = Helt OK
Att försöka att få till en snygg svets med bra inbränning i svetsfogen med bara en sträng = Mindre bra.

Trodde först när jag experimentsvetsade att det skulle räcka, men det krävs mer ström och värme innan den bränner in på djupet. Det krävdes någon cm innan den brände in riktigt och det syns på svetsfogen. (Det är ju bra om rören är svetsade hela vägen runt!) :tungan
Det slutade med att jag slipade bort allt och körde det mesta med pinne och använde Tig'en för att bränna in resterande Mig-fogar i materialet.

I och med att du inte får slipa svetsarna så rekommenderar jag Tig om du vill ha det snyggt och bra!
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
@ Nicco, tack för svaren! jag skall gå igenom de igen innan det är dags för helsvetsning!


liten update då, fick till främre motorfästen. ville ju ha delbart för att enklare kunna plocka i och ur motorn, så det blev till att fräsa ut det ur lite plattjärn. kommer montera riktiga skruvar och loppa fast muttrarna sen när jag fått tummen ur att gå till affären, nu blev det något billigt skit jag hittade i några lådor...
(inte mycket till update, men det är något iaf!)
 

Bifogat

  • IMG_0602.JPG
    IMG_0602.JPG
    61.3 KB · Visningar: 234
  • IMG_0610.JPG
    IMG_0610.JPG
    102 KB · Visningar: 230
  • IMG_0612.JPG
    IMG_0612.JPG
    95.4 KB · Visningar: 271

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
:)

Försök att få kontakt med "din" lokale SFRO-representant som senare ska byggbesiktiga hojen.

När du fått kontakt, så fråga snällt om han/hon kan ge ett omdöme om din konstruktion och om det är ok att skicka bilder på dina slutgiltiga svetsar!

De besitter vanligtvis stor kunskap och erfarenhet.
Det är bättre att fråga en gång för mycket än för lite!
Det sparar in MYCKET arbete i slutändan!!!

Glöm inte att fråga om ditt styrhuvud!
Om du inte kan använda det, så är det bättre att byta det så fort som möjligt innan du gör fler svetsar i ramen och ökar spänningarna i den!
(Rören kommer förmodligen redan nu att fjädra ut några mm åt endera hållet vid ett ev. byte!)

Fråga även om dina vinklar och mått är OK. Axelavstånd, vinkel på styrhuvud, gaffelvinkel och försprång.
Här finns lite att läsa och räkna på.
http://www.rbracing-rsr.com/rakeandtrail.html


Pyssla på :tummenupp
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
:)

Försök att få kontakt med "din" lokale SFRO-representant som senare ska byggbesiktiga hojen.

När du fått kontakt, så fråga snällt om han/hon kan ge ett omdöme om din konstruktion och om det är ok att skicka bilder på dina slutgiltiga svetsar!

De besitter vanligtvis stor kunskap och erfarenhet.
Det är bättre att fråga en gång för mycket än för lite!
Det sparar in MYCKET arbete i slutändan!!!

Glöm inte att fråga om ditt styrhuvud!
Om du inte kan använda det, så är det bättre att byta det så fort som möjligt innan du gör fler svetsar i ramen och ökar spänningarna i den!
(Rören kommer förmodligen redan nu att fjädra ut några mm åt endera hållet vid ett ev. byte!)

Fråga även om dina vinklar och mått är OK. Axelavstånd, vinkel på styrhuvud, gaffelvinkel och försprång.
Här finns lite att läsa och räkna på.
http://www.rbracing-rsr.com/rakeandtrail.html


Pyssla på :tummenupp

jag har haft kontakt sen i somras!
att skicka måtten och vinklar är faktiskt inget jag tänkt på innan, men det klart att han vill ha reda på detta!
det börjar nog bli dags att måtta lite, notera ner och få ett slutgiltligt svar gällande styrhuvudet (har inte fått några klara besked gällande styrhuvudet).

tanken var att skicka en del bilder till honom när sista motorfästet och fotpinnarna är klara, för då är ramen i sin helhet klar. är dock osäker kring infästningen vid svingen, får ta och fråga om detta. kanske behöver göra några förstärkningar av något slag.
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
jag har haft kontakt sen i somras!
att skicka måtten och vinklar är faktiskt inget jag tänkt på innan, men det klart att han vill ha reda på detta!
det börjar nog bli dags att måtta lite, notera ner och få ett slutgiltligt svar gällande styrhuvudet (har inte fått några klara besked gällande styrhuvudet).

tanken var att skicka en del bilder till honom när sista motorfästet och fotpinnarna är klara, för då är ramen i sin helhet klar. är dock osäker kring infästningen vid svingen, får ta och fråga om detta. kanske behöver göra några förstärkningar av något slag.

Han kommer inte att ge dej svaret på förstärkningarna i konstruktionen, men han kommer troligtvis att leda in dej på rätt spår. :)

Samma sak med svetsarna.
Skicka bilder. :D
Slipa ner, gör om :brinnerup
Skicka bilder. :)
Slipa, gör om, bilder o.s.v. :gnissla
Det är sällan det blir perfekt från början, men tappa inte tron! :Bugar :tummenupp

Du kan PM'a om det är några detaljer eller konstruktionsfråga du funderar på!
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Han kommer inte att ge dej svaret på förstärkningarna i konstruktionen, men han kommer troligtvis att leda in dej på rätt spår. :)

Samma sak med svetsarna.
Skicka bilder. :D
Slipa ner, gör om :brinnerup
Skicka bilder. :)
Slipa, gör om, bilder o.s.v. :gnissla
Det är sällan det blir perfekt från början, men tappa inte tron! :Bugar :tummenupp

Du kan PM'a om det är några detaljer eller konstruktionsfråga du funderar på!

låter bra ;)
enklaste sättet att slipa svetsfogar? är det vinkelslip som gäller eller finns det smidigare verktyg?
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
låter bra ;)
enklaste sättet att slipa svetsfogar? är det vinkelslip som gäller eller finns det smidigare verktyg?

Enklast och bäst är att inte svetsa mer än nödvändigt!

Vinkelslipen är effektivast på att avverka.
Men det kan vara lite svårt att komma åt hela vägen runt!
Var försiktig så att du inte slipar/kapar för djupt!

SFRO.
Fråga först om styrhuvudet!
Sedan svetsar du ett av rören som är lätt att komma åt att svetsa och slipa, och skickar iväg ett par bilder på svetsen till din besiktningsman och ber om en kommentar! (Och håll tummarna!)
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Fundera på om du ska låna eller köpa en TIG tills det är dags att helsvetsa! Gjorde ett litet svetsprov med tiggen idag! (så att du har något att jämföra dina migsvetsar med!) Plåtrör. 25x1,5mm gods)
 

Bifogat

  • PICT0170.JPG
    PICT0170.JPG
    234 KB · Visningar: 463

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Fundera på om du ska låna eller köpa en TIG tills det är dags att helsvetsa! Gjorde ett litet svetsprov med tiggen idag! (så att du har något att jämföra dina migsvetsar med!) Plåtrör. 25x1,5mm gods)

japp, sjukt stor skillnad mellan MIG och TIG. hur mycket svårare är det att få till det med TIG:en?
ekonomin tillåter nog inte att jag köper en (om jag inte hittar en beg), skall kolla beg. alternativt om jag kan låna en TIG någonstans...
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
japp, sjukt stor skillnad mellan MIG och TIG. hur mycket svårare är det att få till det med TIG:en?
ekonomin tillåter nog inte att jag köper en (om jag inte hittar en beg), skall kolla beg. alternativt om jag kan låna en TIG någonstans...

Är så mycket enklare att svetsa tunn plåt (typ under 2mm) med tig än mig/mag
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Den kan även användas till att bränna in befintliga mag-svetsar så slipper man själva trådmatningen!
Fördelen med att bränna in mag-svetsen är att det redan är rekommenderat material i fogen, vanligtvis OK Autrod 12.51 som originalmonteras i ESAB-svetsarna!
Blir dock ej lika snyggt som att göra det med tig och OK Tigrod 12.64 direkt från början!
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Är så mycket enklare att svetsa tunn plåt (typ under 2mm) med tig än mig/mag

och om det gäller 3 - 5 mm tjocklek?

En liten och bärvänlig svets med bra kraft och enkla Tig-möjligheter (ej Alu)
http://www.verktygsboden.se/?id=73176
Alt http://www.verktygsboden.se/?id=71801
+ Tig-tillsats http://www.verktygsboden.se/?id=73899

Betydligt kraftigare pjäs som svetsar allt! Levereras komplett med Tig-brännare mm. Rekommenderas...
http://www.verktygsboden.se/?id=76923

hmmm... sjukt sugen på att köpa en TIG. skall fundera på dessa!
i de tjocklekarna jag har, fungerar de mindre?
skulle dock vara bra att ha både AC och DC så man kan köra i aluminium också!
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top