Byggtråd: Hemmabygge, Jippoedition

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
och om det gäller 3 - 5 mm tjocklek?

Med den större tiggen så har du ju 200A att leka med, men det hänger mest på fogberedningen!
Med tig kan du stå och steka på samma ställe tills du är nöjd, i.o.m att du tillför svetstråden manuellt!

hmmm... sjukt sugen på att köpa en TIG. skall fundera på dessa!
i de tjocklekarna jag har, fungerar de mindre?
skulle dock vara bra att ha både AC och DC så man kan köra i aluminium också!

Köp en "riktig" på en gång! Du kommer inte att ångra dej.
Jag har mig/mag, den mindre och den större invertersvetsen i verkstan, så ska jag svetsa något "grovsmide" ute så tar jag den lille och kör med pinne.
Ska jag svetsa alu, nåt "finlir", eller Mc-ram, så kör jag med den större som står vid svetsbordet! (Bökigt att flytta runt tuben också sedan jag övergick till hyrtub!)
Helt klart skön att svetsa med, full kontroll på svetsfogen och inga loppor och skvätt...

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
och om det gäller 3 - 5 mm tjocklek?

hmmm... sjukt sugen på att köpa en TIG. skall fundera på dessa!
i de tjocklekarna jag har, fungerar de mindre?
skulle dock vara bra att ha både AC och DC så man kan köra i aluminium också!

Inte provat tig:a det, men jag skulle nog säga mig/mag då.

Mja det funkar med mig/mag iaf :) Har inte såå stor erfarenhet av tig, men mig/mag funkar då klockrent med den tjockleken :)

Nicco...

Gick med
7 Nov 2010
Hoj
Inte provat tig:a det, men jag skulle nog säga mig/mag då.

Mja det funkar med mig/mag iaf :) Har inte såå stor erfarenhet av tig, men mig/mag funkar då klockrent med den tjockleken :)

Joo, visst funkar det!
Som jag sa med rätt fogberedning är det godkänt att göra det med 12.51 tråd.

Jag använde min mag i början av ett ombygge, men det slutade med total bortslipning, pinne och tig efter ett antal bilder och samtal med SFRO-killen.
Enfas ESAB på 150A räckte inte till för att bränna in riktigt i materialet i.o.m de korta strängarna och den stora avkylningen i rören.

På en Mc-ram så vill man helst att det ska vara både snyggt och hållbart, och så måste det vara godkänt av SFRO vid byggbesiktningen!
(Svetsarna får INTE "slutslipas" så det MÅSTE bli snyggt och bra inbränning på samma gång!)
Vilket vanligtvis betyder att man måste göra om vissa (eller alla!) :huvet svetsar flera gånger innan samtliga parter är nöjda,, men man lär sig av misstagen :D

Med tig så går det att steka in svetsen lite till och ev. lägga på lite till material om det skulle behövas.

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Joo, visst funkar det!
Som jag sa med rätt fogberedning är det godkänt att göra det med 12.51 tråd.

Jag använde min mag i början av ett ombygge, men det slutade med total bortslipning, pinne och tig efter ett antal bilder och samtal med SFRO-killen.
Enfas ESAB på 150A räckte inte till för att bränna in riktigt i materialet i.o.m de korta strängarna och den stora avkylningen i rören.

På en Mc-ram så vill man helst att det ska vara både snyggt och hållbart, och så måste det vara godkänt av SFRO vid byggbesiktningen!
(Svetsarna får INTE "slutslipas" så det MÅSTE bli snyggt och bra inbränning på samma gång!)
Vilket vanligtvis betyder att man måste göra om vissa (eller alla!) :huvet svetsar flera gånger innan samtliga parter är nöjda,, men man lär sig av misstagen :D

Med tig så går det att steka in svetsen lite till och ev. lägga på lite till material om det skulle behövas.

Jo, jag såg ditt förra inlägg efter att jag postat :) Klart smidigare med tig. Jag har mer erfarenhet av gas men kan tänka mig att det är rätt likt.

Det med att det både ska vara bra och snyggt låter som svetsproven i skolan :hihi Jävligt är det också när man får till skitbra övningsbitar och när det gäller får man psykbryt och parkinson samtidigt..

Nicco...

Gick med
7 Nov 2010
Hoj
Jo, jag såg ditt förra inlägg efter att jag postat :) Klart smidigare med tig. Jag har mer erfarenhet av gas men kan tänka mig att det är rätt likt.

Det med att det både ska vara bra och snyggt låter som svetsproven i skolan :hihi Jävligt är det också när man får till skitbra övningsbitar och när det gäller får man psykbryt och parkinson samtidigt..

Japp. Gas och tig är snarlika.
Men det är lättare att finjustera tig på tunnare och känsligare material. Som tunn alu t.ex. Vill inte ens försöka att svetsa ihop 2 coca cola burkar med gas :D
Vill man ha total kontroll och har arbetsställning som tillåter det, så går det att koppla in en fotpedal för att justera strömmen medan man svetsar. :tummenupp

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Japp. Gas och tig är snarlika.
Men det är lättare att finjustera tig på tunnare och känsligare material. Som tunn alu t.ex. Vill inte ens försöka att svetsa ihop 2 coca cola burkar med gas :D
Vill man ha total kontroll och har arbetsställning som tillåter det, så går det att koppla in en fotpedal för att justera strömmen medan man svetsar. :tummenupp

Japp, det med pedalen har jag sett :tummenupp

Slutprovet för vvs sägs vara att gasa ihop 2 colaburk-halvor :p :yoparty

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jösses, inte en uppdatering på 3 månader? illa från min sida...
det har blivit vår och man har helt enkelt börjat köra hoj, har ju inte tid att skruva i garaget tyvärr...

har dock en hel del planer och konstruktionslösningar på g. skall försöka fila på detta under sommaren när vädret inte tillåter hojkörning :D

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
För oss bildkåta idioter bakom tangentbord så hoppas jag på regn.
Men för oss alla som älskar att köra (döh..) så ska det vara en solig sommar!

Men på 3 månader har du väll fått något gjort?
Jag menar, bli inte som pucken :fniss

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Och där vaknade jag till

Hoppla var det någon som sa :)
äntligen fick jag lagt några timmar i garaget :tummenupp

byggt en förstärkning till svingfästet bak för att styva upp och ta hand om de krafter som blir vid acceleration och inbromsning.

Bifogat

• IMG_1592.JPG
    IMG_1592.JPG
    132.6 KB · Visningar: 242
  • IMG_1616.JPG
    IMG_1616.JPG
    167.7 KB · Visningar: 266
  • IMG_1624.JPG
    IMG_1624.JPG
    167.1 KB · Visningar: 245

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
fick även till ett motorfäste vid toppen. skall bara böja till det med gassvetsen på jobbet under veckan så det passar :) det är därför det ser lite långt ut, men det kommer passa perfekt när jag är klar ;)

Bifogat

• IMG_1044.JPG
    IMG_1044.JPG
    70.1 KB · Visningar: 178
  • IMG_1598.JPG
    IMG_1598.JPG
    125.4 KB · Visningar: 190
  • IMG_1604.JPG
    IMG_1604.JPG
    112.8 KB · Visningar: 173
  • IMG_1606.JPG
    IMG_1606.JPG
    147.9 KB · Visningar: 178

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Fotpinne placering?

Det är dags för fotpinnarna och letar efter några som skulle passa mitt bygge. har kollat tillbehörsbutiker, biltema och duells utan att hitta något som skulle kunna passa. någon som har några tips? antingen skall de klämmas runt ramrören (30mm i diameter) eller så svetsar jag fast dom.

eller skall jag fräsa ut egna? tips på design som inte är helt omöjlig att fräsa, samt hur jag skall göra de fällbara utan att göra det komplicerat?

Bifogat

• IMG_1613.JPG
    IMG_1613.JPG
    160 KB · Visningar: 262
  • IMG_1615.JPG
    IMG_1615.JPG
    149.1 KB · Visningar: 195

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tänk på att det är väldigt skönt att ha det övre fästet avtagbart som det är på SR original. Annars kan det bli lite jobbigt att få ut motorn.

Angående fotpinnar borde det gå att få något skapligt från någon mc-skrot/ E-bay. Du kan ju göra fästplattor som är justerbara så du kan krångla dit valfria pinnar senare.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Tänk på att det är väldigt skönt att ha det övre fästet avtagbart som det är på SR original. Annars kan det bli lite jobbigt att få ut motorn.
yes, redan tänkt på det men tack för inputen! :)

Angående fotpinnar borde det gå att få något skapligt från någon mc-skrot/ E-bay. Du kan ju göra fästplattor som är justerbara så du kan krångla dit valfria pinnar senare.
jo, har funderat på att köpa några billiga universal för 200.- så länge för att sen byta ut dom.
alternativet är att jag fräser ut egna i aluminium, fast då blir det svårt att få de fällbara. skall fundera på en design och då försöka pula ihop något till helgen..

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
yes, redan tänkt på det men tack för inputen! :)

jo, har funderat på att köpa några billiga universal för 200.- så länge för att sen byta ut dom.
alternativet är att jag fräser ut egna i aluminium, fast då blir det svårt att få de fällbara. skall fundera på en design och då försöka pula ihop något till helgen..

Börja med universal, så det inte blir för mycket bygga på en gång.
Du kan ju alltid byta dem senare.

Blir de nån trimmning av spisen?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad