Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När jag byggde mitt avgassystem 2007 minns en del läsare att jag använde mig av mtrl från Burns Stainless.
Syftet med detta var bla att få en beräkning av dem, deras X-design är känt för att ofta pricka rätt. Ett semiempiriskt program byggt på feedback från bla Nascar-, dragrace-stall mm.
Burns/X-design föreslog 2007 ett 2-1 system. Jag ville dock ha 2-2, av flattrack-estetiska skäl. Så jag byggde endast mina headers efter deras spec. Jag har dock länge varit nyfiken på att testa Burns 2-1 design fullt ut.
Så jag har nu ännu en gång bokat tid hos Proservice för bänkning.
Nedan syns Burns ritning för ett 2-1 syst med megafon till min hoj. De levererade dock även en beräkning för ett gatsystem med ljuddämpare.
Jag har nu lånat en kollektor av rätt typ från Stellan E (som fn är i Norge och tävlar i sidvagnsspeedway! ) samt köpt lite kolståls 3"-rördelar från Biltema. Mha dessa bygger jag nu ett testsystem som följer Burns gatritning, bara det att jag använder 3"-rör isf 3"-absorptionsljudämpare (samma flöde).
Planen är alltså att fara till Proservice med detta tämligen bullriga system i ryggan. Köra en referenskörning med befintligt 2-2-system. Sedan skifta till mitt 2-1-testsystem (raka rör).
Om 2-1-testsystemet ger mer effekt så köper jag sedan Burns-kollektorn av Stellan och bygger ett ljuddämpat 2-1-system i tunnväggigt rostfritt med samma interna mått i vinter. Dvs ett ljuddämpat system som motorn (förhoppningsvis) kommer att uppleva likadant som mitt testsystem.
Syftet med detta var bla att få en beräkning av dem, deras X-design är känt för att ofta pricka rätt. Ett semiempiriskt program byggt på feedback från bla Nascar-, dragrace-stall mm.
Burns/X-design föreslog 2007 ett 2-1 system. Jag ville dock ha 2-2, av flattrack-estetiska skäl. Så jag byggde endast mina headers efter deras spec. Jag har dock länge varit nyfiken på att testa Burns 2-1 design fullt ut.
Så jag har nu ännu en gång bokat tid hos Proservice för bänkning.
Nedan syns Burns ritning för ett 2-1 syst med megafon till min hoj. De levererade dock även en beräkning för ett gatsystem med ljuddämpare.
Jag har nu lånat en kollektor av rätt typ från Stellan E (som fn är i Norge och tävlar i sidvagnsspeedway! ) samt köpt lite kolståls 3"-rördelar från Biltema. Mha dessa bygger jag nu ett testsystem som följer Burns gatritning, bara det att jag använder 3"-rör isf 3"-absorptionsljudämpare (samma flöde).
Planen är alltså att fara till Proservice med detta tämligen bullriga system i ryggan. Köra en referenskörning med befintligt 2-2-system. Sedan skifta till mitt 2-1-testsystem (raka rör).
Om 2-1-testsystemet ger mer effekt så köper jag sedan Burns-kollektorn av Stellan och bygger ett ljuddämpat 2-1-system i tunnväggigt rostfritt med samma interna mått i vinter. Dvs ett ljuddämpat system som motorn (förhoppningsvis) kommer att uppleva likadant som mitt testsystem.
Bifogat
Last edited: