Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis i efterskott:)

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Nu i helgen är det dags för Kjula. Flera HD finns på plats, så din blir inte ensam:tummenupp

/Ingvar

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Nu i helgen är det dags för Kjula. Flera HD finns på plats, så din blir inte ensam:tummenupp

/Ingvar

Pratade med Jörgen i början på veckan och då var han på Åland med båten.
Lär ju inte hunnit hem riktigt ännu så fort som den går! :D

Ska besiktiga Mammas HD på måndag med Jörgens förra motor i.
Håll tummarna att lilla mor får åka snart igen.
Hon fyllde 74 för 2 veckor sedan!

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Under bänkningen den 19/7 så provade vi även med att variera insugslängden, innan vi upptäckte att det var mer bränsle än sonderna gav intryck av, som erfodrades.

Jag hade därför köpt basreflexrör i passling diameter, kostade bara 21 kr styck på den gamla kultfirman HIFI-Kit på St eriksgatan.

Mha av att såga av dessa så kunde jag förlänga insuget med 2 X 30 mm. Fästa trattarna till insuget mha tejp under proverna.

Kan ju vara ett tips till er andra som vill ha enkla trattar för att prova olika insugslängder innan man låter svarva eller köpa en permanent insugstratt/velocity-stack med rätt längd. Köp billiga basreflexrör med snygg radie i änden, och såga till den längd man vill prova.

Våra experiment i bänken visade dock att hojen vart lite starkare i mellanregistret av längre insug, men vi fick inget mer på topp, och framförallt löstes inte cylinderobalansen. Så detta gjorde jag bara för att se om det var ngn resonans som kunde ändras och därmed jämna till cylindrarna.

Problemen löstes ju sen när vi gav mer bränsle.
Kanhända skulle det provats igen, efter att motorn frisknat till mha de 20% mer bränsle hon ville ha på fullgas, men då hade vi redan hållt på hela dagen i bänken. Man kan inte prova allt

Bra tips för de som har trottelhus med 3" eller är det rent av 4" diameter ;).

Skönt att det lirar igen. Äntligen kan jag sova om nätterna!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grattis i efterskott:)
Tack! :krama

hur går det här då? länge sedan det var uppdatering nu! :tråkad

Fick bänktid imorgon bitti, så då ska vi se om de nya insugskammarna jag stoppat i ger ngt.

Pratade med Jörgen i början på veckan och då var han på Åland med båten.
Lär ju inte hunnit hem riktigt ännu så fort som den går! :D

Ska besiktiga Mammas HD på måndag med Jörgens förra motor i.
Håll tummarna att lilla mor får åka snart igen.
Hon fyllde 74 för 2 veckor sedan!
Hoppas den går igenom så din stenhårda mor får ut och skrämmas vid rödljusen! :D

Bra tips för de som har trottelhus med 3" eller är det rent av 4" diameter ;).

Skönt att det lirar igen. Äntligen kan jag sova om nätterna!

Haha, så stort har jag inte, 53 mm.
Tack! Ja det är skönt att det är go gång i hojen igen.

/Ingvar

VAd kul!
Om hojen inte går sämre med Redshiftkammarna jag ska bänka med imorgon, så ska jag försöka ta mig dit! Om det inte regnar förstås.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

/Ingvar

Med facit i hand, din väderrapport, borde jag som sagt åkt dit.
Vart rekommenderad att ta söndagen av arrangörerna, pga av mindre tight schema då. Men i söndags morse kollade jag vädret innan avfärd och då såg det mörkt ut. Cykeln var klargjord och allt packat i ryggan... Så det var ju halvkul att på Rosenhill höra av dig att det inte regnade alls :D
Tack för nice fikastund. Rosenhill är ju rätt nice... om de bara hade haft en pump med 98 oktan

Jag ska kolla upp septemberarrangemanget på Kjula

Men men, anledningen till att jag skriver detta är att jag hittade rykande färska från helgens Kjula på YT, du dyker upp 0:40 :banana

http://www.youtube.com/watch?v=IddO10KC-ZQ

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hej, kul att se hojen IRL på Rosenhill idag, snyggt jobbat
Tack! Vi som morsade i dörren månne?

hilfe, var du på Rosenhill idag? Jag var nog där från 15->17

Ja jag var ute och åkte själv under eftermiddagen, for till vaxholm och sedan runt lite på södertörn med stopp vid Rosenhill där jag mötte Ingvar B med respektive. Var ett tag sedan vi sågs nu, har dock läst din reseskildring från er norrlandstripp!

BMW-maffian verkar ha varit stark på Rosenhill idag, förutom er två, så var även Kgk där med sin BMW, tror han har en likadan som du har.

Last edited:

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Tack! Vi som morsade i dörren månne?

Ja jag var ute och åkte själv under eftermiddagen, for till vaxholm och sedan runt lite på södertörn med stopp vid Rosenhill där jag mötte Ingvar B med respektive. Var ett tag sedan vi sågs nu, har dock läst din reseskildring från er norrlandstripp!

BMW-maffian verkar ha varit stark på Rosenhill idag, förutom er två, så var även Kgk där med sin BMW, tror han har en likadan som du har.
Ja gick samtidigt som Nilax, när du kom..

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Med facit i hand, din väderrapport, borde jag som sagt åkt dit.
Vart rekommenderad att ta söndagen av arrangörerna, pga av mindre tight schema då. Men i söndags morse kollade jag vädret innan avfärd och då såg det mörkt ut. Cykeln var klargjord och allt packat i ryggan... Så det var ju halvkul att på Rosenhill höra av dig att det inte regnade alls :D
Tack för nice fikastund. Rosenhill är ju rätt nice... om de bara hade haft en pump med 98 oktan

Jag ska kolla upp septemberarrangemanget på Kjula

Men men, anledningen till att jag skriver detta är att jag hittade rykande färska från helgens Kjula på YT, du dyker upp 0:40 :banana

http://www.youtube.com/watch?v=IddO10KC-ZQ

Tack själv, alltid kul att prata lite och se din hot rod. Va kul med lite film, under helgen tangerad jag mitt pb på 9,71 så jag är ganska nöjd. Helst vill man ju förbättra sig lite varje gång. Vädret var riktigt bra hela helgen och som vanligt fullt med trevligt folk i mc-depån, du måste komma och och köra i september (om vädergudarna vill). Tyvärr var burnadanne tvungen att lämna sin balla turbo-gsx hemma i garaget p.g.a sprucket motorblock och bigAl krökte bakaxeln sin extremt fina kompressor-hd i första repan. Det kostar på att ligga på topp:gnissla

/Ingvar

PS
Det där med 98 håller jag absolut med om, ett mörker:D
DS

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Sådär ja.

Då var Mors lilla Sportster igenom besiktningen.
Jag får passa på att tacka den trevlige mustachprydde besiktningsmannen som minsann visste det ena å det andra om åkdonet. :D

Nu får lilla mor puttra runt på sin lilla pärla.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Sådär ja.

Då var Mors lilla Sportster igenom besiktningen.
Jag får passa på att tacka den trevlige mustachprydde besiktningsmannen som minsann visste det ena å det andra om åkdonet. :D

Nu får lilla mor puttra runt på sin lilla pärla.

Ja den besiktningsmannen måste läsa sporthoj helt klart! :D Hörde av dig att han visste EXAKT hur många diskbollar du hade proppat i :D

Du måste döpa mors lilla sportster till Olle!

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Men hur gick bänkningen?

Har haft lite sommarlov från byggtråden eftersom jag mest kört med hojen. Det mystiska effektappet i bänken är svårförklarat. I synnerhet som jag upplever att hojen går minst lika bra nu som när den gav 142 rwhp och 182 Nm med de de otäta alucylindrarna. Jag misstänker att det rör sig om en väderompensationsmässigt "perfekt dag" i bänken när hojen gav 142 rwhp förra våren. Jämfört med de ringtäta segjärnscylinrarna som sitter på nu. Nu drar ju hojen dessutom ingen olja och håller under- isf övertryck i vevhuset. Ytterligare en faktor som talar för att hojen inte har tappat ngn effekt irl. Är att formen på vrid- samt effeturvorna ser lika fina ut u formen. Dvs vridkurvan ser ut som ett bord och effektkurvan är konvex.

Men här är en bild från den senaste bänkningen den 12/8 hos Erik på Proservice. Här visas den bästa kurvan me originalkammarna efter montage av järncylindrarna vs den bästa kurvan med den kamuppsättning jag kör nu. Jag har nu kombinarat två kammar. En RedShift på insug och en S&S-am på avgas. Kombionationen gav precis vad jag ville. Dvs inget tapp på låg- och mellanregister. Men motorn håller i längre på höga varv. Den drar ända in i kaklet sas (dvs varvstoppet på 7000 rpm)

Bifogat

• redoem.jpg
    redoem.jpg
    61.3 KB · Visningar: 183
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Sedan sist har jag även deltagit i Landracings 402-meters stripag på Lunda flygfält utanför Gimo 11 mil från Sthlm. Körde hojen dit och hem.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=245406

Jag och sothoran fastnade på två filmer.
Gick ganska bra men fortfarande inte nere på 10:eek:r som jag vill. Var åas ganska halt innan de klistrat.

Mot CBR Jimmy och hans 955 Daytona. Jimmy vart publifavorit me sina burnisar, jag snålade som vanligt. Med polerade Akront alubanor sover man oroligt varje gång hjulen är på omläggning.

http://www.youtube.com/watch?v=dN0GR6bRjRg

Min hoj dyker upp vid 17.00 resp 18.00 minuter.
Notera även e sjukt snabba mopparna vid 03:40 och 11:10. Över 128 km/h i slutfart på Gileran. Svart bälte i tvåtaktstrimning...

http://www.youtube.com/watch?v=H-QwguMhQig

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE