Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack! Ja jag bestämde mig för att "offra" de två första semesterveckorna åt att vara kvar i stan och lägga heltid på hojen. Har lagt många mil/timmar på loggning, mappning och bänkning. För att hitta feler och få tillbaks effekten, så det känns skönt att nu kunna gå vidare.Grattis för fan!!! Det har du förtjänat
Jag minns faktiskt inte vad vi kom upp i för effekt i tisdags, tror att det var 137 rwhp men inte säker, men nu går hojen som den gjorde förr, dvs den lyfter framhjulet när effekten kommer vid ca 100 km/h, och känns som den gjorde förr. Så nu släpper jag detta och går vidare, det är så liten skillnad från förra effekten att det kan ha varit inom mätfelen, väderdata osv.
Men en erfarenhet av detta är att om man magrar ur min motor så är det sondmässigt den bakre cylindern man ska titta på när man mappar. Dvs låta bakre cylinderns vara master, inte den främre.
Detta har även Mil Blair tipsat mig om (han som konstruerat sprutet). Han säger att en HD-motor (med gemensamt insug) som är bra avstämd ska skilja sig från en otrimmad HD-motor, såtillvida att den bakre cylinderna ska flöda bäst på höga varvtal. Så beteer sig ju nu även min motor, dvs från ca 4000 rpm och stora trottelöppningar så magrar den bakre burken ur. Och då är det den man ska se till att mätta. Så Eriks magkänsla att dunka in brutalt mycket mer bränsle och ner förtändning var helt rätt. Den främre cylinderns låg då i stort sett kvar, medan den bakre tog åt sig, så att kurvorna gick ihop.
På en otrimmad HD-motor med vanligt avgassystem och lite överlapp så är det ofta så att den bakre cylinderns oftast går fetast även på fullgas.