En liten uppdatering. Senaste veckorna har jag lagt en hel del tid på att logga hojen med LM-2:an. Det har dock varit mycket strul med det. Innovate-produkten är väldigt känslig för vibrationer har jag bla upptäckt. Upptäckte detta genom att köra hojen i Racerepairsbromsbänk så att jag kunde studera vad som egentligen händer i LM-2.an och varför den ständigt släcker ned. Där kunde jag tydligt se hur den släcker ned och rebootar sig själv så fort hojen kommer upp lite i varv, Om jag höll loggern still med handen så kunde den dock funka bra i flera minuter. Får dock ofta E8 efter en stunds körning. Loggern verkar inte fordonsanpassad, jag är rätt besviken på den.
Så jag har fått överge Innovates sugkoppsfäste och istället tejpa fast LM-2:an på luftburken med skumgummi under.
Metodiken blir att jag får åka till en nattöppen shell-mack invid en nattom motorväg, fylla hojen, låta loggern kallibrera sig mot sonderna med dessa i fria luften, sedan montera alltihop på hojen och sedan ut på motorvägen och logga olika trottelpositioner. Efter ca 30 minuter har dock loggern ballat ur på en eller båda sonderna, då är det bara att återvända till macken, bort med kablage, ur med sonder, gör ny free air calibration och sedan återmontera allt och ut igen. Så jag blir rätt irriterad då det ofta dessutom kan ta ett tag innan man hittat en lucka i trafiken så att det går att köra sin egen fart på motorvägen. Men efter denna vecka har jag blivit rätt tjenis med nattpersonalen på Shell i Stora Väsby vid E4:an iaf!
Ganska snabbt kunde jag konstatera att (om de fåtal lyckade loggningarna nu stämmer) så verkar det nu mycket bättre med cylinderobalansen. Nu går motorn mycket jämnare mellan burkarna. Jag har dessutom kunnat förbättra mappen avsevärt på dellast. Så Eriks omportning verkar ha fixat felet. Men det var först igårkväll som loggern lyckades fånga en fullgaskörning. I regel får jag kasta 8 av 10 loggningar, och ju mer trottelöppningar, desto oftare blir det skit, vibrationerna i en HD är rätt proportionella mot gaspådraget. Rätt jobbigt när man varit ute halva natten och slitit på motorn genom att dra den stackars motorn ända till 7000 där jag har mitt varvstopp, och sedan hemma i garaget se att bara 20% av löporna vart okej filer.
Ringarna verkar iaf verkligen gilla dessa segjärnscylindrar. Nu är det i stort sett bara vatten i catch-tanken.(Första bilden), ingen noterbar oljeförbrukning. Har bytt olja och filter i förrgår, bla mtp nya vippan och att topparna var av nyligen. Fortsätter på mineral med mycket zink ett tag till.
Sista bilden visar den första lyckade fullgasloggningen, vavtalet går här från 1500 rpm till 6500. Jag håller kvar motorn på bakbromsen innan jag släpper iväg henne på löpan, så motorn hinner bränna bort accpumpspåslaget, det är därför varvtalskurvan inte är så brant i början. Som man kan se på kurvan så är nu cylindrarna mycket jämnare. Den lilla skillnaden man ser här är helt godkänd. Och detta trots att jag inte ännu använd "Rear cylinder trim"-funktionen, dvs båda cylindrarna får samma mängd bränsle.
Som vanligt är här lila den främre cylindern och svart den bakre. Rött är varvtalet. Grönt är TPS, men den kanske försvann ur bild här.
Kurva ska dock fösrtås justeras, jag har magrat ur mappen i början av kurvan, den går ju för fett här. Men det viktiga är ju att motorn nu går rätt cylinderjämt. Riktigt bra ser det sedan ut på lägre trottelpositioner. Vid tex 80% TPS ligger kurvorna mitt på varann!
I den nya programvaran jag fick installerad i ECUn när denna var i USA så kan jag nu dessutom justera Rear cylinder trim för varje trottelposition, förut var det en rear cylinder trim-kurva för samtliga trottelpositioner. Så med lite tid så ska jag nu kunan mappa in cylindrarna perfekt i hela mappen. Men det är ju bäst att ta när jag vet vilken kam jag gillar bäst. Att gör en perfekt cylinder trim-mapp är alltså nästa lika mycket jobb som att bygga upp bränslemappen.
På tisdag har jag äntligen fått tid att bänka hos Proservice, han har haft fullt upp. Så då får vi se. Kommer inte få hålla på så länge, så jag satsar på att då kolla optimal slut-tändning, samt mappa in den perfekt på fullgas (både grundmapp och cylinder trim för 100% tps) samt få en effektmätning. Ser det bra ut så så är det bara att stoppa i ngn av de två andra kamsetten. Men det gör jag bara om jag kan få bänka igen i närtid. Annars är det nog bäst att behålla originalkammen i, så att jag kan få njuta av att åka lite hoj denna sommar. Har kört närmare 100 mil med detta ormbo av loggersladdar på hojen nu, inte så kul körning. Helt styrd av att samla mätdata och hitta nattomma motorvägar med belysning. Mer jobb än kul, roligast är nästan att efteråt få sitta själv i garaget och ta en öl och gå igenom loggfiler och förbättra mappen.
Jag känner hur hojen blir starkare och roligare att köra ju fler dellasttrottelpositioner jag rättar till.