Har nu läst hela tråden från sidan 1, måste verkligen beundra din förmåga att driva på och felsöka när det går tungt. Själv hade man förmodligen kastat in handduken.
Riktigt fint bygge du har
,gillar verkligen flattracker stuket på sportsters, har dessutom råkat köpa mig en sån själv vilken ska transformeras mot flattracker stuket.
Hoppas verkligen att det är ventiltätningen som har spökat med konstiga mätvärden och effektförlust.
Mvh,
Thomas
Ojojoj!
Det var inte dåligt, tråden har ju pågått sedan 2007!
Skönt att det finns fler människor än jag med en diagnos här
Måste verkligen beundra din förmåga att läsa långa trådar
Fast det är klart att det går lättare när det är intressant läsning. Som tur är har jag följt tråden från början och bara behövt beta av några inlägg åt gången.
Ujujuj, nu tycker jag mig se målflaggan i slutet på rakan! Magkänslan säger att det är löst nu. Håller alla tummar jag har iaf.
Funkar det inte nu så jobbar min kusin i karibien. Han kanske kan hooka upp dig med nån voodo-prälle eller dylikt
Tack min vän, ja det skulle nog behövas
Bild 1, 2 o 3
Ikväll lade jag på nya packningar och lade sedan på undre ventilkåporna, lower rocker boxes på HD-språk. Och drog fast dessa med de 2 X 5st 1/4" UNC insex som håller dessa
Bild4, 5 o 6
Sedan gjorde jag ren och blåste oljekanalerna i vipparmmekanismen för resp topp, för att göra dessa klara för infettning och montering. Då upptäckte jag stråk av lagerbrons från den främre cylinderns avgasrullvippa på vipparmsaxeln. Denna vippa skiljer sig från de övriga. Som ngn kanske minns så upptäckte jag för några år sedan att stötstångens kulände av okänd orsak arbetat sig igenom härddjupet i kulsätet på original S&S rullvippan på främre cylinderns avgas.
Den sommaren fanns ingen sådan vippa i Sverige, men jag kom över en äldre utgången variant som låg ny i sin förpackning hos Supertwin. Som jag fick köpa, vilket räddade några mig från ett par veckors stillestånd den sommaren. Denna äldre S&S-vippa hade alla vitala mått gemensamma med de nyare S&S originalvipporna som satt i min motor, dvs rätt håldiameter, rätt längd och rätt vipparmsutväxling (1:1,625).
Men det är nu denna vippas bronsbussning i stötstångsänden som lämnat stråk av brons på dess vipparmsaxel. Dvs den har brutit igenom oljefilmen.
Jag började nu för första gången att mäta upp denna äldre S&S-vippa mer ordentligt för att se vad som skilde. Det visade sig att dess bronsbussningar hade kortare längd än de nyare som satt original i min motor. Härav har lagertrycket blivit för stort för oljefilmen. Ännu var ingen skada skedd, men iom att lagerbrons börjat färga axeln så är det inte bra. Den här äldre vippan klarar inte mina fjädertryck, förmodligen är det härav S&S uppdaterat designen. Mina ventilfjädrar har ett tryck av motsvarande 180 kg vid fullt lyft (.600") med denna originalkam. Med 1:1,625 i vipparmsutväxling blir det alltså en kraft motsvarande ca 300 kg genom stötstången, oaktat tröghetskrafterna. Så det är minst denna kraft som vipparmsbussningen i stötstångsänden ska överföra till den nitrerhärdade vipparmsaxeln.
Så vid upptäckten av detta var det inget val. Denna vippa åker ut.
Arbetar den upp lagerspelet ytterligare så blir det inget ordning alls, bla så kommar oljetrycket i vippan att sjunka pga läckaget genom den dåliga bussingen i stötstångsänden, härvid riskerar då även bussningen i andra änden av vippan att gå utan olja, plus att ingen eller ringa olja trycks ut i kanalen till vipparmsrullen och ventilskaftet.
Så trots att denna äldre S&S-vippa har rulle till skillnad från HD-originalvippor, så har nog S&S haft fog även för övergången till de längre bronsbussningar som dagens S&S-rullvippor har.
Bild 7 o 8
Så då var det bara att istället montera de felfria vipporna på den bakre cylinderna istället. Bild 7 visar hur långt jag kom ikväll.
Ska kolla om Karling har sådana här S&S-rullvippor hemma, annars beställer jag av MecTech på måndag.
Luttrad som jag är så är jag faktikst glad att jag var noggrann och upptäckte detta nu.