Hörru Jörgen, nu har din tråd trillat till mitten av andra sidan av hojbyggesforumdelen
Händerenåteller?
Är det brist på hojupdates kan du ju alltid lira lite munspel för oss
Får man undra vad du har för budget?
Finns det nåt du vill göra med hojen men som du faktiskt tycker är för dyrt eller innerbär det snarare mer arbete o vänta lite till?
Jag hade oxå velat panga så mkt tid och dollars på min hoj men måste tyvärr inse att kredit & debit inte skulle gå ihop sig. Jag får vara nöjd med att ha tre parkeringsplatser (betal) och två obesiktigade fordon.
Ooh, en sista fråga, om du bara fick behålla ett fordon, vad hade du valt?
Om du inte är bekväm med att svara så kan du bortse från detta, sorry isf.
Mark
Hej
Kan svara på 2 av dina frågor Mark. Det blir nog båten jag behåller isf, men samtidigt är det ju den som är svårast att behålla om orsaken vore försämrad ekonomi. En hoj kan man ju ställa undan i ett billigt förråd. En träbåt ska rustas och sjösättas varje vår.
Vad gäller ngt jag vill göra med hojen men som är för dyrt är att bygga en ny större motor. Att skita i att begränsa bygghöjden till sportster originalramens övre ramrör , utan istället bygga en ny kvadratisk eller kortslagig 120"-sporstermotor med säg 8" stakar och högre däckshöjd på cylinderfoten. Så att man får ännu mer rodratio och fortfarande kunna varva 7000rpm med den stora motorn. Och då låta bygga om eller bygga en ny sportsterram med högre övre ramrör. Då skulle jag som bonus få mer plats mellan topparna, och därmed kunna få plats med tvåportsinsug med separerade kanaler och tvåportsspjällhus.
Men redan att bygga en sån motor jag har går ju på 150-160 000:-
Och att bygga en sån motor jag pratar om ovan går ju på minst samma siffra igen. Men iofs kan jag ju återanvända min låda, trans,koppling, oljepump mm så där sparar jag ca 50 kr, och jag kan ju också få igen lite pengar genom att sälja drivändan av denna motor i delar (block, vev, kolvar och toppar)
Om jag skulle göra slag i detta så skulle jag nog börja bygga den nya motorn bit för bit, typ att investera i den när jag har pengar. När sen den nya motorns drivända är klar så flyttar man sen över transmission, oljepump mm och ordnar med ny/ombyggd ram. MEn då måste det nog bli SFRO. Förhoppningsvis skulle det gå som ombyggt fordon, dvs att det fortfarande är en sportster i papprena.
Hojen:
Det är samma projekt som gäller denna vinter som jag har varslat om tidigare. Dvs
Större tank, går upp från 2.25 G (8.5 liter) till 3.1 G (11.5 liter). vs från sportster peanut till sportster king-tank
Har beställt tanken men den har fortfarande inte anlänt. Den nya tanken kommer även bli gummiupphängd.
Ombyggnad från TBI (Throttlebody injection) till PI (Port injection)
Väntar dock fortfarande på att få tillbaka insuget som är iväglämnat för att förses med påsvetsade spridaröppningar.
Ombyggnad från original stelt baknav till ett ISR baknav med ryckutjämnare. Jag väntar dock fortfarande på det nya navet.
Har även dragit ur kasettväxellådan eftersom jag ändå ville byta min transkedja, den har ju åkt tre säsonger nu, med de stora belastningar som stelt baknav och en sån här motor innebär. Köpte en ny 96 länk kedja i somras. När jag tog bort den gamla kedjan förra vecan såg jag att en länkplatta var avsliten på denna triplexedja, så det var i grevens tid.
När jag ändå hade transen borta passade jag på att dra ur kasettväxellådan för inspektion. Hittade då snedslitage på två av skiftgafflarna, så jag har en dialog med teknierna på Baker sedan en vecka. De vill hjälpa mig, men vi måste hitta felet först. JAg har presenterat min teori. Så vi diskuterar. Hittar de inget fel så får jag skeppa lådan till USA så de får titta igenom den. Det är 5 års garanti på dessa lådor.
Så länge kan jag roa er med en kul tråd från xlforum. Man kan dock bara läsa ett begränsat antal ggr på detta forum utan att vara medlem, så uppdatera inte sidan i onödan om ni vill läsa så mycket som möjligt.
Det är några sportsterjänkare som med oefterhärmerlig logik reder ut skillnadendet mellan en 1" axel och en 25 mm axel. Det blir bara värre och värre
http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=1285562