Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På HD-insug är det viktigt att de svarvade anslutningarna mot resp topp har god rundhet, annars är det lätt att inte o-ringarna tätar. Då kommer ofta sugläckor som ett brev på posten. Efter allt svetsande i detta insug så kontrollmätte jag rundheten. Pga svetsspänningarna hade tyvärr insuget slagit sig, anslutningarna hade en orundhet på +-½mm. Efter lite klurande så tog jag då fram träbåtsverktygen. Mha en ställbar träborr så borrade jag ett hål i en ekplanka som sedan klövs med såg.
Sedan satte jag upp ekhalvorna i skruvstädet och pressade insugets två anslutningar. Pressa, mäta, pressa, mäta..
Experimentet visade sig mycket lyckat! Orundheten minskades till vad skjutmåttet klarade att mäta! Skönt!
I torsdags förra veckan tog jag pendeltåget ut till ISR och hämtade mitt specialtillverkade baknav med ryckutjämnare och integrerad skivhållare.
Dessa baknav kan som minst ta 250 mm skiva. Min befintliga ISR bakbroms använder 210mm:s skiva. Därför vart det även ett nytt ok till den nya 250 mm:s skivan.
Acke har konstruerat baknavet med fixed spacers, så nu är det mycket enklare att montera bakhjulet. Snyggt jobb av Acke och hans team, som vanligt. Värt all väntan.
Här syns de 8 stycken ryckutjämnarelementan i polyuretan
Sigge Ehrling ska komma förbi ikväll. Han får ekra på min fälg på det nya navet samt i samma veva montera ett nytt bakdäck.
Passade på att mäta upp det befintliga bakhjulet igårkväll, att det spårade mot framhjulet. När ändå bakhjulet ska ekras om är det ju ett bra läge att fixa ev spårfel. Men bakhjulet visade sig stå i centrum
Sedan satte jag upp ekhalvorna i skruvstädet och pressade insugets två anslutningar. Pressa, mäta, pressa, mäta..
Experimentet visade sig mycket lyckat! Orundheten minskades till vad skjutmåttet klarade att mäta! Skönt!
I torsdags förra veckan tog jag pendeltåget ut till ISR och hämtade mitt specialtillverkade baknav med ryckutjämnare och integrerad skivhållare.
Dessa baknav kan som minst ta 250 mm skiva. Min befintliga ISR bakbroms använder 210mm:s skiva. Därför vart det även ett nytt ok till den nya 250 mm:s skivan.
Acke har konstruerat baknavet med fixed spacers, så nu är det mycket enklare att montera bakhjulet. Snyggt jobb av Acke och hans team, som vanligt. Värt all väntan.
Här syns de 8 stycken ryckutjämnarelementan i polyuretan
Sigge Ehrling ska komma förbi ikväll. Han får ekra på min fälg på det nya navet samt i samma veva montera ett nytt bakdäck.
Passade på att mäta upp det befintliga bakhjulet igårkväll, att det spårade mot framhjulet. När ändå bakhjulet ska ekras om är det ju ett bra läge att fixa ev spårfel. Men bakhjulet visade sig stå i centrum
Last edited: