Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blev ball effekt på Kutsen. Nästan synd att göra något mer med den, bara dra på nåt lager klarlack och buffa upp. :tummenupp

Gällande dekalerna dock. Nu med ny och större tank borde du väl ha rätt gott om utrymme för andra dekaler på den? Tycker definitivt att du ska satsa på något personligt. Det får gärna stå 883R eller nåt liknande men gör den till din egen design på nåt sätt. Hojen är ju byggd enligt din filosofi och inte nån designer på H-D:s. :)

Tack!
Ja det vart lite ball effekt när jag lade på det sista lagret epoxy, på det svarta fältet såg glasfiberväven ut som kolfiber/fiskfjäll.

I helgen kom Ingel förbi, vi diskuterade lite olika lösningr. Har har nu tagit med sig dekalerna och ska scanna och vektorisera dem. Därefter skala ned dem så att de blir ca 2"(51mm) kortare för att bättre passa min tank. Ett alternativ vi båda kom att gilla var att helt ta bort "883R". Så att det race-rutiga fältet blir helt fritt från text och siffror. Det ger nog en clean look och hemlighetsfullt ang motorvolym, men ändå med fabrikstouch.
Men vi får se när jag tar ställning till Ingels förslag. Han kommer även att tillverka de nya dekalerna. Han kommer börja med detta nästa vecka.

I övrigt är det status quo. Väntar på bakhjul, samt växellådan som fortfarande är hos Baker i USA. De tog emot den dagarna före julhelgen. Ska ge Baker ngn vecka till innan jag ringer och kollar läget.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Låter som en plan tycker jag. :)

Blir intressant att höra vad Baker kommer fram till.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Här har du en till som kör med axtellcyllar. Han har dock verkligen tänkt utanför lådan när det kommer till topparna :)

DesmoHog2.jpg


http://thebikeshed.cc/2012/01/20/the-desmohog/
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Men varför tog han inte två framtoppar den snåljåpen....

Men då hade ju, som han skriver, kylflänsarna hamnat vertikalt.
Snyggare med 2 baktoppar i min bok..men men.. :rolleyes:

Eller finns det andra faktorer att ta hänsyn till? :va

/e
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men då hade ju, som han skriver, kylflänsarna hamnat vertikalt.
Snyggare med 2 baktoppar i min bok..men men.. :rolleyes:

Eller finns det andra faktorer att ta hänsyn till? :va

/e

Ja nu såg jag, det var några år sedan jag sist läste om den motorn. Det är ju två baktoppar där han svängt om den ena toppen så att avgasporten hamnat framåt och därmed även fått skifta sida på kamdrivningen.

Jag tycker det är snyggast när hetänden på toppen är vänd mot fartvinden, som på vincent eller XR750.

Nu saknas bara att bygga om topparna till stötstänger, så att motorns högersida ser lite bättre ut, med vackra stötstångsrör som en stjärnmotor, och utan gummisnoddar. Man borde även sätta in en 2" insugsventil och en 1.75" avgasventil, så att man får det lite mer klangfulla tvåventilsljudet! :va
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Häftigt bygge! Men mest för att det är coolt att det går, för någon superfin körmaskin tror jag inte att det riktigt blir om man inte älskar att få problem. Fy fan för den kamdrivningenDet verkar för en lekman som mig vara väldigt långa och slankiga remmar som troligen inte kommer att trivas bra under någon längre tid och när det blir dags att justera (eller rent av byta remmar, för någon marginal på remspänningen innan remmen hakar i sig själv ser det inte ut att vara) så lär det ta lika lång tid som det tog i drifttid innan justeringen blev nödvändig :).
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
I väntan på uppdatering från Jörgen bidrar jag med lite fyrventils HD porr. Det här kittet skulle man ha haft. Undra vad Hot Dock i Japan vill ha för topparna med cylindrar och allt? Är nog inte gratis.

B-2.jpg


B-1.jpg


Skulle inte ha nåt emot att bygga en härligt högvarvig HD med dom där topparna. :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I väntan på uppdatering från Jörgen bidrar jag med lite fyrventils HD porr. Det här kittet skulle man ha haft. Undra vad Hot Dock i Japan vill ha för topparna med cylindrar och allt? Är nog inte gratis.

B-2.jpg


B-1.jpg


Skulle inte ha nåt emot att bygga en härligt högvarvig HD med dom där topparna. :)

Porr! Ge mig!:banana :yoparty

Äh, visst fan. Måste ju ha en båge att sätta delarna på först...:gnissla
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det var nån här med en gammal motorkåpa å ville ha inspektionsplugg till vevaxelmuttern

Så blev detJörgens kåpa.jpg:yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I väntan på uppdatering från Jörgen bidrar jag med lite fyrventils HD porr. Det här kittet skulle man ha haft. Undra vad Hot Dock i Japan vill ha för topparna med cylindrar och allt? Är nog inte gratis.


Skulle inte ha nåt emot att bygga en härligt högvarvig HD med dom där topparna. :)

Hej
Ja Hot-Docks toppar är verligen nice! Har kollat på deras sida många ggr.
Det verkar dock inte vara ngn hyllvara. Prislappen är okänd för mig.
Men förmodligen skulle de kunna tillverka dem även för mitt borr och större bultcirkel.


Det var nån här med en gammal motorkåpa å ville ha inspektionsplugg till vevaxelmuttern

Så blev detView attachment 353973:yoparty


Tack för hjälpen Peter. Ja modden av kopplingskåpan du gjorde vart verkligen fin. Gillar även designen du valde, ser ju ut som om pluggen alltid suttit där! Hittade en o-ring som passade i O-ringsspåret du svarvade i pluggen.

IMG_3485.jpg

IMG_3490.jpg

IMG_3491.jpg
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Väldigt händigt gjort det där med pluggen!

Vad gäller Hot Dock topparna så fick jag också intrycket att det inte är någon hyllvara. Fanns ingen info om dom i deras katalog eller liknande, bara bilder på projekthojar som hade dom. Men som sagt, hade varit kul att bygga en lite busig café / street-tracker med en sån där motor. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Väldigt händigt gjort det där med pluggen!

Ja den vart fin. Det här är en vanlig mod på sportster-dragbikes. Syftet är att man genom att ta bort pluggen kan komma åt motordrevmuttern med en hylsa och kunna dra runt motorn utan att ens behöva tappa ur oljan eller riskera packningen till transkåpan. Värdefullt när man tex ställer ventiler eller ställer in tändplattan.

Som det varit tidigare så har jag alltså endera fått tappa ur växellådsolja och ta bort kopplingsåpan, eller lagt i högsta växeln och vridit på bakhjulet. Den sistnämda metoden är bökig eftersom jag inte kan se varken timinghålet eller triggerhjulet när jag står så att jag orkar vrida runt bakhjulet.

Här är en firma i USA som gör denna mod.
http://www.simonscompetition.com/index_files/Page749.htm
Beskrivs under "Primary Access Modification" en bit ned på sidan.
Andersson variant vart ju snyggare och snabbare att jobba med.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja den vart fin. Det här är en vanlig mod på sportser-dragbikes. Syftet är att man genom att ta bort pluggen kan sätta omma åt motordrevmuttern med en hylsa och kunna dra runt motorn utan att ens behöva tappa ur oljan eller riskera packningen till transkåpan. Värdefullt när man tex ställer ventiler eller ställer in tändplattan.

Som det varit tidigare så har jag alltså endera fått tappa ur växellådsolja och ta bort kopplingsåpan, eller lagt i högsta växeln och vridit på bakhjulet. Den sistnämda metoden är bökig eftersom jag inte kan se varken timinghålet eller triggerhjulet när jag står så att jag orkar vrida runt bakhjulet.

Här är en firma i USA som gör denna mod.
http://www.simonscompetition.com/index_files/Page749.htm
Beskrivs under "Primary Access Modification" en bit ned på sidan.
Andersson variant vart ju snyggare och snabbare att jobba med.

Ja, det spar ju både tid och pengar.

Anderssons variant såg onekligen snyggare ut. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, det spar ju både tid och pengar.

Anderssons variant såg onekligen snyggare ut. :tummenupp

Precis. HD:s banracemotor XR750 har en sån här öppning original.

Harley_XR750_0d2e_3-468x409.jpg


Eftersom jag går i väntans tider så passade jag på att lägga ett till lager med väv och epoxy på kutsen, detta eftersom jag slipade igenom första lagret väv på några ställen.

Så nu lär inte några av de gamla gelcoatsprickor ha en chans att propagera upp igenom den nya lacken som ska på när tankdekalerna är klara.

Efter att ha renskurit kanterna vart det en lätt slipning och avfettning, sedan penslades ytterligare ett lager oarmerad epoxy på väven för ytterligare slipmån. Jag har nu snart slipat klart kutsen.

Ingel har varit förbi med ett första prov på de nya dekalerna. Ingel och jag var dock överens om att det silvriga fältet på dekalerna hade blivit mer beige än silver. Så Ingel ska justera inställningarna och printa ut nya dekaler. Men i övrigt var dekalerna mycket fina tycker jag.

Sigge har även varit förbi med det uppekrade hjulet för provmontage på hojen. Vi bestämde oss dock efter lite disussioner att göra detta riktigt ordentligt. Så nu väntar jag på drevet från ISR. När jag har drevet ska Sigge återomma och rikta upp kedjelinjen med sin laser. Sen ska fälgbanan mätas in efter hojens centrumlinje, iställer för att bara kopiera läget från det gamla hjulet.

Den här hojen har ju haft så många hjuluppsättningar genom åren, att det inte känns seriöst att bara kopiera måtten ännu en gång.

Ringde till USA och hörde hur det gick med lådan. Det var nu två lådor framför min i kön.
 

Bifogat

  • IMG_3476.jpg
    IMG_3476.jpg
    243 KB · Visningar: 97
  • IMG_3479.jpg
    IMG_3479.jpg
    235.7 KB · Visningar: 106
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hej
Ja Hot-Docks toppar är verligen nice! Har kollat på deras sida många ggr.
Det verkar dock inte vara ngn hyllvara. Prislappen är okänd för mig.
Men förmodligen skulle de kunna tillverka dem även för mitt borr och större bultcirkel.

Är det någon som vet om det gör något att tala om för effekten?
Jag kommer ihåg att Rivera gjorde fyrventilstoppar till evo-motorn för länge sedan (sent åttio - tidigt nittiotal?).
Var visst pengar i sjön effektmässigt.

Men X-cam vore häftigt.
Skulle vara kul om någon tog upp Nisse Hedlunds gamla konstruktion.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det råder delade meningar om effekten. Det beror nog mycket på att det är svårt att göra jämförbara prov. Dvs isolera effektökningen som kommer av 4v-tekniken. Om tex en tillverare har tagit fram fina 4V-toppar men med ett uselt insug (Rivera), vad säger effektsiffran om fyrventilstekniken då...

Arao är en annan tillverkare av 4V-toppar, dessa har dock (I likhet med tex Riveras)
baktoppen vända på traditionellt vis.
http://www.araoengineering.com/harley.htm


Feuling har dock tagit fram 4V-toppar med XR-setup. Dvs med insuget i bakkant även på bakre toppen.

Om man vill söka på det ämnet så är "dual carb 4v heads harley" en bra sökkombination.


Vad menas med X-cam?

Är det någon som vet om det gör något att tala om för effekten?
Jag kommer ihåg att Rivera gjorde fyrventilstoppar till evo-motorn för länge sedan (sent åttio - tidigt nittiotal?).
Var visst pengar i sjön effektmässigt.

Men X-cam vore häftigt.
Skulle vara kul om någon tog upp Nisse Hedlunds gamla konstruktion.
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top