Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Läste om några toppar som dom provade på en motor, där snackades det om att dom skulle ge omkring 10 hästar och ca 15 footpounds mer i vrid. När dom väl bytte och provade så gav topparna kring 15 hästar och ca 20 footpounds så det var en rätt hygglig effektökning på samma motor.

Ingen aning om det var rå-standard toppar som dom bytte ifrån dock. Ju sämre grundmaterial man har desto större blir ju ökningen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Läste om några toppar som dom provade på en motor, där snackades det om att dom skulle ge omkring 10 hästar och ca 15 footpounds mer i vrid. När dom väl bytte och provade så gav topparna kring 15 hästar och ca 20 footpounds så det var en rätt hygglig effektökning på samma motor.

Ingen aning om det var rå-standard toppar som dom bytte ifrån dock. Ju sämre grundmaterial man har desto större blir ju ökningen.
Ja även jag är naturligtvis övertygad om att 4V-teknik ska ge högre möjlig effekt ur en given 2V-motor. Den saken är klar.
De toppar som synes mest attraktiva för min motor är Arao, iaf om de inte är högre än mina toppar, jag kan inte montera högre toppar ty då måste jag höja övre ramröret för att få klarning till bakre cylindern.

Araos toppar innehåller ju dessutom måtten för insug och avgasportar, vilket gör att jag kan använda mitt insug och avgassystem.

Men trots att kronan nu är stark så är ju $4400 en del pengar.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja även jag är naturligtvis övertygad om att 4V-teknik ska ge högre möjlig effekt ur en given 2V-motor. Den saken är klar.
De toppar som synes mest attraktiva för min motor är Arao, iaf om de inte är högre än mina toppar, jag kan inte montera högre toppar ty då måste jag höja övre ramröret för att få klarning till bakre cylindern.

Araos toppar innehåller ju dessutom måtten för insug och avgasportar, vilket gör att jag kan använda mitt insug och avgassystem.

Men trots att kronan nu är stark så är ju $4400 en del pengar.

Precis.

Satt och läste lite om 2V kontra 4V på nån sida häromkvällen och där stod det att en ordenlig 2V topp har ungefär 2" ventil på insug och drygt 1.7" på avgas om jag förstått saken rätt. En 4V får motsvarande drygt 3.5" på insug och kring 3" på avgas (när ventilareorna läggs ihop), så det finns definitivt rum för mer flöde i en 4V topp.

Gällande höjden på topparna så står det att Arao:s toppar ska vara samma som standard 2V topparna. Då vet jag inte om S&S toppar är lägre än normalt så att du skulle få problem på så sätt.

Sen är det givetvis mycket pengar. Däremot misstänker jag att Hot Dock kittet är ännu dyrare, speciellt med tanke på att där har du även tillhörande specialcylindrar för att få stötstängerna, m.m. att passa toppen på rätt sätt. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Medans jag gått och väntat på delar har jag även passat på att fixa två andra grejer jag irriterat mig på.

När jag bytte framfälg från Akront 19" X 2.15" TR WM3 till 18" X 2½" TR WM4 i januari 2010, så tog jag mig inte tid att sänka framstänkan till den nya hjulstorleken. Passade på att göra detta för några veckor sedan. Skruvade bort mina egentillverka rostfria metallbeslag från stänkan och fräste spåren ½" längre uppåt. Sedan tog jag den roterade filen samt sedan en halvrund fil, och höjde även urtaget i glasfiberstänkan lia mycket. Lacken klarade sig rätt bra, var orolig att det skulle chippa loss flisor. Ivves Customlack verkar sitta bra :D
Så här vart det när det var klart.

IMG_3424.jpg


Den andra saken som plågat mig redan med förra motorn, är att hojen lätt skakar sönder H4-lampan när man rar ur den. Det är rätt irriterande, samt farligt om man omedvetet kör utan framljus. När man passerar påfarter vill man ju synas så mycket det går när man kör hoj.

Efter lite efterforsningar så visade det sig att den sporsterlampa jag ört med i alla år inte var original på min modell. På min 1993:a ska det sitta en potta med en stor dämpande gummiring som vibrationsdämpar hela lycktinsatsen, så att insatsen är metalliskt helt isolerad från den stumt monterade pottan.

Så jag köpte en komplett lampa från en 97:a på Ebay från USA.

Hittade lite kryprost runt toppfästet innen i pottan. Passade på att blästra bort rosten och sedan grund- och svartlackerade jag pottan.

IMG_3420.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så här vart det när den sänkta stänkan och nya lyktan monterats på hojen.

Här kan man se hur den nya lyktan är uppbyggd. Istället för att det -som på den gamla lyktan- endast sitter 1 kromad spännring som spänner insatsen stumt mot pottan. Så sitter det dubbla spännringar som klämmer fast en stor dämpande ringformad gummimanschett.

Den bakre kromringen spänner fast gummimanschetten mot pottan, manschetten har ett spår som styr i en fals på pottan. Sen monterar man lampinsatsen, därefter den främre kromade spännringen. Denna spänner nu fast insatsen i manschetten, även här fixeras insatsen i ett invändigt spår i manschetten. Klackar och urtag l 12 och 6 i potta/manschett samt manschett/insats fixerar även i rotationsled. Harigenom är nu alltså insatsen vibrationsisolerad från pottan.

Jag återanvände min gamla E-märkta europeiska insats. Jänkarna har ju förvisso högertrafik de med, men den amerikanska insatsen var SAE-märkt samt saknade "left hand dip" som vi har i sverige. Så den amerikanska insatsen hade kunnat bli problem på kontrollbesiktningen.

IMG_3431.jpg

IMG_3435.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blev mycket fint!

När kommer bakfälgen på plats? :)

Tack Viktor! Ja nu när jag monterat den typ av framlampa som satt original på min 1993:a så knäpper jag mina händer att hojen ska sluta att poppa H4-lampor när man drar ur den. Jag kommer fortsätta att ha med mig en reserv-H4 i ryggan iaf när jag kvälls-/nattkör. Men det vore himla skönt att slippa byta H4 stup i ett. :D

Den här gummidämpade lampan kom 1954, samma partnumber på gummimanschetten från 1954 till en bra bit in på 90-talet. HD i ett nötskal: lagt kort ligger :D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Snyggt som vanligt!:tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack Viktor! Ja nu när jag monterat den typ av framlampa som satt original på min 1993:a så knäpper jag mina händer att hojen ska sluta att poppa H4-lampor när man drar ur den. Jag kommer fortsätta att ha med mig en reserv-H4 i ryggan iaf när jag kvälls-/nattkör. Men det vore himla skönt att slippa byta H4 stup i ett. :D

Den här gummidämpade lampan kom 1954, samma partnumber på gummimanschetten från 1954 till en bra bit in på 90-talet. HD i ett nötskal: lagt kort ligger :D

Då får man hoppas att det hjälper med gummi.
Svårt att komma till rätta med vibrationer/resonans.
Du köper väl vibrationståliga lampor?

Angående skärmen, så reagerade jag på att det bara sitter två små fästbeslag.
Borde det inte vara ett kraftigt, som dubblerar som "vobbelstag"?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tack Viktor! Ja nu när jag monterat den typ av framlampa som satt original på min 1993:a så knäpper jag mina händer att hojen ska sluta att poppa H4-lampor när man drar ur den. Jag kommer fortsätta att ha med mig en reserv-H4 i ryggan iaf när jag kvälls-/nattkör. Men det vore himla skönt att slippa byta H4 stup i ett. :D

Den här gummidämpade lampan kom 1954, samma partnumber på gummimanschetten från 1954 till en bra bit in på 90-talet. HD i ett nötskal: lagt kort ligger :D

Ja, till och med på min hoj innebär vibrationer vissa problem. Märkte vid ett tillfälle ett en av skruvarna till överfallen runt främre hjulaxeln på min hade släppt och dom är ju i titan så det kändes extra surt att betala. Lustigt var att dom andra tre skruvarna satt kvar och satt som berget.


Kul grejj med gummimanschetten. Dom utvecklar inte nya saker i onödan i alla fall. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då får man hoppas att det hjälper med gummi.
Svårt att komma till rätta med vibrationer/resonans.
Du köper väl vibrationståliga lampor?

Angående skärmen, så reagerade jag på att det bara sitter två små fästbeslag.
Borde det inte vara ett kraftigt, som dubblerar som "vobbelstag"?

Ja det hoppas jag med!
Ja jag har provat bla osrams vibrationståliga. Det är ingen större skillnad tycker jag. DEt är större sillnad i livslängd mellan olika individer av H4-lampor. Ibland hittar man en seg rackare, då gläds man.

Som du anse minns så körde jag hojen utan framstänka de första åren. Sen lessnade jag på allt grus i ögonen, för att inte tala om vad som händer om jag hamnar i regn. Jag har även loggat spänningen för några år sedan, för att utesluta strömpeakar.

Så då satte jag dit en stänka. Min hoj har ju ett screamin eagle "vobbelstag" sedan 1996. Så när jag satte dit stänkan ville jag att den skulle vara lätt och klara lika brett däck som utan. Min hoj behöver ju ingen tjockväggig tung U-plåt undertill, eftersom jag har mitt lättmetallvobbelstag. Det syns på bilderna.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blev mycket fint!

När kommer bakfälgen på plats? :)

Tack!
Idag fick jag hem ett paket från ISR med mitt bakdrev till ISR navet. Så jag ringde direkt till Sigge. Han ska komma förbi igen nästa vecka och ta med lasern och det uppekrade hjulet. Så ska vi mäta in hjulet och kedjelinjen exakt. Som jag skrev om för ngn sida sedan. Att vi mäter in hjulet på riktigt, dvs mot framhjulet/ramens centerlinje.

Skickar med en bild på drevet, det är ett 46-kuggars 530, precis som förut. Men nu får jag äntligen ett ståldrev isf som förut alumium. Tack vare Ackes smarta konstruktion på ryckutjämnaren/drevhållaren, så blir det just ingen viktöning i förhållande till aludrevet. Man ser på bilden varför: innerdiametern på drevet blir stor med Ackes/ISR:s konstruktion . Som synes har dessutom Acke lättat ur det lite extra.

IMG_3495.JPG


Snyggt som vanligt!:tummenupp

Tack Anton!
 
Last edited:

twinspeed

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
En typ av sportster
Hej Jörgen har du sett några effektsiffror på AROA topparna ? Ser ut att va lite trångt på insugsidan. Det är ju oftast det som ställer till det. Riveras flödade uselt pga det. Sen tror jag att det är bättre med två som har gott om mat än fyra som svälter :) Men dom där japanska såg ju fina ut. Vet du om Sundance håller på än ? MVH T
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Nu har jag läst alla 185 sidorna och dom 3694 inläggen, wow vilken tråd.

Jörgen du ska ha all creed för energin och arbetet du lagt och lägger ner, mycket skoj att läsa i tråden för mig lärt mig massa. Förstår inte att du orkat med allt strul men hoppas att 2012 blir massa fina så problemfria mil som möjligt för dig :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det känns som om dubbla förgasare/insprut är viktigare än dubbla ventiler.
X-cam är Nisse Hedlunds gamla konstruktion med tvångsstyrda ventiler via lokomotivstänger.
Enkelt ställbara ventilöppningar och duration.
Verkar dessutom funka.

Eftersom detta är en Jörgen-precisions-tråd och du själv brukar vara noga med detaljerna:
Visst är väl X-cam Folke Mannerstedts grej? Nisses arbeten är i stor utsträckning en fortsättning på Folkes konstruktioner, två tekniska giganter helt enkelt.
Den som vill läsa lite svensk mc-historia kan gärna börja med Folke, Nisse och Acke. Vilka fantastiska lirare!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top