Medans jag gått och väntat på delar har jag även passat på att fixa två andra grejer jag irriterat mig på.
När jag bytte framfälg från Akront 19" X 2.15" TR WM3 till 18" X 2½" TR WM4 i januari 2010, så tog jag mig inte tid att sänka framstänkan till den nya hjulstorleken. Passade på att göra detta för några veckor sedan. Skruvade bort mina egentillverka rostfria metallbeslag från stänkan och fräste spåren ½" längre uppåt. Sedan tog jag den roterade filen samt sedan en halvrund fil, och höjde även urtaget i glasfiberstänkan lia mycket. Lacken klarade sig rätt bra, var orolig att det skulle chippa loss flisor. Ivves Customlack verkar sitta bra
Så här vart det när det var klart.
Den andra saken som plågat mig redan med förra motorn, är att hojen lätt skakar sönder H4-lampan när man rar ur den. Det är rätt irriterande, samt farligt om man omedvetet kör utan framljus. När man passerar påfarter vill man ju synas så mycket det går när man kör hoj.
Efter lite efterforsningar så visade det sig att den sporsterlampa jag ört med i alla år inte var original på min modell. På min 1993:a ska det sitta en potta med en stor dämpande gummiring som vibrationsdämpar hela lycktinsatsen, så att insatsen är metalliskt helt isolerad från den stumt monterade pottan.
Så jag köpte en komplett lampa från en 97:a på Ebay från USA.
Hittade lite kryprost runt toppfästet innen i pottan. Passade på att blästra bort rosten och sedan grund- och svartlackerade jag pottan.