Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gillar din sportster jäkligt mycket. klockren. Har en själv och är intresserad av att få flat-track stuk på den. Passar på att låna din tråd och ställa lite frågor. Du är jävligt kunnig så tänkte passa på. Har inte läst i genom hela tråden så något kanske är svarat på.
Jag har själv tittat en del på tankar i stil med xr750n eller den avrundande CJ tanken som de moderna hojarna har. De flesta sptreetracker-byggena man sett har bytt. Varför behållde du din? Behålla delar av sportster-looken? Kan du rekommendera någon särskild tillverkare som du hört om till bra pris?
Tänkte lite på framgaffeln, skulle vilja få ner min med upside-down. storz gaffel är lite över min budget. Vet du något bra alternativ?
Tack!
Jag gillar looken hos den lilla klassiska 2.25 G sportstertanken. Enda problemet är volymen, det är därför jag nu bytte till den större king-tanken, den har samma mått och design som peanut, bara det att den är 2" bredare, detta ger ca 12.5 liter isf 8.5. Jag gillar inte de moderna sportstertankarna, det har ingen skärpa i formen tycker jag, de ser för degiga ut. Den klassiska sportstertanken som jag använder och som fortfarande satt som origal på min 1993:a, är ju sedan 70-talet en ikon i hojbyggarkretsar. Det är ngt speciellt med formen hos dessa. En fördel är ju dessutom att den tanken plus den karakteristiska lampkepsen signalerar att det är en sportster. Jag gillar att det syns.
Jag tycker nämligen att sportstern behandlas lite illa i Sverige, de flesta sportsterbyggen jag ser, bara förstör prestandan. Det märks tydligt att byggaren egentligen skulle vilja ha en BT (Big Twin) men istället väljer att bygga på en sportster av kostnadsskäl. De stelopererar ramen, sätter på bredare gaffelkronor, kromade bromsar, bob-tank, framflyttade fotpinnar osv.
När det är klart är det en stötig hoj med kassa bromsar och försämrad nedläggningsvinkel. Det är som att de inte fattat vad sportster är för ngt, de sätter på tunga detaljer som aldrig varit en del av sportsterns själ. Lite som att sätta på bladfjädrar och trumbromsar på en Amazon Sport, dvs tvärtemot vad som är hotroddin. Nu är det en ny generation som sågar sönder sportstrar för att bygga "grymma" ofjädrade hojar. Känns som att attityd är viktigare än prestanda nar jag ser alla dessa bobber- och bratstyle-projekt.
Sportster byggdes ju faktikst för att för 50 år sedan ta upp kampen mot de importerade Triumph Bonneville och Norton Commando i USA. HD tog fram en lätt körbar hoj med en varvillig trimvänlig 4-kams V2 blockmotor, byggd som de engelska sportigare cyklarna fast med en V-twin istället. Sportstern återtog då snabbt ledningen i många klasser i tex land speed etc, mycket tack vare samma vikt men kubikövertag mot de engelska cyklarna. Än idag är nästan alla snabbare Harley dragbikes byggda med en sportsterkonfigurerad motor, detta tack vare den skottsäkra kamaxelkonfigurationen, de bättre stötstångsvinklarna och blockmotorfilosofin.
I mitt tycke förenade man det bästa från två världar. Därför vill jag att det ska synas att detta är en sportster med hel oförändrad svingarmsram, att jag bevarar sportsterarvet. En sorts amerikansk motsvarighet på dagens 900 Thruxton typ. Idag har ju HD äntligen tagit upp temat iom XR1200. Det modellen fanns inte när denna cykel byggdes om 1996.
Den plattare XR750-tanken gillar jag. Problemet är bara att den endast finns i plast idag.
Storz tank är i Alu, detta plus priset får mig att inte vilja ha den. Varken alu- eller plasttank är så kul på en gathoj. Plast tål inte pumpsoppa och alu är vibrationskänsligt och svårt att rikta.
Ett alternativ hade varit att köpa en plasttank i XR750-stil från tex Phil Little. Sen låta Stellan eller ngn annan kopiera den i plåt och med större volym. Men jag tycker inte det känns smart att lägga så många tusen på en tank, detta är ju en gathoj, och bland det första som pajar om hojen så bara skulle välta i garaget, är just tanken. Det känns skönt att veta att jag har iaf lite serietillverkade delar på hojen som går att beställa nya utan så mycket huvudvärk.
Jag kör ju runt 500 mil per år på denna hoj. Så en vacker dag lär även jag lägga hojen. Och som sagt, jag gillar att det syns att det är en sportster.
En cool grej du skulle kunna överväga, är att köpa en sportster king-tank och sedan kapa den i nederkant. Dvs även höja tunneln, och då mer i framkant än i bakkant, så att tanken blir lägre men tiltas ned mer i framkant men inte så mycket i bakkant. Då får du en bred och låg tank, alltså lite som XR750, men också en tank som tydligt signalerer sportster.
Det finns många USD-gafflar, problemet är att de flesta är gjordet för att sitta på sporthojar med deltabox-ram, vilket betyder att styrhuvudet sitter närmare marken än på den mer traditionellt byggda sportstern.
Enklaste sättet att hitta en USD med rätt längd är att kolla efter en komplett gaffel från en XR1200. De passar ju dessutom, mig veterligen, rakt av även på våra -86 och upp icke-gummiupphängda modeller.
Sök på ebay. Vad gäller sökord, så tänk på ett jänkarna ofta kallar en komplett gaffel för "front end". Så sök inte enbart på "front fork".
Själv är jag ambivalent ring USD på min hoj. Det ser för moderna ut, blir lite konflikt med de trådekrade hjulen, polerade alubanorna osv. Dessutom är ju min 1200S-gaffel både bättre än vanliga sportstergaffeln, samt nu dessutom preppad med racetechs linjära fjädrar, fork brace samt styrdämpare. 1200S-gaffeln har ställbar komp- och returdämpning samt ställbar fjäderförspänning original. Inte alla USD-gafflar som har det.
Last edited: