Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gillar din sportster jäkligt mycket. klockren. Har en själv och är intresserad av att få flat-track stuk på den. Passar på att låna din tråd och ställa lite frågor. Du är jävligt kunnig så tänkte passa på. Har inte läst i genom hela tråden så något kanske är svarat på.

Jag har själv tittat en del på tankar i stil med xr750n eller den avrundande CJ tanken som de moderna hojarna har. De flesta sptreetracker-byggena man sett har bytt. Varför behållde du din? Behålla delar av sportster-looken? Kan du rekommendera någon särskild tillverkare som du hört om till bra pris?

Tänkte lite på framgaffeln, skulle vilja få ner min med upside-down. storz gaffel är lite över min budget. Vet du något bra alternativ?

Tack!
Jag gillar looken hos den lilla klassiska 2.25 G sportstertanken. Enda problemet är volymen, det är därför jag nu bytte till den större king-tanken, den har samma mått och design som peanut, bara det att den är 2" bredare, detta ger ca 12.5 liter isf 8.5. Jag gillar inte de moderna sportstertankarna, det har ingen skärpa i formen tycker jag, de ser för degiga ut. Den klassiska sportstertanken som jag använder och som fortfarande satt som origal på min 1993:a, är ju sedan 70-talet en ikon i hojbyggarkretsar. Det är ngt speciellt med formen hos dessa. En fördel är ju dessutom att den tanken plus den karakteristiska lampkepsen signalerar att det är en sportster. Jag gillar att det syns.

Jag tycker nämligen att sportstern behandlas lite illa i Sverige, de flesta sportsterbyggen jag ser, bara förstör prestandan. Det märks tydligt att byggaren egentligen skulle vilja ha en BT (Big Twin) men istället väljer att bygga på en sportster av kostnadsskäl. De stelopererar ramen, sätter på bredare gaffelkronor, kromade bromsar, bob-tank, framflyttade fotpinnar osv.

När det är klart är det en stötig hoj med kassa bromsar och försämrad nedläggningsvinkel. Det är som att de inte fattat vad sportster är för ngt, de sätter på tunga detaljer som aldrig varit en del av sportsterns själ. Lite som att sätta på bladfjädrar och trumbromsar på en Amazon Sport, dvs tvärtemot vad som är hotroddin. Nu är det en ny generation som sågar sönder sportstrar för att bygga "grymma" ofjädrade hojar. Känns som att attityd är viktigare än prestanda nar jag ser alla dessa bobber- och bratstyle-projekt.

Sportster byggdes ju faktikst för att för 50 år sedan ta upp kampen mot de importerade Triumph Bonneville och Norton Commando i USA. HD tog fram en lätt körbar hoj med en varvillig trimvänlig 4-kams V2 blockmotor, byggd som de engelska sportigare cyklarna fast med en V-twin istället. Sportstern återtog då snabbt ledningen i många klasser i tex land speed etc, mycket tack vare samma vikt men kubikövertag mot de engelska cyklarna. Än idag är nästan alla snabbare Harley dragbikes byggda med en sportsterkonfigurerad motor, detta tack vare den skottsäkra kamaxelkonfigurationen, de bättre stötstångsvinklarna och blockmotorfilosofin.

I mitt tycke förenade man det bästa från två världar. Därför vill jag att det ska synas att detta är en sportster med hel oförändrad svingarmsram, att jag bevarar sportsterarvet. En sorts amerikansk motsvarighet på dagens 900 Thruxton typ. Idag har ju HD äntligen tagit upp temat iom XR1200. Det modellen fanns inte när denna cykel byggdes om 1996.

Den plattare XR750-tanken gillar jag. Problemet är bara att den endast finns i plast idag.
Storz tank är i Alu, detta plus priset får mig att inte vilja ha den. Varken alu- eller plasttank är så kul på en gathoj. Plast tål inte pumpsoppa och alu är vibrationskänsligt och svårt att rikta.

Ett alternativ hade varit att köpa en plasttank i XR750-stil från tex Phil Little. Sen låta Stellan eller ngn annan kopiera den i plåt och med större volym. Men jag tycker inte det känns smart att lägga så många tusen på en tank, detta är ju en gathoj, och bland det första som pajar om hojen så bara skulle välta i garaget, är just tanken. Det känns skönt att veta att jag har iaf lite serietillverkade delar på hojen som går att beställa nya utan så mycket huvudvärk.
Jag kör ju runt 500 mil per år på denna hoj. Så en vacker dag lär även jag lägga hojen. Och som sagt, jag gillar att det syns att det är en sportster.

En cool grej du skulle kunna överväga, är att köpa en sportster king-tank och sedan kapa den i nederkant. Dvs även höja tunneln, och då mer i framkant än i bakkant, så att tanken blir lägre men tiltas ned mer i framkant men inte så mycket i bakkant. Då får du en bred och låg tank, alltså lite som XR750, men också en tank som tydligt signalerer sportster.

Det finns många USD-gafflar, problemet är att de flesta är gjordet för att sitta på sporthojar med deltabox-ram, vilket betyder att styrhuvudet sitter närmare marken än på den mer traditionellt byggda sportstern.

Enklaste sättet att hitta en USD med rätt längd är att kolla efter en komplett gaffel från en XR1200. De passar ju dessutom, mig veterligen, rakt av även på våra -86 och upp icke-gummiupphängda modeller.
Sök på ebay. Vad gäller sökord, så tänk på ett jänkarna ofta kallar en komplett gaffel för "front end". Så sök inte enbart på "front fork".

Själv är jag ambivalent ring USD på min hoj. Det ser för moderna ut, blir lite konflikt med de trådekrade hjulen, polerade alubanorna osv. Dessutom är ju min 1200S-gaffel både bättre än vanliga sportstergaffeln, samt nu dessutom preppad med racetechs linjära fjädrar, fork brace samt styrdämpare. 1200S-gaffeln har ställbar komp- och returdämpning samt ställbar fjäderförspänning original. Inte alla USD-gafflar som har det.
 
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Massa fina bilder..!
Bara att ringa! Endera är jag i garaget eller nere på varvet. Snickrar nytt luckarrangemang till motorkappen på Vinö.
Pucken kör ut alla ekämnen i snickeriet och jag slöjdar som en bäver nere på varvet.

Skoj! Nu är vespan vid liv och ska besiktigas 2 april, om inte innan så svänger jag förbi när maskinen är laglig.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Som jag påpekat tidigare så håller jag helt med om resonemanget angående tanken och lyktskärmen.
Det skall synas att det är en dirttrackstukad sportster.
Att kopiera en räjstank i plåt tycker jag är lite löjligt.
En äkta alu eller plasttank är häftigt men opraktiskt.
Att lägga pengar och arbete på att få utseendet men inte funktionen (lättheten) gillar jag inte.
Man gör naturligtvis som man vill.
Alla har rätt till en åsikt.
Men det är jag som har rätt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu har det hänt lite igen. Fick svar från Innovate att min 2-kanals LM2 var irreparabel.

Så jag köpte en ny via HqTec. Tyvärr kunde man inte köpa dosan lös, utan det vart ett helt nytt LM2 Dual channel set för 5800:- igen.

IMG_3598.jpg

Håkan Lindberg har lackat kuts och tank.
På bilderna nedan har jag bara lagt tank och kuts löst på cykeln. Så de sitter förmodligen inte på exakt rätt höjd. Ska flusha tanken samt montera på beslag, genomföringar, tanlock mm på tank och kuts innan jag kan montera på dem. I samband med det ska jag även passa på att höja kutsen ca 10 mm i framkant för att förbättra linjerna samt räta ut min benvinkel en smula.

Jag ska även passa på att mäta upp tankvolymen exakt mha mått när jag nu fyller den för första gången. En del säljare uppger nämligen 2.9G och en del 3.1 på dessa tankar. Med denna uppmätning vill jag också se hur mycket bränsle jag har kvar i tanken när nivån når nederkant på nivåslangen jag infört och som syns på bilderna. Kan vara bra att veta när man är ute och åker.

Det visade sig vid montage att dekalerna ej riktigt passade min tank rent estetist, både jag och Håkan var överens om detta. Dekalerna var för låga samt hade för flack lutning i ovankant. Jag borde ha ritat av dekalerna på smörpapper, klippt ut, och kollat ytterkonturerna mot tanken innan jag lämnade bort dem, jag såg inte detta när dekalerna inte var utskurna ur arken.

Håkan föreslog då att bara nyttja nedre delen av dekalen, från texten och ned. Sedan mha traditionell lackteknik/hantverk bygga upp en ny ovandel, så att dekalen vart högre och brantare i ovankant. Enda problemet var då att det svarta fältet ovanför "Harley Davidson" hade blivit för stort.

Jag föreslog då en stjärna med lite fart och americana-stil för att fylla ut ytan, ett förslag som Håkan gillade.
Så han fixade till allt detta på frihand!
Den nya lacken är mer påkostad än den gamla tycker jag, tex har jag nu en orange linje innanför den vita kantlinjen även på kutsen.

Håkan ville även runda alla hörn utom det främsta, på de svarta fälten på kutsen, ett förslag som jag gillade. Jag tycker att det ser mer påkostat och genomarbetat ut.
Jag är mycket nöjd med lacken, i synnerhet som tanksidorna föddes ur ett problem (för låga dekaler). Det vanliga är ju då att lösningen blir en kompromiss, men jag tycker att Håkans lösning vart bättre än vad det hade blivit om dekalerna hade haft rätt form från början.

Mycket nöjd med Håkans jobb, och snabbt dessutom! I synnerhet som det vart omlack på tanken efter att vi enats om att dekalernas ytterkonturer behövde ändras.


IMG_3608.jpg

IMG_3609.jpg

IMG_3625.jpg


IMG_3631.jpg

IMG_3632.jpg

Bild på gamla 2.25G tanken som jämförelse.
IMG_3527.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Massa fina bilder..!

Skoj! Nu är vespan vid liv och ska besiktigas 2 april, om inte innan så svänger jag förbi när maskinen är laglig.

Bara att komma förbi, jag håller tummarna för besiktningen, men det är nog inga problem misstänker jag.

Som jag påpekat tidigare så håller jag helt med om resonemanget angående tanken och lyktskärmen.
Det skall synas att det är en dirttrackstukad sportster.
Att kopiera en räjstank i plåt tycker jag är lite löjligt.
En äkta alu eller plasttank är häftigt men opraktiskt.
Att lägga pengar och arbete på att få utseendet men inte funktionen (lättheten) gillar jag inte...

Enig
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Tack själv! Jag följde ditt råd, för att vara helt bombsäker på att tanken är tät. Köpte krita och blandade ut med T-röd, sen hällde jag i 4 liter lysfotogen utblandad med någon procent motorolja för att göra den fetare så att enklare se om det vart vätningar i kritan (bökigt att få tag på diesel här inne i stan). Men tack och lov var tanken helt tät. Skönt!
Trycksatte du tanken? Jag har gjort samma test, men tät med diesel och läcker efter en åktur med bensin.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Vad var fel på bredbandslambdastyrningen? Jag litar inte riktigt på min LC-1:a, därav jag frågar (vid loggning vid körning har jag tur om jag ser utsignal 3 sekunder i taget, med 10 sek+ paus mellan giltiga värden). Dock går hojen rent hela tiden, så jag vet att jag befinner mig inom AFR där det tänder och går rent.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Målargubben vet helt klart sitt shit about shit. Lika snyggt som om jag hade gjort det! Det är den finaste komplimang jag möjligen kan ge.


PS. Jag fnissade åt din felskrivning.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Riktig knullputs! Som Mattias sa, målargubben tycks veta vad han gör! :tummenupp

Surt att höra gällande LM2:an. :huvet
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
fab va fin den blir,man är ju nöjd med att bara kolla in bilderna
peterpain
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Trycksatte du tanken? Jag har gjort samma test, men tät med diesel och läcker efter en åktur med bensin.

Ja. Som tidigare besrivet i tråden, så använde jag övertryck och såpvatten när jag jobbade med svetsen. När jag ej längre kunde hitta några fler läckor att svetsa med TIG:en så körde jag krita och T-röd, sedan fotogen med lite oljeinblandning i tanken. Det sista testet var att när jag hällde i en svätt bensin i tanken och startade bränslepumpen för att provtrycka det nya bränslesystemet vilket var tätt, finns ocså besrivet i tråden. Tanken fick sedan stå med bensin i ngt dygn innan jag demonterade och tömde tanken och sickade den till lack.
Men fortfarande har ju inte motorn gått med nya tanken, så jag ropar inte hej ännu. Även om denna nya tank är gummiupphängd, så är det ju ändå vibrationer som tillkommer när motorn går. Sånt kan ju få ngn liten mikrospricka eller tätande glödskal på insidan av ngn svets, att börja läcka.

Det an ju vara ngt vibrationsrelaterat i ditt fall.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad var fel på bredbandslambdastyrningen? Jag litar inte riktigt på min LC-1:a, därav jag frågar (vid loggning vid körning har jag tur om jag ser utsignal 3 sekunder i taget, med 10 sek+ paus mellan giltiga värden). Dock går hojen rent hela tiden, så jag vet att jag befinner mig inom AFR där det tänder och går rent.

Den drabbades sporadiskt av E8. Samt startade om.
Jag provade allehanda lösningar beskrivet i tråden, bla längre svetsmuttrar samt kylflänsar vid sonderna.

Men tillslut så hittade jag felet, körde hojen i Kamiazekids bänk med loggern uppopplad på hojen sittandes i sitt sugproppsfäste på tanken. Så fort jag höll i LM2:an med handen och därmed dämpade vibrationerna, ja då funkade den. Jag provade sedan en väns (Tomtom på SH) LM2:a på en loggrunda med min hoj, och den gick felfritt på en drygt två timmar lång hojtur.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ser jäkligt fint ut!!..som vanligt..ler

Tack, ja nästan som dina byggen. Din RD350 var jäkligt tasty tycker jag tex!

Målargubben vet helt klart sitt shit about shit. Lika snyggt som om jag hade gjort det! Det är den finaste komplimang jag möjligen kan ge.


PS. Jag fnissade åt din felskrivning.

Ja Håkan är både säker och sympatisk tycker jag. Fick rekommendationen från Stellan. Och är han nöjd så borde ju mina bondska önskemål vara ngt som klaras med vänsterhanden resonerade jag.

DS. Ja min K-tangent är lite ölskadad, jag antar att det var "..2-anals LM2.." du hann se :D
Riktig knullputs! Som Mattias sa, målargubben tycks veta vad han gör! :tummenupp

Surt att höra gällande LM2:an. :huvet

Tack! Jag ska nog vidarebefodra berömmet i tråden till Håkan.

Ja det är mer i LM2 ärendet, men jag orkar inte skriva allt. HqTech har iaf ställt upp, men i deras egen felsökning samt hos USA-besöket till Innovate de skickade min dosa på, så visade det sig att den var vattenskadad, micklad och lödd i.
Den första LM2:an var dock inte köpt av HqTEch, utan av en Ebay-firma i UK. Hade jag köpt första LM2:an av HqTEch hade jag säkert fått en ny på garantin.

Men eftersom hela vintern gått åt till felsökningsärendet, skickde dosan i höstas, så var det nu bråttom med en fungerande LM2 när jag nu strax ska starta upp och börja utvärdera hur det ombygga sprutet fungerar vad gäler cylinderbalansen. Då valde jag att beställa en ny LM2 från HqTech istället. Ebay-butiken (xenonlv) av viken jag köpte första LM2:an har jag inget förtroende för, eftersom de packat och sålt en reparerad dosa som ny. Plus att ett garantiärende via dom, kommer ta tid. Jag kommer behöva en fungerande logger redan nästa månad. Jag ska dock kolla upp deras garantitid och om den ej är till ända, ta kontakt med dom.

Pråligt! :prajd

(Alla andra bara smickrar ju. Hur mycket beröm tål en människa igenteligen?)















.........:tummenupp

Tack

fab va fin den blir,man är ju nöjd med att bara kolla in bilderna
peterpain

Ja fast din MACH III-tråd följer jag ocså kan jag säga, riktigt läcker blir den!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad gäller sportsterfronten på SH så släpper jag nu bomben.
Den för många bekante stuntkillen Ingel (omdömets överman, kraschkungen, storkonsumenten av hojar) Har börjat åka sportster.

Det första han gjorde var att slipa av lacken så att den vart plåtren, sen tog han ut den arma sportstern på en provtur... med sin oefterhärmliga körstil och skyddsklädsel.
Jag vet inte riktigt om mitt sportsterhjärta kommer gilla det här... :gnissla

http://www.sporthoj.com/galleri/visabild.php?id=125299&header=1

Samtidigt ska det bli kul att se vad HD-fransgänget på Rosenhill säger i sommar, när det passerar en HD på bakhjulet, med ägaren lojt i sadeln, som om det vore det mest självklara sättet att förflytta sig på. :D
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Som varande 60-talist förutsätter jag att du uppfattar sensmoralen i mitt inlägg. Förtydligar ändå och påpekar hur väl avstämt jag tycker det ser ut. Levande bevis på vad förhållandevis små variationer gör för helheten. Imponerande att du inte skyr några omvägar för att nå önskvärt resultat med alla hänsyn du tar för sportsterarvet, experimentlustan och inte minst prestandan i en otroligt smakfull förpackning.

För att (i vanlig ordning) strö lite smolk i bägaren vad Ingel beträffar, så har han pyst detta i någon annan tråd. Kanske; "Det här köpte jag idag-tråden?" Utan bild dock. Frågan för dagen blir väl då vart världen är på väg?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Vad gäller sportsterfronten på SH så släpper jag nu bomben.
Den för många bekante stuntkillen Ingel (omdömets överman, kraschkungen, storkonsumenten av hojar) Har börjat åka sportster.

Det första han gjorde var att slipa av lacken så att den vart plåtren, sen tog han ut den arma sportstern på en provtur... med sin oefterhärmliga körstil och skyddsklädsel.
Jag vet inte riktigt om mitt sportsterhjärta kommer gilla det här... :gnissla

http://www.sporthoj.com/galleri/visabild.php?id=125299&header=1

Samtidigt ska det bli kul att se vad HD-fransgänget på Rosenhill säger i sommar, när det passerar en HD på bakhjulet, med ägaren lojt i sadeln, som om det vore det mest självklara sättet att förflytta sig på. :D


Är det Nasdaq/OMX Frihamnen i bakgrunden, tro?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som varande 60-talist förutsätter jag att du uppfattar sensmoralen i mitt inlägg. Förtydligar ändå och påpekar hur väl avstämt jag tycker det ser ut. Levande bevis på vad förhållandevis små variationer gör för helheten. Imponerande att du inte skyr några omvägar för att nå önskvärt resultat med alla hänsyn du tar för sportsterarvet, experimentlustan och inte minst prestandan i en otroligt smakfull förpackning.

För att (i vanlig ordning) strö lite smolk i bägaren vad Ingel beträffar, så har han pyst detta i någon annan tråd. Kanske; "Det här köpte jag idag-tråden?" Utan bild dock. Frågan för dagen blir väl då vart världen är på väg?

Det är lugnt, jag fattade. Var lite trött bara. Hade inte energin att svara långt på alla inlägg

Är det Nasdaq/OMX Frihamnen i bakgrunden, tro?
Ingen aning, men jag misstänker att du har rätt som vanligt. Hittade bilden på Ingels sida.
Har inte sett hojen irl än, bara spånat med Ingel om den. Men den där hojen lär jag nog inte missa när han kommer farande :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top