Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Volymmätte nya tanken samt monterade den tidigare i veckan. 11 liter rymde den vid korrekt fyllning (dvs upptill men inte över ventröret) mot 8.5 liter för den gamla tanken. Vid toppfyllning så ca 12 liter. Så ca 30 % mer bränsle än den gamla tanken. När bränslet slutar synas i nivåslangen var det 2.5 liter kvar i tanken. Bra att veta. Lagom "reserv".

Monterade sedan tanken på hojen, justerade in gasvajrar, monterade luftburk, klammade upp elkablar, fyllde motorolja, monterade batteri, körde upp oljetrycket på startern, justerade gap och satte i stift, kopplade in bränsletrycksmätaren och startade upp henne på lyften.
Den undertryckskompenserande bränsletryckregulatorn verkar funka, man såg tydligt hur bränsletrycket momentant hoppade upp när jag blippade gasen. Provade alla växlar på lyften, verkar funka fint. Motorn lät mekaniskt tyst och fint som vanligt.

Innan jag kan köra provtur ska jag fixa klart sitsen, höjer den ca 10 mm i framkant för att få lite bättre linjer på hojen (parallellitet mellan ramrör och sitsens underkant) samt räta ut min benvinkel en smula. Lika bra att ta detta nu eftersom jag ändå tog bort alla fästen på sitsen/kutsen inför epoxylamineringen och nya lacken. Vintern har ju dessutom gjort comeback till Stocholm, så lika bra att fixa klart allt innan jag tar ned hojen från lyften för provtur.

Hojen som den ser ut nu efter provstarten.

IMG_3634.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur långt kommer du mellan tankningarna nu, tror du?
Är den rimligt snål vid normal körning?

Vid transportkörning, jämn fart och ca 90-110 på sexans växel, drar den ca 0,5-0,6.
Med förra tanken var den verkliga volymen ca 6 liter, dvs jag hade ofta ca 2.5 liter kvar när jag tyckte att det såg tomt ut. Med större tank så sparar man ju ofta omedvetet en större slatt. Det var därför jag lät sätta in en nivåslang, för att bättre kunna utnyttja den ökade tankvolymen.
I praktiken kommer jag nog nu att ha ca 8.5 (9.5 med toppfyllning) liter att åka på. Isf 6 liter med gamla tanken. I båda fallen har jag då runt 2.5 liter kvar när jag rullar in på macken
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vid transportkörning, jämn fart och ca 90-110 på sexans växel, drar den ca 0,5-0,6.
Med förra tanken var den verkliga volymen ca 6 liter, dvs jag hade ofta ca 2.5 liter kvar när jag tyckte att det såg tomt ut. Med större tank så sparar man ju ofta omedvetet en större slatt. Det var därför jag lät sätta in en nivåslang, för att bättre kunna utnyttja den ökade tankvolymen.
I praktiken kommer jag nog nu att ha ca 8.5 (9.5 med toppfyllning) liter att åka på. Isf 6 liter med gamla tanken. I båda fallen har jag då runt 2.5 liter kvar när jag rullar in på macken

Låter som OK aktionsradie.
På lönehelgerna kan man unna sig en fullgasacceleration.









0,5-0,6 är betydligt bättre än jag väntade mig.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter som OK aktionsradie.
På lönehelgerna kan man unna sig en fullgasacceleration.

0,5-0,6 är betydligt bättre än jag väntade mig.

Ja när man gasar drar den ju betydligt mer. Så knixet har varit vid tex stripkörning eller bänkning hos tex Proservice nära Norrtälje. Vid det sistnämda exemplet har jag fått ta med med mig en 1-liters flaska i ryggan. Sedan stanna på Shell i Åkersberga och toppa 8.5-literstanken och flaskan. Sedan ecodriving till Proservice i Riala för en heldag i bänken. Nu blir ju tankvolymen ekvivalent med att ha 2.5 liter i ryggan. Så det kommer bli mycket bättre.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Årets aprilskämt?

Du måste mena lite drygt 3/8" ...mm, pffft! :)

*Harkel* Ja naturligtvis :gnissla

Så här gick 3/8"-höjningen till.
Tillverkade en ny tvärslå i rostfritt isf den gamla original raka tvärslån.
IMG_3646.jpg

Här syns den monterad samt de högre gummibelagen jag tillverkat och limmat fast.
Köpte 8 mm gummiduk på Kuntze och byggde lager för lager mha kontaktlim och sliprondell, så att jag fick rätt höjd och samtidigt full anliggning mot ramrören. Mätte sedan in och tillverkade tvärslån i 2mm:s rostfri plåt.
IMG_3649.jpg

Här syns rambygeln som låser/kilar fast tvärslån/kutsen i framkant.
IMG_3652.jpg

IMG_3654.jpg

Sen monterade jag tillbaks blinkers och dyna på kutsen samt monterade denna på hojen
Så nu är hojen klar att köra provtur.
IMG_3657.jpg

IMG_3661.jpg

Ikväll har jag programmerat, kopplat in och monterad den nya LM2-loggern på hojen, så att jag kan logga AFR på resp cylinder under provturen. Jag räknar med att jag måste ändra i bränslemappen till följd av det ombyggda sprutet.
Dels har jag ju nu en undertryckskompenserande (1:1) Mallory bränsletrycksregulator isf den gamla konstantrycksregulatorn, vilket säkert gör att jag måste plussa på mer bränsle på dellast.
Dels kommer modifieringen från throttlebody-sprut till portinsprut förhoppningsvis också göra att jag kan ta bort lite rear cylinder trim i mappen. Dvs att AFR-cylinderobalansen minskar, att soppan hamnar i rätt cylinder. Så därför vill jag logga.

Hoppas provturen går bra, det är ju ganska mycket nya oprövade delar. Bland annat nytt sprut, ny tank, ny logger, ny framlampa, nya drev, gafflar samt selektorskiva i växellådan, nytt och ryckutjämnat baknav, ny bakbroms, inspektionslucka till vevaxeln införd i kopplingskåpan . Så det är mycket som kan visa sig fungera eller inte fungera.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tycker du har rätt byta ut det som står på tanken mot tex JK.
JK spelar i en högre divison ! :tummenupp
Men det är klart alla som tror det är en Harley tappar ju lätt hakan.
När du drar på.
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Ser riktigt fint ut, ser ut som du bara ska ut och fisåka till en början map hur få diskar som du har i ljuddämparna samt slutna endcaps :hihi
Hur sitter cutsen fast? Är det med låsbygeln och de två bultarna bak vid blinkersen?
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Vad fint det blir! :tuttar

Fast jag är fortfarande lite ledsen i ögat för att du tog bort 883. :(

Så sjukt coolt med sissylilltjejsportster och typ 19 häst SAE.

Tills man nuddar rullen........:crash

:rock

/e
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tycker du har rätt byta ut det som står på tanken mot tex JK.
JK spelar i en högre divison ! :tummenupp
Men det är klart alla som tror det är en Harley tappar ju lätt hakan.
När du drar på.
Tack, kanske funkar bra mot stöld också. En JK torde vara mindre attraktiv på marknaden :D

Alltid lika trevligt att titta in i din tråd Jörgen. Fullt med bilder och underbart hantverk

Tack, ja fast det går mycket tid till träbåten så här års, men jag försöker plocka lite med hojen varje vecka, så att den blir klar för säsongen.

Ser riktigt fint ut, ser ut som du bara ska ut och fisåka till en början map hur få diskar som du har i ljuddämparna samt slutna endcaps :hihi
Hur sitter cutsen fast? Är det med låsbygeln och de två bultarna bak vid blinkersen?

Jag monterar slutna end caps och bara 1 disk när jag provstartar hojen i garaget, för att inte störa grannarna ovanför i huset. Dessutom bra att få tyst på avgasljudet vid provstart, då hör man bättre om det finns mekaniska missljud.

Helt rätt ang kutsen, tvärslån låser i förkant, i bakkant sitter den med skruv och kupolmutter genom gummibussningar
med stålhylsor i kutsen.

Har du döpt bakdäcket till Sixten?
När Sixten "Sigge" Ehrling ekrade upp hjulet så bad jag honom att även montera ett nytt bakdäck. Eftersom Sigge är storkund på hojdäck så tror jag att Wheeler Dealer märker upp däck som är vikta för Sigge.
Ibland kan det stå 610 på Sixtens prylar, tog ett tag innan jag fattade varför...

Vad fint det blir! :tuttar

Fast jag är fortfarande lite ledsen i ögat för att du tog bort 883. :(

Så sjukt coolt med sissylilltjejsportster och typ 19 häst SAE.

Tills man nuddar rullen........:crash

:rock

/e

Det var en rapp HD, 4-kams sportsterskonfigurerad motor var det också.
Där ligger jag i lä :D Nitro är sjuka grejer.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har länge varit irriterad på den höga ljudnivån på cykeln, iaf när jag ska ta mig ut och hem genom stan, men även vid tex SMC-bankörningar. Jag har varit sugen på ngn form av spjäll, så att jag kan få en db-killer med av/på-funktion.

Det som hållt mig tillbaks från att bygga spjäll, var att jag varit helt övertygad om att detta kräver ansenliga mängder jobb, typ grafit- eller bronsbussningar och rostfri spjällaxel, insvetsade, svarvade och line-borrade lagringar för spjällaxeln osv. Eftersom jag dessutom inte är 100% nöjd med estetiken på mina slutrör, så ville jag heller inte lägga ned ett sånt projet på de slutrrören.

Men så hörde jag talas om en produkt som såldes till motorcyklar på 60-talet. De kallades för Snuff-or-not.
Konstruktionen verkade så förbluffande enkel, så när jag hittade 2 st NOS Snuff-or-nots på Ebay så tog jag hem dem från USA för att betrakta konststruktionen.

Enligt de som var med på gamla onda tiden så funkade de tydligen rätt bra en tid, men efter ett tag så mattades fjädern så att hela spället började rappla runt av avgaspulserna. Varefter det lilla stiften kunde lossna, därmed släppte vredet och hela arrangemanget hamnade någonstans på vägen. En anledning till att fjädern mattades var säkert också temperaturen. Fjärar har ju heller ingen dämpning att tala om, därför kan de lätt hamna i resonans.
Jag bestämde mig för att modifiera konstrutionen så att den passade min hoj, skulle jag lyckas så var ju konstruktionen befriande enkel och skulle ju unna lösa min gamla dröm: att kunna vara tystare i stan och på bankörning, men samtidigt kunna få ut full effekt vid tex dragracing. Notera den fiffiga formpressade delen märkt "K" på bilden. Det är denna detalj som tillsammans med fjädern låser spjället i stängt eller öppet läge, dessutom centrerar "K"-detaljen spjället i det borrade hålet.

IMG_3563.jpg
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Grymt som vanligt Jörgen, men det var ovanligt med en inbyggd toarulle-hållare ovanför reggskylten :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I huvudsak var det 3 modifieringar jag gjorde för att öka sannoliheten för att spjällen skulle funka bättre.
Dels tillverka större spjäll, mina slutrör är ca 1 7/8" i diameter.
Jag tillverkade de nya spjällen i RF 2 mm. Spjällen har en diameter som halverar utloppsarean. Detta ger ett areasteg som reflekterar en stor del av ljudvågorna tillbaks in i ljuddämparen.

Jag förlängde dels längden till hålet för stiftet, detta för att kunna få mer fjäderlängd att förspänna. Dels införde jag ytterligare ett hål, så att jag där kan montera en saxsprint, som säkring ifall stiftet skulle nötas av.
IMG_3667.JPG

En annan mod jag gjorde var att byta ut fjädern. En fjäder har ju just ingen dämpning, vilket i det här fallet gör att arrangemanget kan hamna i resonans och därmed nöta upp hålet i slutröret eller nöta av stiftet. Bättre att använde en distans av ngn elastomer som fjäderelement, ty då får man både fjäder- och dämpegenskaper.

Den vanligaste elastomeren, gummi, tål ju dock inte dessa temperaturer. Så därför köpte jag tjockväggig silikonslang på Kuntze. Silikonslang tål många hundra grader. Jag provade sedan ut maximal slanglängd som jag med en poligrip klarade av att förkomprimera så att jag kunde montera stiftet.

Sen var det bara att montera ihop, jag strök lite kopparpasta på spjällaxeln så att den lätt kan glida på detaljen "K"
IMG_3672.JPG

IMG_3674.jpg

IMG_3676.JPG

IMG_3670.JPG

Här syns saxsprinten som säkrar om stiftet skulle gå av.
IMG_3677.JPG

Här syns spjällen öppna och stängda.

IMG_3679.JPG

IMG_3680.JPG

Hittills har spjällen funkat bra, har kört upp ca 20 liter bensin i bänk och på gata, och spjällen verkar klara hettan och vibrationerna och det går lätt att manövrera dem.
Håller tummarna att det funkar bra framgent också. Om jag skulle få byta silikondistanserna säg 1 gång om året så är det ju dock helt acceptabelt. Jag får försöka komma ihåg att rapportera hur de funkar när jag kört längre.

(Jag ska rapportera om körning och bänkning/mappning med det förbättrade sprutet och drifterfarenheter från nya baknavet, men jag måste skriva i tur och ordning. Mycket jobb att uppdatera byggtråden, och träbåten tar mycket tid så här års. Så jag vill skriva in vad som hänt i tur och ordning, annars blir det så mycket jobb att svara på frågor när ngn läsare får syn på grejer på hojen jag inte beskrivit.)
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jo förstod det :) var mest ironiskt skrivet.

Var jäkligt bra db-killer du skaffat, kanske ska göra detsamma med min hoj då jag ej gillar att störa grannarna.

Stör mig själv på grannen som slängt på ett slipon på sin er6:a och ska hålla på att varva mellan husen med sin tjejhoj, så vill ju ej göra likadant själv.

Om du tillverkar fler köper jag gärna en av dig. har ju bara ett rör :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Blev det stor skillnad på ljudnivån? Jag håller själv på med liknande lösning och stans/nibblern på jobbet spottade ur sig lite bitar till mig häromveckan. Ska bara ha tid att få dit grejorna i röret mellan turbo och ljuddämpare, och det tar nog en stund till.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack, ja du vet ju hur det är här inne i stan. Det blir ett jäkla buller mellan husfasaderna om man har en bullrig hoj. Känns som det är mindre risk att jag får en blomkruka i huvudet nu. :D Vart mycket tystare.
Jo förstod det :) var mest ironiskt skrivet.

Var jäkligt bra db-killer du skaffat, kanske ska göra detsamma med min hoj då jag ej gillar att störa grannarna.

Stör mig själv på grannen som slängt på ett slipon på sin er6:a och ska hålla på att varva mellan husen med sin tjejhoj, så vill ju ej göra likadant själv.

Om du tillverkar fler köper jag gärna en av dig. har ju bara ett rör :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det vart stor skillnad, speciellt det där basljudet, som går rakt igenom husväggarna, http://www.sporthoj.com/forum/showt...-Sportster-quot/page178&p=5340485#post5340485 avtog. Genom att öka på arean på spjällen kan man få ännu mer dämpning.
På dellast märks det inte på AFR, iaf inte på min sugis.

Om du vill ha ljuddämpning, sätt spjället sist istället, efter ljuddämparen. Så att de reflekterade ljudvågorna refleteras tillbaks in i ljuddämpare som kan absorbera dem. Dessutom är avgaserna svalare och pulserna mer utjämnade i slutet av systemet, vilket gör att motorn störs mindre av strypningen när spjället är stängt, jämfört med om spjället sitter mer uppströms.
Ja det är just den nibblade biten K som är tidskrävande med handverktyg, Det gjutna vredet an man förenkla genom att ha en genomgående skruv ist för stiftet vilket kräver en försänkning i vredet.
Blev det stor skillnad på ljudnivån? Jag håller själv på med liknande lösning och stans/nibblern på jobbet spottade ur sig lite bitar till mig häromveckan. Ska bara ha tid att få dit grejorna i röret mellan turbo och ljuddämpare, och det tar nog en stund till.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top