Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Volymmätte nya tanken samt monterade den tidigare i veckan. 11 liter rymde den vid korrekt fyllning (dvs upptill men inte över ventröret) mot 8.5 liter för den gamla tanken. Vid toppfyllning så ca 12 liter. Så ca 30 % mer bränsle än den gamla tanken. När bränslet slutar synas i nivåslangen var det 2.5 liter kvar i tanken. Bra att veta. Lagom "reserv".
Monterade sedan tanken på hojen, justerade in gasvajrar, monterade luftburk, klammade upp elkablar, fyllde motorolja, monterade batteri, körde upp oljetrycket på startern, justerade gap och satte i stift, kopplade in bränsletrycksmätaren och startade upp henne på lyften.
Den undertryckskompenserande bränsletryckregulatorn verkar funka, man såg tydligt hur bränsletrycket momentant hoppade upp när jag blippade gasen. Provade alla växlar på lyften, verkar funka fint. Motorn lät mekaniskt tyst och fint som vanligt.
Innan jag kan köra provtur ska jag fixa klart sitsen, höjer den ca 10 mm i framkant för att få lite bättre linjer på hojen (parallellitet mellan ramrör och sitsens underkant) samt räta ut min benvinkel en smula. Lika bra att ta detta nu eftersom jag ändå tog bort alla fästen på sitsen/kutsen inför epoxylamineringen och nya lacken. Vintern har ju dessutom gjort comeback till Stocholm, så lika bra att fixa klart allt innan jag tar ned hojen från lyften för provtur.
Hojen som den ser ut nu efter provstarten.
Monterade sedan tanken på hojen, justerade in gasvajrar, monterade luftburk, klammade upp elkablar, fyllde motorolja, monterade batteri, körde upp oljetrycket på startern, justerade gap och satte i stift, kopplade in bränsletrycksmätaren och startade upp henne på lyften.
Den undertryckskompenserande bränsletryckregulatorn verkar funka, man såg tydligt hur bränsletrycket momentant hoppade upp när jag blippade gasen. Provade alla växlar på lyften, verkar funka fint. Motorn lät mekaniskt tyst och fint som vanligt.
Innan jag kan köra provtur ska jag fixa klart sitsen, höjer den ca 10 mm i framkant för att få lite bättre linjer på hojen (parallellitet mellan ramrör och sitsens underkant) samt räta ut min benvinkel en smula. Lika bra att ta detta nu eftersom jag ändå tog bort alla fästen på sitsen/kutsen inför epoxylamineringen och nya lacken. Vintern har ju dessutom gjort comeback till Stocholm, så lika bra att fixa klart allt innan jag tar ned hojen från lyften för provtur.
Hojen som den ser ut nu efter provstarten.
Last edited: