Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mycket intressant! Om jag fattar rätt så kan du alltså inte styra när insprutningens avslutas vid enskilda TPS utan det är ett fast värde för hela mappen?
Stämmer, jag kan styra EOI (End Of Injection) för resp burk, men inte för olika TPS. Men det är ingen större nackdel, insprutningstiming har inte så stor inverkan på större last/fyllnadsgrad.

Vidare, var AFR-kurvan oförändrad eller var det skillnader, om än inte så stora?
I enlighet med böckerna, så var AFR-kurvan oförändrad för högre lastfall, tex så har jag behövt göra 64 ändringar i anderssons mapp på tps 2-15%, men endast 1 ändring däröver, och det var blott på 20% TPS.

I så gott som samtliga ändringsfall har jag fått dra ur bränsle ur cellerna, dvs det tyder på ökad termisk/indikerad verkningsgrad när man sprutar på stängd ventil vid låglast. I enlighet med böckerna. Det är säkert därför batch-insprut fortfarande är vanligt på bilar och hojar: viktigare att missa än att träffa en ventilöppning typ
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Åh, en så underbart torr beskrivning av fullgasbombningar med dödstrimmad sporty! :Rockbanan

/e

Fick tillochmed hjälpa en R1 som stod i diket och kört torrt, jag och sothoran fick åka till närmaste mack och handla en 1.5 Pet med 98 för att få igång japsjycklet :dummer

Nu har du ännu en kompis med 1600cc stötstångs V-twin Jörgen.

YamahaMT-012007.jpg


:D

Av HD-klonerna är Warrior-motorn min favvo. Tex har den stötststänger i stötstångstuberna, dock begick japsarna den vanliga nojjan, precis innan försäljningen tog fart så slutade de tillverka motorn :död. Så just som det äntligen startat en viss eftermarknad i USA på dragracing-fronten, så vart motortypen, i vanlig japs-ordning dödad. Patrick Racing hade tex tagit fram en hel del till denna 4-ventilade snurra.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Av HD-klonerna är Warrior-motorn min favvo. Tex har den stötststänger i stötstångstuberna, dock begick japsarna den vanliga nojjan, precis innan försäljningen tog fart så slutade de tillverka motorn :död. Så just som det äntligen startat en viss eftermarknad i USA på dragracing-fronten, så vart motortypen, i vanlig japs-ordning dödad. Patrick Racing hade tex tagit fram en hel del till denna 4-ventilade snurra.

Jag är garagegranne med Johan Ydreborg, du kan söka på honom på YT, hans hoj går rätt raskt...
Jag kan sammanföra er om du är i Sthlm, men jag an dock inte lova dig att han avslojar dig alla knep hur man får fart på en Warrior-snurra, men Johan har koll och är snabb.

MT01 är ball, men det är ju ändå en jädrra tung japs-djonk jämfört med en tjejster ?

http://www.youtube.com/watch?v=GU6ZsTfuFa4

Men det är skönt att ha dig med på den rätta sidan, vi som kör en tårtbit stjärnmotorn, sök på "Screaming Blue Messiahs" på YT så har du den rätta stjärnmotorstämningen i helmutten om vi möts.

Ja, jag gillar också att det faktiskt sitter saker som ser ut att sitta på den. Många andra japsmotorer har ju bara "kulisser" så att det ska se ut som att det är stötstänger och en massa annat. Trist.

Vad jag har kunnat läsa mig till än så länge så verkar det vara som du säger, mycket av den eftermarknadsmarknad (!!!) som fanns tycks ha dött ut, men lite trimdelar finns fortfarande att få tag på så något ska väl gå att göra åt spisen framöver. Däremot tänkte jag inte sabba fabriksgarantin än. Eftersom den är uttagen först 2010 så är det garanti tills 2015. Efter det kan jag nog börja skruva med gott samvete, tills dess kan man ju samla på sig allt skrot man vill ha. Trimkammar, kolvar, osv... ska nog gå att klämma ut några hästar till. Får väl rådfråga garagegrannen din när det väl blir dags. :)

Och som sagt, den är rätt tuff. Stötstänger, hydrauliska ventillyftare, fyrventilstoppar, dubbla tändstift, med mera. Tittar man på pappret på så sätt så är det en performance motor in the making. :tummenupp

Kul att vara på den "rätta sidan". Omväxlingen var väldigt förnöjande dom 15 mil jag hann med igår!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Roligt att du är nöjd! Kan tänka mig att den är väldigt nice att köra, iom R1-gaffeln, kraftig sving och ram osv.
Allt rätt från början liksom, lite som XR1200 fast med fetare snurra.

Ja, jag gillar också att det faktiskt sitter saker som ser ut att sitta på den. Många andra japsmotorer har ju bara "kulisser" så att det ska se ut som att det är stötstänger och en massa annat. Trist.

Vad jag har kunnat läsa mig till än så länge så verkar det vara som du säger, mycket av den eftermarknadsmarknad (!!!) som fanns tycks ha dött ut, men lite trimdelar finns fortfarande att få tag på så något ska väl gå att göra åt spisen framöver. Däremot tänkte jag inte sabba fabriksgarantin än. Eftersom den är uttagen först 2010 så är det garanti tills 2015. Efter det kan jag nog börja skruva med gott samvete, tills dess kan man ju samla på sig allt skrot man vill ha. Trimkammar, kolvar, osv... ska nog gå att klämma ut några hästar till. Får väl rådfråga garagegrannen din när det väl blir dags. :)

Och som sagt, den är rätt tuff. Stötstänger, hydrauliska ventillyftare, fyrventilstoppar, dubbla tändstift, med mera. Tittar man på pappret på så sätt så är det en performance motor in the making. :tummenupp

Kul att vara på den "rätta sidan". Omväxlingen var väldigt förnöjande dom 15 mil jag hann med igår!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Roligt att du är nöjd! Kan tänka mig att den är väldigt nice att köra, iom R1-gaffeln, kraftig sving och ram osv.
Allt rätt från början liksom, lite som XR1200 fast med fetare snurra.

Precis, fast den är nog strået vassare än XR1200:an på allt tror jag. Effekten kanske inte skiljer så våldsamt mycket men det än en helt annan körupplevelse på grund av den bättre fjädringen och mer tilltagna ramen på MT01:an. Att den har maffiga bromsar gör inte saken sämre heller. Sen är det avsevärt mycket bättre känsla på gasen tycker jag. Går mycket bättre att fisköra i stan med jämfört med XR1200:an.

Verkar var en enkel hoj att arbeta med också. Oljebyte tog inte många minuter och skedde utan blod och tårar. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om MT01 hade haft en stålram, samt inga dummykåpor på sidan av motorn, samt att man sluppit den bängliga transmissionen med mellanaxeln över till andra sidan, jag då hade jag gillat den mer, men japsarna har ju extremt svårt att bygga "ärliga" cyklar. Det ska alltid döljas ngt eller låtsas ngt. Men MT01 tycer jag som sagt är osedvanligt "ärlig", iaf för att vara japshoj.

Precis, fast den är nog strået vassare än XR1200:an på allt tror jag. Effekten kanske inte skiljer så våldsamt mycket men det än en helt annan körupplevelse på grund av den bättre fjädringen och mer tilltagna ramen på MT01:an. Att den har maffiga bromsar gör inte saken sämre heller. Sen är det avsevärt mycket bättre känsla på gasen tycker jag. Går mycket bättre att fisköra i stan med jämfört med XR1200:an.

Verkar var en enkel hoj att arbeta med också. Oljebyte tog inte många minuter och skedde utan blod och tårar. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Om MT01 hade haft en stålram, samt inga dummykåpor på sidan av motorn, samt att man sluppit den bängliga transmissionen med mellanaxeln över till andra sidan, jag då hade jag gillat den mer, men japsarna har ju extremt svårt att bygga "ärliga" cyklar. Det ska alltid döljas ngt eller låtsas ngt. Men MT01 tycer jag som sagt är osedvanligt "ärlig", iaf för att vara japshoj.

Visst är det så. Är väl nån form av mindrevärdeskomplex från Japanernas sida det där.

Samtidigt tycker jag att motorn är förvånansvärt avklädd för att vara japansk. Dom enda riktiga dummykåporna är drevkåpan och vid vänster fotpinne. Bakom resten sitter det faktiskt (mig veterligen) rörliga delar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aha, det kanske siter en annan transkåpa när motorn sitter i MT01! Verkar så när jag googlar på MT01. Isf får jag ta tillbaks. På Warriorn så sitter det iaf dummy-kåpor på transkåpan. Finns ingenting innanför, bara luft.
Tex kåpan som sitter vid vevaxelcentrum på denna bild.
http://image.motorcyclecruiser.com/f/8833071/musclebikes_lg+2002_yamaha_warrior+engine_view.jpg

Verkar som de använder en ärligare transkåpa på MT01. Samt att du även slipper den pråliga turbininspirerade drevkåpan som syns på Warriorn på bilden ovan

Nåväl, grattis till en ball hoj!

Visst är det så. Är väl nån form av mindrevärdeskomplex från Japanernas sida det där.

Samtidigt tycker jag att motorn är förvånansvärt avklädd för att vara japansk. Dom enda riktiga dummykåporna är drevkåpan och vid vänster fotpinne. Bakom resten sitter det faktiskt (mig veterligen) rörliga delar.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Inga superbilder men såhär ser de ut på MT01:an.

YamahaMT-0110.jpg


YamahaMT-0111.jpg


Motorn är ju rätt ombyggd jämfört med Warriorn.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inga superbilder men såhär ser de ut på MT01:an.



Motorn är ju rätt ombyggd jämfört med Warriorn.

På den övre bilden syns de gängade hålen för dummy-kåpan över vevaxelcentrum som sitter på iaf warrior, sruvhålen för den yttre radien håller där dummy-kåpan, medan (som syns på bilden) de innre skruvhålen håller den riktiga kåpan med tätningsytan. På racehojarna kör de ofta utan dummy-kåporna, så då ser det skumt ut med de lediga hålen. Men kanhända ha de ändrat till en enda (mer ärligt) transkåpa på MT01, men att denna använder de yttre skruvhålen.

Nåväl, det lär du märka när du ska serva kopplingen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sedan sist har jag fortsatt att finjustera mappen på låglast. Loggern med kablage och givare sitter fortfarande monterat på hojen. Men nu är det inte mycket kvar, har bara två celler var att provköra och ev justera. Problemet är mer vädret, denna vecka har det regnat utom när jag suttit på jobbet.

Nedanstående bild är en fullgasloggning från natten mot måndag förra helgen. Som många minns var ju problemet förut att hojen inte gick balanserat mellan cylindrarna på trottelpositioner över 70%. Den bakre cylindern tenderade att magra ur både med throttlebody-sprutet såväl som med HSR48:an, vilket ledde till att man var tvungen att öra den främre burken för fett för att inte köra den bakre burken riskabelt magert. Vinterns ombyggnaden till port injection verkar som sagt ha löst detta enligt vad vi såg i anderssons bänk. Så bilden nedan visar alltså att även min logger med bosch-sonderna sittandes direkt i resp krök beräftar samma sak.

Grön kurva är TPS
Lila främre cyl
Svart bakre cyl
Rött rpm
Att det dröjer ett tag innan varvtalet stiger efter trottelöppning beror på att jag håller tillbaks motorn med bakbromsen en liten stund för att motorn ska hinna stabilisera sig och bränna bort acc.tillskottet mm
TPS100PI120506.jpg

Ska bli skönt att få ta bort loggern och få ut och köra enbart för skojs skull. De ca 150 mil jag kört hittills har varit inriktade på loggning åtföljt av mappning, vilket begränsar frihetskänslan i körningen ganska mycket. "Roliga" vägar är tex helt kass för loggning, plus att det blir mest nattåka för att slippa trafik.
 
Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag håller på att bygga bränsle/tändmap till min RSV1000R från scratch, och har nu avklarat de flesta av huligan + låglast-cellerna. Det som återstår är hur jag ska göra med cellerna i gränsområdet för bibehållen hastighet samt motorbroms.

Som det är nu misständer den ofta i luftburken, låter som en rallycrossbil ur avgaset samt kommer ofta med ett ryck om jag motorbromsar från höga varvtal och sen ökar TPS:en lite så det börjar tända igen. Ska jag klippa bränslet helt högt upp, eller ska jag sikta på att hålla insugskanalerna lika blöta som vid fullt momentuttag vid samma TPS-värde?

Just övergången motorbroms/dellast/fullast är rätt viktig då det är en banhoj det handlar om, rakt fram kvittar det ju egentligen annars.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är nog bäst att hålla AFR så att den inte går för magert, det är ofta då det bluddrar/feltänder.
Ett annat trick jag sett i oem-tändmappar är mycket avancering vid motorbroms eller vid låglastceller där motorn varken motorbromsar eller drar. Så att motorn hinner bränna ur cylindern ordentligt vid den låga fyllnadsgrad som dessa celler ger.

Jag håller på att bygga bränsle/tändmap till min RSV1000R från scratch, och har nu avklarat de flesta av huligan + låglast-cellerna. Det som återstår är hur jag ska göra med cellerna i gränsområdet för bibehållen hastighet samt motorbroms.

Som det är nu misständer den ofta i luftburken, låter som en rallycrossbil ur avgaset samt kommer ofta med ett ryck om jag motorbromsar från höga varvtal och sen ökar TPS:en lite så det börjar tända igen. Ska jag klippa bränslet helt högt upp, eller ska jag sikta på att hålla insugskanalerna lika blöta som vid fullt momentuttag vid samma TPS-värde?

Just övergången motorbroms/dellast/fullast är rätt viktig då det är en banhoj det handlar om, rakt fram kvittar det ju egentligen annars.
 
Last edited:

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Har inte kollat tråden på bra länge (skäms :))

Nåja, angående end of injector timing så finner jag samma på ducati, alltså man kan tro att det vore bäst att skicka in soppa när det är öppet, men icke.
Det är sjukt komplicerat , klart man kan fundera på det, ändå känns empriskt prov bästa vägen för mig.
Duccen har ändå 12-hålsinjektor, och jag har spraytestat injektorerna hos Kenneth Andersson, det är fin dimma, ändå är det inte bäst att skjuta med öppet...Som med så mycket annat på en motor är mänskliga hjärnan inte speciellt bra på att gissa vad som funkar :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har inte skrivit i byggtråden på ett tag, har varit mycket att göra med, farthållar- och varvräknarinstallaion i dieselmercor, driftsättning av trä- och motortorpedbåtar etc. Men sedan idag har jag nu äntligen semester och lite mer energi att skriva.

På hojen körde jag en del i april och maj. Men så för 1 månad sedan var jag på väg ut till Gålö på hojen, då hojen motade lite efter några minuter på ca 3000 rpm och 140:ish. Jag släppte direkt av gasen och tog en avfart från motorvägen, hörde då hur det tickade från främre burken när jag skulle iväg från stopplikt och vidare mot Gålö.
Motorn gick tyst vid friläge samt jämnt hastighet, men tickade vid acceleration. Typiskt kolvglappljud.
Så då körde jag istället hem till garaget, tog av toppar och cylindrar, och fann att främre kolven hade gått varm och scuffat.
IMG_3715.JPG

Såg precis ut som för två år sedan då järncylindarna var nya. Den gången hade inte heller Karling ngn idé om varför, jag trodde att det var för tight kolvspel, eftersom jag ej heller den gången hade kört motorn speciellt hårt när det hände, han menade dock att kolvspelet var rätt satt. Men eftersom vi inte kunde komma på ngn annan orsak så ökade han motvilligt på kolvspelet ngt. Sedan dess har det ju funkat ett otal gatmil, bänk- och stripkörningar etc. Så jag vart mycket konfunderad när det nu ånyo scuffade nästan två år senare.

Den här gången tvingades dock Karling borra till 1:a överdim, efter mycket diskussioner beslutade vi att jag skulle prova med en mindre aggressiv tändmapp. Trots att varken jag eller Karling kunde se några spikmärken...
IMG_3722.jpg
....så är tändningen den enda oprövade delen av tuning-parametrarna som skulle kunna förklara kolvnypen.

Sagt och gjort, installerade en tändmapp som når full avancering vid ca 4000-4500 istället för 2000-2500.

Ihop med nya kolvar...
View attachment 364578

View attachment 364579

...och började köra in motorn, då hände samma sak i främre burken vid ca 3000rpm igen. Bara köra hem till garaget i sakta mak. Nu är tändningen garanterat utesluten, ty den nya tändmappen var så retarderad att det kändes som om det saknades mycket vrid upptill ca 3000 rpm.

Mera diskussioner med Karling som då började misstänka fel i bottendelen, det finns liksom inget annat kvar som vi/jag inte kollat. Ett misstänkt kännetecken som pekar på veven är att scuffmärkena inte diametralt fördelade på kolvens fram och baksida, inte på ngn av de tre scuffade framolvarna. Man kan tex se på 1:a bilden ( trycksidan av framkolven) ovan hur scuffmärket (i ringlandet) har tyngdpunkt till vänster på kolven.
Jag tror att det är i ringlandet det börjar vid sned stakgeometri, sen värmer det tills kolvskjolen blir för stor, och sen blir det medeltid.

Assymetrin kan alltså tyda på ett staken puttar främre kolven åt sidan. Sånt kan göra att kolven börjar värma, ringarna hyvlar och skär delvis, heta gaser pyser förbi på sidorna, sen stiger kolvtempen tills kolvspelet blir för litet.

Så efter senaste kolvhaveriet för tre veckor sedan plundrade jag hela blocket på allt utom vev, oljepump och kammar. Börjar kunna den här motorn nu, blocket var fortfarande ljummet när jag lyfte ur det ur ramen :3freak. Jag provade att kolla rakheten på bägge stakarna med mitt Jim's rod alignment tool. Mitt intryck av mätninge var att det är ngt skumt med främre staken. Så jag körde dessa delar plus cylindrar till Karling. Han okulärbesiktigade samt använde även sitt alignment tool och konstaterade att främre stakens lillända mycket riktigt är sned.
Detta kan inträffa efter en tid med smidda stakar, de är riktade och raka från fabrik, men kan slå sig när de åldras tillföljd av tempcyklingar osv. Eller så är ngt rubbat i veven, men då skulle jag sannolikt har märkt run out på pinion shaft= nerkört "worm gear" till oljepumpen.

Så Karling är nu ifärd med att dra isär och återuppbygga min vev.
När detta ändå görs så bad jag honom även att installera piston oil jets, ngt vi pratat om tidigare.
Detta ska inte vara nödvändigt för att lösa problemet, men det är ju ett bra tillfälle att lyxa till det med kolvkylning när ändå blockhalvorna är isär. Karling kommer även väga min vev, jag har haft intryck att mitt vevparti är onödigt tungt. Ngt som även Karling tyckte under sin okulärbesiktning. Jag skulle vilja ha ungefär samma masströghet/slagvolymsförhållande som på en XB Buell. De är rappa i svaret men ändå streetable.
När Karling gör iordningen en vev så blir det närmast som en blue printning: inte bara inom tolerans, utan ofta betydligt närmare nominella mått. Han bygger ju ett antal vevar till Supertwin nitrohojar världen över varje år. Så det känns som att min bottendel kommer blir overkill-fin.

Karling ska även inspektera/testa min oljepump, så att vi kan utesluta även den möjligheten.


Trist att sånt här händer mitt i säsongen, men det är som det är, det är först på sommaren, när man kör, som man provtrycker grejorna.
Har inte kollat tråden på bra länge (skäms :))

Nåja, angående end of injector timing så finner jag samma på ducati, alltså man kan tro att det vore bäst att skicka in soppa när det är öppet, men icke.
Det är sjukt komplicerat , klart man kan fundera på det, ändå känns empriskt prov bästa vägen för mig.
Duccen har ändå 12-hålsinjektor, och jag har spraytestat injektorerna hos Kenneth Andersson, det är fin dimma, ändå är det inte bäst att skjuta med öppet...Som med så mycket annat på en motor är mänskliga hjärnan inte speciellt bra på att gissa vad som funkar :)

Intressant. Som vi har spånat om i garaget så tycks den etablerade förklaringen vara att det behövs förångning mot den heta insugsventilen för att säkerställa stabil förbränning/tändning vid låg last.
På hög last blir ju dessutom ofta duty cycle så lång i vevaxelgrader, att insprutningstimingen spelar mindre roll, dvs ventilträff säkerställs. Om jag skulle tvingas gissa så är det förmodigen detta plus den ökade turbulensen i förbränningsrummet vid stora trottelöppningen, som gör att insprutningstimingen spelar mindre roll i det området.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Borde inte kolven ha gått ner sig redan vid inkörningen?

Att justera toleranserna till det optimala verkar kunna ge en hel del.
Var det inte "Greven" som fick en S&S motor att bygga runt till jubileumet och skickade den omedelbart till Tyskland eller Österike för tillrättning?
Kaxigt.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top