Byggtråd: "Jörgens Sportster"

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag rasade motorn på min racehoj på banan idag, mestadels hemmabyggd supertrimmad maskin. Surt, men att räkna med. Nu gäller det att hitta motivation och lust att renovera upp eländet igen, säkerligen för mer pengar än hojen kostar begagnad med originalmotor.. men man är ju som tur är dum på rätt sätt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jisses va det spökar för dig. Kan ju bara inte finnas nått mer nu eller? Men det är ju som du säger att få saker att lira kan ta tid. Måste det inte bli ordentligt varmt för att böja smidda stakar? Har ju det i mina planer för ena Verdan. Kanske ska sikta på kylning åxå när det ändå blir ombyggnad av motorn.
Men nu får ju du en vev av rang:tummenupp Passar bra med resten av din hoj:yoparty
Om det nu är staken som är böjd/slagit sig, så tror jag knappast att det skett pga belastningen i min motor. Jag tar ju inte ut speciellt mycket effekt, ej heller varvar jag mycket. Mitt varvstopp har aldrig varit satt högre än 7000rpm. Dessa bottendelar ska klara mycket mer, och är kända för att vara riktiga "städ" jämfört med originalbottendelarna. Dvs vevarna tål mycket mer innan de behöver moddas med värre saker. S&S Sportster SA-Blocken (vilket min motor är byggd på) har jag aldrig hört ngn som kört sönder på bensin. De är tilltagna rejält och mycket styva.

Stakarna i den här motorn är S&S "Supreme Rods". De är i det närmaste överstarka för min motor. Skillnaden mot tex Carillo är mer att de sistnämda är lättare, ngt som dock inte är nödvändigt med så måttligt varvtal som jag inriktat denna motor på.
Däremot händer det att stakar kan gå tillbaks när de åldras. Så om den sneda lilländan på främre staken beror på att staken inte är rak, så tror jag att det isf kan ha varit från början, eller att det har uppkommit succesivt, men ej till följd av överbelastning. Järncylindrar är ju avslöjande, eftersom borret inte på samma sätt som alucylindrar växer ifrån kolven om det börjar gå varmt. Således måste geometrin i bottendelen vara mer exakt när cylindarna är mindre förlåtande. Samma gäller för squishen, den termiska expansionen hos segjärn är ca 50% av den hos alumiuimlegeringar.

Det är ju förutom lösa bussningar i lilländan, även lösa lagerbanor i storändan på dessa stakar.
När nya stakar gått ett tag brukar ibland storändans lagersäte sträckas/relaxera en aning. Så att lagersätet blir ngn/ngra tusendelar ovalt. Ska man bygga en perfekt vev sa man därför egentligen göra som det blir nu, dvs utgå från beggade, relaxerade stakar som rundslipas i lagerläget, riktas osv. Precis som ofta görs vad gäller tex block i tävlingsmotorer. Då får man en över tid mer formstabil detalj.
Staken kan alltså vinkla av utan att vara krökt. Det kan tex vara att det nedre lagersätet relaxerat/blivit orunt.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Då fattar jag, Laverdor brukar ju ha Carillo så det var ju dom som var tanken äver för mig. Kommer ju inte heller att ta ut så mycket effekt. Dom är ju rullagrade i storändan = inga överfall. Följer sänt ditt mappande åxå då tanken ligger att bygga ett sprut till ena 3:an
Men nu hoppas jag att din motor blir som du tänkt. Följer tråden.....
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Var ett tag sen man läste nu, synd att det är med tråkiga nyheter tråden uppdaterats när man väl återvänder. Det är ju värst vad det bråkar för dig... Jag är inte kunnig nog att komma med något konstruktivt, allt jag kan bidra med är att säga att du verkligen har en ängels tålamod och en envishet som till och med jag själv blir avundsjuk på! Jag hoppas verkligen att du i slutändan belönas med en väl fungerande och högpresterande hoj, för det är du banne mig värd! :) Lycka till!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Var ett tag sen man läste nu, synd att det är med tråkiga nyheter tråden uppdaterats när man väl återvänder. Det är ju värst vad det bråkar för dig... Jag är inte kunnig nog att komma med något konstruktivt, allt jag kan bidra med är att säga att du verkligen har en ängels tålamod och en envishet som till och med jag själv blir avundsjuk på! Jag hoppas verkligen att du i slutändan belönas med en väl fungerande och högpresterande hoj, för det är du banne mig värd! :) Lycka till!

Tack
Väntar fortfarande på bottendelen, förhoppningsvis blir den klar nästa vecka. Det viktigaste är att veven blir perfekt. Men nu måste jag sticka ut ett par veckor på Östersjön innan semestern tar slut. Vinö ligger nyservad, fullbunkrad och klar, ska bara köra ned packning och färskvaror, sen dunkar vi iväg. I år får jag för första gången avlösning vid rodret... har installerat autopilot :)

Förhoppningsvis kan jag sätta ihop hojen med rebuilt, balanserad och lättad vev samt kolvkylning när jag är tillbaks.

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu är jag åter från Östersjön med Vinö. Dock håller Karling fortfarande på med min bottendel.

Hittade dock den här nya videon på YT. S&S SA-block, S&S specialpreppade B2-toppar. Insprutning och mycket mer!
Bra upplösning, prova helskärmsläge.

Jag är mycket avundsjuk på Jeff Bailey, som verkar ha så roligt jobb på S&S. För sportsterentusiaster, finns det fler coola XL-baserade projekt av honom på YT.
Verkar vara samma mått på detta SA-block som jag har. 6" däckhöjd, 4" borr och 4" bultmönstern osv.

Build Tune Test for Bonneville - YouTube
 
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Nu är jag åter från Östersjön med Vinö. Dock håller Karling fortfarande på med min bottendel.

Hittade dock den här nya videon på YT. S&S SA-block, S&S specialpreppade B2-toppar. Insprutning och mycket mer!
Bra upplösning, prova helskärmsläge.

Jag är mycket avundsjuk på Jeff Bailey, som verkar ha så roligt jobb på S&S. För sportsterentusiaster, finns det fler coola XL-baserade projekt av honom på YT.
Verkar vara samma mått på detta SA-block som jag har. 6" däckhöjd, 4" borr och 4" bultmönstern osv.

Build Tune Test for Bonneville - YouTube

Bonneville-låten var ju helskön! Hojen dög den med :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bonneville-låten var ju helskön! Hojen dög den med :)

Min vev är fortfarande hos Karling. Lättning och "oil squirters". Vi flummar på att ändra lite i förbränningsrummen. Ja du fattar, det kommer ta tid det här.....
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bonneville-låten var ju helskön! Hojen dög den med :)

Hej Marcus!
Ja det är ett gammal Bonneville-team ( Gray Ghost) som länge kört en snabb järnsportster. De lyckades intressera S&S och Jeff Bailey (S&S) som nu bestämt sig för att stötta.

Här är en rulle på Gray Ghost's gamla järnsporre.

http://www.youtube.com/watch?v=ulsicRj6W8M

Här är en Bonneville-sporster som Jeff byggt åt sig själv, byggd på likadan S&S 100" sportstermotor som sitter i min jonne.

http://www.youtube.com/watch?v=h_CgnHiaYrU

Sen byggde han denna 160" sportster/röramsbuell (ca 3000cc). Trist Cheesy kommentator dock.
Seriös kraft i denna motor. Att klara denna hastighet på en nakenhoj torde tarva en bra bit över 200 rwhp.

http://www.youtube.com/watch?v=IRYpbiZ89zw
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Här ser ni hur nybörjarHD-mupparna uppskattar tips.
Samma killar undrar varför jag hänger på SH och inte HD-forum....
http://harleyforum.se/showthread.php?5502-MÄLAREN-RUNT-RUNT-RUNT-på-sportster&p=51475#post51475
Samma nybörjarkillar åtrår som regel epitetet "biker". Bra tänkt!
Kolla in döskalle-avataren hos 883-sportsterTS, fina grejer...

Det där var ju lite komiskt för jag tror helt enkelt inte de fattar. De verkar tro att du showar på samma sätt de skulle göra. Det blir ju en intressekonflikt när kunnigt folk, som du, försöker hitta likasinnade på forum som funkar som ett socialt substitut och hojen många gånger bara är ett attribut. Dessutom är de flesta nöjda med att lite halvt incognito slänga käft utan större allvar eller djup. Generationsaspekten är väl inte heller att förringa när det gäller respekten gentemot medmänniskan och vad man tycker man kan kosta på sig att häva ur sig i sin relativa anonymitet. Jag får intrycket att "knuttar" som köper sig ett kit och tror att de har alla rätt är väl representerade här också. Min filosofi är inte heller den mest gångbara här, varken hos värstingarna eller SMC. Knappast hos er projektnissar och garagemurvlar heller, (all respekt för er!). Finns ju en del fantastiska trådar att följa! Kör ju på form follows function och vill hålla på så lite som möjligt med grejerna. Drabbas ibland av lust att skaffa den där hojen man inte hade råd med "då", typ en Bakker eller liknande. Kan skruva hjälpligt och vet vad jag skall lämna bort och numera finns även resurserna att köpa de jobben. Vad jag inte vet så säkert är huruvida det blir ett luftslott, en snackecykel likt vad de som körde "det enda rätta märket" hade i bokhyllan back in the days....

Även jag är kanske något mer besk emellanåt än i dagliga livet då man sällan konfronteras med samma nivå av inkokthet och dumhet som så ofta är fallet här. Det kloka liksom drunknar i bruset. Visst är det fåfängt att ta ton mot det då företeelsen är så massiv och man inser lätt att det har ringa eller ingen effekt.

Du får nog ändå inse att det är du (och några till) som skiljer dig/er i fråga om teknisk kompetens, öppenhet och avsikt med sitt medlemsskap. Jag har inte så stor lust att outa mig här men försöker också hålla en rimlig nivå på mina utspel, känner mig rätt ok med det.

Du skulle lagt in en bild, vettu!

Fridens
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tror du missar poängen lite djywrgen. Jag lackade ur efter X antal lådras, diffras, drivaxlar, kopplingar, motorer som drog mer olja än bensin, turboras, och andra diverse smågrejer, och när den äntligen började lira, så började man vara strykrädd, vågade man använda den? Efter att ha lagt ned oräkneliga antal timmar, och alldeles för mycket slantar.

Men det blir ju lite av "jag skall fan inte ge upp..." - men förr eller senare gör man det, det är bara en tidsfråga, även för den mest härdade.

En rak fråga - har du kul? :) Kan du ärligt svara ja på den, så kör på. Annars...hitta en väg ut.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror du missar poängen lite djywrgen. Jag lackade ur efter X antal lådras, diffras, drivaxlar, kopplingar, motorer som drog mer olja än bensin, turboras, och andra diverse smågrejer, och när den äntligen började lira, så började man vara strykrädd, vågade man använda den? Efter att ha lagt ned oräkneliga antal timmar, och alldeles för mycket slantar.

Men det blir ju lite av "jag skall fan inte ge upp..." - men förr eller senare gör man det, det är bara en tidsfråga, även för den mest härdade.

En rak fråga - har du kul? :) Kan du ärligt svara ja på den, så kör på. Annars...hitta en väg ut.

Om du menar med hojen så är det kul, det är ju befriande att förmodligen ha hittat felet bakom framkolvsproblemen efter så många års felsökning. Ett konstaterat geometrifel från främre staken.
Det trista är mer när man måste leja ut. Eftersom hela hojbranschen är så seg.
Minns när jag beställde min tank i vintras och jag fick vänta 3 månader.

Om du tycker det här är jobbigt är du inte material för tex maskintjänst på T46. Jag tycker det är befriande att pilla med hojar, det är så litet och okomplicerat. Bara två cylindrar och mycket simpelt det mesta.

Att jag inte skulle våga köra när den är ihop behöver du inte vara orolig för, jag gillar att ut och köra. Tror du blandar ihop saker dessutom, din bil var uppenbarligen hårt trimmad, det är inte min hoj, den är tvärtom rätt modest vad gäller trimningsgrad, alltså kamval, ventilfjädrar, varvtal, komp osv. Det här vevfelet har sannolikt legat och spökat hela tiden, det är definitivt inte inducerat pga av för hög effekt/för högt varvtal. Jag är inte ens nära gränserna för vad en sån här vev ska tåla.

Du kan ju föreställa dig allt avhjälpande och förebyggande underhåll plus problem som uppkommer på tex en 62 år gammal 57-liters magnettänd 18cyl. Tänk dig sen ett rum med 3 såna plus ett lika gammalt hjälpmaskineri.
Där har jag varit maskinist/chief i 22 år. Det fordras uthållighet och tekniskt sinne för att drifta saker, i synnerhet när garantitiden är över. Samma med min veteranbåt med tändkula som går ca 200 motortimmar varje år.

Du och jag har olika förutsättningar helt enkelt. Själv förstår jag inte varför du deltar i tråden, alla dina inlägg är ju likadana, och jag svarar dig likadant varenda gång.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det där var ju lite komiskt för jag tror helt enkelt inte de fattar. De verkar tro att du showar på samma sätt de skulle göra. Det blir ju en intressekonflikt när kunnigt folk, som du, försöker hitta likasinnade på forum som funkar som ett socialt substitut och hojen många gånger bara är ett attribut. Dessutom är de flesta nöjda med att lite halvt incognito slänga käft utan större allvar eller djup. Generationsaspekten är väl inte heller att förringa när det gäller respekten gentemot medmänniskan och vad man tycker man kan kosta på sig att häva ur sig i sin relativa anonymitet. Jag får intrycket att "knuttar" som köper sig ett kit och tror att de har alla rätt är väl representerade här också. Min filosofi är inte heller den mest gångbara här, varken hos värstingarna eller SMC. Knappast hos er projektnissar och garagemurvlar heller, (all respekt för er!). Finns ju en del fantastiska trådar att följa! Kör ju på form follows function och vill hålla på så lite som möjligt med grejerna. Drabbas ibland av lust att skaffa den där hojen man inte hade råd med "då", typ en Bakker eller liknande. Kan skruva hjälpligt och vet vad jag skall lämna bort och numera finns även resurserna att köpa de jobben. Vad jag inte vet så säkert är huruvida det blir ett luftslott, en snackecykel likt vad de som körde "det enda rätta märket" hade i bokhyllan back in the days....

Även jag är kanske något mer besk emellanåt än i dagliga livet då man sällan konfronteras med samma nivå av inkokthet och dumhet som så ofta är fallet här. Det kloka liksom drunknar i bruset. Visst är det fåfängt att ta ton mot det då företeelsen är så massiv och man inser lätt att det har ringa eller ingen effekt.

Du får nog ändå inse att det är du (och några till) som skiljer dig/er i fråga om teknisk kompetens, öppenhet och avsikt med sitt medlemsskap. Jag har inte så stor lust att outa mig här men försöker också hålla en rimlig nivå på mina utspel, känner mig rätt ok med det.

Du skulle lagt in en bild, vettu!

Fridens

Ja efter några mil på sportster vet jag att bland det vanligaste felet när det stannar, är att batteripolskorna lossnat. En annan detalj inför långresa är att efterdra/kolla avgaskröksmuttrarna mot toppen.

Att fråga om tekniska råd och sedan inte tacka för svar är jag van vid, men att inte tacka för tekniska råd och istället häckla, där går gränsen. Ren uppfostransfråga. Men HD idag är ju mer attitydsaccessoarer än intresse, så den här utvecklingen är nog stadd i expansion inser jag.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men HD idag är ju mer attitydsaccessoarer än intresse, så den här utvecklingen är nog i expansion inser jag.

Det gäller väl motorcyklismen i det här landet generellt, eller? När mc blivit ett attribut och ett komplement till allt annat man ska unna sig är det ofrånkomligt. Med en 3-dubbling, eller vad det är, reggade tvåhjulingar på 20-talet år är det sannolikt inte främst entusiaster som strömmar till. I denna anstormning finns det dock ett antal som är genuint intresserade, de kommer alltid att vara en minoritet men samtidigt de som gör det hela intressant. De och den gamla stammen dit du väl själv numera räknas. Jag, jag har bara åldern....
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Vettiga inlägg. Vill ge min syn på saken / skriva av mig lite. Även om det är öfftöppik.

Att det skall vara så svårt att fatta för många att det är när man är och förverkligar sig själv genom sitt intresse då är allt OK. Oavsett hur det tar sig ut. Vi är ju alla olika.

Folk som försöker vara på ett visst sätt eller köper sig en stil har jag svårt för. Ivarjefall efter det att de lämnat 23.5 års ålder på ett ungefär. Att det finns massa osmartingar (givetvis relativt) får man leva med.

Det är ju inte så svårt att skilja ut angnarna från vetet när man går o tittar o pratar på en motorträff eller läser på SH..

Som Elin säger: Tänk själv!
o så tillägger jag: Var dig själv!

Angående knarren så lär den väl vara driftsäker när den väl är klar i nuvarande tappning?

/S. von Jälv Terapefft
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det var en jäkligt macho rova!
I det teamet borde du jobba - om det inte vore så att du måste sköta om och utbilda oss på SH samtidigt som marängens jollar också måste servas...

Nu är jag åter från Östersjön med Vinö. Dock håller Karling fortfarande på med min bottendel.

Hittade dock den här nya videon på YT. S&S SA-block, S&S specialpreppade B2-toppar. Insprutning och mycket mer!
Bra upplösning, prova helskärmsläge.

Jag är mycket avundsjuk på Jeff Bailey, som verkar ha så roligt jobb på S&S. För sportsterentusiaster, finns det fler coola XL-baserade projekt av honom på YT.
Verkar vara samma mått på detta SA-block som jag har. 6" däckhöjd, 4" borr och 4" bultmönstern osv.

Build Tune Test for Bonneville - YouTube
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du menar med hojen så är det kul, det är ju befriande att förmodligen ha hittat felet bakom framkolvsproblemen efter så många års felsökning. Ett konstaterat geometrifel från främre staken.
Det trista är mer när man måste leja ut. Eftersom hela hojbranschen är så seg.
Minns när jag beställde min tank i vintras och jag fick vänta 3 månader.

Har du fått någon ungefärlig tid för vevens färdigställande eller det är mer "Den blir klar när den blir klar" även i detta fall?

Var det trevligt ute på sjön? Några trevliga tändkulefilmer att visa upp kanske? :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja efter några mil på sportster vet jag att bland det vanligaste felet när det stannar, är att batteripolskorna lossnat. En annan detalj inför långresa är att efterdra/kolla avgaskröksmuttrarna mot toppen.

Att fråga om tekniska råd och sedan inte tacka för svar är jag van vid, men att inte tacka för tekniska råd och istället häckla, där går gränsen. Ren uppfostransfråga. Men HD idag är ju mer attitydsaccessoarer än intresse, så den här utvecklingen är nog stadd i expansion inser jag.

Gäller för andra hojar / batterier också. På en SMC kurs stod en av instruktörerna och försökte kludda ut varför hans gsxr 1000 lade av på långa rakan på G-åsen vid ca 10000RPM. Displayet visade felkoder för insprutningsfel. Till slut upptäcktes att polskorna inte var dragna. Han fick kommentaren: "Kanske använda lite kraft nästa gång" och blev då så här i fejset. :mad:
Men han sa inte ett knäpp. Det gäller att behärska sig. :)

På min Triumph med Biltema Gelbatteri hade kombinationen av dragna polskor och mjukt bly i batteriets anslutningar resulterat i att blyet "flutit", blivit bredare och tunnare. Och hålen för skruvarna i blyet hade blivit "gängade". Jag bytte till ett Biltema "Underhållsfritt" med hårt bly i batterianslutningarna.
Och Gel Biltemabatteriet har nu en helt vibrationsfri tillvaro, att driva vårt garagetjuvlarm.
Med support från underhållsladdare som laddar det till 13,2V.
(Gissar att det var ett parti batterier som fått mjukt bly i batterianslutningarna för av fyra Biltema batterier jag haft, har tre haft hårt bly i anslutningarna)
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top