Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lars Skårman
Jag har märkt att du är avogt inställt till mig och många andra på olika forum.
Men det känns hittills som att jag är i gott sällskap.

Här är ett svar kring ventilarea och curtain area som jag skrev på ett amerikansk HD-forum. Det gäller här förvisso bla fyrventilstoppar kontra 2V. Men förklaringen gillades och plussades bla av Aaron W som jag vet att du ser upp till. Så jag skickar den länken nedan, isf att behöva traggla alltihop igen. Aaron och jag diskuterar ofta, hans bonneville-racer är ju baserad på en likadan S&S 4 X 4-motor som jag har. Mitt ventilresonemang är mao inte "känsligt". Det har bara inte ngn koppling till just "korvmojar". Ventilresonemanget är mer en optimeringsfråga för mig och många andra. Ngt man sätter i ett större sammanhang.

http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?p=4090567#post4090567

Jag hoppas verkligen inte jag ger bilden av att tro mig kunna allt, jag anstränger mig att bara skriva om det lilla jag kan, och tydligt tala om när jag är utanför mitt kompetensområde, eller när jag framför en hypotes.
Lev väl!
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
"avogt inställt till mig"

Är ganska säker på att uppfattningen skulle vara annorlunda om man inte bildade den via forum o text..ofta man missar den där glimten i ögat osv...
Jag är 8 år äldre än dig Jörgen och har samlat på mig några ex men inga ovänner vad jag vet, men så vet jag ju inte allt heller :hihi

Ja lev väl du också Jörgen vad det nu har med detta att göra :confused:

Lars Skårman
Jag har märkt att du är avogt inställt till mig och många andra på olika forum.
Det känns hittills som att jag är i gott sällskap.
Lev väl!
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Medans du väntar på svar om priser kan du väll tjuvkoppla Nudan i garaget så vi kan ta en sväng ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Klart du ska bygga Jörgen, vad ska man annars läsa om här på sh? :tummenupp

Ja jag hoppas också att det här projektet blir av.
Vad jag har räknat nu blir det nya motorn ca 28 mm högre än den nuvarande, för att vara på säkra sidan ser det ut som att det bakre ramröret måste upp med ca 35 mm i bakkant för att få plats. För en skillad rambyggare ska vara ganska lugnt att fixa utan att ramen ser våldtagen ut. Var och mätte på min ram nu ikväll. Har pratat med UCC samt Stellan E, det ska inte vara ngn match för ngn av dem.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Medans du väntar på svar om priser kan du väll tjuvkoppla Nudan i garaget så vi kan ta en sväng ;)

Ägandes Kgk var där ikväll medan jag hjälpte en annan SH-medlem med sin kedja, så vågade inte närma mig underverket :gnissla
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tufft val Jörgen men samtidigt så får du nog inget bättre tillfälle att göra det.

Visst fasen kostar det pengar men som du säger, you only live once. Och pengar har inget värde om man inte använder dom. Jag tycker du ska ta en ordentlig funderare sen köra på stenhårt med antingen Sothoran(tm) eller det nya projektet. I vilket fall som helst så ska det bli trevligt att läsa i tråden ännu en vinter. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tufft val Jörgen men samtidigt så får du nog inget bättre tillfälle att göra det.

Visst fasen kostar det pengar men som du säger, you only live once. Och pengar har inget värde om man inte använder dom. Jag tycker du ska ta en ordentlig funderare sen köra på stenhårt med antingen Sothoran(tm) eller det nya projektet. I vilket fall som helst så ska det bli trevligt att läsa i tråden ännu en vinter. :)

Ja det är ju lite så.

Jag tror att det är det ständiga "literhojs"-snacket här på SH som nu efter många år har fastnat som en kladdkaka även i mitt huvud. Nu har jag blivit som alla andra här, jag bara måste ha en hoj med en liter per cylinder.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här är en lite väl galen sportster med stor motor, 137" och enligt denna bänk tydligen 201 rwhp. Dsv alldeles för hög trimningsgrad mot vad jag satsar på.
Men rammässigt är doc denna film intressant för mig att titta på
Motor i filmen är helt klar långslagig eftersom jag ser att det är SA-blocket vilket stannar på just max 4 3/8" i borr (ca 112 mm), det betyder att den inte kan ha mindre slag än 4½" för att komma upp i 137", har den mindre borr än 4 3/8" så har den ännu längre slag. Förmodligen gäller det sistnämda ty 4½" i slag brukar man undvika, enligt många funkar det inte alltid bra i en motor av HD-typ, ingen vet varför, men det blir av ngn anledning ofta elakt för vev etc, kortare men även längre slag som tex 4 5/8 eller tom 5" funkar faktiskt bättre, rätt sjukt.

(S&S sportster prostock-blocket klarar dock upptill 4.8" i borr, men det fiffiga med den konfiguration jag och Karling vill köra är just att man kan använda SA-blocket iom maxborr på 4 3/8" vilket spar pengar och mindre trassel med laddning/generator, ngt som jag tror blir special i prostockblocket)

Så denna motor i filmen är ganska säkert högre än min kommer att bli, därför är det intressant för mig att se på ramen, de första sekunderna i filmen ser man nämligen hur ramen är höjd över den bakre cylindern, och det ser ju här ganska harmoniskt ut. Och då har de dessutom bra med klarning för att kunna skruva av ventilkåporna och därmed få av topparna med motorn var i ramen. Så jag tror det kommer att se snyggt ut även på min hoj, dvs att jag slipper att bakkant på tanken åker upp för mycket, dvs att jag får bra flow i linjerna mellan sadeln/kutsen och tanken.

http://www.youtube.com/watch?v=-1uZZ-CE3_k
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad för slags siffror siktar du på med den nya motorn? Eller du är bara ute efter ungefär samma effekt fast mildare trimningsgrad och därmed en mer driftsäker motor? :)
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Aron har jag följt länge men framför allt är det Dan som jag har kontakt med, senast härom dagen då jag beställde ett nytt offset 180 graders 3 tums luftfilter kitt av honom till min en så länge otrimmade Nightster,
Ja tror inte våra komnikations problem är så allvarliga utan mer ett framför allt min okunskap att kunna utrycka sig i text som många gånger missuppfattas även om jag ofta skriver lite provicerande för att få fart på trådarna ;) får ju inte roligare än vad man gör sig :)
Jag vet att du har stor kunskap och många läsare uppskattar det du skriver även jag men i några fall har jag uppfattat dig lite för överlägsen men det är nog och som i mitt fall ett problem när man skriver och skulle inte uppfattas så i tal..
så jag har inget imot dig Jörgen och som jag skrivigt tidigare så lyckönskar jag dig än vilket projekt du ger dig på.
skulle jag skriva något du uppfattar provicerande... bry dig inte för det är inte så allvarligt ;)

Lars Skårman
Jag har märkt att du är avogt inställt till mig och många andra på olika forum.
Men det känns hittills som att jag är i gott sällskap.

Här är ett svar kring ventilarea och curtain area som jag skrev på ett amerikansk HD-forum. Det gäller här förvisso bla fyrventilstoppar kontra 2V. Men förklaringen gillades och plussades bla av Aaron W som jag vet att du ser upp till. Så jag skickar den länken nedan, isf att behöva traggla alltihop igen. Aaron och jag diskuterar ofta, hans bonneville-racer är ju baserad på en likadan S&S 4 X 4-motor som jag har. Mitt ventilresonemang är mao inte "känsligt". Det har bara inte ngn koppling till just "korvmojar". Ventilresonemanget är mer en optimeringsfråga för mig och många andra. Ngt man sätter i ett större sammanhang.

http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?p=4090567#post4090567

Jag hoppas verkligen inte jag ger bilden av att tro mig kunna allt, jag anstränger mig att bara skriva om det lilla jag kan, och tydligt tala om när jag är utanför mitt kompetensområde, eller när jag framför en hypotes.
Lev väl!
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag gillar att du är tydligt i vad du skriver om. Annars hade nog många med mig inte fattat ett skvatt.

Tycker inte alls att du har en överlägsen och skrytsam attityd! Fortsätt gärna att skriva som du gör.

Keep up the good work!
 

xlr1498

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2010
Ort
Laholm
Hoj
2011 Sportster Super Low
:tummenupp Ser ut som ett mycket intressant projekt Jörgen.Med B2 toppar så öppnar sig helt andra möjligheter än med de gamla topplocken.:tummenupp
En fråga som gäller när du körde med orginalsving om du kommer ihåg det, upplevde du problem med högfartspendling dvs. hela cykeln börjar åla sig vid 190-200km och som ren självbevarelsedrift släpper jag gaspådraget tyvärr. Framgaffel och försprång är kontrollerad(samma typ som du har men ifrån en FXDX för att behålla höjden på cykeln när jag bytte till 18" framhjul+med lite styvare fjäder orginal). Funderar på samma sving som du har.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
IMG_0379.jpg

Har en svingarm från Krüger & Junginger GmbH på min Nighster som är grymt fin köpt på W&W
Jag har då aldrig testat hurvida min ålar sig i den farten i kurvor då jag kan vara glad om den gör det rakt fram men det räcker med betydligt lägre farter på kurviga landsvägar för att känna att hojen blir mycket stabilare.
bara till att köp ;)
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Intressant, jag vill också byta sving så det är bra information men vad är W&W. Är det någon kvalitets/prisskillnad mot Metmachex samt JMC?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top