Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Så effektfrågan är lite underordnad. Men om det blir en sån här dröm-124"-sportstermotor så skulle jag sikta på ca 150-160 rwhp, knackfritt på 95 oktan och max 7000 rpm rev limit.

Denna kraft i en Sportster måste vara något alldeles extra. Om man börjar från början med en orörd Sportster - vad pratar man ungefär för peng för att hamna på ca 150-160 bakhjulshästar som håller för gatbruk? Tål ram m.m. denna effekt eller är vi inne på tyngre modifieringar av resten av hojen också?

Har verkligen fastnat för Sportster med flat track-stuk likt din hoj. Den är verkligen schysst.

Frågorna är kanske lite oförskämda med tanke på att det är din byggtråd och handlar om just din hoj. Du får vifta bort dem i så fall, inga problem :).
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Börja med vad du vill. motorn måste nog bli aftermarket ändå.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Börja med vad du vill. motorn måste nog bli aftermarket ändå.

Okej, så vi pratar cratemotor direkt alltså. Har du några tips på vad jag kan söka på för att få lite hum om kostnader? Har provat lite olika kombinationer av Sportster och crate engine men hamnar mest på nya standardmotorer.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Denna kraft i en Sportster måste vara något alldeles extra. Om man börjar från början med en orörd Sportster - vad pratar man ungefär för peng för att hamna på ca 150-160 bakhjulshästar som håller för gatbruk? Tål ram m.m. denna effekt eller är vi inne på tyngre modifieringar av resten av hojen också?

Har verkligen fastnat för Sportster med flat track-stuk likt din hoj. Den är verkligen schysst.

Frågorna är kanske lite oförskämda med tanke på att det är din byggtråd och handlar om just din hoj. Du får vifta bort dem i så fall, inga problem :).

Om du gillar flattrack-stuket så är det ju närmast en nackdel att hålla på som jag gör, det blir ju oproportionerligt tung och stor motor. Dvs min hoj är ju mer en korsning mellan hotrod-harley och streettracker (smeknamn för flattrackinspirerade gathojar).
En mer rättrogen streettracker ska ju vara lätt och smidig, lite som tex HD XR750

Att bygga tex en 100" S&S-baserad sportstermotor går på minst 120 kkr om man köper nya delar men klarar att tex bygga avgassystem själv. Men man kan ju spara en del om man tex redan har en gammal original-sportstermotor. Då kan man ju tex ta laddning, kopplingsåpa och växellåda från den. Att köpa en ny låda som tex en sexväxlad Baker kostar ca 25 000:-.
Utmaningen är att köpa rätt saker från början. Så att man inte måste köpa tex koppling flera ggr, för att den första inte höll. Iom just sådana problem har min 100" motor blivit ganska mycket dyrare än vad jag skrev ovan.
Dagspris på en S&S 100" är bara att googla på nätet. S&S har inte priser på alla saker i katalogerna på sin hemsida. Men just 100"-motorerna finns faktisk med i webbutiken.
http://www.sscycle.com/product/Sportster/Engines-c28/

Räkna med ca 25 000 för en sexväxlad låda eller en begagnad original 5-växlad(ingen oll på vad såna an säljas för, 7000-10000:- för en koppling, 6000 för ett tändsystem, 3000 för en startmotor osv. Sedan behöver du diverse HD-originaldelar, tex laddning, primär, kopplingskåpa. mm

Det billigaste sättet att få en pigg sportstermotor till lågt pris är att satsa på tex en begagnad komplett 1200 Buell-motor från rätt årsmodell, de ger en högre effekt än en original HD 1200 sportstermotor.

Sök info på nätet. Kolla även världens största sportsterforum xlforum.net
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bakgrunden till att jag utreder möjligheten att bygga en ny motor är den här.

Min 100"-motor är på ett sätt en kompromiss, S&S har byggt motorn så att den just ska passa in höjdmässigt i en sportsterram från 1986-2003. Man har tex ett vevstaksförhållande (rod ratio) på blott 1.78 för att få motorn låg nog (7.113" stakar och 4" slag). Detta är förvisso inte såå lågt. Moderna BMW-boxrar har tex 1.55 för att inte bli så breda. Men så drar de ofta olja också. Pga av cylindervinkeln medför vevstaksförhållandet på min motor även en stor notch i bakre kolvens främre notch. Med högre vevstaksförhållande blir denna notch mindre eller utgår helt (beroende på borr).

Vidare är motorn utrustad med S&S Superstock-toppar. Dessa toppar har S&S-tagit fram för att kunna erbjuda toppar som flödar bättre än original, men samtidigt inte bygger högre än originaltoppar. Nackdelen med oem samt Superstocktoppar ligger dock just i den låga bygghöjden, eller rättare sagt, pga av den låga höjden så kommer insugsportarna att ligga väldigt lågt i förhållande till packningsplanet mot cylindern. Det gör att lilla radien blir väldigt tvär. Bättre toppar som tex S&S B1 alt B2 är högre, och får därmed bla bättre kanalform, lilla radien blir större. Men med dessa toppar går inte motorn in i ramen, ty de är ca .200" högre.

En annan begränsning med min motor är kompressionen, mina toppar (S&S SS) är gjorda för platta kolvar. S&S säljer bara platta kolvar till min motor, inga dome-kolvar. Min motor hade vid leverans CC på 10.3:1. Idag är den höjd till 10.6:1, via planing.
Mycket högre kan man inte komma i kompression utan att beställa customtillverkade kolvar. Min motor är därför väldigt kompressionsbegränsad vid kamaxelval. Minimiordern vid customtillverkade kolvar är då hos de flesta firmor 4 st kolvar, man tvingas då alltså köpa dyra customtillverade kolvar, samt riskera att behöva kasta 2 överflödiga kolvar för varje överdimension. Dessutom vill jag inte custombeställa slitdelar som tex kolvar. Detta gäller alltså för 4"-kolvar med kolvbultsdiameter på .792" (evo). En annan fördel med dome-kolvar och dito förbränningsrumm, är att man får ett effektivare förbränningsrum. Squish-ytan blir vinklad uppåt, mer direkt mot förbränningsrummet, isf att som vid platta kolvar och badkarsförbränningsrum, där squishflödet är helt parallellt med den platta kolvtoppen. Med dome-kolvar och vinklad squish, bidrar squishflödet mer till god turbulens i förbränningsrummet, vilket man vill.

Av bla ovanstående orsaker så hade jag därför tänkt så här, att när min motor var dags att vevrenovera, dvs dela block och vev, så skulle jag förmodligen även ha slitna toppar och cylindrar. Jag hade då tänkt att höja ramen och "rätta till" motorn, så att den inte längre var kompromiss.

Detta hade ju då varit motiverat eftersom en sån här vev normalt går många tusen mil, dvs mina toppar. cylindrar etc hade varit "avskrivna". Det jag hade tänkt gör var då att renovera veven med längre stakar (för bättre vevstaksförhållande) Dessa nya stakar skulle då även ha den större kolvbultsdiametern på .927" vilket ger ett större utbud på dome-kolvar. Till detta hade jag naturligtvis även behövt köpa nya längre cylindrar från Axtell. Eftersom ramen nu längre ej begränsade i höjdled så hade jag därtill kunnat köpa B1-toppar (B2 går bara ned till 4 1/8" i borr). Samt satt in oil jets för kolvkylning. Samt konverterat till vevskivor med cranktrigger-notchning för att kunna använda ett riktigt cloosed loop-sprut typ tex Delphi/S&S.

Allt det här drar ju dock även med sig nya längre stötstänger, nytt insug, nytt sprut, nytt avgas osv. Allt det hade ju kunnat vara okej om min motor hade gått säg 7000-8000 mil. Dvs cyllar, toppar, stakar mm hade varit ganska "avskrivna"/slitna.
Men nu står jag ju med veven isär efter bara ca 1700 mil pga av bla reed-haveriet, allt annat i min motor är ju väldigt nytt. Nyhonade cylindrar, nya kolvar, nyportade toppar i skick som nya (fick nya styrningar, tätningar, ventiler och fjädrar vid portningen) osv .

Kostnaden för att "rätta" till min motor är dessutom bara ett motorblock från att kunna bygga en ny motor för samma slant, och istället sälja min motor med nyrenoverad/Karling-åtgärdad vev.
Försäljningen av min motor täcker ju dessutom med råge vad det nya motorblocket kostar.

Då får jag alltså inte bara en motor med en vevstaks- och topplocksgeometri jag gillar, jag kan dessutom bygga den större på samma gång som jag gör den övervadratisk (och därmed får mer ventilarea) bla iom att jag kan välja B2-toppar när jag går över 4 1/8" i borr. Standard insugsventildiameter på B2 är nämligen 2.2" till skillnad mot mina nuvarande som är 2".

Dvs om jag rättar till min befintliga motor kommer det kosta lika mycket som en ny motor, men jag kommer fortfarande vara kvar på 100" (om jag inte vill göra den långslagig, och det vill jag inte)

Så effektfrågan är lite underordnad. Men om det blir en sån här dröm-124"-sportstermotor så skulle jag sikta på ca 150-160 rwhp, knackfritt på 95 oktan och max 7000 rpm rev limit. Inte mer

Allt hänger dock bla på om S&S ställer upp på att offerera delarna. Det jag ropar efter är ju bla en "cross kitchen"-vev för cranktrigger, samt stora kolvbultsdiametern, press in tappar (sitter normalt på Twincam, ej sportster) mm mm. De har byggt såna här vevar förut, åt egna projekt. Men det är inte katalogvara. Så de kan ta "easy way out" och bara säga nej. Men det är bla därför jag låter Karling sköta specningen samt kontakterna. Förutom sin kunnighet i motorkonstruktion, så skänker han trovärdighet åt projektet. Iom att han är med så vet S&S att det är ngn som vet vad han håller på med i andra änden.

En annan aspekt är ju som sagt även priset. Även om jag är galen så måste man ju ändå dra vissa gränser.

Aha, då är jag med lite bättre. Tack för ett bra och utförligt svar som även jag kunde förstå någorlunda :)

Edit: Vad tråkigt det ser ut med ett såhär kort svar på ett så långt och vältaligt inlägg, men då jag inte har fler frågor så blev det bara ett kort tack... Sorry :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aha, då är jag med lite bättre. Tack för ett bra och utförligt svar som även jag kunde förstå någorlunda :)

Edit: Vad tråkigt det ser ut med ett såhär kort svar på ett så långt och vältaligt inlägg, men då jag inte har fler frågor så blev det bara ett kort tack... Sorry :D
'
Ingen fara, jag valde att medvetet att skriva ned hela min tankegång beslutet, eftersom jag misstänkte att det är fler som undrar och hade frågat liknande annars. Din fråga passade bra till det.
Det brukar bli mer jobb om jag är lat och otydligt i början av ett projekt, då får jag svara snuttvis och utdraget på en massa följdfrågor istället. Bäst att vara tydlig
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jörgen ramlade över en bild och tänkte dela med mig den om du redan inte har sett den. :)

Haft planer på att bygga din hoj till en sådan?

harley-xr1200-trophy.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen ramlade över en bild och tänkte dela med mig den om du redan inte har sett den. :)

Haft planer på att bygga din hoj till en sådan?

View attachment 372854

Det där är HD XR1200 som är bankittad.
Det är nog bättre att köpa en sån i butik.
Men den såg fin ut.

Det är fokus på en ny motor denna vinter.
2040cc. Kommer bli fint!
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det där är HD XR1200 som är bankittad.
Det är nog bättre att köpa en sån i butik.
Men den såg fin ut.

Det är fokus på en ny motor denna vinter.
2040cc. Kommer bli så fint!

Där ser man! såg jävligt race:ig ut :)

Hoppsan! får du plats med så stor volym? eller gör du plats åt den:hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Där ser man! såg jävligt race:ig ut :)

Hoppsan! får du plats med så stor volym? eller gör du plats åt den:hihi

Motorn blir ca 3 cm cm högre, främst pga av längre stakar samt större toppar, så jag måste höja övre ramröret. Men bäst att mocka upp motorn först, så att jag ser exakt var och hur mycket som ramen måste ändras.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Motorn blir ca 3 cm cm högre, främst pga av längre stakar samt större toppar, så jag måste höja övre ramröret. Men bäst att mocka upp motorn först, så att jag ser exakt var och hur mycket som ramen måste ändras.

Misstänkte det! blir det klart till sommar 2013 eller är detta planer som sträcker sig längre?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jösses! Varje cylinder får större volym än hela min motor :). Det måste bli ganska grymma påfrestningar vid varje kolvslag på full mutter. Om du nu fixar en bra vev som klarar detta, hur står sig drivlinan?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Just drivlinan är det jag är nyfiken på hur du ska få att hålla. min big bore-maskin har nu det senate ätit sönder en kopplingskorg, bilder på liket här: https://picasaweb.google.com/gnuffel/Broken_clutch_basket

Min teori är att maskinen har så starka kraftpulser så lågt i varvtal att jag helt missar resonansfrekvensen hos ryckutjämnarna i kopplingskorgen och därför bottnar fjädrarna och får materialutmattning i plåtbitarna som överför kraften till fjädrarna. När man kör hojen känner man hur kraftpulserna riktigt slår i hela kroppen ända tills man nått 6-7000rpm då det övergår i ett jämnare flyt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jösses! Varje cylinder får större volym än hela min motor :). Det måste bli ganska grymma påfrestningar vid varje kolvslag på full mutter. Om du nu fixar en bra vev som klarar detta, hur står sig drivlinan?

Just drivlinan är det jag är nyfiken på hur du ska få att hålla. min big bore-maskin har nu det senate ätit sönder en kopplingskorg, bilder på liket här: https://picasaweb.google.com/gnuffel/Broken_clutch_basket

Min teori är att maskinen har så starka kraftpulser så lågt i varvtal att jag helt missar resonansfrekvensen hos ryckutjämnarna i kopplingskorgen och därför bottnar fjädrarna och får materialutmattning i plåtbitarna som överför kraften till fjädrarna. När man kör hojen känner man hur kraftpulserna riktigt slår i hela kroppen ända tills man nått 6-7000rpm då det övergår i ett jämnare flyt.

Jag kommer att återkomma till veven när vi börjar montera motorn. Den kommer att bli mycket stark. Big twin 1 1/4" 10-spline sprocket shaft, Karlings egentillverkade 1½" vevtapp. (Press-in-tappar) Carillo 8" stakar mm.

Vad gäller drivlinan är det nog ingen fara. Min bakerlåda med dito 1" billet trap door är mycket stark.
Jag planerar även att flytta över min Bandit-koppling, dess korg samt hub är svarvade och frästa ur verktygsstål. Finns ingen ryckutjämnare som kan paja i den kopplingen. Dock kan det ju visa sig att jag måste ställa upp fjädertrycket så mycket (steglöst ställbart på denna koppling) för att kopplingen ska orka hålla i, att jag får king kong-kopplingshandtag. Men isf kan jag uppgradera min koppling till Bandits eller MTC lock-up tryckplatta, finns som tillval från Bandit. Att jag inte gjort det tidigare beror på att det fodrar att man kustomtillverkar en ny transkåpa för att lock up-tryckplattan ska få plats.

IMG_3568.jpg

I baknavet har dock ryckutjämnare. Hela baknavet är designat av ISR/Acke och är mycket kraftigt dimensionerat. 8 ryckutjämnarelement. Bakdrev av stål. 530 kedja.

IMG_3591.jpg

Sen är ju det här en mycket lätt hoj (iaf med HD-mått mätt) ca 215-217 kg tankad klar. Dessutom med bara 140 mm brett bakdäck. Så det går inte att köra ut så mycket moment på bakhjulet, då slår man runt eller spinner.

Det är ju skillnad med samma motor i ett långt och lågt dragbike-chassie med brett slick. Det fodrar mycket mer styrka i ram och drivlina, eftersom ett sånt chassie kan absorbera mycket mer bakhjulsmoment i starten.

Men visst, något kommer säkert att visa sig vara för klent, då får jag konstruera om/byta den/de detaljerna till ngt som funkar bättre.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja den där minns jag när det var reportage om på 80-talet. Jag och en kompis pratade faktiskt om den hojen/motorn i lördags!

Att köra den där måste vara raj-raj på riktigt, helt klart!
Tack för att du hittade den!

Den här är ju fin också, 410" eller 7619cc, stjärnmotortoppar. Synd bara att tråktysken inte ruppar den lite för kameran.

http://www.youtube.com/watch?v=tG-MSRjgzhY
 
Last edited:

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Kul att det är nya ideer på gång!
Det kom till en tjej till på torget, fast en riktig flickcylinder med 565cc, nåja det är för isabana i vinter
Laddade för 450 cup ifjol men det vart nerlagt, så nu är det ny hoj och se om jag kommer nån vart :)

V-twin var det ja, massor med trassel med min men samma kubik (1200), håll tummar o tår!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu har det hänt lite saker med 100"-motorn. Charley Karling (http://www.karlingracing.com/) har nu förbättrat bottendelen ngt enormt. Det känns redan svårt att sälja den här motorn. Men jag får trösta mig med att vi kommer att köra samma förbättringar plus lite till på den nya motorn.

Nedan syns veven, den har bla fått riktade, rundslipade och ombussade stakar, ny vevtapp och lager. Vevskivorna har lättats ½kg per skiva. De ligger nu på ungefär samma mass/slagvolym-förhållande som en buell. Veven är även ombalanserad till Buells balansfaktor.
Det är även fler styrketrick i veven. Endast ca 1 hundradels (mm) kast längst ut på pinion shaft!
renovvev.jpg

På drevsidan har blocket bla fått en härdad stålinsats av Karlings fabrikat istället för original i stål.
hardened steel insert.jpg

På kamsida sitter ny lagerbana, plus att spread limiter har införts. Dvs ett axialrullager som supportar veven i axiell led vilket ytterligare förhindrar vevfladder, sk spreading.
spreadlimiter.jpg

Kamsidan har även fått S&S piston jets för kolvkylning, dessa öppnar över tomgång och kyler kolvarna. Jetsen är satta så att blocket fortfarande klarar maxstorlek på vevskivor om ngn i framtiden vill stroka, men inte så högt att de är i närheten av kolvarna vid BDC. Notcharna i cylinder-spigotarna är så gjorda att om de loctitade torx-skruvarna skulle vibrera upp, så kan de inte gänga ur sig, cylinderväggen stoppar skallen.
pistonjets.jpg

Kommer bli en riktigt tight och fin bottendel del här. Nya vevhusvents-reeds är också insatta i blocket.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Dom där piston jets, vad gör dom? Skvätter in olja under kolven?

Fina modifikationer i övrigt! Kul med folk som kan sin sak! :tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top