Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gött, grattis som sagt! Kommer bli helvilt!:tuttar

Ja jag hoppas på en mycket styv vev, i synnerhet som vi kommer att använda Carrillos stakar. Det blir mindre vikt som belastar veven då, jämfört med om vi hade använt S&S egna stakar. De sistnämnda finns fö inte i 8"-längd. Så fördyringen iom Carrillo behöver jag inte gruva mig över. Det hade inte gått annars.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja jag hoppas på en mycket styv vev, i synnerhet som vi kommer att använda Carrillos stakar. Det blir mindre vikt som beslatar veven då, jämfört med om vi hade använt S&S egna stakar. De sistnämnda finns fö inte i 8"-längd. Så fördyringen iom Carrillo behöver jag inte gruva mig över. Det hade inte gått annars.

Fett, kommer bli så mycket godis i den här motorn att du kommer få karies:tummenupp :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Idag var jag och kompisen Stefan Farnell och hämtade 100"-motorns nyrenoverade bottendel, de nyhonade cylindrarna plus nya kolvar, ringar, bultar och clips hos Karling. Äntligen är motorn hemma i garaget igen!

Ska bli roligt att äntligen få börja montera den. Skönt också att få ngt att jobba med i garaget i väntan på delarna till 124"-motorn.

Det är Stefan som är nye ägaren till 100"-motorn.
2007, när jag köpte den här motorn, så var vår plan att ta hem varsin 100" motor. Av olika anledningar vart det dock inte så den gången, vi tog endast hem min motor. Stefan hann dock köpa alla delar som behövdes även till hans motor, tex ny sexväxlad Bakerlåda, ny Proflow oljepump, primärtrans osv. Så nu -5 år senare!- blir hans 100"-motorprojekt äntligen av! Motorn ska installeras i hans fina gamla röramsbuell. Den kommer bli rask :D. Men först ska jag montera motorn åt Stefan. Känns roligare att överlämna en komplett motor isf en hög med delar. I synnerhet som Stefan hjälpt mig med så mycket till min hoj genom åren.

Ikväll nöjde jag mig dock med att montera motorn i motorstödet och lyfta upp den på arbetsbänken. Samt montera pinion och worm gear på pinion shaft. (Dreven till kamdrivning och oljepumpen). I den högra blockhalvan passade Karling även på att byta lagret till utgående axeln (main shaft) plus lagret till countershaft (syns ej från utsidan) plus samtliga kamlager (Torrington).

Motorn är som ny! Kastet längst ut på pinion shaft (HD-språk för högra sidans vevtapp) hamnade på ½ hundradel när Karling var klar med riktningen av veven, del är helt sjukt rakt för en sån här vev.

IMG_3892.jpg

Här nedan syns den av Karling lättade, balanserade, renoverade och racepreppade veven, plus piston jetsen uppifrån. Känns lite sorgligt att skiljas från den här motorn nu när den blivit så iordninggjord och optimerad i bottendelen. Men jag tröstar mig med att det blir ännu mer godis och Karling-tricks i 124"-motorn.

IMG_3891.JPG
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Maskinporr på hög nivå! Kul att höra att den kommer hamna i en Buell. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Maskinporr på hög nivå! Kul att höra att den kommer hamna i en Buell. :tummenupp

Tack!
Ja det tycker jag också. Av Buell så gillar jag de gamla röramsbuellerna bäst. De har lite hotrod i sig. Stefans är en S1:a.
Ska se om jag kan lägga upp lite bilder när motorn är monterad i Buellen.

Eftersom Stefan har sjukt mycket att göra så tänkte jag (I mån av egen tid) ställa upp och bygga avgassystem också. Köpeavgassystemen passar ju inte med de här motorerna, eftersom avgasportarna/topparna sitter högre pga av att motorn är större. Stefan har dock en del race-avgassystem till hojen som jag kan utgå ifrån och sedan bara bygga nya headers.
Så om det blir skorstensbygge i mitt garage så kan jag nog komma ihåg att ta lite bilder på Buellen när vi installerat snurran. Om inte annat så kan det ju vara kul att se för andra Buell-ägare som flummar på att skaffa en 100"-motor.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Under jul nyårsledigheten har jag sysslat med att bygga ihop 100" motorn åt min kompis som köpt den.
Monterade även ihop hans nya Baker XL6 låda. Tog lite bilder. Jag antar att de till stor del förklarar sig själva eftersom jag lagt dem i tidsordning. Annars får man gärna fråga om det är ngt!

IMG_3907.jpg

IMG_3911.jpg

IMG_3925.jpg

IMG_3929.jpg

IMG_3931.jpg

IMG_3932.jpg

Provar att oljekretsen fungerar genom att handrotera veven via lilländorna.
IMG_3941.jpg

Här syns hur olja väller upp i lyftarhusen och vevlagret. Skönt!
IMG_3943.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mer och mer vikt på min arma lilla arbetsbänk

IMG_3991.jpg

IMG_3995.jpg

IMG_3999.JPG

IMG_4001.JPG

IMG_4009.JPG

IMG_4011.jpg

IMG_4012.JPG

IMG_4014.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mesta arbetstiden när man monterar motorer är att tvätta, blåsa, duka, mäta och preppa alla delar tycker jag. Själva ditsättningen är ju det lilla

IMG_4016.jpg

IMG_4018.jpg

IMG_4020.jpg

IMG_4024.jpg

IMG_4025.jpg

IMG_4026.jpg

IMG_4027.JPG

IMG_4029.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men det är skönt att se resultatet av eget arbete

IMG_4030.jpg

IMG_4031.JPG

IMG_4032.jpg

IMG_4036.jpg

IMG_4037.jpg

IMG_4039.jpg
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Kul det är att se någon så duktig som dig sätta i ihop en motor..Borde snart börja med min RG 500 motor,för första gången...Hjälp!..:)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Oooh, jag blir så sugen på att bygga en motor igen !
Det är som sagt något speciellt med att sätta ihop fräscha delar till en enhet, man blir avis :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jävligt snyggt Jörgen!:tummenupp hoppas du fick en trevlig jul och ett Sjyst nyårsfirande!:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man blir tårögd,så vackert så vackert!!
Tack! Den här typen av motorer är ju externa i sin natur, lite som ett ånglok, att utsidan förtäljer funktionen. Jag tycker också det är vackert!

Kul det är att se någon så duktig som dig sätta i ihop en motor..Borde snart börja med min RG 500 motor,för första gången...Hjälp!..:)

Nu är du blygsam, du är ju en klippa på att trolla ihop motorcyklar tycker jag!
RG500-motor låter spännande! Kan tänka mig att det inte är alltför många som är kunniga i dessa underverk. Jag har aldrig öppnat en sån. Men du är ju lugn och metodisk och stannar upp och söker info när ngt är oklart. Jag tror du reder ut det där finfint!

Oooh, jag blir så sugen på att bygga en motor igen !
Det är som sagt något speciellt med att sätta ihop fräscha delar till en enhet, man blir avis :)
Jag håller med, det är nästan meditativt på ngt sätt. Och varje gång man gör det så har man ofta lärt sig ngt nytt sedan sist, som man kan implementera. Det som var nytt för mig denna gång, var ett tips från karling, att provisoriskt koppla upp oljekretsen med tratt och slang innan kolvarna sitter på stakarna, och sedan handrotera veven genom att hålla i stakarnas lilländor. Tills man ser att olja väller upp i lyftarhusen och vevlagret (2 bilder i början av monteringen). Det var en smart metod att prova och prima oljekretsen som jag ska ta till mig i fortsättningen på HD-motorer.

Vackert! Hade du oljeslangarna till topparna förut också eller är det nytt i denna version av motorn?
Tack! Nej de externa oljereturerna från topparna införde jag i samband med att jag införde segjärnscylindrarna för ett par år sedan. Man kan nämligen inte ha interna oljereturer i segjärnscylindrarna, det blir för tunga då, eftersom de är svarvade och därmed rotationssymmetriska.

Jävligt snyggt Jörgen!:tummenupp hoppas du fick en trevlig jul och ett Sjyst nyårsfirande!:tummenupp
Tack! Jag var i Malmö/Köpenhamn över Julen, nyårsnatten tillbringade jag på båtklubben och slöjdade på mitt nya roder till Vinö, sen i hojgaraget och jobbade på motorn. Bästa kvällen/natten att pyssla om man gillar att vara ifred märkte jag ! Kunde jobba helt ostört :D
Hoppas du hade en behaglig Jul/Nyår!



Gällande min nya motor så reddes de sista detaljerna ut med S&S ett par dagar före julhelgen, så då skickades ordern på vevaxeldelar, block, cylindrar och toppar till S&S som då kunde starta tillverkningen. Jag betalade i samband med det faktura på alla dessa delar till Karling som i sin tur överfört pengar till S&S.
Så nu har förhoppningsvis S&S inlett tillverkningen av dessa delar enligt Charleys spec. Känns faktiskt skönt att äntligen få ha betalt en stor del av nya motorn, det är ju först när man betalt faktura på ngt som vet/låst det slutliga priset. Så desto fler delar jag betalar, desto mindre blir osäkerheten i totalpriset.

I normala fall tar det ca 3 veckor "lead time" på specialdelar som dessa, men jag tror knappast att några delar kommer att anlända i januari. Det brukar ju gå på halvfart på många företag 1-2 veckor efter jul/nyår, många är komplediga osv.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tjusigt Jörgen.
Ska börja med min nya topp i veckan, inget extremt egentligen mer än att det inte passar med en 08 topp på en 04 CBR1000RR
Vilken version är det på motorn nu?
2.12? :tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjusigt Jörgen.
Ska börja med min nya topp i veckan, inget extremt egentligen mer än att det inte passar med en 08 topp på en 04 CBR1000RR
Vilken version är det på motorn nu?
2.12? :tungan

Låter spännande! Du borde syssla mer med HD!
HD:s trefingerkoppling tex, passar 1941-1984. Där snackar vi kontinuitet :D

Har du identifierat vad som måste ändras för att passa in -08-toppen på din -04?
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top