Man blir tårögd,så vackert så vackert!!
Tack! Den här typen av motorer är ju externa i sin natur, lite som ett ånglok, att utsidan förtäljer funktionen. Jag tycker också det är vackert!
Kul det är att se någon så duktig som dig sätta i ihop en motor..Borde snart börja med min RG 500 motor,för första gången...Hjälp!..
Nu är du blygsam, du är ju en klippa på att trolla ihop motorcyklar tycker jag!
RG500-motor låter spännande! Kan tänka mig att det inte är alltför många som är kunniga i dessa underverk. Jag har aldrig öppnat en sån. Men du är ju lugn och metodisk och stannar upp och söker info när ngt är oklart. Jag tror du reder ut det där finfint!
Oooh, jag blir så sugen på att bygga en motor igen !
Det är som sagt något speciellt med att sätta ihop fräscha delar till en enhet, man blir avis
Jag håller med, det är nästan meditativt på ngt sätt. Och varje gång man gör det så har man ofta lärt sig ngt nytt sedan sist, som man kan implementera. Det som var nytt för mig denna gång, var ett tips från karling, att provisoriskt koppla upp oljekretsen med tratt och slang innan kolvarna sitter på stakarna, och sedan handrotera veven genom att hålla i stakarnas lilländor. Tills man ser att olja väller upp i lyftarhusen och vevlagret (2 bilder i början av monteringen). Det var en smart metod att prova och prima oljekretsen som jag ska ta till mig i fortsättningen på HD-motorer.
Vackert! Hade du oljeslangarna till topparna förut också eller är det nytt i denna version av motorn?
Tack! Nej de externa oljereturerna från topparna införde jag i samband med att jag införde segjärnscylindrarna för ett par år sedan. Man kan nämligen inte ha interna oljereturer i segjärnscylindrarna, det blir för tunga då, eftersom de är svarvade och därmed rotationssymmetriska.
Jävligt snyggt Jörgen!
hoppas du fick en trevlig jul och ett Sjyst nyårsfirande!
Tack! Jag var i Malmö/Köpenhamn över Julen, nyårsnatten tillbringade jag på båtklubben och slöjdade på mitt nya roder till Vinö, sen i hojgaraget och jobbade på motorn. Bästa kvällen/natten att pyssla om man gillar att vara ifred märkte jag ! Kunde jobba helt ostört
Hoppas du hade en behaglig Jul/Nyår!
Gällande min nya motor så reddes de sista detaljerna ut med S&S ett par dagar före julhelgen, så då skickades ordern på vevaxeldelar, block, cylindrar och toppar till S&S som då kunde starta tillverkningen. Jag betalade i samband med det faktura på alla dessa delar till Karling som i sin tur överfört pengar till S&S.
Så nu har förhoppningsvis S&S inlett tillverkningen av dessa delar enligt Charleys spec. Känns faktiskt skönt att äntligen få ha betalt en stor del av nya motorn, det är ju först när man betalt faktura på ngt som vet/låst det slutliga priset. Så desto fler delar jag betalar, desto mindre blir osäkerheten i totalpriset.
I normala fall tar det ca 3 veckor "lead time" på specialdelar som dessa, men jag tror knappast att några delar kommer att anlända i januari. Det brukar ju gå på halvfart på många företag 1-2 veckor efter jul/nyår, många är komplediga osv.