Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad har du köpt det instrumentet?
Mer än en gång man inte har kunnat testa/kontrollera något bara för att jag saknar en sån.

Biltema :D
Jag var och kollade på Swedols mätare som jag gillade, men innan jag köpte den kollade jag på Biltema för säkerhets skull. Och det var tur, för de hade exakt samma produkt, men billigare. Ja det är praktiska verktyg helt klart, perfekt när man felsöker vacuumsystem i bilar, provtrycker kyl- och bränslesystem etc. Har även använt den när jag byter bromsvätska på bilen. Rätt gedigen.
http://www.biltema.se/sv/bil---mc/v...tronik/vakuumtestarebromsluftningsset-151392/
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
OT:
1. Beröm för manchesterkavajen. Har en liknande. Urtjewsit.
2. Vinö är ånyo TV-kändis. Figurerade som bakgrundsstatist i fråga Olle-dokumentären.

Tack! Innandömet var dock slightly intoxicated :gnissla
Kul att se en garagekompis där!

Det programmet har jag aldrig sett, alldeles för frigjort. :D
Vilket avsnitt?
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Tack! Innandömet var dock slightly intoxicated :gnissla
Kul att se en garagekompis där!

Det programmet har jag aldrig sett, alldeles för frigjort. :D
Vilket avsnitt?

Ja, det var kul. Jag röstar för Manchesterkavajsgille med dito alkoholförgiftning till bloossoundtrack vid tillfälle.

Det var avsnitt tre, fetischer såsom leka doktor och iklädnad i babykläder behandlades.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Sv: Byggtråd: "Jörgens S&S 1640cc Sportster"

Ja, det var kul. Jag röstar för Manchesterkavajsgille med dito alkoholförgiftning till bloossoundtrack vid tillfälle.

Det var avsnitt tre, fetischer såsom leka doktor och iklädnad i babykläder behandlades.

"Väldigt fint kött, väldigt fint rosa färg" :drsplendid :D
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Biltema :D
Jag var och kollade på Swedols mätare som jag gillade, men innan jag köpte den kollade jag på Biltema för säkerhets skull. Och det var tur, för de hade exakt samma produkt, men billigare. Ja det är praktiska verktyg helt klart, perfekt när man felsöker vacuumsystem i bilar, provtrycker kyl- och bränslesystem etc. Har även använt den när jag byter bromsvätska på bilen. Rätt gedigen.
http://www.biltema.se/sv/bil---mc/v...tronik/vakuumtestarebromsluftningsset-151392/

Låter lovande, smidigt att man kan byta bromsvätska också.
Orka den dra upp vätskan eller?
Ska bli skönt och slippa gissa i framtiden :tungan

Riktigt kul bygge du håller på med för övrigt.
Bra tipps och tricks, många saker man själv aldrig har tänkt på när man skruvar ihop en motor.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter lovande, smidigt att man kan byta bromsvätska också.
Orka den dra upp vätskan eller?
Ska bli skönt och slippa gissa i framtiden :tungan

Riktigt kul bygge du håller på med för övrigt.
Bra tipps och tricks, många saker man själv aldrig har tänkt på när man skruvar ihop en motor.

Tack.
Man kopplar den med slang via medföljande bromsvätskebehållare till luftnippeln på resp ok, sen suger den ner den nya vätskan från bromsvätskebehållaren.
Vanlig snabb enmansmetod att byta bromsvätska på bilar på verkstäder.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I veckan fick jag hem ett lass HD-originaldelar av Stefan, det fodras ju en del sådana för att sätta ihop en S&S-sportstermotor. Så då kunde jag bygga vidare på 100"-motorn.

IMG_4140.jpg


Först plockade jag fram de delar som ingår i detent mechanism. Denna är nämligen nödvändig att montera innan man kan montera fast växellådskassetten i motorn.
IMG_4141.jpg

Som framgår av bilden nedan, är det alltså denna mekanism som tillser att kulissrullen/selektorrullen stannar i sina distinkta växellägen. På de 7 st dalarna på kamskivan kan den insatte här se att det här är en sexväxlad låda. En av dalarna är ju alltid till friläget.
IMG_4143.jpg

Här ser man orsaken till att man inte kan montera växellådskasetten innan man monterad "detetent arm". Insidan på dess axel sitter med mutter på insidan av kasettgaveln, där den även håller fast de två brickor som styr kulissrullen i axiell led.
IMG_4144.JPG

Så nu kunde jag äntligen dra fast växellådskassettens 5 skruvar med 22 Nm och loctite, samt fästa den fjäder som håller rullen på detentarm mot kulissrullens kamskiva.
IMG_4146.jpg

Sen plockade jag fram de delar som ingår i shifter shaft mechanism, dvs den del som växelpeten sitter fast på, och som drar kulissrullen när man växlar.
IMG_4148.jpg

På sportster och buell ska denna mekanism ställas in, genom att lägga in treans växel och använda en 3 mm.s borr enligt bilden nedan. Det är denna borr som syns på bilden nedan där jag drar fast mechanismen. Många sporster- och buell-ägare missar detta, då får man en låda med svårfunnen neutral, och som är svårväxlad antingen uppåt... eller nedåt, det kan även rassla från lådan när motorn går och lådan står i neutral. Viktigt att kolla denna inställning, om man tex lagt/vurpat hojen så att växelpeten fått en smäll på sportster och buell. Det man gör i praktiken med 3 mm:s borren är alltså att centrera hakarmens slaglängd mot kulissrullen.
IMG_4149.jpg

Men här är iaf allt ovan på plats. När man kör med Baker six speed så måste man modda "shifter arm" för att få frigång till det större kamhjul som den 6-växlade lådan har. Man slipar av 2½ mm i underkant på shift arm, man kan se hur jag gjort denna modifiering på bilden nedan (underkant på högra änden av shift arm). Det är även lite andra moddar man gör, med det är inga svåra grejer, allt står i instruktionerna från Baker som kommer med de sexväxlade lådorna.
IMG_4151.jpg

Bland delarna fanns även den saknade oljetryckskontakten, så nu kunde jag slutmontera oljefilterhuset och dess slangar, tog dock ingen bild på det. Ser ju likadant ut som på bilderna på provmonteringen av ojefilterhuset i tidigare inlägg.

Nu kommer jag inte längre ty jag måste ha ett clutch compression tool för sportster originalkoppling. Isf för den dyra Banditkopplingen jag kört med , ska vi på den här motorn nämligen testa att köra med VP lockup-tryckplatta (syns ligga till vänster om kartongen i översta bilden i detta inlägg) och VP:s hårdare fjäder men sedan i övrigt använda originalkoppling. Detta ska enligt bekanta som provat detta nya koncept funka bra även på större motorer. Fördelen är att man sparar pengar och att man får ett mycket mer lättjobbat kopplingshandtag.

När jag köpte min rätt dyra och tungjobbade Banditkoppling så fanns inte dessa VP-kopplingar. Så jag är också sugen på att prova VP-lösningen på min nya motor om det funkar bra på den här motorn.
Blir det så så kommer jag naturligtvis köpa ett sånt här kopplingsverktyg, men nu ska jag få låna ett. Det blir dock först till veckan. Jag ska lägga upp lite bilder på när jag monterar VP-lock-upkopplingen, den är mycket sinnrik och kostar bara ca 3500:-. Den enda lockup-lösningen som får plats innanför originaltranskåpan på sportster och buell.

Bandits lockup är av MTC-modell, och fodrar en kustomtillverkad transkåpa
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad gäller 124"-motorn är det "På västfronten intet nytt". Delarna är fortfarande under tillverkning hos S&S i USA.
Så jag bidar min tid med arbete på träbåten och 100"-motorn.
Vore skönt att ha driftsatt 100"-motorn innan delarna till 124"-motorn landar i Sverige.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej

I veckan kunde jag sätta ihop kopplingen till 100"-motorn.
På bilden nedan syns VP AIM Lock-up:en samt den 400 lbs tallriksfjäder som ingår i detta kit för 124" motorer. Vi valde att överdimensionera, eftersom den här motorn har mer vrid än vad som brukar vara normalt för en 100"-motor. Det är bara fjädrarna som åtskiljer VP sportsterkiten för olika motorstorlekarna.
IMG_4166.jpg

Utöver detta erfodras alltså en sportster originalkoppling.
På bilden nedan syns en sån, här är det omtalade verktygen på plats, mha detta och min press kan jag komprimera originaltallriksfjädern och ta bort dess låsring...
IMG_4169.jpg

...varefter man kan ta isär kopplingspaketet. Eftersom det här var en begagnad koppling som Stefan fixat fram, så tvättade jag alla delar, mätte upp alla stålskivor och lameller, samt inspekterade bommarna i kopplingsnav och kopplingskorg. Allt var i mycket gott skick.
IMG_4171.jpg

Passade på att byta kopplingslagret. Det är lika bra när det ändå är isär.
IMG_4173.JPG

Fram med ett nytt...
IMG_4177.jpg

...och pressa i.
IMG_4179.jpg

IMG_4181.jpg

Sen pressa tillbaks kopplingsnavet.
IMG_4185.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...sen kunde jag bygga upp kopplingen igen.
På bilden nedan syns den sk "spring plate". Den består av två stålplattor med mellanliggande fjädrar och sitter mitt i kopplingspaketet, och har till uppgift att motverka bla kopplingshugg. Denna fjäderplatta är dock ökänd i sportstertrimmarkretsar. De har en tendens att sprängas pga att nitarna släpper, sen blir det lätt dyra sekundärskador när söndertrasade metalldelar hamnar överallt i primärtransmissionen.

Så här väljer jag att plocka ur denna fjäderplatta ur originalkopplingen, och istället ersätta den med två stålplattor och en mellanliggande lamell, vilka tillsammans har samma tjocklek som fjäderplattan. Tack vare denna modd så ökar friktionsarean med 15%, vilket är bra när man har mycket vrid. Det har fö varit så mycket problem med sprängda fjäderplattor att tom HD har slutat att montera dem i de nya sportstrarna. Denna fjäderplatta såg ju dock hel ut.
IMG_4188.jpg

Efter att friktionslamellerna fått dra en stund i transmissionsolja var det sedan bara att montera ihop kopplingspaketet.
IMG_4191.jpg

IMG_4192.jpg

...sen på med tryckplatta
IMG_4193.jpg

...och 400lbs fjädern
IMG_4194.jpg

...och sen på med lock-up:en och komprimera i pressen och återmontera låsringen.
IMG_4196.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...sen vart kopplingen klar

IMG_4197.jpg

För att kunna sätta ihop primärtransmissionen behövs även ett motordrev
Ang motordrev så uppdaterade HD motordrevet i slutet på 90-talet. Detta pga av ett antal haverier med avskjuvade statorskruvar på buellerna. Detta berodde förmodligen på att Buellerna hade ett lättare vevparti än sportstrarna, detta ger ju ökat energiutbyte med generatorrotorn. Jag har dock aldrig haft några problem med det på den här motorn, men eftersom Karling nu har bla har lättat veven, så beslöt jag att uppdatera till ett nytt 8-skruvsmotordrev. Dumt att ta genvägar, i synnerhet på en motor som ska säljas.
IMG_4199.JPG

Den nya typen av motodrev är även ca 500gr lättare upptäckte jag när jag kontrollvägde, på bilden nedan syns orsaken. Viktminskningen sitter dock nära centrum, så tröghetmomentet påverkas ju inte så mycket, men vid höga varvtal är det är positivt att ramlagertappen befrias från ett halvt kilo massa längst ut i änden.
IMG_4200.JPG

Sen var det bara att montera hela primärtransmissionen på motorn och momentdra med loctite
IMG_4203.jpg

IMG_4205.jpg

IMG_4212.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ang 124"-motorn väntar vi fortfarande på delarna från S&S, dvs block, vevdelar, cylindrar och toppar.
För att vinna tid har dock Karling under förra veckan skickat iväg spec. och beställning av stakarna till CP/Carillo och jag har betalat dessa. Det är ca 1 månads leveranstid på specialtillverkade stakar hos Carillo.

Kolvarna ska ju också specialbeställas, men här vågar vi inte (trots förseningen) beställa innan vi fått hem övriga delar. Man måste mäta in sig irl innan man kan speca kolvarna. Tex vilket squishvinkel som passar bäst till topparnas förbränningsrum etc.

Med anledning av motorbytet blev ju även trådnamnet obsolet, så jag bad Wiseguy ändra trådnamnet till nuvarande kubikbefriade variant.

I veckan fick jag även sålt mitt Pegasus-sprut som vart över när jag sålde 100"-motorn. Även fast jag satt av pengar, så var det ett välkommet bidrag till 124"-motorprojektet. Skönt.

/J
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jörgens underbara vansinnigheter med spår av sportster?

Varför gick du inte på 145"-motorn på en gång?
Då hade du ju fått chansen att byta ut ramen också eller iaf modifiera den ordentligt...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgens underbara vansinnigheter med spår av sportster?

Varför gick du inte på 145"-motorn på en gång?
Då hade du ju fått chansen att byta ut ramen också eller iaf modifiera den ordentligt...

Menar du S&S 145"-motorn? Den är ju av BigTwin Evo typ. En 1-kamskonstruktion, helt underlägsen denna 4-kammade sportsterbaserade. :gnissla

Men ramen måste höjas även för den 124"-motor vi nu bygger. Även om slaget bara ökat från 4" till 4.125", så har vi ju gått från 7.113" stakar till 8" långa stakar. Plus att B2-topparna är högre. Så övre ramröret måste höjas över den bakre cylindern, ovanför den främre toppen finns det dock plats.

Det hade varit "gratis" att göra denna motor till 145" dock. Min motor har ju samma borr och B2-toppar som 145" tribute motor (det är det som är en av de smarta sakerna med denna 124"-motor). Så att öka på slaget hade bara inneburit större vevskivor och längre cylindrar och stötstänger, ingen prisskillnad mao. Men då har jag ju byggt som alla andra, en långslagig lågvarvsbest som svimmar efter 5500 rpm.

Jag tror att den här 124"-motorn kommer bli jäkligt kul, hållbar, stark och med brett varvtalsregister. Tack vare att den är
  • Överkvadratisk (4.375" X 4.125)
  • Vevstaksförhållande på 1,94
  • (1986-1990)Sportsterns urstarka ventilmekanism
  • B2 toppar med 2.2" ventiler in och 1.9" ut
  • Domekolvar med vinklad squish och kylda med piston jets.
  • Lätta Carillo-stakar
  • Mycket stark Karling-byggd och balanserad vev med Karlings egen press-in-vevtapp i Uddeholmslegering och S&S kraftiga 1,25" race-ramlagertappar av press-in typ.
  • Delphi closed loop-sprut/tändning med sonder och knacksensor.

145" tribute-motorn är en imponerande maskin, stor och stark. Men det är ju en BigTwinbaserad högglanspolerad långslagig traktormotor för OCC-byggen. Inte alls samma sak som den här snurran.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Då är jag med. :Bugar :hojraket
Måste tydligen läsa den här tråden ordentligt i fortsättningen, har bara skummat lite och gjort djupdykningar här och där hittils. Bäst att börja läsa ikapp innan det blir över 4000 inlägg...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här är en galen tysk som satt in 145" Tribute-motorn i ett sporthojsinspirerat bygge.
Att köra den där i trafiken måste kännas som när jag körde min enduroreggade 500cc 2T-cross i skogen.
1 st brapp på trean, och vips är man ngn annanstans.

http://www.youtube.com/watch?v=y04Q0BSN4NY

För den som vill är det nu smash-läge att skriva det 4000:e inlägget i SH:s längsta byggtråd :D
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top