Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmm det där med kunna bäst själv känner jag igen:smasha Men som sagt imponerad av din nogrannhet å kunskap.
Jag misstänker att vi är ungefär i samma pensionsgrupp:D Så jag har allt hunnit med en del åxå. Men är inte i närheten....................

Ps . Sothora för oss här i bygden gick på 4 hjul å var byggd i BDR , gick bara att se ena bakljuset pga avgaserna svärtade det andra, långt innan detta blev poppis på sprayburk.
Tanken fylldes ej heller med Bensin.
Ds:hihi

Precis. Det brukar ju vara smeknamn på äldre dieselmercor och andra farkoster med innehållsrika avgaser.
Så när jag dök upp med sportstern på sporthojsonsdagskörningarna, då med trimmad 1200-motor och mekanisk förgasare med axpump, var det många som förtjust noterade att det ofta kom en svart rökpuff vid växlingar och rödljus. Så lite skämtsamt kallade jag min hoj för sothoran, en kåplös bullrig luftkyld tvåventils förgasarhoj med stötstänger bland alla aerodynamiska insprutade vattenkylda sporthojar, lite som en gammal dieselmerca på en banddag med porscheklubben.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Upptäckte att jag stavar som en kratta BRD var det väl?
Det är väl tjusningen mekanik å mindre elektronik.
Iof tänkt att försöka konv ena laverdan till sprut.
Å andra sidan så ligger min tanke på att sälja tripplen till förmån för en gammal trimmad Norton.
Men slutar väl med att det blir både och, ä ju lite svårt att skiljas.......
 

Jocke H

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Sportster
Hej Jörgen tack för intresant läsning en fråga vad har du för styre och hur brett det är och vart du handla det.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack!

Det är ett 1" stålstyre. Lucas Speedfighter i den silverfärgade versionen.
Mitt är nedkapat ngn cm på var sida.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad gäller 124"-motorn väntar vi fortfarande på delarna från S&S, Karling driver på dem. Så inte mycket för mig att göra vad gäller det.

Eftersom det nu inte längre är ngn återvändo till gamla motorn, så har jag börjat rensa ramen. Så att den kan göras ren från pulverlacken och vara klar för ombyggnad hos UCC.
JAg vill ogärna blästar den om jag slipper, den är redan blästrad 1 gång, och det är inte snälla tag när de blästrar bort pulverlack. Så jag har börjat leta efter en lackborttagningsfirma i Sthlm, där jag kan få ramen doppad isf blästrad. Har ngn några tips är det välkommet.

Så här har hojen stått i garaget sedan i juni när jag plockade ur 100"-motorn.
IMG_4228.jpg

Men ikväll satte jag upp den på lyften och har nu börjat demontera, tvätta och stuva undan alla påmonterade delar. Tänkte ha ramen strippad på delar och klar för färgborttagning under nästa vecka.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Äldsta sonen jobbar på en firma som kan "bada" bort färgen.
Dom pulverlackar även!

Men den firman ligger i kristinehamn, Värmland.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Du ska bara veta vad jag klantat mig och haft sönder saker genom åren. Det känns som att min eviga specialité är att dabba mig i sista momentet, och sabba alltihop. Fy satan vad jag har fått göra saker 2 och 3 ggr istället för att göra rätt från början. Först efteråt inser jag alla varningstecken och självklarheter jag förbisåg. Det spelar ingen roll om det är träbåtar, bilar eller hojar. J Karlsson ska alltid göra på sitt sätt först, sen inse orsaken till att den metoden inte beskrivits av ngn annan i världshistorien. Bara på denna hoj finns det säkerligen en hel del klantigheter som jag besparat byggtrådens läsare kan jag säga. :näsblod
Det är också enda sättet att lära sig på riktigt om man är en person som hela tiden försöker klura ut lite bättre saker än vad som är gängse metod .
Gör man rejält fel görs det bara en gång :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Äldsta sonen jobbar på en firma som kan "bada" bort färgen.
Dom pulverlackar även!

Men den firman ligger i kristinehamn, Värmland.

Tack! Det låter iaf hoppfullt att det iaf finns ett exempel på en firma som klarar detta! Då borde jag kunna hitta ngt motsvarande här i Sthlmstrakten. Har inte hittat ngt bra sökord för den här branschen. Vet du vad det heter, alltså processen där de tar bort färgen med kemiska bad?

Det är också enda sättet att lära sig på riktigt om man är en person som hela tiden försöker klura ut lite bättre saker än vad som är gängse metod .
Gör man rejält fel görs det bara en gång :tummenupp

Tack för uppmuntran, just nu håller jag på och gjuter om mitt hylsrör i båten. MED lin i gängorna mellan lagerflänsarna och hylsröret den här gången. Förstår inte hur jag kunnat missa det de tidigare två misslyckade gjutningarna. Det har funkat några år, sen har becket sakta pressats upp ur gjuthålen. Först i sommar fattade jag varför, fettpressen trycker ut fett genom gängorna och ut i gjutningen som då sakta presses undan. Så nu, på tredje försöket och 10 års bryderier hoppas jag att få till det rätt. Tänk om jag hade använt lin och inte litat på becket som gängtätning redan det första försöket :mad:.

Men men, nu har jag ju blivit expert på hylsrörsgjutningar :D
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Tror dom bara kallade det avlackering.
Vill du kan du skicka dit ramen så fixar dom det.
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Dunlop-12000cc-Ad-Joe-Body-740x986.jpg

Nu när våren närmar sig och motorprojektet fortsätter kan väl en inspirationsbild vara på sin plats? Hoppas du förstår och uppskattar ironin! :hihi:rofl:yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
View attachment 379640

Nu när våren närmar sig och motorprojektet fortsätter kan väl en inspirationsbild vara på sin plats? Hoppas du förstår och uppskattar ironin! :hihi:rofl:yoparty

Haha! Den där var ju ngt värre övermotoriserad :D
Jo jag inser att jag för länge sedan lämnat de fart- och kraftresurser som HD konstruerade det här chassiet för. Jag kan erkänna att jag aldrig provade att toppa hojen med 100"-motorn. Redan med 1200-motorn (som KamikazeKids mor har i sin sportster nu) så var det ju över 200.
Även om jag uppdaterat bromsar, sving, gaffel, dämpare samt monterat styrdämpare och gaffelstag, brukar jag likna den här hojen med tex många V8-försedda Ford-32 hotrods utan bur eller båge. Dvs man ska inte hålla full muff alltför långa stunder. Då hamnar man utanför det område där man har rimlig kontroll och säkerhet. Men eftersom ägaren ofta är den som byggt vansinnet, så vet han om gränserna och kör bilen därefter.

Men för de farter man kommer upp i efter 402 meter tycker jag att min hoj känns stadig och trygg, det tror jag att den kommer att vara även med nya motorn. Det är ju så konservativt försprång och gaffelvinkel på en Sportster

Problemet känns inte så besvärande, eftersom det (som du säkert upptäckt med din Thruxton) blåser ngt alldeles okristligt redan i 200 på en sån här nakenhoj :gnissla. Så jag tycker det är rätt behagligt att bara känna kraften under en kortare urladdning, och sedan få släppa av. Håller man stumt längre än 10-15s är det inte roligt längre, inte ens på motorvägen, alla sinnen signalerar att man nu "stuckit in foten i buren".

TurboAndersson fick provköra min hoj efter bänkningen hos honom i våras, och Peter är ju en man som är van vid 100-tals hästkrafter. När han kom tillbaks från provturen så frågade en bekant till Peter hur den var att köra. Peter svarade ganska sammanfattande:
"Ja man tittar ju inte på ngt annat än vägen"

Peter "AnderssonTurbo" när han återvänder från provturen. Notera snickarbraller och garagetofflor :D
attachment.php
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack! Det låter iaf hoppfullt att det iaf finns ett exempel på en firma som klarar detta! Då borde jag kunna hitta ngt motsvarande här i Sthlmstrakten. Har inte hittat ngt bra sökord för den här branschen. Vet du vad det heter, alltså processen där de tar bort färgen med kemiska bad?

Min lokale pulverlackare kör med ett bad av Stripp S3L för att ta bort gammal pulverlack. Jag förutsatte att de flesta pulverlackare även kan strippa färgen eller åtminstone vet vem som gör det.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Min lokale pulverlackare kör med ett bad av Stripp S3L för att ta bort gammal pulverlack. Jag förutsatte att de flesta pulverlackare även kan strippa färgen eller åtminstone vet vem som gör det.

Tack! Har stött på det medlet när jag googlat.
Ja många pulverlackare verkar klara färgborttagning, men inte sällan med bränning/termisk färgborttagning. Oklar över temperaturen, vill jag inte utsätta min ram för det.

Men jag fick tips om en firma i Norrtälje, ca 7 mil från Sthlm. Och han var van vid mc-ramar. Så det är det närmaste alternativet. Jag fick tipset av UCC, firman som ska få anpassa ramen till den nya högre motorn.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ang 100"-motorn fick jag i veckan fick jag tag i den förrymda motordrevsmuttern, vilken legat i Karlings verkstad.

Så nu kunde jag äntligen momentdra dit den.
IMG_4246.jpg

...och därmed även montera dit den nya transkåpan Stefan köpt.
IMG_4248.jpg

Originalpoleringen på den var lite som det brukar vara på hojar, ngnstans mittemellan polering och repigt. Så jag tvättade av den våtslipade med 1200 papper sedan polerade med min bänkmaskin. Och tvättade igen, sen på med bilvax.
IMG_4251.jpg

Nu vart det mer hotrod!
IMG_4254.jpg

Sen monterade jag i en ny transkedjesträckare.
IMG_4256.jpg

Och sen på med kåpan på spisen.
IMG_4259.jpg

Så nu ser den ut så här!
IMG_4261.jpg

Nedan är en bild som visar den del av ramen där jag 2007 fick värma, bearbeta och svetsa lite, för att få in 100"-motor, och ändå kunna demontera ventilkåporna i ramen. För den som har en originalsportster och vill sätta in en sån här motor kan det ju vara intressant att se. Snart blir det en helt annan konstruktion här. Bla kommer de befintliga övre ramröret att bytas ut mot ett nytt med högre dragning.
IMG_4240.JPG
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är fan service att polera nya ägarens motorkåpor, all inclusive behandling minst sagt!:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
så du gillar att polera du med :tummenupp
Ja vissa detaljer tycker jag är snyggt polerat. Iaf på den här typen av cykel. Men tex polerade luftkylda cylindrar tycker jag ser fult ut, där gillar jag gjutytan bäst. Även polerade motorblock tycker jag ser tacky ut. För att inte tala om kromade alu-kåpor. Det är märkligt.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är fan service att polera nya ägarens motorkåpor, all inclusive behandling minst sagt!:tummenupp

Haha, Ja fast Stefan är en man som gillar blästrade mer råa ytor på HD-motorer. Det här kommer bli en totalupplevelse för honom :D
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top