I torsdags gjorde jag en paus i båtrustandet. Farnell ställde upp med bil. Den blästrade ramen, tank, kuts, motorfästen lastades och sedan bar det av till Karling där den uppmockade motorn hämtades. Innan den lastades i bilen så tejpade jag igen alla öppningar.
Hos Karling är man aldrig värst, bredvid min motor stod på Karlings arbetsbänk, en 160" (2,62 liter) motor med S&S sportster (pro-stock)-block
Men här är iaf 2 bilder på min motor efter att jag förslutit den med silvertejp.
Sedan tog vi adjö av Charley och for vidare mot UCC med en nu ganska fullastad bil. Väl hos UCC hann vi med att mäta och spåna en hel del om olika tänkbara metoder att anpassa ramen, det är inte helt lätt att lösa detta. B2-topparna gör motorn rätt bredaxlad mellan topparna, man kan säga att det är det måttet som gör det hela trickigt.
Så på vägen hem insåg jag det kloka i mitt beslut att lämna bort ramarbetet. Andra nödvändiga bivillkor är ju förstås även att tank/sadel-linjen ska tåla att betraktas, styrgeometrin samt att ramjobbet ska uppfylla villkoren för ombyggt fordon (SFRO). Tillochmed UCC behövde suga på denna karamell innan de kan sätta igång. De ska gå igenom tidigare liknande sportsterbyggen de gjort, samt även plocka fram en skrotat sportsterram ur gömmorna, för att han ngt att testa ideerna på först. Enklast och "smartast" hade naturligtvis varit att bygga en ny ram. Men då är det ju ingen sportster längre.
Här är min avlackerade ram på verkstadsgolvet hos UCC.
Du förstår att det här projektet har passerat det sunda med råge ? Men jag är imponerad av människor som tar sig an saker med ett sånt driv att det liknar religion. Du gör också mycket nytta som ambassadör för hårdrock på 2 hjul som Sportstern ska vara.
Tack Taggen
Ja det är lite vansinnigt, men ibland är det roligt att göra saker ordentligt. Att inte vara så smart och rationell. Ja vi verkar ha lite samma syn på sportster du och jag, det finns få hojar som har sån potential som bushoj som sportster. I synnerhet 86-03 tycker jag, iochmed S&S vansinnesutbud till denna motorgeneration.
Vid samtal med Jeff B på S&S idag, fick jag reda på att S&S bara tillverkat 3 set av B2-toppar i sportster-version.
Ett set var för ett internt projekt på S&S, det andra settet var för 1650cc Fisher landspeed sportstern jag visat YT-film från tidigare i tråden, och sen topparna till min motor. Så jag och Karling verkar med denna motor vara rätt tidigt ute med att utnyttja potentialen i dessa B2 XL-toppar.