Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Idag fick jag ett meddelande från Karling. Ingen text, bara en uppackningsbild från hans verkstad.
Det var den vackraste bilden jag någonsin mottagit på min telefon.
Vädret blev vackrare utanför mitt fönster, bantorgets tåggnissel nedanför, förvandlades till ett behagligt vårkvitter, morgonarmhävningarna gick lätt som om jag vore på månen.


View attachment 381887

Vilket monster!

Nice :)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Supersize mee:yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jaha, och kommunen har inte hört av sig om dom två saknade gatubrunnämnen som får agera cylindrar på detta monster?
Hårigt!

Haha! Vi provar först med dessa S&S-cylindrar. S&S cylindrar brukar normalt sett vara styva och bra, dessutom är de rätt prisvärda. Men om dessa cylindrar skulle visa på de problem jag hade med 100" S&S-cylindrarna på gamla motorn, ja då blir det segjärnscylindrar även här. Dessa gjutjärnsfodrade S&S-alucylindrar till 124"-motorn kostade ca 6500:- , segjärnscylindrar från Axtell eller Hyperformance är ca 10 000:- dyrare.

Blir det byte av ventilfjädrar? Vill minnas att du hade funderingar på beehive fjädrar, för inte sitter det sådana där nu. Ruskigt läckra prylar är det i varje fall, bakdäcket lär bli kortlivat.

Jag är attraherad av beehive-fjädrar tack vare den låga massan och härav reducerade fjädertrycket. Men än så länge finns inte dessa för dessa lyft/varvtal. Man kan säga att du är nära den övre gränsen med din motor (rpm och lyft) , för vad fjädertillverkarna idag vill att man använder beehive-fjädrar till. En beehive-fjäder är ju helt ensam, och får ju av den orsaken absolut inte gå sönder, ty då är ventilen helt utan fjäder. Vilket blir jättedåligt.
Dessa toppar är levererade med S&S dubbelfjädrar med dämpare, de är satta för att klara .720" lyft, men så mycket lyft vill jag inte köra. Jag tror det blir ngnstans .660-.670" i lyft. Så ventil/fjäder-höjden kan komma att behöva finjusteras, man vill ju ha vippan vinkelrät mot ventilen vid halva lyftet.

Vilket monster!

Nice :)


Tack! Ja det här kommer att bli en störd sportster :gnissla

Här är specen på motorn som det ser ut idag.
Varvstoppet kommer ligga på 7000 rpm, precis som med 100"-motorn. Denna motor kommer att bli en insprutad gatmotor. I likhet med 100"-motorn kommer denna motor inte vara byggd för all out maxeffekt, körbarhet och livslängd kommer först.
Huvuddata:
  • Slagvolym 124 kubiktum (2040cm3)
  • 4 3/8” (111,12mm) borr och 4 1/8” (104,8mm) slag. (S&S 145 Tribute bolt pattern)
  • S&S B2-toppar maskinbearbetade av S&S för S&S/Delphi-sprut och S&S elektriska pysare. Ventilstyrningar i brons, 2.22" (56.4 mm)insugsventiler och 1,8" (45,7mm) ut. Förbränningsrum designade och frästa av Karling.
  • S&S 1:1.725 rullvippor
  • S&S SA-block med reedventiler, '86-90-lyftarhus och max däckshöjd (1" över originalsportster), bearbetade för vevaxelsensor av S&S. Kommer att maskinbearbetas för S&S piston jets av Karling.
  • S&S press fit-vev med BigTwin 1 1/4" sprocket shaft och spread limiters, monterad och balanserad av Karling.
  • Karling-vevtapp av press-in-typ i Uddeholmsstål .
  • 8” Carrillo stakar med .927" kolvbultsdiameter
  • Dome-kolvar (vinklad squish) designade av Karling
  • S&S 2 1/16" Dual Bore SA Throttle Body med S&S tuned induction intake. (cylinderseparata insug)
  • Lyftare, Jim's #1800 Hydrosolid

Jag kommer att köra med min Baker sexväxlade låda, den blev ju mycket passligt garantirenoverad (pga feltillverkad kulissrulle) av Baker förra vintern och är som ny. Tar även med mig min Bandit-koppling från gamla motorn.
Om vridet gör att jag måste ställa på så mycket fjädertryck (steglöst justerbart på Bandit) att jag får för tungt kopplingshandtag, så får det nog bli ngn lockup-lösning, helst monterad på den robusta Bandit-kopplingen.

Sportster originalladdning får inte plats när man kör med BT 1 1/4" motoraxel. Så vi kommer bygga en laddning i stil med hur det ser ut på många sporthojar. Dvs att statorn sitter i transkåpan isf i blocket. Förmodligen blir det rotor och stator från GSX1300 Hayabusa. Den har passliga mått, är lätt, samt ger bra med effekt.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I veckan har det inte hänt så mycket i min verkstad. Dock händer det saker på annat håll. Ramen var igår fredag badad i två dygn, ca 20-30% av pulverlacken hade släppt från oljetanken och ramen. Så firman låter den ligga i badet över helgen. I början på nästa vecka ska delarna kunna hämtas. Karling har under tiden mätt och mockat upp motorn och passat på att göra beräkningar och ritningar på kolvarna samt hur han ska fräsa förbränningsrummet. Det blir en förbränningsrums-/kolvdesign med 20 graders squish.

I övrigt så har jag bla beställt och fått hem HD-original oljepump, HD-oem oljeslangar mellan oljepump och filterhus, nya HD-oem skruvar och muttrar till motorfästena mot ramen, ett nytt HD-oem motordrev med 8 hål för statorn. Dessa nyare 8-håls sportster motordrev är bäst att utgå ifrån när vi sen ska maskinbearbeta för hayabusa-generatorn. Jag har även beställt 1 ny Jim's hydrosolid-lyftare. Mina befintliga lyftare hade ju bara gått 500 mil och ska därför sättas in i den nya motorn, men en av lyftarna hade ett ca 1mm diameter intryckning i lyftarrullen, förmodligen ngn partikel från vevlagerskadorna i 100"-motorn som blivit klämd mellan lyftarrullen och kammen. Så lika bra att byta denna lyftare till en ny.

Så nästa vecka planerar jag att mha D1ce att hämta ramen från avlackeringen i Norrtälje. Sedan ska jag hämta den uppmockade motorn hos Karling och sedan köra alltsammans till UCC. Jag ska passa på att ta lite bilder på den tomma uppmockade motorn och ramen då, själv har jag ännu ej sett motorn irl. Ska lägga upp bilderna i tråden.

Själv har jag fullt upp med båtjobb. Tändkulan är isär för sotning och ett vevlager ska gjutas och skavas in, har även beställt ett honingsverktyg med fasta stenar (typ Lisle) som klarar borret på 6 5/8" i Sefflen. Köpte även delar och stenar till detta honingshuvud så att jag klarar alla upptänkliga motorcykel- och bilcylindrar, bra att ha. Tänkte passa på att finhona lite när jag ändå sotar. Sen är det ju den vanliga återkommande vårrustningen som tar ca 100-150 h.

Hittade en ball sida med vansinniga motorcykelbyggen.
http://www.mwv2.com/
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Snabb ot-fråga bara om det går bra: Gjuta vevlager i kulan? Bronsglidlager eller? Gör du sånt själv? :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snabb ot-fråga bara om det går bra: Gjuta vevlager i kulan? Bronsglidlager eller? Gör du sånt själv? :)

De gjuts av babbits även kallad vitmetall, en legering av bl.a. tenn, bly, koppar mm. Gjutningen lämnar jag bort. Jag har inte ens en svarv. Men jag skaver in det själv. Googla på gjutning av lager eller cast white metal bearing på yt så hittar du säkert lite info.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Ja jag har faktiskt bara handhållna verktyg :D . I maskinväg har jag en bänkplåtsax, tallriksslip, bänkpolermaskin och en hydralpress. De kan jag bära från min ca 3 kvadratmeter stora mc-plats jag hyr i det gemensamma hojgaraget (där jag är 1 av ca 40 medlemmar) till den gemensamma verkstadshörnan jag byggt upp. Samma med min tig och gassvets. Jag rullar dit dem när jag ska jobba. Verktyg och handhållna maskiner bär jag i ryggsäcken mellan båtklubben, mc-garaget och lägenheten (Renodlade båt/träverktyg och maskiner förvarar jag i lägenheten). Så det gäller att planera, att alltid passa på att ta med sig ngt som behövs eller ngt jag är klar med. Eftersom jag inte får plats med så mycket i ryggan.

Det är nackdelen med Sthlm. För att köpa en svarv är inköpspriset inte mitt problem, iaf i jämförelse med vad tex en sån här hojmotor kostar att bygga. Den stora kostnaden för en svarv är lokalen den ska stå i. Det är för många miljoner helt enkelt. Det är lite jobbigt när man som jag har jobbat på flera mekaniska verkstäder när jag var yngre. Att behöva köpa tjänster jag i flera fall hade rett ut själv.

Gjutning och tillsvarvning av vevlager är dock inget jag är erfaren på. Viktigt att allt blir rätt på första försöket, min Seffle är ju ingen tomgångshistoria för uppvisningskörningar med korv och ballonger. Jag är ensam på öppet hav med den varje sommar, timme efter timme med belastning, mellan 150-200h per sommar. Men med en svarv hade jag successivt kunnat lära mig även denna process.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att få ramen ren från lack blev, som allt annat till den här hojen, försenat. Men i fredags kunde iaf D1ce hämta ramen från firman. Så i början på nästa vecka kör han den till mig.
Jag har sedan försökt få till ett datum som funkar för UCC, karling och mig, att hämta ihopmockad motor hos Karling och sedan köra ram+motor till UCC.
Det ser preliminärt ut som att det ska kunna göras på torsdag nästa vecka.

Karling har nu ritat upp och beställt kolvarna, så dessa är under tillverkning från JE Pistons.
Stakarna är klara men ska bara igenom kvalitetskontrollen på Carrillo, sen skickas de. Vevaxeldelarna har nu även anlänt från S&S.

Så nu har jag brått att få iväg ramen till UCC. Min plan var nämligen att ramjobbet ska vara klart tills dess att stakar och kolvar anländer till Karling. Ty är inte den uppmockade motorn tillbaks i Karlings verkstad tills dess, ja då tappar vi tid vad gäller motorarbetena.
 
Last edited:

twinspeed

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
En typ av sportster
Du förstår att det här projektet har passerat det sunda med råge ? Men jag är imponerad av människor som tar sig an saker med ett sånt driv att det liknar religion. Du gör också mycket nytta som ambassadör för hårdrock på 2 hjul som Sportstern ska vara. :yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I torsdags gjorde jag en paus i båtrustandet. Farnell ställde upp med bil. Den blästrade ramen, tank, kuts, motorfästen lastades och sedan bar det av till Karling där den uppmockade motorn hämtades. Innan den lastades i bilen så tejpade jag igen alla öppningar.
Hos Karling är man aldrig värst, bredvid min motor stod på Karlings arbetsbänk, en 160" (2,62 liter) motor med S&S sportster (pro-stock)-block :näsblod

Men här är iaf 2 bilder på min motor efter att jag förslutit den med silvertejp.
IMG_4362.jpg

IMG_4364.jpg

Sedan tog vi adjö av Charley och for vidare mot UCC med en nu ganska fullastad bil. Väl hos UCC hann vi med att mäta och spåna en hel del om olika tänkbara metoder att anpassa ramen, det är inte helt lätt att lösa detta. B2-topparna gör motorn rätt bredaxlad mellan topparna, man kan säga att det är det måttet som gör det hela trickigt.

Så på vägen hem insåg jag det kloka i mitt beslut att lämna bort ramarbetet. Andra nödvändiga bivillkor är ju förstås även att tank/sadel-linjen ska tåla att betraktas, styrgeometrin samt att ramjobbet ska uppfylla villkoren för ombyggt fordon (SFRO). Tillochmed UCC behövde suga på denna karamell innan de kan sätta igång. De ska gå igenom tidigare liknande sportsterbyggen de gjort, samt även plocka fram en skrotat sportsterram ur gömmorna, för att han ngt att testa ideerna på först. Enklast och "smartast" hade naturligtvis varit att bygga en ny ram. Men då är det ju ingen sportster längre.

Här är min avlackerade ram på verkstadsgolvet hos UCC.
IMG_4365.JPG


Du förstår att det här projektet har passerat det sunda med råge ? Men jag är imponerad av människor som tar sig an saker med ett sånt driv att det liknar religion. Du gör också mycket nytta som ambassadör för hårdrock på 2 hjul som Sportstern ska vara. :yoparty
Tack Taggen
Ja det är lite vansinnigt, men ibland är det roligt att göra saker ordentligt. Att inte vara så smart och rationell. Ja vi verkar ha lite samma syn på sportster du och jag, det finns få hojar som har sån potential som bushoj som sportster. I synnerhet 86-03 tycker jag, iochmed S&S vansinnesutbud till denna motorgeneration.

Vid samtal med Jeff B på S&S idag, fick jag reda på att S&S bara tillverkat 3 set av B2-toppar i sportster-version.
Ett set var för ett internt projekt på S&S, det andra settet var för 1650cc Fisher landspeed sportstern jag visat YT-film från tidigare i tråden, och sen topparna till min motor. Så jag och Karling verkar med denna motor vara rätt tidigt ute med att utnyttja potentialen i dessa B2 XL-toppar.
 
Last edited:

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Jörgen med denna motor och det som ska ske nu, är det inte bättre att bygga en riktig stabil ram från scratch?

Du har ju inget kvar nästan från originalet så varför håller du dig fäst vid denna ram?
Jag läser ofta din tråd och tycker du är en riktigt noggrann och skicklig person i allt du gör från din båt till hoj så antagligen har du tänkt på nåt som jag missat.
Men dessa OEM rör-ramar är rätt nervösa/sladdriga med dessa effekter som du plockar ur din motor så en stabil ram hade inte varit fel!

Bara en tanke :) ser fram emot ditt svar....känner att jag kommer få svälja detta förslag :död
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
I veckan har det inte hänt så mycket i min verkstad. Dock händer det saker på annat håll. Ramen var igår fredag badad i två dygn, ca 20-30% av pulverlacken hade släppt från oljetanken och ramen. Så firman låter den ligga i badet över helgen. I början på nästa vecka ska delarna kunna hämtas.

Vart lämnade du in ramen för att få bort pulverlacken? Är i behov av samma tjänst och det skulle vara smutt om det finns någon kring sthlm som gör detta :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen med denna motor och det som ska ske nu, är det inte bättre att bygga en riktig stabil ram från scratch?

Du har ju inget kvar nästan från originalet så varför håller du dig fäst vid denna ram?
Jag läser ofta din tråd och tycker du är en riktigt noggrann och skicklig person i allt du gör från din båt till hoj så antagligen har du tänkt på nåt som jag missat.
Men dessa OEM rör-ramar är rätt nervösa/sladdriga med dessa effekter som du plockar ur din motor så en stabil ram hade inte varit fel!

Bara en tanke :) ser fram emot ditt svar....känner att jag kommer få svälja detta förslag :död

Ja det enklaste och smartast hade naturligtvis varit att bygga en ny ram.
Men då är det ju ingen sportster längre.

Men skulle det framkomma att sportsteramen är för vek, ja då är det naturligtvis en ny ram som blir lösningen. UCC har dock en del trick i form av förstyvningar som ska adderas.

Det jag är nyfiken på är svinginfästningen, hur de ökade lasterna från motorn påverkar den.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vart lämnade du in ramen för att få bort pulverlacken? Är i behov av samma tjänst och det skulle vara smutt om det finns någon kring sthlm som gör detta :)
Isaxons pulverlackade denna ram 2007, i samband med att jag monterade i 100"-motorn. De var snabba och bra
Om du ska pulverlacka en mc-ram, påminn alltid firman att bara lägga klarlack över ramnumret. Det glöms ofta bort.
Själv väljer jag nog våtlack nästa gång, eftersom det är ett sånt bängel att få bort pulverlacken.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag glömde bort att nämna en annan god nyhet, nar vi var förbi Karling och hämtade motorn, hade han även att nyanlänt paket från Carrillo att visa upp. Stakarna såg riktigt fina och lätta ut, speciellt storändan på gaffelstaken var fint designad. Jag hann dock inte med att ta en bild på stakarna, jag får göra det sen, när Karling monterar ihop, riktar och balanserar veven.
 
Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Här går det framåt med stormsteg! Roligt att du lägger ner så mycket tid på nya motorn:tummenupp

Vad blir det för kulör på ramen sen?
 

twinspeed

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
En typ av sportster
En kul grej är att det i år är 50 år sedan Fred Carillo började sin verksamhet. Som alla förstår överlever ett företag inte 50 år om man inte gör bra grejer.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Det ser fantastiskt ut, Jörgen!

Killen några inlägg upp undrade vart du lämnade ramen din för att få BORT pulverlacken. Tror du läste lite snabbt.

/Lasse
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top