Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vart lämnade du in ramen för att få bort pulverlacken? Är i behov av samma tjänst och det skulle vara smutt om det finns någon kring sthlm som gör detta :)

Det ser fantastiskt ut, Jörgen!

Killen några inlägg upp undrade vart du lämnade ramen din för att få BORT pulverlacken. Tror du läste lite snabbt.

/Lasse

Ah, Sorry.
Det var Ljungdahls Entreprenad AB i Norrtälje.
Men min pulverlack lossnade bara delvis i hans kemiska bad, så han fick avsluta med blästring för att få bort resten.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Nu har jag det lite lugnare, iom att Vinö sjösattes den 28/4.
Pratade med UCC förra veckan, de har också haft mycket att göra, men trodde att min ram kunde bli klar i slutet på denna veckan.

Karling har fått de av honom designade kolvarna från JE pistons.
4 3/8” (111,12mm) borr, .927" kolvbult, 14-graders squish
Kolvarna är anpassade till B2-topparnas förbränningsrum (samma rum som i S&S 145" Tribute-motorerna) Vi kan dock inte använda S&S 145".kolvar eftersom dessa bara tillverkas som flat tops, så det blir för lågt kompressionsförhållande i denna 124"-motor pga det kortare slaget.

Eftersom Karling nu har fått kolvarna, så har han börjat bygga och balansera veven.

MsgAtt.jpg

MsgAtt (1).jpg

Bild på förbränningsrummet. 2.2"(ca 56mm) insugsventiler och 1.8"(ca 46mm) avgasventiler.
B2 chamber.jpg

Vidare har jag fått låna GSX 1300 Hayabusa generatordelar av AnderssonTurbo, detta för att kolla mot mitt motordrev och transkåpa om det kan funka. Både jag och Karling tycker att det ser mycket positivt ut. Dvs att det går att basera laddningen på Hayabusa.

Längst upp på nedanstående bild syns Busa-statorn, på bilden fortfarande monterad i en Busa-generatorkåpa, vi lär dock inte använda kåpan, bara stator. På nedre raden från vänster ligger busa-rotorn, sportster-motordrevet och längst till höger sportster-transkåpan
IMG_4408.jpg

På nedanstående bild har jag lagt Busa-rotorn ovanpå motordrevet för att visa att delningen på lätthålen i rotorn passade lika fint mot hålbilden i sporster-motordrevet som jag hade estimerat från bilder. Rotorns centrum kommer att skrotas bort i svarven. Sen svarvar man en adapterdistans med styrflänsar åt båda håll mellan rotor och drev. Sen genomgående skruv.
IMG_4410.JPG

På nedanstående bild ligger rotor och motordrev ihop för att visa hur nätt och fin busarotorn är, detta trots att busa-generatorn ligger på 400W.
IMG_4412.JPG

IMG_4414.JPG

Så tack vare lånet av Peter kan jag nu köpa hem stator, rotor och laddregulator till Hayabusa. Jag hade ju bara mått och bilder på Busa-laddningen tidigare, men det känns mycket säkrare att även ha provat grejern mot varann i verkligheten innan jag beställer hem.
Peter hade dessutom en rotor på hyllan som jag får köpa billigt, så i praktiken är det är det bara stator och laddregulator kvar att köpa hem.
Men lite svarv, fräs och tig, så kommer detta gå att lösa på ett snyggt sätt. Jag har redan lösningen klar i skallen. Karling kommer säkert att vässa min konststruktionsidé ytterligare när vi slår våra huvuden ihop. Så det här blir nog bra.

Känns skönt att att Hayabusa-laddningen passade så bra, eftersom både Karling och jag anstränger oss att i mesta möjliga mån basera denna gatmotor på standarddelar. Dels för att ha beprövade robusta grejer, dels för att lätt kunna få tag på reservdelar vid reparation och underhåll av motorn.

/Jörgen
 
Last edited:

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Spännande Jörgen!
Känns något märkligt att inte komma till garageplatsen och se hojen din nå mer :/
Kanon i det läget att läsa om det dock, hoppas det faller väl ut, jag håller på med och lyckades få till rullande chassie idag, ska klämma ihop en ny tråd efter helgen.

/T
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad kul!
Jag träffade Krister S i jobbet idag, han berättade att det rörde på sig med din hoj och motor nu!
Håller tummarna att din motor blir riktigt robust nu med 1198R(?)-blocket! En tråd låter som en riktigt bra idé!
På lördag deltar jag i veteranbåtsträffen i Wasahamnen med Vinö om du är inne i stan och dräller. Skärgårdsmässan säljer öl :)

Spännande Jörgen!
Känns något märkligt att inte komma till garageplatsen och se hojen din nå mer :/
Kanon i det läget att läsa om det dock, hoppas det faller väl ut, jag håller på med och lyckades få till rullande chassie idag, ska klämma ihop en ny tråd efter helgen.

/T
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej!
Nu har det hänt lite igen.
Efter att ha varit överhopade med jobb, så har nu äntligen UCC börjat jobba på min ram.
Allt runt motorn är nu klart, dvs höjt övre ramrör i krommolly, motorfästen plus förstärkning av styrhuvudet. Så idag tog jag bilen ut till UCC för att ha ett litet avstämningsmöte. Vi lade på tank och sadel och betraktade linjerna. Det är alltså över den bakre toppen som det behövdes plats, över framtoppen var höjden okej.

Eftersom jag inte vill höja tunneln i tanken, så blir det ju lite förändringar i linjerna (det är ju en gathoj som ska vara rationell att reparera, dvs om jag tex knölar till tanken så vill jag kunna köpa en ny standard sportstertank)

Men jag och även UCC tycker att det ser bra ut. Dvs man ser ju att det gjorts plats för den större motorn om man är sportsterkunnig, men linjespelet är fortfarande acceptabelt tycker vi. Jag trodde att det skulle se mycket värre ut, att bakkanten på tanken skulle åka upp så mycket att det vart katanastuk och att mycket av sportsterlooken skulle gå förlorad.

UCC har dock lite kvar att göra på ramen, sadelrören ska anslutas till övre ramröret, plus att tankfästen ska fixas till.
Resten av fästen etc, fixar jag själv hemma. Men det känns skönt att UCC fixar detta och skriver ett ramintyg på ändringarna.
Iom att ramen varit i deras jigg har jag nu också fått en check på att ramen är rak, samt papper på de exakta måtten och geometrin ramen har.

Klarningen mellan bakre toppen och övre ramröret blev ca 15mm, vilket är tillräckligt för att jag ska kunna demontera ventilkåporna, och därmed kunna ta av toppar och cylindrar med motorn kvar i ramen, vilket är viktigt för mig.

Eftersom ramjobbet som rör motorn nu är klart, kunde jag lasta in den uppmockade motorn i bilen. Körde denna direkt till Karling som blev glad över detta. Ty nu kan han sätta igång med att bygga och balansera veven, montera kolvkylningsmunstycken i vevhuset, samt sedan montera veven i bottendelen med spread limiter.

IMG_4447.jpg
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Roligt att det går framåt!

Linjerna ser kalas fina ut, för en okunnig som mig vad är "spread limiter" ?

Det undrar jag också. Det skulle mina KTMvevar behöva. När man varvar de lite väl långt så blir där spread nog att få in en mindre elefant och veven får kaseras...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan vad kul att det rör på sig Jörgen, grattis! :tummenupp Ser riktigt fint ut, kolvarna var schükt porriga! :tummenupp

En liten tanke angående linjespelet mellan tank och bakdel nu när bakdelen på tanken kommit upp sig lite (även om du säger att du är nöjd och jag själv håller med om att det ser bra ut så bara spånar jag lite här): Du har inte funderat på att höja upp röven till ett lite mer dirttrackstuk? Tycker den ser lite nedsutten ut redan på bilderna liksom, lpå många gamla grusovalharleys så är ju röven mer rak med bakre "spetsen" nästan horisontell. Din pekar nedåt. Men det kanske inte är stuket du är ute efter? Tänkte att det annars kunde vara en lätt åtgärd att lura ögat och få till linjerna utan att göra ingrepp i tank etc, om man nu känner att man inte är 100% nöjd :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan vad kul att det rör på sig Jörgen, grattis! :tummenupp Ser riktigt fint ut, kolvarna var schükt porriga! :tummenupp

En liten tanke angående linjespelet mellan tank och bakdel nu när bakdelen på tanken kommit upp sig lite (även om du säger att du är nöjd och jag själv håller med om att det ser bra ut så bara spånar jag lite här): Du har inte funderat på att höja upp röven till ett lite mer dirttrackstuk? Tycker den ser lite nedsutten ut redan på bilderna liksom, lpå många gamla grusovalharleys så är ju röven mer rak med bakre "spetsen" nästan horisontell. Din pekar nedåt. Men det kanske inte är stuket du är ute efter? Tänkte att det annars kunde vara en lätt åtgärd att lura ögat och få till linjerna utan att göra ingrepp i tank etc, om man nu känner att man inte är 100% nöjd :)

Tack
Den här typen av Harley-flattrack-kutsar, är alla gjorde för att vila på sadelrören och i bakre underkantens fästöron fästa med genomgående skruv och mutter genom de befintliga hålen längst bak i de bakre ramrören.
Så ser det ut på harley XR750 och på så gott som alla flattrack-kutsar till sportster.

För att få den look du är ute efter är det då bättre att köpa längre kolvstänger till mina Öhlinare. Det är ngt jag funderat på att göra, men isf vid nästa renovering av dem. Mina är lite kortare än original (men åas med hårdare fjädrar än original) för att det ska gå att starta snabbare när man kör på strippen, samt att få en stabil hoj rakt fram i höga farter.

Att börja höja de bakre ramrören som sadeln vilar på, drar med sig en massa negativa saker.

Här är ett exempel på en sportster med liknande typ av kuts, men just med längre fjäderben.
http://suttoncycleworks.com/harleyStreettrackerGallery.html
 
Last edited:

TCKalle

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Nacka
Hoj
Softail-02 1550
Suttonbiken var riktigt ball, nästan som din. Tack för att du delar med dig av ditt spännande projekt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Suttonbiken var riktigt ball, nästan som din. Tack för att du delar med dig av ditt spännande projekt.

Tack
Ja den är helt klart mer påkostad än min vad gäller tex gaffeln. Storz alutank är även rätt cool. Jag har övervägt den tidigare, men skulle bli stirrig av att ha en så dyr tank, dessutom i ömtålig alu. Men formerna är fina. Snyggt hantverk.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det där med att stoppa in spread-limiter, är det bara ett typiskt HD-problem, eller något även andra märken/designer skulle ha nytta av? Tänker nu främst på min glidlagrade Aprilia där veven lagras med glidytor stål/alu i sidled. På mina gamla vevar brukar sidolagringarna i både blocket och på veven dels ha fått ökat spel, dels kraftigt sönderbankad yta. Samma gäller även för sidolagringen av vevstakarna på storända vev.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det där med att stoppa in spread-limiter, är det bara ett typiskt HD-problem, eller något även andra märken/designer skulle ha nytta av? Tänker nu främst på min glidlagrade Aprilia där veven lagras med glidytor stål/alu i sidled. På mina gamla vevar brukar sidolagringarna i både blocket och på veven dels ha fått ökat spel, dels kraftigt sönderbankad yta. Samma gäller även för sidolagringen av vevstakarna på storända vev.

Jag vet inte hur veven är uppbyggd på din hoj. Men luftkylda motorer av HD-typ har sk byggd även kallad pressad vev. Det som kan hända när man belastar/varvar en sån vev hårt, är att vevtappen och ramlagren får en övermäktig uppgift att hålla vevskivorna parallella. Vevtappen flexar och skivorna böjer isär. Genom att införa spread limiter, så supportas veven i axialled även i den ände (kamsidan) som inte är styrd i axiell led. Detta håller ordning på skivorna. I vevens andra ände (primärsidan) sitter ju nämligen två motvända koniska Timken.

Så huruvida det skulle göra nytta på din vev, beror lite på om den behöver det.

Det finns även andra trick att hålla ordning på skivorna, dessa inför Karling även i min motor, tex hans egna typ av vevtapp med parallell pressfattning och i Uddeholms stål. Vi använder även en sprocket shaft (ramtappen på primärsidan) med större diameter (sk BigTwin diameter) också den med cylindrisk pressfattning, isf konisk som är original.

Tapparna och deras infästning, tillsammans med lagren, samt vevskivornas styvhet, är det som bildar styrkan i veven. Här har vi ju dessutom satsat på långa stakar, vilket gör att kolvarna vänder mjukare i TDC.
Sen är det ju det vanliga: att inte använda onödigt tunga kolvar och stakar, samt att balansera korrekt. Här blir det JE-kolvarna på bilderna ovan. Samt 8" långa stakar specialtillverkade av Carrillo enl Karlings spec.

Måhända lite överdrivet i en gatmotor, men jag kände att grejen med att låta Karling bygga bottendelen, är att låta honom tillämpa allt han kan och rekommenderar. Starka vevar är ju en av hans verkliga specialitér.
 
Last edited:

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Grejt att höra Jörgen, håller helt med att det är bättre att skynda långsamt och få allt rätt som man vill ha det.

Min vart inte helt hundra efter mina önskemål nu, så jag rev alltihopa och gör det som jag vill ha det, kommer sova mycket gosigare sen :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top