Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grejt att höra Jörgen, håller helt med att det är bättre att skynda långsamt och få allt rätt som man vill ha det.

Min vart inte helt hundra efter mina önskemål nu, så jag rev alltihopa och gör det som jag vill ha det, kommer sova mycket gosigare sen :)

Det låter klokt!
Ja det är väl ngt vi lärt oss, att försöka att inte ta några genvägar när man bygger en motor.
Det brukar ju ändå alltid vara ngn detalj, som efter lite drifttid visar sig vara feltänkt och måste ändras/förbättras. Ngt sånt kommer säkert visa sig även i min motor.

Det jag hatar är när ngt rasar som man själv innerst inne visste inte platsade i motorn, men som ändå pga av egen tidsbrist eller ovilja från leverantör/verkstad, ändå åkte in i motorn. Sånt kan jag spräcka pannvener på. I synnerhet om det blir sekundärskador på oskyldiga motordelar.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack
Den här typen av Harley-flattrack-kutsar, är alla gjorde för att vila på sadelrören och i bakre underkantens fästöron fästa med genomgående skruv och mutter genom de befintliga hålen längst bak i de bakre ramrören.
Så ser det ut på harley XR750 och på så gott som alla flattrack-kutsar till sportster.

För att få den look du är ute efter är det då bättre att köpa längre kolvstänger till mina Öhlinare. Det är ngt jag funderat på att göra, men isf vid nästa renovering av dem. Mina är lite kortare än original (men åas med hårdare fjädrar än original) för att det ska gå att starta snabbare när man kör på strippen, samt att få en stabil hoj rakt fram i höga farter.

Att börja höja de bakre ramrören som sadeln vilar på, drar med sig en massa negativa saker.

Här är ett exempel på en sportster med liknande typ av kuts, men just med längre fjäderben.
http://suttoncycleworks.com/harleyStreettrackerGallery.html

Aha, jag förstår... Min tanke var annars att man kanske kan bygga någon form av löstagbar bakramsextension att skruva fast där cutsen sitter nu och sen cutsen ovanpå det, mest för att få upp linjen på cutsens överdel i nivå (parallellt) med tankens undersida. Höjning bak med längre stötisar som du nämner tar ju inte bort vinkeln mellan de båda då det inbördes förhållandet inte ändras. Men det spelar ju mindre roll egentligen, det viktiga är ju att du är nöjd :)


Edit: Den här vinkeln menar jag, och att det kanske vore snyggt om baken kom upp så att de röda linjerna var mer eller mindre parallella (som de ju är mer på sutton-hojen, som för övrigt var jävligt fin!) :)
IMG_4447.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aha, jag förstår... Min tanke var annars att man kanske kan bygga någon form av löstagbar bakramsextension att skruva fast där cutsen sitter nu och sen cutsen ovanpå det, mest för att få upp linjen på cutsens överdel i nivå (parallellt) med tankens undersida. Höjning bak med längre stötisar som du nämner tar ju inte bort vinkeln mellan de båda då det inbördes förhållandet inte ändras. Men det spelar ju mindre roll egentligen, det viktiga är ju att du är nöjd :)


Edit: Den här vinkeln menar jag, och att det kanske vore snyggt om baken kom upp så att de röda linjerna var mer eller mindre parallella (som de ju är mer på sutton-hojen, som för övrigt var jävligt fin!) :)
View attachment 388158

Tack, men jag gillar när det är liknande slope på ovansidan av kutsen som på ovansidan av tanken. Det är ju samma vinkel på suttunhojen, det beror på att både den och min hoj har just den ikoniska XR750-stilen på kutsen. Min är tom en HD-original flattrack-kuts. Det som skiljer hojarnas rövvinkel, är som sagt att Suttonjonnen har längre bakdämpare än min hoj.

Ett gammalt stilideal är just att det är liknande slope på tankens rygg som på kutsens rygg, det är bla därför man tex på caferäcers, ofta använde två likadana tankar, den ena som man slaktade och moddade till kuts. Så att tankens avslut delar drag med kutsens avslut.

Suttonhojen har samma vinkel mellan ovansidan på kutsen och sadelramrören, som jag har på min hoj. Det är XR750. Dock pekar som sagt röven på den hojen mer uppåt, pga längre bakdämpare. Det är också möjligt att de kör med 17" bak, för ännu mer luft mellan kuts och däck. Jag kör klassiska 18"/18"

Bildgoogla på Harley XR750 så ser du hur det brukar se ut på dessa.

Ja jag är nöjd med hur hojen ser ut, annars hade jag ju inte byggt den såhär, den ska vara kompakt, och samtidigt bära lite linjer från XR750.

Här ser du suttonhojen igen, så kan du jämföra. Även här råder alltså ungefär samma slope nedåt på tankens rygg och ovansidan på kutsen, det skulle se ut som kriget om man gjorde annorlunda.

Harley_XR883_Sportster_Streettracker_06.jpg

Ska ovansidan på kutsen peka uppåt, som på moderna sporthojar, ja då måste man ha en tank vars ovansida (eller andra tanklinjer) pekar åt samma håll. Annars kommer det se ut som om hojen blivit påkörd bakifrån.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I måndags kom jag hem från nästan tre veckor med Vinö, i år var jag bla på Åland 1.5 vecka och körde Snipäventyret som i år gick nordostvart, ända upp mot Lappo, Brändö, invid finska skärgården.

Samma dag jag stack fick jag bud från UCC (http://www.uccycles.com/cycles/racing-1129893) att ramen är klar, så det första jag gjorde när jag kommit hem var att hämta den. Det UCC gjort är att kollat rakheten, anpassat ramen för den nya högre S&S/Karling-motorn, samt förstärkt styrhuvudet. Alla nya rör är i krommolybdenstål.

IMG_4492.jpg

IMG_4494.jpg

IMG_4562.jpg

IMG_4567.jpg

IMG_4563.jpg

IMG_4564.jpg

IMG_4565.jpg


Jag har nu satt upp ramen på lyften och ska börja arbeta med lite saker jag kan ta itu med redan innan jag får tillbaks motorn från Karling. Tex ska jag höja det främre tankfästet för att kompensera lite för den sträcka som det bakre tankfästet höjts. Främre tankfästet kan höjas ca ½". UCC har redan monterat det bakre fästet så lågt det går i övre ramröret, för att kompensera för en del av höjningen över den bakre toppen. Jag vill ha tankunderkanten horisontell, dels för utseendet, dels för att inta lämna bensin kvar i tanken som inte kan nå utloppet.

Likaså kan jag jobba med att anpassa kutsen och dess fästen i ramen, iom att stolpen och övre ramröret höjts för att ge plats åt den bakre toppen, så har den främre anliggningsytan för kutsen förändrats en hel del.b Lagom jobb för mig och min utrustning.

Det enda jag fortfarande är fundersam kring är svinginfästningen. Tassen (gammal HD-trimmare och sportster/XR-banracingräv) har dock lugnat mig. Jag kör ju med original kedjelinje, svinglängd och 140 mm bakdäck, så dels bryter inte motorn över svingen åt sidan, båda svinglagren tar bara tryck, dels kan jag inte få mer fäste med nya motorn än jag kunde med den gamla. Tassen menade att även om original svinginfästning ser klent ut, så är det ett rätt styvt paket. Det har ju 4 genomgående skruv som drar ihop det med motorns bakre fäste som är rätt stadigt. Men det är ju fortfarande en gammalmodig design, på så vis att svingen omfamnar ramen, inte tvärtom som på tex moderna sportisar, där ramen omfamnar svingen.

Karling behöver snart även kamaxlar, jag har fallit för Red Shift 625-kammar. Dessa kammar har inte tillverkats på ca 10-år, men sedan jag för att halvår sedan påpekade luckan mellan RedShift615 och monsterkammen Red Shift 723 för Zippers tekniker, så har Zippers börjat producera 625 igen! Dessa kammar tyckte även Karling är passliga för min motor. Ihop med 1:1.725-vipporna blir de nog perfekta för den här motorn.
Jag kommer att beställa kamarna (4 st kammar i en sportstermotor) med timade men osvetsade lober, så att vi kan precisionstima dom till min motor med klocka. Sen TIG:a fast loberna. På samma sätt som jag gjorde med RS615-kammarna till 100"-motorn.

Här är data för RedShift 625 för den som är intresserad, klicka på tabellrutan under "More views" för att se kamdata.
Tabellen är baserad på standard HD evo vipparmsutväxling, dvs 1:1.625. Så man får räkna om själv. Lyftet i min motor blir tex (1.725/1.625)*0.625= 0.663"

http://www.zippersperformance.com/p...0-4speed-evxl-cams/red-shift-625v2-cams.html#
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nice XL-sång

Hittade denna rätt nya film igår, två justerade sportsters i final, det låter så sjukt fett med en fyrkams-HD som ligger på two-step. Andra Sporren kompenserar ju dock med besked, genom att vinna. Det är väl det som är roligt med dragrace, lite Flåklypa.

http://www.youtube.com/watch?v=BF7VIZ7ssaU
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I väntan på att Karling ska göra klart bottendelen av motorn tog jag igårkväll tag i den höjning av främre tankfästet jag förklarat tidigare.

Hålsåg i pelarborren
IMG_4496.jpg

Fästet löst...
IMG_4498.jpg

..och ur
IMG_4499.jpg

Sen tillverkade jag brickor till hålen, svetsade fast en TIG-tråd för att inte riskera att brickorna trillade in
IMG_4502.jpg

TIG-svetsade fast de två brickorna
IMG_4503.jpg

Slipade svetsfogarna
IMG_4508.jpg

Mätte in och borrade nya hål, så högt jag kunde utan att toucha underkant på övre ramröret inne i styrhuvudboxen. Det innebar en höjning på ca ½" eller 12mm. Blåste ur alla spån med tryckluft. Sedan mätte, punktade, mätte och helsvetsade jag in hylsan på den nya positionen
IMG_4509.jpg

Så, nu är tankens undersida ånyo parallell med de nedre vaggrören och därmed marken, som i originalutförande.
IMG_4516.jpg

Övriga framsteg är att Zippers har tillverkat och skickat Red Shift 625-kammarna jag beställde. Det var snabbt! Ännu ett tack till Pete Stewart på Zippers. Ska få kammarna levererade på tisdag eller onsdag. Inga problem att få dem med monterade men osvetsade lober, så att vi kan finjustera timingen till min motor och svetsa loberna själva. Skönt!

Red Shift 625 är (liksom Red Shift 615-kammen jag körde i 100"-motorn) en "gammal" kamdesign. Men i likhet med de flesta Red Shift-kammar, designade av HD racingnestorn Dick Hilferty. Så gott som samtliga Red Shift-kammar står sig än idag, åtskilliga av senare års nya HD-race kammar är frapperande lika ngn Red Shift-kam. Red Shift-kammarna är så gott som alltid single pattern, till skillnad från många andra (tex Andrews) som alltsomoftast är dual pattern, vilket jag anser ålderdomligt, iaf om man är i stånd att bygga ett matchande avgassystem.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

TCKalle

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Nacka
Hoj
Softail-02 1550
Vad menas med single och dualpattern. har det nåt med designen av kamloberna att göra eller?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad menas med single och dualpattern. har det nåt med designen av kamloberna att göra eller?
Ja, men det är (som många andra kamtermer) en lite generaliserande indelning

Vid dual pattern så har kammen mer duration och ibland även lyft på avgas. Sedan länge det vanliga på många trimkammar.
Vid single pattern, så har man ungeför samma duration (och lyft) på både in och ut.
Vid reversed dual pattern, så är det omvänt. Dvs mer duration (och ibland även lyft) på insug.

Orsaken att dual pattern har varit det vanliga, tror jag beror på att kamtillverkaren måste räkna med att många kunder använder ett dåligt matchat avgassystem och headers på sin bil eller hoj. Är det ett restriktivt och felmatchat avgas, som tex gjutjärnslimpor på en traditionell V8:a. Ja då kan en dual pattern kam med mer duration på avgas vara minst dålig. Bla iom att avgas då öppnar tidigt, dvs trycksänkningen (blow down) påbörjas tidigt så att avgaserna hinner ut snabbt nog även genom dåliga avgaskanaler och headers. Dvs man offrar en del nyttigt cylindertryck i slutet av arbetstakten för att driva ut avgaserna och sänka cylindertrycket i tid till nedre dödpunkt, (bottom dead center) NDP (BDC)

Men denna kamkonfiguration gör också att en motor med bra avgasportar och avgassystem, tappar cylindertrycket väl tidigt. Därför brukar man säga att single pattern och reversed dual pattern är mer "hard charging". Till skillnad från dual pattern.

Men det är ju bara en aspekt, kammar är ju så mycket mer. Jag är verkligen ingen expert.

Det är lite liknande med kammar med stor och liten separation. Med ett bra avgassystem, så kan en kam med liten separation och mycket överlapp fungera mycket bra. Medans samma kam kan funka mycket dåligt med ett avgas som inte supportar motorn vid överlappsfasen, eller ännu värre motverkar under överlappsfasen (sk backpuls).
 
Last edited:

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Lägg till asymetriska lober i förvirringen :)
Alltså tex öppning på kammen kan i förhållande till stängfas ha olika lyft, vet inte hur 'HD' är men Ducati gillart iaf, men dom flesta är symmetriska.
A1 som sitter i 748/916/996 basmodeller är dom som är mest asymetriska, men även avgaskammen på 1098RS är det, så dom har inte slutat.
På avgas är maxlyft närmare överlap än mittemellan öppning och stängning vid 1mm, ska inte låtsas att jag vet varför :)
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Lägg till asymetriska lober i förvirringen :)
Alltså tex öppning på kammen kan i förhållande till stängfas ha olika lyft, vet inte hur 'HD' är men Ducati gillart iaf, men dom flesta är symmetriska.
A1 som sitter i 748/916/996 basmodeller är dom som är mest asymetriska, men även avgaskammen på 1098RS är det, så dom har inte slutat.

Vansinne! Ljuva, underbara vansinne :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lägg till asymetriska lober i förvirringen :)
Alltså tex öppning på kammen kan i förhållande till stängfas ha olika lyft, vet inte hur 'HD' är men Ducati gillart iaf, men dom flesta är symmetriska.

Till HD så är Redshift kända just för att öppna snabbt, man kan på mina Red Shift 615 skönja rotationsriktningen redan genom att titta på loben. Samma med många Woods- och Leineweber-kammar till HD. Jag TROR att orsaken till detta är att motorer av HD-typ är stötstångsmotorer. Att ett sånt ventilarrangemang har mindre problem med en aggressiv öppning, än en lika snabb stängning. Pga de stora vikterna i ventilmekanismen jämfört med en OHC-motor.
Härvid är det ju dock en fördel med den ökade utväxlingen på vipporna som denna motor får. 1:1.725 isf standard som är 1:1.625. Trots den större fjäderkraften som drabbar lyftaren, så slipper ju den tröghetsmässigt "tyngsta" delen i hela ventilarrangemanget, lyftaren, färdas lika långt och hastigt för ett givet lyft.

Kan tänka mig att man har helt andra möjligheter och begränsningar på Ducatis Desmo-system. Det vet du betydligt mer om än jag :)
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ja, men det är (som många andra kamtermer) en lite generaliserande indelning

Vid dual pattern så har kammen mer duration och ibland även lyft på avgas. Sedan länge det vanliga på många trimkammar.
Vid single pattern, så har man ungeför samma duration (och lyft) på både in och ut.
Vid reversed dual pattern, så är det omvänt. Dvs mer duration (och ibland även lyft) på insug.

Orsaken att dual pattern har varit det vanliga, tror jag beror på att kamtillverkaren måste räkna med att många kunder använder ett dåligt matchat avgassystem och headers på sin bil eller hoj. Är det ett restriktivt och felmatchat avgas, som tex gjutjärnslimpor på en traditionell V8:a. Ja då kan en dual pattern kam med mer duration på avgas vara minst dålig. Bla iom att avgas då öppnar tidigt, dvs trycksänkningen (blow down) påbörjas tidigt så att avgaserna hinner ut snabbt nog även genom dåliga avgaskanaler och headers. Dvs man offrar en del nyttigt cylindertryck i slutet av arbetstakten för att driva ut avgaserna och sänka cylindertrycket i tid till nedre dödpunkt, (bottom dead center) NDP (BDC)

Men denna kamkonfiguration gör också att en motor med bra avgasportar och avgassystem, tappar cylindertrycket väl tidigt. Därför brukar man säga att single pattern och reversed dual pattern är mer "hard charging". Till skillnad från dual pattern.

Men det är ju bara en aspekt, kammar är ju så mycket mer. Jag är verkligen ingen expert.

Det är lite liknande med kammar med stor och liten separation. Med ett bra avgassystem, så kan en kam med liten separation och mycket överlapp fungera mycket bra. Medans samma kam kan funka mycket dåligt med ett avgas som inte supportar motorn vid överlappsfasen, eller ännu värre motverkar under överlappsfasen (sk backpuls).

Tack för förklaringen. Man har ju undrat lite hur det funkar. Det verkar vara komplicerat det dät mrd kammar och rätt avgassystem som "supportar" motorn. Undrar hur man går till väga när man designar en motor med tillhörande avgassystem, hur man räknar på tryck, mottryck, etc ..
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Mjaee, även dom som är symmetriska ser olika ut för hävarmen till vippan är olika i olika ögonblick, alltså hur den träffar vippan, den kommer va mindre på den sidan som är menad att träffa först och större på den senare, helvete vad komplicerat det blev :) Fast det är ju det annars med, en del av utmaningen. Behöver skaffa ett liv :) Näääeh.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mjaee, även dom som är symmetriska ser olika ut för hävarmen till vippan är olika i olika ögonblick, alltså hur den träffar vippan, helvete vad komplicerat det blev :) Fast det är ju det annars med, en del av utmaningen.

Med släpor iaf ;) Men jag förstår vad du menar. Just mitt kamhus har offsetlyftare. Så även där är en viss assymetri relaterat till det.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Njae, det beror snarare på att HD har rullyftare. Jämför gärna profiler på V8:eek:r med och utan rullyftare, du kan ha mycket mer aggressiv öppning med en rullyftare.
Ja absolut, helt enig om det, men vi menar nog olika saker. Jag menar RS sätt att öppna fort, en lika hastig stängning drar ju upp seat pressure pga de relativt stora massorna i ventilmekanismen i en stötstångsmotor.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top