I måndags kom jag hem från nästan tre veckor med Vinö, i år var jag bla på Åland 1.5 vecka och körde Snipäventyret som i år gick nordostvart, ända upp mot Lappo, Brändö, invid finska skärgården.
Samma dag jag stack fick jag bud från UCC (
http://www.uccycles.com/cycles/racing-1129893) att ramen är klar, så det första jag gjorde när jag kommit hem var att hämta den. Det UCC gjort är att kollat rakheten, anpassat ramen för den nya högre S&S/Karling-motorn, samt förstärkt styrhuvudet. Alla nya rör är i krommolybdenstål.
Jag har nu satt upp ramen på lyften och ska börja arbeta med lite saker jag kan ta itu med redan innan jag får tillbaks motorn från Karling. Tex ska jag höja det främre tankfästet för att kompensera lite för den sträcka som det bakre tankfästet höjts. Främre tankfästet kan höjas ca ½". UCC har redan monterat det bakre fästet så lågt det går i övre ramröret, för att kompensera för en del av höjningen över den bakre toppen. Jag vill ha tankunderkanten horisontell, dels för utseendet, dels för att inta lämna bensin kvar i tanken som inte kan nå utloppet.
Likaså kan jag jobba med att anpassa kutsen och dess fästen i ramen, iom att stolpen och övre ramröret höjts för att ge plats åt den bakre toppen, så har den främre anliggningsytan för kutsen förändrats en hel del.b Lagom jobb för mig och min utrustning.
Det enda jag fortfarande är fundersam kring är svinginfästningen. Tassen (gammal HD-trimmare och sportster/XR-banracingräv) har dock lugnat mig. Jag kör ju med original kedjelinje, svinglängd och 140 mm bakdäck, så dels bryter inte motorn över svingen åt sidan, båda svinglagren tar bara tryck, dels kan jag inte få mer fäste med nya motorn än jag kunde med den gamla. Tassen menade att även om original svinginfästning ser klent ut, så är det ett rätt styvt paket. Det har ju 4 genomgående skruv som drar ihop det med motorns bakre fäste som är rätt stadigt. Men det är ju fortfarande en gammalmodig design, på så vis att svingen omfamnar ramen, inte tvärtom som på tex moderna sportisar, där ramen omfamnar svingen.
Karling behöver snart även kamaxlar, jag har fallit för Red Shift 625-kammar. Dessa kammar har inte tillverkats på ca 10-år, men sedan jag för att halvår sedan påpekade luckan mellan RedShift615 och monsterkammen Red Shift 723 för Zippers tekniker, så har Zippers börjat producera 625 igen! Dessa kammar tyckte även Karling är passliga för min motor. Ihop med 1:1.725-vipporna blir de nog perfekta för den här motorn.
Jag kommer att beställa kamarna (4 st kammar i en sportstermotor) med timade men osvetsade lober, så att vi kan precisionstima dom till min motor med klocka. Sen TIG:a fast loberna. På samma sätt som jag gjorde med RS615-kammarna till 100"-motorn.
Här är data för RedShift 625 för den som är intresserad, klicka på tabellrutan under "More views" för att se kamdata.
Tabellen är baserad på standard HD evo vipparmsutväxling, dvs 1:1.625. Så man får räkna om själv. Lyftet i min motor blir tex (1.725/1.625)*0.625= 0.663"
http://www.zippersperformance.com/p...0-4speed-evxl-cams/red-shift-625v2-cams.html#