Byggtråd: "Jörgens Sportster"

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Får väl göra det kanske, för att vara en 2012a är det ju ganska mycket ombyggd utan att överdriva och till intresse för en del trotts att det är en H-D i sporthojsforum.
Kommer ju snart lite tristare höstdagar så jag får väl knåpa ihop en sammanfattning över vad jag gjort.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tricket med överladdning med turbo är att INTE låta avgasmottrycket överstiga laddtrycket

Det ska det absolut inte göra innan 0,8 -09 bar i laddtryck

Med stora agg upp imot 1,5 bar innan mottrycket överstiger ladd

Sorry Jörgen ska inte spamma mer:yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Har träffat Charley ett par ggr nu i veckan, och nu är min motor först i kön och sedan några dagar breder nu äntligen projektet ut sig på arbetsbänken.
I veckan har Charley bla börjat med att kolla klarningar och annat som är bra att ta tag i när allt är isär.

Ett exempel syns på bilden nedan. Medan motorn var uppmockad kollade Charley om det gick att demontera lyftarhusen när cylindrarna var på plats, det visade sig då bli konflikt med kylflänsarna, så då fixade Charley detta genom att fräsa ett urtag ovanför den stansade märktexten på lyftarhusen.
IMG_4544.jpg

Nedan syns delarna till veven som nu är upplagda för montering. 8" Carrillo-stakar med .927" kolvbultshål (både roterande och oscillerande massa hos dessa är lägre än hos de kortare 7.113" långa S&S-stakarna jag hade i gamla motorn). Vevtappen är Karlings egen "Karling Racing Engines press fit 1 1/4" crank pin" (används bla i nitromotorer), tillverkad i Uddeholmsstål. Sprocket shaft är S&S cylindrisk 1 1/4" diameter, (S&S BigTwin Pro Stock Sprocket Shaft). Högst upp till vänster syns RedShift 625-kammarna inpassade i kamkåpan.
IMG_4532.jpg

Här nedan syns bla oljepump, rocker boxes med 1.725 S&S rullvipporna. Kåporna är av TwinCam model, syns bla på avsaknaden av paraplyventilerna, istället är backventilmembranet till vevhusventilationen på TC-vis integrerat i packningen.
Efter lite mätande av Charley framkom att lämplig längd på stötstångsrören överensstämde med S&S rör för Shovelhead, så härmed hittade Charley ytterligare en standarddetalj istället för för customtillverkat.
IMG_4533.jpg

Nedan syns förbränningsrummen (samma som på S&S 145"-tribute-motorn) Samt de efter dessa rum av Karling designade JE-kolvarna
IMG_4536.jpg

IMG_4539.jpg

Nedan två bilder en av kolvarna, bakre cylinderns kolv. Tack vare de långa stakarna blir notchen i främre kolvkjolen minimal. Detta gör att kolven styr bättre i loppet, mindre slammer, längre livslängd och bättre precision i squishen mm. Detta var ett av orsakerna till att vi valde långa stakar. Man lägger normalt ingen notch på främre kolven. Eftersom denna då hade hamnat på kolvens trycksida.
IMG_4540.jpg

Här nedan syns hur väl JE lättat kolvarna, det är urfräst upp i domen och med hänsyn till ventilfickorna. 4 3/8" i borr låter inte så mycket större än de 4" jag hade i gamla motorn, men jag kan säga att kolvar och cylinderlopp ser rejält mycket fetare ut. Det är så att man fnittrar när man får syn på burkar, kolvar och ventiler. Jag lider med min arma sportsterram.
IMG_4542.jpg
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ny tråd titel: Jörgens mamba med stora 70cc'it:hihi
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Det är så skönt med såna här trådar....
:)

de får en å känna sig fullt normal! :rofl
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Åhfyfanåhfyfanåhfyfan...:banana :yoparty :kär :tummenupp :brynad
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej Jörgen!
Med ref till diskussionen i min byggartråd "Supermono-rörhög", kan jag lugnt konstatera att min vevaxel framstår som en dallrig brylépudding i jämförelse med din. :tummenupp
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Lite nyfiken på några saker:

Vad är det för hål i topplocken mellan insug/avgas mittemot tändstiftet?

Det är rätt vassa kanter i bearbetningen av förbränningsrummet - är det avsiktligt för att uppnå virvelbildning, eller bara ett resultat av tillverksningsekonomi? (jag har lagt stort besvär på att få bort just sådana egenheter i mina egna toppar)

Varför ser ytterdiametern på ena vevskivan nästan ut att ha drivtänder för en rem?
 

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Piteå
Hoj
Sportster 2001
Det lilla hålet är till dekompressionsventilen.
Tänderna vette fåglarna vad dom gör där på en Sportster men vissa modeller (Twin cam, kanske fler) har vevaxellägesgivare som känner av "kuggarna".
Men vi behöver nog inte leva i ovisshet länge till, Jörgen kommer snart in med en C uppsats alternativt en doktorsavhandling om detaljerna i fråga :tummenupp
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det lilla hålet är till dekompressionsventilen.
Tänderna vette fåglarna vad dom gör där på en Sportster men vissa modeller (Twin cam, kanske fler) har vevaxellägesgivare som känner av "kuggarna".
Men vi behöver nog inte leva i ovisshet länge till, Jörgen kommer snart in med en C uppsats alternativt en doktorsavhandling om detaljerna i fråga :tummenupp

Ah, dekomp måste det vara ja. Jag hade lite vaga förhoppningar om att han skulle utrusta maskinen med förbränningstrycksloggning med eventuell återkoppling till tändpunkt etc ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ny tråd titel: Jörgens mamba med stora 70cc'it:hihi
Lite så :D

Det är så skönt med såna här trådar....
:)

de får en å känna sig fullt normal! :rofl
En literklubba är ju det som gäller på SH, alltså över en liter per burk :confused:

Slarva inte nu Jörgen! :D
:tungan

Åhfyfanåhfyfanåhfyfan...:banana :yoparty :kär :tummenupp :brynad
Tack :D Ditt inlägg speglar ganska väl den känslomässiga resan i ett sånt här motorbygge. Först en aldrig sinande ström av fakturor "Åhfyfanåhfyfanåhfyfan", sen rajraj-fasen: när delar anländer och byggandet skjuter fart och provstart närmar sig.

Hej Jörgen!
Med ref till diskussionen i min byggartråd "Supermono-rörhög", kan jag lugnt konstatera att min vevaxel framstår som en dallrig brylépudding i jämförelse med din. :tummenupp
Ja jag hoppas och tror att veven blir stark. Det var bla därför jag tillfrågade Karling för design och montering av denna motor, jag ville ha ett "städ" till bottendel, starka vevar till Harley-pattern-motorer är ju en av hans verkliga specialitéer. Han har därför fått fria händer att designa veven, alla "nice to have"-grejer han förslagit har vi implementerat.

Skickar med en bild jag glömde i förra inlägget, det är höger blockhalva. Innan bilden togs har jag lagt dit det axiallager (sk spread limiter) som jag nämnde i din tråd. Den består av två lagerbanor och ett mellanliggande axialnållager. Karling försänker in lagerbanorna så att de blir flush, mha lagerbanorna shimsar han sedan in veven till nära nollspel med kall motor, lagret supportar sedan veven i axialled, vilket förhindrar spreading vid höga varvtal. Supportlagret sitter alltså på den sida av veven som annars saknar axiallagring. Härmed stöds båda vevskivorna.
IMG_4546.jpg


Lite nyfiken på några saker:

Vad är det för hål i topplocken mellan insug/avgas mittemot tändstiftet?

Det är rätt vassa kanter i bearbetningen av förbränningsrummet - är det avsiktligt för att uppnå virvelbildning, eller bara ett resultat av tillverksningsekonomi? (jag har lagt stort besvär på att få bort just sådana egenheter i mina egna toppar)

Varför ser ytterdiametern på ena vevskivan nästan ut att ha drivtänder för en rem?

Det lilla hålet är till dekompressionsventilen.
Tänderna vette fåglarna vad dom gör där på en Sportster men vissa modeller (Twin cam, kanske fler) har vevaxellägesgivare som känner av "kuggarna".
Men vi behöver nog inte leva i ovisshet länge till, Jörgen kommer snart in med en C uppsats alternativt en doktorsavhandling om detaljerna i fråga :tummenupp

Ah, dekomp måste det vara ja. Jag hade lite vaga förhoppningar om att han skulle utrusta maskinen med förbränningstrycksloggning med eventuell återkoppling till tändpunkt etc ;)

Stämmer bra som SportsterDanne skriver, kanalerna går till de de elektriska pysventiler som denna motor kommer utrustas med, pysventilerna träder i tjänst när startknappen är intryckt, kanalen mynnar sedan i avgasporten för att undvika flammor på utsidan av motorn.

Paddlarna i ena vevskivan är mycket riktigt för den crank sensor som hör till Delphi-sprutet denna motor ska utrustas med. Att få blocket fräst för denna sensor, samt vevskivorna maskinbearbetade med paddlar, gör normal S&S endast på deras BigTwin-motorer. Men vi har (tack vare Karlings kontakter på S&S) fått denna motor tillverkad för sprut, S&S har gjort det förut på ett fåtal interna projekt, men det är ingen katalogtjänst för sportstermotorerna från S&S. Det var bla detta som försenade leveransen, S&S fick handfräsa in paddlarna i vevskivan på sin raceavdelning.

Så det här blir nog en riktigt fin motor, vi har kombinerat det bästa från alla S&S-motortyper i denna stora överkvadratiska sportstermotor. Tex kommer Karling även maskinbearbeta för samt montera sk piston jets, dvs kolvkylningsmunstycken. Även detta sitter normalt endast på S&S BigTwin-motorer.

S&S egna Delphisprut är (som jag skrivit tidigare) mycket bra, och jag tror (som jag skrivit i mina svar till PTB59 ovan) att fördelarna med ett bra closed loop-sprut är extra stora när man har en så här stor motor i en så lätt hoj. En stor fåcylindrig motor i en lätt hoj blir ju hemsk att köra på gatan om motorn är rå och on-off på trotteln.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Herrejösses Jörgen.
Tror du överträffat det mesta nu va!

Redan den motorn lilla mor köpte var ju extremt fin.
Men detta är galet! :tummenupp

Är hemma och sjukskriven och behöver rastas lite.
Kan man ta sig en tripp och spana på prylarna?
Kanske något för mor när du siktar på 3 liter! :D
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag tycker det ser lite oroande ut med axiala spreadlimiter-lagret. Finns det ingen risk att de små rullarna "planar" på oljefilmen och slits platta, eller skadas av skräp i motorn och efter ett tag kommer loss i motorn?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Herrejösses Jörgen.
Tror du överträffat det mesta nu va!

Redan den motorn lilla mor köpte var ju extremt fin.
Men detta är galet! :tummenupp

Är hemma och sjukskriven och behöver rastas lite.
Kan man ta sig en tripp och spana på prylarna?
Kanske något för mor när du siktar på 3 liter! :D

Tack!
När man är sjukskriven ska man vara hemma och kurera sig! ;)
Skämt åsido så bor motorn hos Karling tills drivändan är monterad, så det är nog enklast att titta på den när jag fått hem den till mitt garage. Men det ska förhoppningsvis inte dröja så länge.

Det som Karling hittills pysslat med är att mäta in alla lägen och planera monteringen. Tex att alla mått, lagerlägen, primärkedjelinje, axellängder etc fastställs, innan han börjar montera veven. Så att veven byggs rätt från början och inte måste shimsas hit och dit för att hamna rätt i blocket, detta arbete gör även att axelämnena (som har överlängder) kapas till rätt längd etc . Han har även indexerat och planerat för Hayabusageneratorn. Så att allt görs rätt från början.
Karling har även mätt in hur han ska lägga ramlagren så nära veven som praktiskt möjligt, allt för att skapa en så styv bottendel som möjligt.
Så jag skulle gissa att montering/balansering, timning av kamaxlar etc, går ganska snabbt sen, när allt detta förarbete/planering av monteringen är gjort.
Förhoppningsvis startar han monteringen nästa vecka.


Jag tycker det ser lite oroande ut med axiala spreadlimiter-lagret. Finns det ingen risk att de små rullarna "planar" på oljefilmen och slits platta, eller skadas av skräp i motorn och efter ett tag kommer loss i motorn?

Spread limiters är en beprövad lösning från bla S&S, det kan man köpa som en option när man beställer en motor eller bottendel från S&S. Så det ska mig veterligen inte vara några problem. Men visst, alla lager är känsliga för främmande partiklar.

När man får "platta" på lagerrullar eller lagerkulor, så är mina intryck att det ofta är en sekundärskada, orsaken brukar vara att rull-/kulhållarkorgen av ngn anledning hindrats i sin rörelse. Det kan den tex göra av för mycket eller för tjock olja, främmande partiklar etc.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här är en sammanställningsvy som Karling gjort på veven. Till höger ser man tex den försänkning i vevskivan för lagerbanan till spread limiter-lagret, som jag nämnde tidigare.
Vevskivornas diameter är 7.875" och slaget är som sagt 4.125".
S&S Sprocket Shaft Pro Stock 1.250" Press in
S&S Pinion shaft 1.250" Press in
Karling Racing 1.250" press-in vevtapp

Assyu_Crankshaft_4.125_XL124_KR.jpg
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Härligt att det händer saker i bästa tråden för att tillfredsställa ens perverterade fantasier om estetisk och teknisk/mekanisk pornografi :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top