Hej
Har träffat Charley ett par ggr nu i veckan, och nu är min motor först i kön och sedan några dagar breder nu äntligen projektet ut sig på arbetsbänken.
I veckan har Charley bla börjat med att kolla klarningar och annat som är bra att ta tag i när allt är isär.
Ett exempel syns på bilden nedan. Medan motorn var uppmockad kollade Charley om det gick att demontera lyftarhusen när cylindrarna var på plats, det visade sig då bli konflikt med kylflänsarna, så då fixade Charley detta genom att fräsa ett urtag ovanför den stansade märktexten på lyftarhusen.
Nedan syns delarna till veven som nu är upplagda för montering. 8" Carrillo-stakar med .927" kolvbultshål (både roterande och oscillerande massa hos dessa är lägre än hos de kortare 7.113" långa S&S-stakarna jag hade i gamla motorn). Vevtappen är Karlings egen "Karling Racing Engines press fit 1 1/4" crank pin" (används bla i nitromotorer), tillverkad i Uddeholmsstål. Sprocket shaft är S&S cylindrisk 1 1/4" diameter, (S&S BigTwin Pro Stock Sprocket Shaft). Högst upp till vänster syns RedShift 625-kammarna inpassade i kamkåpan.
Här nedan syns bla oljepump, rocker boxes med 1.725 S&S rullvipporna. Kåporna är av TwinCam model, syns bla på avsaknaden av paraplyventilerna, istället är backventilmembranet till vevhusventilationen på TC-vis integrerat i packningen.
Efter lite mätande av Charley framkom att lämplig längd på stötstångsrören överensstämde med S&S rör för Shovelhead, så härmed hittade Charley ytterligare en standarddetalj istället för för customtillverkat.
Nedan syns förbränningsrummen (samma som på S&S 145"-tribute-motorn) Samt de efter dessa rum av Karling designade JE-kolvarna
Nedan två bilder en av kolvarna, bakre cylinderns kolv. Tack vare de långa stakarna blir notchen i främre kolvkjolen minimal. Detta gör att kolven styr bättre i loppet, mindre slammer, längre livslängd och bättre precision i squishen mm. Detta var ett av orsakerna till att vi valde långa stakar. Man lägger normalt ingen notch på främre kolven. Eftersom denna då hade hamnat på kolvens trycksida.
Här nedan syns hur väl JE lättat kolvarna, det är urfräst upp i domen och med hänsyn till ventilfickorna. 4 3/8" i borr låter inte så mycket större än de 4" jag hade i gamla motorn, men jag kan säga att kolvar och cylinderlopp ser rejält mycket fetare ut. Det är så att man fnittrar när man får syn på burkar, kolvar och ventiler. Jag lider med min arma sportsterram.