Med begränsad erfarenhet med ett ända ram bygge i crommolly rör som blev av tack vare att en annan ram byggd av erfaren sprack få flera ställen så fort jag körde min 127" dragracing hoj gjorde att jag beställde rör o krökade till det själv. Nu skall jag inte ge mig på diskussion med dig Jörgen men av den erfarenhet jag fått är att det får inte vara för stumt, t.ex. främre topplocks fästet du inte har envisades jag med att jag skulle ha på min första köpta ram fast jag fick höra att det inte skulle bli bra, helt riktigt sprack den på flera ställen tills jag släppte bultarna där. Min egenbyggda ram sprack även den bakom främre motorfästet av anledning troligen att det var för stumt....summan är att det är inte lätt att veta var man skall placera en förstärkning då man flyttar problemet till ett annat ställe, Jag tror att det bästa är att det får vara lite "levande" det får inte bli för bra med förstärkningar överallt men detta är väll något som Skeppsbyggare kan bäst antar jag så jag kan ha fel
Hej
Ja jag minns din danska ram, den trodde jag faktiskt skulle spricka. Om jag inte missminner mig har det varit ett adelsmärke för de ramarna, att de brúkar paja. Den såg farligt klen ut. På BigTwin-ramar för stora motorer är ett vanligt fel att vaggan är för klen, om man dessutom hoppar över sadelstolpe som jag ibland sett. Då är urartade motorvibrationer ofta resultatet, vaggrören under motorn klarar inte att hålla motorn på plats utan motorn hamnar i en svängning. Det blir ofta oljeläckade, lagerskador i vev och ramar brister. Jag kan tänka mig vad som händer om man på en sådan design har ett stumt fäste på främre toppen. Jämfört med sportster är BigTwin-drivlinan mycket lång, och därmed även de undre vaggrören, så på BigTwin är sadelstolpen som stöder vaggrören bakom motorn viktigare än många tror. På sportster slipper vi ju mycket av det problemet tack vare den korta och styvare blockmotorkonstruktionen.
Jag ska anstränga mig att bygga ett styvt övre motorfäste, i hopp om att ytterligare kompensera för att denna ram inte kommer att få ngt stöd nära styrhuvudet från främre topplocket. Inget övre fäste i krussidullig chopperstil mao
. Utan mer i linje med HD-original. Det är även en av fördelarna med den införda fågelpinnen, den stärker ytterligare förbindelsen mellan styrhuvudet och det övre motorfästet, det motorfäste som nu är det sista och enda stödet innan ramen är ensam fram till styrhuvudet. Precis som det alltid är på evo bigtwin.
När förstärkningar går sönder, beror det ofta på att man gjort ett abrupt steg i styvhet. Ett sånt exempel är tex när folk svetsar i flänsarna på tex I, H och U-balkar. Det är helt förkastligt, iaf på en konstruktion som tar dynamiska laster. Ingen slump att samtliga fästhål på en lastbilsram sitter i liven. Och det är tex också orsaken till att jag lät göra fågelpinnens brickor så långa att deras infästning slutade längre bak än UCC:s befintliga insvetsning. Bara ett försök att hålla sig till erfarenheten.
De förstärkningar jag infört på min ram ovan, kan naturligtvis visa sig vara felaktiga, så att de tex leder till intilliggande sprickor. Jag har bara gått på min känsla. Det vore inte smart av mig att garantera att det jag och UCC gjort med ramen är 100% rätt. Den första tiden med denna cykel efter ombyggnaden, så kommer jag att vara mer aktsam än vanligt, inspektera motorfästen, ram, ekrar etc, oftare än jag brukar göra i vanliga fall.
En motorcykeltillverkare har ju helt andra möjligheter att testa hela konceptet i prototypverksamhet och därmed får bort många missar innan hojen kommer ut på vägen. Så är det ju inte för oss amatörer. Man får vara självkritisk och observant på varje införd ändring istället. På den här hojen är det ju åtskilliga detaljer som visat sig för klena eller olämpliga och fått kasseras eller byggas om sedan tråden startade 2007. Jag räknar med att det kommer att bli flera såna ärenden i samband med det här motorbytet. Annars har jag haft en stor tur.