Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmm , Ingen Titta in lucka i den nya Transkåpan??
Jag ska se om Stefan vill ha det. Isf ska jag tipsa honom om dig. Min transkåpa ligger hos Karling, den hamnar på nya motorn. Dock hamnar ju förmodligen en busagenerator mitt för ditt vevaxellock. Min kåpa är dock även internt moddad för den större kopplingen. Så ska jag byta kåpa med Stefan blir det ännu mer jobb för mig.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmm , Ingen Titta in lucka i den nya Transkåpan??
Jag tänkte till lite. Det vore ju synd att montera stator i min transkåpa, dvs den som du installerat serviceluckan på.
Det är ju mindre jobb för mig att modda den nya transkåpan för min koppling, än det arbete som är nedlagt på den snygga serviceluckan. Kollade med Stefan och han hade inget emot att få även denna extrautrustning på sin motor.
Så jag monterade min transkåpa på Stefans motor, och behållare hans orörda nya kåpa till mitt 124"-motorbygge.

Så nu ser 100"-motorn ut så här!
IMG_4266.JPG

IMG_4268.jpg

Istället för så här
IMG_4261.jpg

För de läsare som inte hänger med:
Det här locket vid vevaxelcentrum är en vanlig modifiering på Sportster/XR750/Buell drag- och banracingmotorer (Tom orginal på XR750). Öppningen gör det enklare att dra runt och positionera vevaxeln vid tex ventiljustering, tändjustering, leakdowntest, transkedjespännarjustering mm. Dvs man kan göra allt detta utan att behöva tappa ur transmissionsoljan, släppa transkedjespännaren och kopplingsjusteringen och ta bort hela transkåpan.

Jag ska ha en liknande lösning på 124"-motorn, men eftersom det då förmodligen ska in en Hayabusa-stator på samma plats i kåpan, så blir det en annan design. Varvid Peters fina arbete hade behövt skrotas bort, vilket hade varit lite synd.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Återigen, det där kallar jag service:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Återigen, det där kallar jag service:tummenupp

Tack. Ja han blir nog nöjd. Skulle vilja påbörja monteringen av motorn i Buellen, nu när jag ändå går i väntans tider.

Angående nya motorn är det tyvärr status quo. Det var nu ett kvartal sedan vi beställde och betalade delarna.
Block, cylindrar och toppar är klara sedan flera veckor, allt hålls upp av att tänderna för vevaxelsensorn ännu inte är infrästa i ena vevskivan. Det beskedet fick jag redan för en månad sedan. Detta arbete måste fräsas manuellt, eftersom det inte är standard med sprut på denna generation av sportstermotorer. Och den killen som är vår point of contact är tillika chef över raceavdelningen och har haft fullt upp med dragracingteamen. Men ikväll lessnade tom jag och ringde direkt till S&S. Får se vad som händer nu.

I hojgaraget har det därför inte varit så mycket att göra. Det jag gjort är att strippa ramen, i tisdags kom D1ce förbi med sin bil och körde ramen plus oljetanken till avlackeringsfirman åt mig. Tack Andreas!

Så ngn gång nästa vecka ska ramen och oljetanken vara befriade från pulverlacken, och ramen därmed klar för modifiering för att få plats med den nya högre motorn.

Jag passade även på att ta isär och inspektera min ProFlow-pump. Den har ju gått i 100" motorn sedan 2007, och med tanke på vevaxelskador mm, så kan den ju ha tuggat i sig ett och annat.

Pumpen tre pumpsteg såg dock fina ut, men drevet var en smula slitet.
Att köpa den renoveringssats som innehåller nytt drev samt nödiga O-ringar etc, kostar lika mycket som en ny originalpump. Och just 2007 så infördes ändringar i originalpumpsdesignen som gjorde den jämbördig med den 5 ggr dyrare ProFlowpumpen jag en gång köpt för strax under 10 kkr.

Ändringarna i originalpumpsdesignen var att den (1998) fick en länsport extra så att den likt ProFlow även länsar från kamaxelhuset. 2007 kom sen den sista uppdateringen vilken innebar att man ökade på returflödet, detta gjorde nu originalpumpen jämbördig med ProFlow. Detta slog undan marknaden för de dyra ProFlow-sportsterpumparna, Dessa tillverkas nu ej längre.

Så jag har beställt en ny originalpump från USA. Kostar endast $146

Så här ser ProFlow-pumpen ut invändigt.

Den har (uppifrån och ned) ett gerotorsteg som länsar kamaxelhuset, därefter ett kugghjulssteg som länsar vevhusets sump, samt sedan längst ned ännu ett gerotorsteg som suger olja från oljetanken sedan trycker oljan via oljefiltret till motorn.

IMG_4279.jpg

IMG_4284.jpg

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack. Ja han blir nog nöjd. Skulle vilja påbörja monteringen av motorn i Buellen, nu när jag ändå går i väntans tider.

Hoppas du får hem dina nya motordelar snart, annars har du väl snart byggt färdigt hojen åt honom :D :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hoppas du får hem dina nya motordelar snart, annars har du väl snart byggt färdigt hojen åt honom :D :tummenupp

Ja det hoppas jag med. Jag har gjort en hel del på Vinö i vinter, översyn av drivlina och nytt roder bla, annars hade jag klättrar på väggarna på kvällar och helger.
Det jag längtar efter vad gäller hojen, är att komma till stadiet när motorn är färdigbyggt och jag kan börja installera den i den anpassade men ännu olackade ramen.

Då kan jag (utan att vara beroende av andra) jobba med att vidareanpassa ramen med svetsfästen etc, bygga avgassystem, nytt elsystem, sprut och induktionssystem. Det ska bli roligt!

Fram tills dess kommer jag mest att fortsätta dela ut pengar till olika personer. Jag vill ha ramen omgjord av proffs som UCC, så att den är spikrak och stark, likaledes vill jag att Karling sätter ihop veven samt designar kolvar och fräser förbränningsrum etc.

Det är för dyra grejor för att jag ska ha lust att hålla på och göra nybörjarmisstag. Bättre att släppa lös proffsen, så gör jag det jag är bra på. Det kommer bli jobb så det räcker att integrera ihop det här.

Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Massatext - - - - - - - -

mera text......

Annu mera text

Fram tills dess kommer jag mest att fortsätta dela ut pengar till olika personer. Jag vill ha ramen omgjord av proffs som UCC, så att den är spikrak och stark, likaledes vill jag att Karling sätter ihop veven samt designar kolvar och fräser förbränningsrum etc.

Det är för dyra grejor för att jag ska ha lust att hålla på och göra nybörjarmisstag. Bättre att släppa lös proffsen, så gör jag det jag är bra på. Det kommer bli jobb så det räcker att integrera ihop det här.

:tungan

Fegis :sissy
:glömdet

En riktig Tekniker/mekanikers devis är:
"Varför köpa en sak färdig för 200:- ,När man kan bygga det själv för 2000:- ?"

:backontop

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
:tungan

Fegis :sissy
:glömdet

En riktig Tekniker/mekanikers devis är:
"Varför köpa en sak färdig för 200:- ,När man kan bygga det själv för 2000:- ?"

:backontop
Precis. Såna härna 2-litersspruttstrar är svåra att köpa färdiga;)

Skämt åsido så skulle jag säkert kunna få ihop en ramjigg, och visst kunna få ihop ramen själv. Men bara ramjiggen skulle ta upp hela min plats i vårt gemensamma hojgarage. Förutom att UCC redan byggt dels lättviktssporterramar på ca 8 kg plus ett stort antal dragracesportsterramar och därmed är på en annan nivå än jag, så har det dessutom andra fördelar. Tex vid regbesiktning. Intyg från en sån firma gör det enklare.

Vad gäller motorn så finns det inte en mössa att jag ger mig på att tex sätta samman och balansera den veven. En sån här mer påkostad HD-vev är faktiskt "raketforskning". Man ska ha hållt på med sånt i 20 år. Och även ha den maskinpark som krävs. Det är jag tack och lov gammal nog att inse.:D

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Äntligen!

Idag fick jag ett meddelande från Karling. Ingen text, bara en uppackningsbild från hans verkstad.
Det var den vackraste bilden jag någonsin mottagit på min telefon.
Vädret blev vackrare utanför mitt fönster, bantorgets tåggnissel nedanför, förvandlades till ett behagligt vårkvitter, morgonarmhävningarna gick lätt som om jag vore på månen.

124-1.jpg

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Grattis för faaaaan!!!:banana :yoparty :tummenupp

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Grymt!

Då ser jag fram emot lite liv i tråden igen!

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.

xlr1498

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2010
Hoj
2011 Sportster Super Low
Jultomten kom tidigt i år ser jag, det skall bli spännande att följa ditt bygge och se vad resultatet blir. Jag önskar lycka till med bygget. Smyger ut i garaget och skruvar på moppestorlek på XL motorer

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Tack alla!
Ja det är verkligen skönt att dessa delar äntligen har anlänt. Det gör att jag och Karling nu kan sätta igång ett antal jobb. Karling kan börja designa förbränningsrum och kolvar, samt beställa dessa, och jag kan mocka upp motorn tom, och köra denna plus ramen till UCC så att de, med den tomma motorn som mall, kan starta med ramanpassningen. Vi väntar fortfarande på stakarna från Carrillo och vevskivorna från S&S, men som sagt, nu kan vi komma vidare med ett antal jobb medan vi väntar på resten.

Jultomten kom tidigt i år ser jag, det skall bli spännande att följa ditt bygge och se vad
resultatet blir. Jag önskar lycka till med bygget. Smyger ut i garaget och skruvar på moppestorlek på XL motorer
Tack! Jag har större beundran för välbyggda än blott stora motorer. Och i det sammanhanget tycker jag att du har örnkoll. Till skillnad från mig kommer ju du dessutom kunna åka på din hoj denna sommar :D

Last edited:

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Hoj
HD UrEvo Sportster
Blir det byte av ventilfjädrar? Vill minnas att du hade funderingar på beehive fjädrar, för inte sitter det sådana där nu. Ruskigt läckra prylar är det i varje fall, bakdäcket lär bli kortlivat.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati