Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Igår kom oljeslangarna på posten. Beställde HD original via Tassen. Allteftersom jag blivit äldre har min förtjusning för stålspunnet överallt på motorn minskat, tycker pressade svarta slangar är ofta är snyggare. Stålspunna slangar är ju därtill som böjliga rundfilar. Ligger det emot tex lackade ramdelar eller en elkabel är det skador direkt. Börjat lessna på bänglet med stålspunnet. På nya motorn ska jag nog göra likadant mellan oljefilterhus och oljepump, kassera mina befintliga stålspunna slangar och göra samma lösning.
View attachment 375654

Jag hade ett extra oljefilterhus på hyllan, polerade upp och tvättade det. Mha MityVac:en kollade jag att backventilen öppnade vid rätt tryck samt höll tätt åt andra hållet. Är backventilsfjädern för hårt ställd blir det omöjligt för oljepumpen att avlufta och börja pumpa på en nymonterad motor eller efter tex ett oljebyte.
Vad gäller oljekretsen är jag anal, att starta en nyrenoverad/nyihopsatt motor och sedan genomlida nervpirrande väntan på oljetryck som aldrig kommer, det är bland det värsta som finns. Kan sluta med att man får ta isär hela motorn och kolla efter både orsak och sekundärskador. Så lika bra att kolla allt som går att kolla innan.
View attachment 375655

Original slangarna passade på mitt eftermarknadsoljefilterhus.
View attachment 375656

Provmonterade, slanglängderna verkar perfekta.
View attachment 375657

View attachment 375658


Nu ska jag bara beställa oljetryckskontakt plus en passande 45-graders 1/8 NPT-koppling, det är den som ska sitta i det tredje hållet undertill på oljefilterhuset, Sen kan jag slutmontera slangar och oljefilterhus och dra dit ett oljefilter.

Övriga HD Oem sportsterdelar jag måste köpa är bla komplett shift shaft mechanism, detent arm, motordrev plus rotor samt stator. Mina egna delar har jag ju tänkt använda på nya motorn.

När jag var i garaget passade jag även på att montera av och gå igenom Pegasus-sprutet. Eftersom köparen av 100"-motorn vill ha den levererad med HSR48 förgasaren och Dyna 2000i-tändningen, så är det lika bra att jag säljer sprutet för att hjälpa till att finansiera nya motorn, sprutet passar inte på nya motorn, eftersom denna kommer blir anpassad för S&S egna Delphi-sprut.
Provade att sätta ut insprutningssystemet på annons här och på Harleyforum.
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=67739
http://harleyforum.se/showthread.php?6604-BDL-Pegasus-insprutning-9000

Pegasus-sprutet är trots sin enkelhet en bra lösning för tex lite mer trimmade evo-motorer, man slipper då de nackdelar som blir med vassa kammar och stora förgasare på låga varv, med detta sprut går även vassa evo-motorer hur snällt och starkt som helst på tomgång och mellanregister. Sprut har ju inte alls förgasarens krav på bra vacuumsignal. Dessutom kan man till skillnad mot förgasare, mappa bort mycket av stöket i ev områden med backpuls.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Grymt skoj tråd men är det bara jag som inte ser några bilder i senaste inlägget?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Självklart! Då blir bakgrunden svart och följande kommer upp:

View attachment 375701

Hej
Jag märkte också att de uppladdade bilderna slutade funka i morse, trodde att det var min kärra det var fel på. Swedie kanske har infört automatcensur på HD-bilder på SH from 2013 :gnissla

Provar att ladda upp bilderna igen.

IMG_4041.jpg

IMG_4042.jpg

IMG_4045.jpg

IMG_4048.jpg

IMG_4049.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu funkade det så konspirationsteorin om HD-censur var kraftigt överdriven...:)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ha ha.
Förvisso men är för klent byggd för att få några bra varvtider på en HD

Jo det är identifierat och igensvetsat.
Ska försöka få till 2 nya hål för topplpcksbult och två för tätningen utanför kamkedjan.
En oljeretur, vattenkanaler och oljetryck.
Låter mycket men är inga jättegrejjor.
Sen återstår ju att se att det går runt ordentligt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu funkade det så konspirationsteorin om HD-censur var kraftigt överdriven...:)
Skönt att höra!

Ha ha.
Förvisso men är för klent byggd för att få några bra varvtider på en HD

Jo det är identifierat och igensvetsat.
Ska försöka få till 2 nya hål för topplpcksbult och två för tätningen utanför kamkedjan.
En oljeretur, vattenkanaler och oljetryck.
Låter mycket men är inga jättegrejjor.
Sen återstår ju att se att det går runt ordentligt.

Aha, det låter ju som ett projekt med hopp om att bli klart till årets säsong. Till skillnad från mitt projekt :S
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hejs
Efter lite T46-mekande på förmiddagen så vart det sen garaget där jag fortsatte att klä på 100"-motorn åt Stefan.
Fick hem tätning till motoraxeln från Karling. Som svensk noterade jag stolt att S&S använder SKF-tätningar!
IMG_4051.jpg

Här är tätning plus hylsa monterad. På glansen avslöjar sig även det av Karling tillverkade lagersätet i hårdmetall. I likhet med snabbstål syns det nästan på glansen/tonen att den har hög hårdhet.
IMG_4054.jpg

Eftersom Stefan vill köpa/köra med HSR48-förgasaren och ej med sprutet så har jag även beställt ett nytt insug av Karling/S&S.
IMG_4080.JPG

Tyvärr hade dock S&S bytt gjutning sedan sist, så nu var det var skarpa kanter i detta insuget.
IMG_4077.JPG

IMG_4079.JPG

Men eftersom jag käkat hamburgare med både Matte Bohlin och Erik Larsson så kan jag ju det här med portning! Smällde med hängslena, startade kompressorn, fram med gummirullar, smärgelhylsor, scotchbrite- och lamelltrissor och allt annat jag (mellan hamburgertuggorna) hört att en riktig portmäster använder! Se så fint!

IMG_4082.JPG

IMG_4084.JPG
 

Bifogat

  • IMG_4081.JPG
    IMG_4081.JPG
    225.2 KB · Visningar: 262
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fick även hem stator samt en ny Tech Starter från Stefan.
IMG_4086.jpg

IMG_4094.jpg

Jag hade ju problem med min Tech-starter, men denna nyare modell som Stefan köpt ska tydligen vara bättre. Dock började det ju på samma sätt som med min Techstarter som många kanske minns från tidigare i tråden. Jag fick ånyo ta fram den roterande filen för att den skulle passa. Det var dels konflikt med ventilationsnippeln från primären, men även konflikt med växellådstaket, Fick fila bort material, bilderna visar bara filningen som krävdes för ventilationsnippeln.

Dessa Tech-starters baseras på en startmotor från Toyota Corolla,som de sedan anpassar till HD, jag är måttligt imponerad även denna gång. Hoppas dock att denna funkar bättre. Accumax är de Hi-Torque startmotorer jag hittills tycker är bäst till HD.
IMG_4089.JPG

IMG_4091.JPG

Men sen kunde jag äntligen ta fram packning och skruva fast den nya startmotorn-
IMG_4093.jpg

På bilden nedan syns ventilationsnippeln för vilken jag var tvungen att fila/fräsa bort material i startmotorflänsen.
IMG_4097.jpg

Monterade sen dit det nya insuget. Riktade naturligtvis upp insuget mha av förgasaren mot luftburken innan jag drog fast insuget, men det blir för mycket bilder för att visa det
IMG_4098.jpg

IMG_4101.jpg
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Portningen blev riktigt proffsig! :D

Snyggt jobbat Jörgen. Blir fint som vanligt. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gällande 124"(2040cc)-motorn så har vi tidigare i veckan fått besked från S&S att mina delar är under tillverkning, dock är blocket lite försenat, ty maskinen som ska fräsa blocket är nere. Men som jag förstod det så rör det sig om dagar innan den är igång igen, inte veckor. Så förhoppningsvis är det redan igång igen.

Karling har även börjat förbereda order på stakar och kolvar. Carrillo har 8" stakar till HD, men de har storändor för bigtwin-bredd, vi ska ju ha bigtwin diameter (1½"-vevtapp) men sportsterbredd mellan vevskivorna, så det blir specialbeställning. Karling har dock även fler specialstakar till andra kunder att beställa från Carrillo, så det blir bra för mig. Frakt och annat sjunker iom att mina stakar sambeställs.

En annan detalj är kolvar. S&S säljer bara flat top-kolvar till 4 3/8" borr. Men vi vill ha pop-up- (dome)kolvar. Detta för att kunna ge motorn ett riktigt bra förbränningsrum och passligt kompressionsförhållande.

Karling har ju ett brett kontaktnät, så en stor kolvtillverkare har fått önskade mått och vinklar av Karling och håller nu på att ta fram ett förslag till oss. Vi håller tummarna att det blir lätta kolvar med korta bultar.

Övriga delar som redan är hemma är ventilkåpor, vippaxlar samt rullvippor. Vi kommer att köra utväxlingsvippor på den här motorn, dvs 1.725-utväxling istället för 1.625 som är HD-standardutväxling. Eftersom såna här motorer med stor cylindervolym och ventildiametrar behöver mycket lyft för att komma till sin rätt, så finns det fördelar med utväxlingsvippor.
Se inlägg #23 för förklaring/tankar runt detta:http://www.sporthoj.com/forum/showt...-V4-st%F6tst%E5ngsmotor&p=5703698#post5703698

Portningen blev riktigt proffsig! :D

Snyggt jobbat Jörgen. Blir fint som vanligt. :tummenupp
Tack! Nervöst att stå och slipa i dyra nya motordelar tycker jag. Det var skönt när insuget äntligen var klart, innan jag hade förstört ngt. :D
 
Last edited:

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Hejs
Efter lite T46-mekande på förmiddagen så vart det sen garaget där jag fortsatte att klä på 100"-motorn åt Stefan.
Fick hem tätning till motoraxeln från Karling. Som svensk noterade jag stolt att S&S använder SKF-tätningar!
View attachment 376646

Här är tätning plus hylsa monterad. På glansen avslöjar sig även det av Karling tillverkade lagersätet i hårdmetall. I likhet med snabbstål syns det nästan på glansen/tonen att den har hög hårdhet.
View attachment 376647

Eftersom Stefan vill köpa/köra med HSR48-förgasaren och ej med sprutet så har jag även beställt ett nytt insug av Karling/S&S.
View attachment 376650

Tyvärr hade dock S&S bytt gjutning sedan sist, så nu var det var skarpa kanter i detta insuget.
View attachment 376648

View attachment 376649

Men eftersom jag käkat hamburgare med både Matte Bohlin och Erik Larsson så kan jag ju det här med portning! Smällde med hängslena, startade kompressorn, fram med gummirullar, smärgelhylsor, scotchbrite- och lamelltrissor och allt annat jag (mellan hamburgertuggorna) hört att en riktig portmäster använder! Se så fint!

View attachment 376652

View attachment 376653

Jag skulle nog ha rundat av radien lite mer mellan cylindrarna (mitt emot förgasaren) men det är ju en smaksak... Det går ju en hel del gaser mellan cylindrarna oxå!
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Måste ge dig ett riktigt bra betyg för en mycket intressant tråd. Har aldrig haft en HD i garaget, eller jo, för service, men inte ägt någon själv, för jag inte sett dem som någon potential till kul hoj. Men måste erkänna att nu lockar det lite. Ska bli kul att höra ljudet från första starten. För du kommer väl lägga upp en filmsnutt? :) Kör hårt!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag skulle nog ha rundat av radien lite mer mellan cylindrarna (mitt emot förgasaren) men det är ju en smaksak... Det går ju en hel del gaser mellan cylindrarna oxå!

Helt enig med dig! Jag betraktar HD-insugen som ett underdimensionerat plenuminsug.
Jag har dock inte vässat åsen, det ser bara ut så på en del av bilderna. Knappt tagit ngt material alls där. Den har kvar samma radie som det var innan. Jag var mest ute efter att ta bort kanterna vid mynningarna, då fick jag ta bort en del material innåt, för att jämna ut och fördela övergången.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hopp finnes men mitt lilla projekt är inget i jämförelse med ditt.
Hoppas du får ihop det.:yoparty
Tack! Jag har gott hopp om att även detta ska bli en färdigställd motor, däremot är jag osäker på om jag hinner få motorn klar och installerad i hojen till denna sommar. Men på ett sätt är de uppståndna förseningar lite bra, ty det gör att jag hinner konsolidera min ekonomi lite, lätt att börja ta genvägar när plånkan inte hänger med. Det har gått åt en del slantar över budgeten, att reparera och förbättra min befintliga motor inför försäljningen.

Måste ge dig ett riktigt bra betyg för en mycket intressant tråd. Har aldrig haft en HD i garaget, eller jo, för service, men inte ägt någon själv, för jag inte sett dem som någon potential till kul hoj. Men måste erkänna att nu lockar det lite. Ska bli kul att höra ljudet från första starten. För du kommer väl lägga upp en filmsnutt? :) Kör hårt!

Tack! Jo det lovar jag att göra! Vi siktar på en balansfaktor och svängmassa som tillsammans med den överkvadratiska designen gör den rapp och snabb i svaret. Är själv nyfiken på hur den kommer att låta och kännas. Jag har bara hört långslagiga 124"-motorer. Det är ju mycket vanligare i HD-träsket.

Det finns en 124" sportster här i mälardalen. Jag har för mig att den också är överkvadratisk och med 4 3/8" i borr.

http://www.calas-hp.se/racing.php

Men det är en hoj byggd för strippen.

Min hoj ska vara ngt helt annat, en insprutad och mer civiliserad gatmotor. Så tex serviceintervall, bränsle och körbarhet ställer helt andra krav än på en racemotor.
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
OT:
1. Beröm för manchesterkavajen. Har en liknande. Urtjewsit.
2. Vinö är ånyo TV-kändis. Figurerade som bakgrundsstatist i fråga Olle-dokumentären.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top