Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Igår kom oljeslangarna på posten. Beställde HD original via Tassen. Allteftersom jag blivit äldre har min förtjusning för stålspunnet överallt på motorn minskat, tycker pressade svarta slangar är ofta är snyggare. Stålspunna slangar är ju därtill som böjliga rundfilar. Ligger det emot tex lackade ramdelar eller en elkabel är det skador direkt. Börjat lessna på bänglet med stålspunnet. På nya motorn ska jag nog göra likadant mellan oljefilterhus och oljepump, kassera mina befintliga stålspunna slangar och göra samma lösning.
View attachment 375654
Jag hade ett extra oljefilterhus på hyllan, polerade upp och tvättade det. Mha MityVac:en kollade jag att backventilen öppnade vid rätt tryck samt höll tätt åt andra hållet. Är backventilsfjädern för hårt ställd blir det omöjligt för oljepumpen att avlufta och börja pumpa på en nymonterad motor eller efter tex ett oljebyte.
Vad gäller oljekretsen är jag anal, att starta en nyrenoverad/nyihopsatt motor och sedan genomlida nervpirrande väntan på oljetryck som aldrig kommer, det är bland det värsta som finns. Kan sluta med att man får ta isär hela motorn och kolla efter både orsak och sekundärskador. Så lika bra att kolla allt som går att kolla innan.
View attachment 375655
Original slangarna passade på mitt eftermarknadsoljefilterhus.
View attachment 375656
Provmonterade, slanglängderna verkar perfekta.
View attachment 375657
View attachment 375658
Nu ska jag bara beställa oljetryckskontakt plus en passande 45-graders 1/8 NPT-koppling, det är den som ska sitta i det tredje hållet undertill på oljefilterhuset, Sen kan jag slutmontera slangar och oljefilterhus och dra dit ett oljefilter.
Övriga HD Oem sportsterdelar jag måste köpa är bla komplett shift shaft mechanism, detent arm, motordrev plus rotor samt stator. Mina egna delar har jag ju tänkt använda på nya motorn.
När jag var i garaget passade jag även på att montera av och gå igenom Pegasus-sprutet. Eftersom köparen av 100"-motorn vill ha den levererad med HSR48 förgasaren och Dyna 2000i-tändningen, så är det lika bra att jag säljer sprutet för att hjälpa till att finansiera nya motorn, sprutet passar inte på nya motorn, eftersom denna kommer blir anpassad för S&S egna Delphi-sprut.
Provade att sätta ut insprutningssystemet på annons här och på Harleyforum.
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=67739
http://harleyforum.se/showthread.php?6604-BDL-Pegasus-insprutning-9000
Pegasus-sprutet är trots sin enkelhet en bra lösning för tex lite mer trimmade evo-motorer, man slipper då de nackdelar som blir med vassa kammar och stora förgasare på låga varv, med detta sprut går även vassa evo-motorer hur snällt och starkt som helst på tomgång och mellanregister. Sprut har ju inte alls förgasarens krav på bra vacuumsignal. Dessutom kan man till skillnad mot förgasare, mappa bort mycket av stöket i ev områden med backpuls.
View attachment 375654
Jag hade ett extra oljefilterhus på hyllan, polerade upp och tvättade det. Mha MityVac:en kollade jag att backventilen öppnade vid rätt tryck samt höll tätt åt andra hållet. Är backventilsfjädern för hårt ställd blir det omöjligt för oljepumpen att avlufta och börja pumpa på en nymonterad motor eller efter tex ett oljebyte.
Vad gäller oljekretsen är jag anal, att starta en nyrenoverad/nyihopsatt motor och sedan genomlida nervpirrande väntan på oljetryck som aldrig kommer, det är bland det värsta som finns. Kan sluta med att man får ta isär hela motorn och kolla efter både orsak och sekundärskador. Så lika bra att kolla allt som går att kolla innan.
View attachment 375655
Original slangarna passade på mitt eftermarknadsoljefilterhus.
View attachment 375656
Provmonterade, slanglängderna verkar perfekta.
View attachment 375657
View attachment 375658
Nu ska jag bara beställa oljetryckskontakt plus en passande 45-graders 1/8 NPT-koppling, det är den som ska sitta i det tredje hållet undertill på oljefilterhuset, Sen kan jag slutmontera slangar och oljefilterhus och dra dit ett oljefilter.
Övriga HD Oem sportsterdelar jag måste köpa är bla komplett shift shaft mechanism, detent arm, motordrev plus rotor samt stator. Mina egna delar har jag ju tänkt använda på nya motorn.
När jag var i garaget passade jag även på att montera av och gå igenom Pegasus-sprutet. Eftersom köparen av 100"-motorn vill ha den levererad med HSR48 förgasaren och Dyna 2000i-tändningen, så är det lika bra att jag säljer sprutet för att hjälpa till att finansiera nya motorn, sprutet passar inte på nya motorn, eftersom denna kommer blir anpassad för S&S egna Delphi-sprut.
Provade att sätta ut insprutningssystemet på annons här och på Harleyforum.
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=67739
http://harleyforum.se/showthread.php?6604-BDL-Pegasus-insprutning-9000
Pegasus-sprutet är trots sin enkelhet en bra lösning för tex lite mer trimmade evo-motorer, man slipper då de nackdelar som blir med vassa kammar och stora förgasare på låga varv, med detta sprut går även vassa evo-motorer hur snällt och starkt som helst på tomgång och mellanregister. Sprut har ju inte alls förgasarens krav på bra vacuumsignal. Dessutom kan man till skillnad mot förgasare, mappa bort mycket av stöket i ev områden med backpuls.
Last edited: