Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dom där piston jets, vad gör dom? Skvätter in olja under kolven?

Fina modifikationer i övrigt! Kul med folk som kan sin sak! :tummenupp

Precis! De har en fjädrad ventil som öppnar vid ett visst oljetryck, i spetsen sitter ett hål som likt en spridare riktar en stråle ca 45 grader uppåt, mot resp kolvs undersida.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Precis! De har en fjädrad ventil som öppnar vid ett visst oljetryck, i spetsen sitter ett hål som likt en spridare riktar en stråle ca 45 grader uppåt, mot resp kolvs undersida.

Smart! Sett folk göra liknande installationer på radfyror men då är det ofta betydligt bökigare med rördragning och allt möjligt inne i vevhuset.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Smart! Sett folk göra liknande installationer på radfyror men då är det ofta betydligt bökigare med rördragning och allt möjligt inne i vevhuset.
På moderna bil- och hojmotorer är det ofta original, tex på nyare HD, det beror bla på att man måste köra så magra blandningar för att klara emissionskraven. Men det är ju vanligt att efterinstallera vid tex high performance eller turbokonverteringar etc. Vi kommer att sätta in samma lösning på nya motorn.

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Hoj
HD UrEvo Sportster
Nu har det hänt lite saker med 100"-motorn. Charley Karling (http://www.karlingracing.com/) har nu förbättrat bottendelen ngt enormt. Det känns redan svårt att sälja den här motorn. Men jag får trösta mig med att vi kommer att köra samma förbättringar plus lite till på den nya motorn.

Nedan syns veven, den har bla fått riktade, rundslipade och ombussade stakar, ny vevtapp och lager. Vevskivorna har lättats ½g per skiva. De ligger nu på ungefär samma mass/slagvolym-förhållande som en buell.

Det var inte mycket till lättning, antar att det ska vara kg :tungan

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hej medlemmar!
Nu behöver jag er hjälp. Jag inleder med att dra bakgrunden!

På sportster sitter generatorn på vevaxeln, innanför motordrevet.
Statorn sitter alltså på blocket, som på nedanstående bild.
IMG_3558.jpg

Sedan sitter rotorn (utvändig rotor av skåltyp) skruvad på insidan av transkedjedrevet, kallas motordrev på HD-språk.
IMG_3555.jpg

En triplexkedja förbinder sedan motordrevet med kopplingskorgen
IMG_3568.jpg

Det här konceptet fungerar dock inte på den nya motorn, eftersom vi av hållfasthets-/styvhetsskäl beställt det nya S&S-blocket/veven med en grövre sk big twin-axel på motordrevsidan. Man kan då helt enkelt inte bearbeta för stator i blocket, ty då rövar man för mycket material runt det större lagersäte som BT-axeln innebär.

Därför är jag och Karling inne på att sätta laddningen på utsidan av motordrevet istället, dvs vända rotorn åt andra hållet, och sätta statorn i transkåpan istället.
Så gjorde man tex på den sista banracingmotorn Buell byggde, den mycket sällsynta XBRR1000-motorn.

De tre bilderna nedan visar XBRR-motor, här syns hur man satt rotorn på motordrevet och vänd utåt.
xbrrprimarydrive.jpg

I transkåpan har man sedan berett plats för en liten stator (XBRR är ju en banracingmotor, så denna generator är kapacitetsmässigt mycket klen och därför inte användbar på en gathoj)
xbrrstator.jpg

Så här ser det ut från utsidan på XBRR.
xbrrprimarycover.jpg

Nu till frågorna jag behöver hjälp mig (tro mig jag har googlat och ringt en hel del).

Jag kan inte vända ut och in på min befintliga rotor/stator, ty HD-rotorn är 160 mm i ytterdiameter, det går aldrig att bereda plats för en så stor diameter i transkåpan.

Så vad jag letar efter är en lätt vevaxelmonterad sporthojsgenerator från nyare och vanlig hojmodell. Den ska vara av typen med utvändig rotor (dvs skålformad)

Helst max 120-125mm i ytterdiameter på rotorn.
Den bör ge åtmindstone 22 amp, helst mer. Vad gäller tomgångsladdningen så gör en sån här S&S-motor ca 1000 rpm på tomgång, så det är ungefär samma som på en 4-cyl litersportis.

Jag har styrt in lite på generatorn från GSX1300 Busa. Den ska ge strax över 400W och rotorn är mycket lätt. Jag ska få låna en sån rotor från AnderssonTurbo (Tack på förhand Peter!) för att mäta på.

Ett annat alternativ skulle kunna vara ngn modell av GSXR-1000. Den är ju mycket snarlik Busans, dock ger den "bara" 375W (iaf senaste årsmodellen), men det är ju tillräckligt det med (ca 31A).

Vet ngn här vad det är för ytterdiameter på GSX R-1000-rotorn, mindre ytterdia än busan?
Vilken årsmodell av GSXR-1000 är bäst/minst?
Ngn som kanske har en lös GSXR-1000-rotor/stator jag kan få låna för mätning?
Har ni några andra tips på lämplig kompakt och lätt vevaxelmonterad generator enligt ovan?
Det ska helst vara från en vanlig och nyare hojmodell och generator/regulator ska vara robust. Alltså helst inga tips från uddahojar, eller hojar där laddningen brukar brinna, som tex vissa Honda VFR etc. Det är även viktigt att rotorn är lätt, bla eftersom den ska sitta långt ut på veven.

Ni kan tro att jag har googlat och ringt massor redan. Men det är mycket svårt att få reda på de fysiska måtten på dessa delar. Därför hoppas jag på hjälp från er andra som mekat en del hoj.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Jag skulle säga att en generator från vilken gammal tidig 80-tals hoj som helst skulle passa bra, alltså GSX1100, Z1000, osv. Där har du rätt behändiga generatorer som är <120mm i diameter och 30-40mm tjock. Finns gott om reproduktioner som inte kostar mer än tusenlappen och håller bra kvalité. Samt att det även finns gott om statorämnen som du kan operera fast utanpå motordrevet på nya motorn. Var inte nödvändigtvis att generatorerna var boven i dramat när dom brann på gamla hojarna. Ofta (i regel skulle jag säga) beror det på att laddningsregulatorn sa upp sig.

Med det sagt så tror jag att Busa-generator kan vara vägen att gå förutsatt att den stämmer någorlunda måttmässigt, dom är ju som sagt lite lättare än gammelhojarnas (framförallt rotorn som sitter på vevaxeln). Kan ta mått på en GSX1100 och Z1000 generatorlindning imorn åt dig så har du fler alternativ att fundera på. :)

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Nja, gamla GSX-generatorer är blytunga, rätt svaga och måste sitta stenhårt på en flack kona för att inte ryckas loss. Kör med busans (eller liknande) om det går, spelar i en helt annan division.

/Ingvar

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Nja, gamla GSX-generatorer är blytunga, rätt svaga och måste sitta stenhårt på en flack kona för att inte ryckas loss. Kör med busans (eller liknande) om det går, spelar i en helt annan division.

/Ingvar

Ja, du har nog rätt Ingvar. Storleksmässigt är dom nog dock rätt bra. :)

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Hoj
RD350/Buell
Det finns många som har upplägget lika som på RR bilderna av atv maskinerna och även 1-stånkorna men den senare e ofta för lite kapacitet på. Jag har inga mått direkt så här utan får åka förbi mitt gammla tillfälliga jobb å kolla lite ifall de ligger lite prylar i nån hörna å inte blitt bort städat ifall du vill isf.

BeemerS1000RR

Medlem
Gick med
27 Oct 2012
Hoj
Gixer1000
GSX-R1000K7/8 er nok den modellen av GSX-R1000 modellene som har minst svinghjul/rotor:
Ytterdia:116mm
Innv. dia:106mm
Bredde31,5mm
Største innv. dia. på konus:24,8mm
Vikt:620g
GSX-R1000K9-L2 har omtrent samme mål, men har større konus på grunn av at den har større bolt med center feed oiling.

Last edited:

BeemerS1000RR

Medlem
Gick med
27 Oct 2012
Hoj
Gixer1000
Har nå også målt på Stator:
Innerdia/sentreringshull: 38mm
Ytterdia:105mm
Tykkelse/bredde på vikling/jernkjerne: 28mm
Boltcirkeldia:48mm, 3stk innf. bolter M6, 6,5mm frihull(mao. plass til 1/4" bolt)
Kabel ut fra stator krever ytterligere ca 7mm plass i motordeksel, i forhold til bredde bredde på stator.
Om du skulle bestemme deg for å bruke GSX-R1000K7 Rotor/stator, så har jeg liggende 2 extra rotorer, men finner ingen extra stator.
Rotor kan du få gratis!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

/Ingvar

Tack för info!
GSX-R1000K7/8 er nok den modellen av GSX-R1000 modellene som har minst svinghjul/rotor:
Ytterdia:116mm
Innv. dia:106mm
Bredde31,5mm
Største innv. dia. på konus:24,8mm
Vikt:620g
GSX-R1000K9-L2 har omtrent samme mål, men har større konus på grunn av at den har større bolt med center feed oiling.
Stort tack! Precis den info jag ville ha! Vet du möjligtvis även vad det är för innerdiameter på statorn?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Det finns många som har upplägget lika som på RR bilderna av atv maskinerna och även 1-stånkorna men den senare e ofta för lite kapacitet på. Jag har inga mått direkt så här utan får åka förbi mitt gammla tillfälliga jobb å kolla lite ifall de ligger lite prylar i nån hörna å inte blitt bort städat ifall du vill isf.
Tack. Avvakta så länge. Bara dumt att mäta på prylar som vi inte vet om de uppfyller de andra villkoren.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Har nå også målt på Stator:
Innerdia/sentreringshull: 38mm
Ytterdia:105mm
Tykkelse/bredde på vikling/jernkjerne: 28mm
Boltcirkeldia:48mm, 3stk innf. bolter M6, 6,5mm frihull(mao. plass til 1/4" bolt)
Kabel ut fra stator krever ytterligere ca 7mm plass i motordeksel, i forhold til bredde bredde på stator.
Om du skulle bestemme deg for å bruke GSX-R1000K7 Rotor/stator, så har jeg liggende 2 extra rotorer, men finner ingen extra stator.
Rotor kan du få gratis!

Tack! Suveränt!
Jag hör av mig, ska mäta på busans rotor och se hur mycket det skiljer. Sen hör jag av mig!

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Fel inlägg

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tyckte mig läsa någonstans att du beställt det nya blocket, men jag kanske hallucinerade...:va Eller har du kommit så pass långt i planeringen redan? :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag tyckte mig läsa någonstans att du beställt det nya blocket, men jag kanske hallucinerade...:va Eller har du kommit så pass långt i planeringen redan? :)
Det var nog på xlforum. Ja det är skickat ett sånt mail, men jag ser det som köpt först när jag betalt fakturan, och den har jag inte fått än.
Jobbigt att det ska vara så segt, jag sysselsätter mig med träbåten när det kliar för mycket i fingrarna.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det var nog på xlforum. Ja det är skickat ett sånt mail, men jag ser det som köpt först när jag betalt fakturan, och den har jag inte fått än.
Jobbigt att det ska vara så segt, jag sysselsätter mig med träbåten när det kliar för mycket i fingrarna.

Ah, så kan det vara! Men grattis då! Kul att det är i rullning på allvar! :) Hur blev det med specialveven, gick de med på att göra en eller så långt har ni inte diskuterat?
Säker på att det inte är slipdammet som kliar? :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ah, så kan det vara! Men grattis då! Kul att det är i rullning på allvar! :) Hur blev det med specialveven, gick de med på att göra en eller så långt har ni inte diskuterat?
Säker på att det inte är slipdammet som kliar? :D

Jo det är utklarat. S&S kommer att leverera alla delar utom vevtappen. Där vi av styvhetsskäl använder Karlings egen vevtapp. Karling får bygga ihop, rikta och balansera veven. Så är det tänkt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jo det är utklarat. S&S kommer att leverera alla delar utom vevtappen. Där vi av styvhetsskäl använder Karlings egen vevtapp. Karling får bygga ihop, rikta och balansera veven. Så är det tänkt.

Gött, grattis som sagt! Kommer bli helvilt!:tuttar

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...