Hej medlemmar!
Nu behöver jag er hjälp. Jag inleder med att dra bakgrunden!
På sportster sitter generatorn på vevaxeln, innanför motordrevet.
Statorn sitter alltså på blocket, som på nedanstående bild.
Sedan sitter rotorn (utvändig rotor av skåltyp) skruvad på insidan av transkedjedrevet, kallas motordrev på HD-språk.
En triplexkedja förbinder sedan motordrevet med kopplingskorgen
Det här konceptet fungerar dock inte på den nya motorn, eftersom vi av hållfasthets-/styvhetsskäl beställt det nya S&S-blocket/veven med en grövre sk big twin-axel på motordrevsidan. Man kan då helt enkelt inte bearbeta för stator i blocket, ty då rövar man för mycket material runt det större lagersäte som BT-axeln innebär.
Därför är jag och Karling inne på att sätta laddningen på utsidan av motordrevet istället, dvs vända rotorn åt andra hållet, och sätta statorn i transkåpan istället.
Så gjorde man tex på den sista banracingmotorn Buell byggde, den mycket sällsynta XBRR1000-motorn.
De tre bilderna nedan visar XBRR-motor, här syns hur man satt rotorn på motordrevet och vänd utåt.
I transkåpan har man sedan berett plats för en liten stator (XBRR är ju en banracingmotor, så denna generator är kapacitetsmässigt mycket klen och därför inte användbar på en gathoj)
Så här ser det ut från utsidan på XBRR.
Nu till frågorna jag behöver hjälp mig (tro mig jag har googlat och ringt en hel del).
Jag kan inte vända ut och in på min befintliga rotor/stator, ty HD-rotorn är 160 mm i ytterdiameter, det går aldrig att bereda plats för en så stor diameter i transkåpan.
Så vad jag letar efter är en lätt vevaxelmonterad sporthojsgenerator från nyare och vanlig hojmodell. Den ska vara av typen med utvändig rotor (dvs skålformad)
Helst max 120-125mm i ytterdiameter på rotorn.
Den bör ge åtmindstone 22 amp, helst mer. Vad gäller tomgångsladdningen så gör en sån här S&S-motor ca 1000 rpm på tomgång, så det är ungefär samma som på en 4-cyl litersportis.
Jag har styrt in lite på generatorn från GSX1300 Busa. Den ska ge strax över 400W och rotorn är mycket lätt. Jag ska få låna en sån rotor från AnderssonTurbo (Tack på förhand Peter!) för att mäta på.
Ett annat alternativ skulle kunna vara ngn modell av GSXR-1000. Den är ju mycket snarlik Busans, dock ger den "bara" 375W (iaf senaste årsmodellen), men det är ju tillräckligt det med (ca 31A).
Vet ngn här vad det är för ytterdiameter på GSX R-1000-rotorn, mindre ytterdia än busan?
Vilken årsmodell av GSXR-1000 är bäst/minst?
Ngn som kanske har en lös GSXR-1000-rotor/stator jag kan få låna för mätning?
Har ni några andra tips på lämplig kompakt och lätt vevaxelmonterad generator enligt ovan?
Det ska helst vara från en vanlig och nyare hojmodell och generator/regulator ska vara robust. Alltså helst inga tips från uddahojar, eller hojar där laddningen brukar brinna, som tex vissa Honda VFR etc. Det är även viktigt att rotorn är lätt, bla eftersom den ska sitta långt ut på veven.
Ni kan tro att jag har googlat och ringt massor redan. Men det är mycket svårt att få reda på de fysiska måtten på dessa delar. Därför hoppas jag på hjälp från er andra som mekat en del hoj.