Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mappning av det ombyggda sprutet hos AnderssonTurbo
Mera uppdateringar.
Jag körde en provtur på gatan en kväll för ca en vecka sedan. Hojen visade sig dock gå så magert att den knappt var körbar. Jag misstänkte att detta förmodlingen hade att göra med den undertrycksompenserande (1:1) Mallory bränsletrycksregulatorn (FPR). Efter att jag tillfälligt lossat och pluggat vacuumslangen så gick hojen bättre men fortfarande för magert. Så tydligen fodrar motorn mer bränsle nu när spridarna sitter riktade in mot resp port/insugsventil, jämfört med den gamla placeringen mer uppströms, i trottelhuset.
Jag kände att det var för mycket som var snett i mappen för att det skulle vara lönt att börja rota i detta med hjälp av loggern. Det skulle helt enkelt ta för lång tid.
Därför var jag och hojen två dagar hos Peter Andersson och fick henne mappad i hans bänk.
Vacumslangen till regulatorn återanslöts och därefter fick Peter fick mappa hojen.
Mycket imponerad av hur rationellt Peter jobbade med sprutet. Han installerade mitt spruts mjukvara (PFI Pegasus) i sin bänkdator och mappade sedan varenda trottelposition.
Peters approach med PFI-sprutets mjukvara så tidsbesparande att jag laddade upp den på YT, vilket redan har mottagits med beröm av spruttillveraren PFI samt andra PFI Pegasus-användare i USA. Trots filmsnuttens dåliga skärpa gillade Mil Blair på PFI filmen och berömde Peter, att göra en hel TPS-position på (som i filmen) bara 5 pullar är snabbt och sparar motorn. Mil är en av de som konstruerat sprutet.
Peter använde de olika fönstren i PFI-programmet väldigt rationellt, och tillsamman med bänkens broms la han varenda trottelposition som ett mer eller mindre rakt streck ring target AFR. Initialt i varje pull använder Peter bänkbromsen för att bränna bort acc.pump-tillskottet samt för att få tid att ställa in trotteln på exakt rätt TPS.
Filmen är nog mest värdefull för andra PFI-användare, det är just hur Peter laddat upp och skalat om samt använder de olika fönstern som är smart. Mycket rationell taktik.
Det finns ingenting värre vad gäller bänkning, än att komma med en påkostad handbyggd luftkyld motor, och sedan se en massa onödiga pullar och starter i bänken. I detta hänseende var det en fröjd att se Peter jobba.
En annan glädjande nyhet var att den nya spridarplaceringen som (Proservice samt Peter hjälpt till med) verkar ha botat det tidigare trasslet med ojämn AFR-cylinderbalans. När hela mappen var klar räckte det med att Peter magrade ur den bakre cylindern med ett par procent i Rear Cylinder Trim-mappen, och därmed låg båda cylindarnas AFR-kurvor rakt och mycket nära varandra.
Jag provkörde sedan hojen på gatan och den känns mycket mer glad och på bettet. Trottelresponsen är mer responsiv och hojen är nästas svår att köra runt i en rondell, tack vare att den nu är så het på gröten så fort den får lite trottel.
Här är en mycket ovanlig bild, Peter på en HD
Här är en bild från Peters bänk som visar AFR för främre och bakre cylindern vid en trottelposition.
Imponerad hur jämt han fått in kurvorna ring target AFR på ca 12.7, samt hur lika det nu gick att få cylindrarna tack vare portinsprutet.
Här är filmen som visar när Peter mappar en hel trottelposition från scratch på bara 5 pullar.
http://www.youtube.com/watch?v=AxGQdgBUofw
Mera uppdateringar.
Jag körde en provtur på gatan en kväll för ca en vecka sedan. Hojen visade sig dock gå så magert att den knappt var körbar. Jag misstänkte att detta förmodlingen hade att göra med den undertrycksompenserande (1:1) Mallory bränsletrycksregulatorn (FPR). Efter att jag tillfälligt lossat och pluggat vacuumslangen så gick hojen bättre men fortfarande för magert. Så tydligen fodrar motorn mer bränsle nu när spridarna sitter riktade in mot resp port/insugsventil, jämfört med den gamla placeringen mer uppströms, i trottelhuset.
Jag kände att det var för mycket som var snett i mappen för att det skulle vara lönt att börja rota i detta med hjälp av loggern. Det skulle helt enkelt ta för lång tid.
Därför var jag och hojen två dagar hos Peter Andersson och fick henne mappad i hans bänk.
Vacumslangen till regulatorn återanslöts och därefter fick Peter fick mappa hojen.
Mycket imponerad av hur rationellt Peter jobbade med sprutet. Han installerade mitt spruts mjukvara (PFI Pegasus) i sin bänkdator och mappade sedan varenda trottelposition.
Peters approach med PFI-sprutets mjukvara så tidsbesparande att jag laddade upp den på YT, vilket redan har mottagits med beröm av spruttillveraren PFI samt andra PFI Pegasus-användare i USA. Trots filmsnuttens dåliga skärpa gillade Mil Blair på PFI filmen och berömde Peter, att göra en hel TPS-position på (som i filmen) bara 5 pullar är snabbt och sparar motorn. Mil är en av de som konstruerat sprutet.
Peter använde de olika fönstren i PFI-programmet väldigt rationellt, och tillsamman med bänkens broms la han varenda trottelposition som ett mer eller mindre rakt streck ring target AFR. Initialt i varje pull använder Peter bänkbromsen för att bränna bort acc.pump-tillskottet samt för att få tid att ställa in trotteln på exakt rätt TPS.
Filmen är nog mest värdefull för andra PFI-användare, det är just hur Peter laddat upp och skalat om samt använder de olika fönstern som är smart. Mycket rationell taktik.
Det finns ingenting värre vad gäller bänkning, än att komma med en påkostad handbyggd luftkyld motor, och sedan se en massa onödiga pullar och starter i bänken. I detta hänseende var det en fröjd att se Peter jobba.
En annan glädjande nyhet var att den nya spridarplaceringen som (Proservice samt Peter hjälpt till med) verkar ha botat det tidigare trasslet med ojämn AFR-cylinderbalans. När hela mappen var klar räckte det med att Peter magrade ur den bakre cylindern med ett par procent i Rear Cylinder Trim-mappen, och därmed låg båda cylindarnas AFR-kurvor rakt och mycket nära varandra.
Jag provkörde sedan hojen på gatan och den känns mycket mer glad och på bettet. Trottelresponsen är mer responsiv och hojen är nästas svår att köra runt i en rondell, tack vare att den nu är så het på gröten så fort den får lite trottel.
Här är en mycket ovanlig bild, Peter på en HD
Här är en bild från Peters bänk som visar AFR för främre och bakre cylindern vid en trottelposition.
Imponerad hur jämt han fått in kurvorna ring target AFR på ca 12.7, samt hur lika det nu gick att få cylindrarna tack vare portinsprutet.
Här är filmen som visar när Peter mappar en hel trottelposition från scratch på bara 5 pullar.
http://www.youtube.com/watch?v=AxGQdgBUofw
Bifogat
Last edited: