Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har även gått och grubblat på ytterligare faktorer som skulle unna förklara effekttappet och cylinderobalansens på wot som bröt ut efter att järncylindrarna monterades. Jämfört med alycylindrarna med sin stora blowby, borde ju som sagt de fina järncylindrarna snarast ha ökat effekten.
Jag har då undersökt hur stor skillnad i squish det blir pga av att segjärnets temperaturutvidgningskoefficient är blott hälften av den hos alumium.
Alu 13 microinch/(in oF)
Segjärn 6 microinch/(in oF)
Min cylinderlängd är 4.420"
Jag sätter normalt squishen i garaget (rumstemp) och skillnaden till den normala cylindertempen jag brukar mäta upp vid varm motor ät då 110F. Detta ger att järncylindrarna ger en .006" tightare squish än aluminiumcylindrarna
Så för att testa om detta kan vara det som spökar så tog jag i veckan av topparna och monterade .040" MLS topplockpackningar isf de .036" som jag tidigare hade och som även var den tjocklek jag när motorn gav 142 rwhp med alucylindrarna.
.040" är fö den tjocklek som sitter original i dessa motorer.
Kompressionsminskningen blir dock försumbar, då detta är blott 0.10 mm:s skillnad. Och vid varm motor har jag fortfarande högre komp med järncylindrarna ändå, oaktat att de dessutom är tätare över ringarna.
En sak som sällan diskuteras är squisheffekten vid TDC i överlappsfasen. Det är denna jag tänker på här.
Eftersom bakre kolven är den som är notchad, så kan den tilta lite mer bakåt vid TDC, det syns också i det ringa sotet att den gör.
På bild nr 2 visas den bakre kolven, här syns att det är plåtrent vid insugsventilfickan. På bild 3 visas den främre kolvens insugsventilficka, här är det mer sot. Detta beror på att den främre olven saknar notch.
Att man bara notchar den bare kolven beror på att man inte vill ha notch på trycksidan.
Vad som jag misstänker kan störa den bakre cylindern är alltså att för tight squish kan ge en ljudbang/puls rakt upp i lilla radien i insugsporten, eftersom ventilen är nere i insugsfickan vid passage av TDC i överlappsfasen. TDC-lyft för mina insugsammar är .255" eller ca 6.5 mm. Eftersom detta straffar den bare cylindern mer än den främre, så skulle det kunna ngt som ligger bakom att det har blivit så svårt att få bränsle i den bara cylindern på wot vid höga varvtal. Eftersom squishen minsat med järncylindrarna så vill jag iaf prova att gå mot den "varm-squish" motorn hade med aluburkarna.
Cylindrarnas honingsyta såg väldigt fint ut, fasen vad jag gillar de formstyva och slitstarka segjärnscylindrarna.
På med .040"-packningar
Sedan på med toppar och ventilmekanism
Jag har då undersökt hur stor skillnad i squish det blir pga av att segjärnets temperaturutvidgningskoefficient är blott hälften av den hos alumium.
Alu 13 microinch/(in oF)
Segjärn 6 microinch/(in oF)
Min cylinderlängd är 4.420"
Jag sätter normalt squishen i garaget (rumstemp) och skillnaden till den normala cylindertempen jag brukar mäta upp vid varm motor ät då 110F. Detta ger att järncylindrarna ger en .006" tightare squish än aluminiumcylindrarna
Så för att testa om detta kan vara det som spökar så tog jag i veckan av topparna och monterade .040" MLS topplockpackningar isf de .036" som jag tidigare hade och som även var den tjocklek jag när motorn gav 142 rwhp med alucylindrarna.
.040" är fö den tjocklek som sitter original i dessa motorer.
Kompressionsminskningen blir dock försumbar, då detta är blott 0.10 mm:s skillnad. Och vid varm motor har jag fortfarande högre komp med järncylindrarna ändå, oaktat att de dessutom är tätare över ringarna.
En sak som sällan diskuteras är squisheffekten vid TDC i överlappsfasen. Det är denna jag tänker på här.
Eftersom bakre kolven är den som är notchad, så kan den tilta lite mer bakåt vid TDC, det syns också i det ringa sotet att den gör.
På bild nr 2 visas den bakre kolven, här syns att det är plåtrent vid insugsventilfickan. På bild 3 visas den främre kolvens insugsventilficka, här är det mer sot. Detta beror på att den främre olven saknar notch.
Att man bara notchar den bare kolven beror på att man inte vill ha notch på trycksidan.
Vad som jag misstänker kan störa den bakre cylindern är alltså att för tight squish kan ge en ljudbang/puls rakt upp i lilla radien i insugsporten, eftersom ventilen är nere i insugsfickan vid passage av TDC i överlappsfasen. TDC-lyft för mina insugsammar är .255" eller ca 6.5 mm. Eftersom detta straffar den bare cylindern mer än den främre, så skulle det kunna ngt som ligger bakom att det har blivit så svårt att få bränsle i den bara cylindern på wot vid höga varvtal. Eftersom squishen minsat med järncylindrarna så vill jag iaf prova att gå mot den "varm-squish" motorn hade med aluburkarna.
Cylindrarnas honingsyta såg väldigt fint ut, fasen vad jag gillar de formstyva och slitstarka segjärnscylindrarna.
På med .040"-packningar
Sedan på med toppar och ventilmekanism
Last edited: