Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Välgjort, snyggt, prydligt och genomtänkt! Två tummar upp!
Tack! Ja nu borde det fästet vara Harley Proof. Det är den högsta vibrationstålighetsklassningen i hela världen. Finns inte ens en mil spec eller Nato-standard som slår Harley Proof.

Sjukt läckert bygge! Finns det något som är kvar från orginalhojen?
Tack ! Jo det finns faktiskt en hel del sportster originaldelar. Mycket är även bakåtkompatibelt. En sportster originalmotor skulle tex gå att återmontera.
Väldigt trevlig tråd att följa. Vilket bygge alltså.:tummenupp

Tack! Roligt med all uppskattning. I helgen tog dock Vinö, min träbåt, nästan all tid. Ska precis lämna båtklubben nu. Får kompensera med lite garagetid i veckan. Vill verkligen få iväg ram och oljetank mm på lack.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det setupen hade du nog somnat av nu :D

Måhända :D Men det är faktiskt en stor fördel att bibehålla mycket sportsterkonfigurerat på hojen. Skulle tex en eftermarknads- eller originaldetalj funka dåligt, ta tex om svingen (hypotetiskt) skulle börja spricka sönder, jag då kan jag köpa en sving från en annan svingtillverkare i stället, off the shelf, direkt från hyllan.

Dvs jag kan fortsätta att dra nytta av den enorma high performance- och racing-industrin till HD/Sportster. Ja hela S&S/Karling-motorn är ju ett exempel på det.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I garaget har det gått sakta framåt. Dels tar båten mest tid den här månaden, dels så vill jag verkligen inte slarva nu, tex forcerat nattjobb, och sen komma på att jag glömt att svetsa dit ngt efter att jag fått ramen lackad. Så för varje detalj/fäste som ska dit, provar jag att mocka upp alla närstående komponenter, elkablage. slangar etc, innan jag tex borrar resp punktsvetsar för ngt. Det tar en jäkla tid. Men hittills har jag lyckats klara Håkan Lindbergs fina lackjobb på tank och kuts. Trots att dessa två detaljer åker i skytteltrafik mellan hyllan och hojen, varje gång jag kollar att allt får plats.

Så har det varit även med planering för de sista fästet (för elkomponenter) som jag bygger nu.
Här nedan syns originalfästena för bimetallsäkringarna på bakstänkan. För att få en mer mekvändlig hoj, och få undan dessa säkringar från den förstorade oljetanken som syns till höger. Så ska dessa säkringar få sitta på det kombinerade elkomonentfästet. Detta gäller även startmotorreläet, som i originalutförandet satt på bakgaveln av oljetanken
IMG_5211.jpg

För att få fast det nya elkomponentfästet i ramen så bestämde jag mig för att använda samma type av svetsmutter som jag använde till tändspolefästet. Jag delade en sådan 1" lång svetsmutter i två delar, samt svetsade igen ena änden. Så att det blev bottenhål. Jag vill nämligen inte att syre och fukt ska kunna komma in i ramen, då rostar det lätt från insidan.
IMG_5220.jpg

Här har jag hålsågar ut 3/4"-hål (ca 19mm) för svetsmuttrarna.
IMG_5222.jpg

Här är de positionerade och punktade på plats.
IMG_5224.jpg

Sedan vidtog det trista arbetet att få bort resten av lacken från bakstänkan. Hade lagt ett lager body under färgen, då för 8 år sedan. Det fick jag äte upp nu. Tog mig en hel kväll bara att få bort färgen. Metoderna inkluderade två olika sorters färgborttagningsmedel, två olika sorters packnings-stripper, våtslipning med scotchbrite mellan vändorna, sedan etsning med syra. Men hellre en extra kväll i garaget än en veckas väntetid på blästring, iaf i detta tidspressade läge
IMG_5227.jpg

Så när skärmen var plåtren och fin kunde jag sedan lägga igen de 4 hålen för de gamla säkringshållarna med TIG:en. Den insvetsade dubblingen till höger har inte jag svetsat dit, det är före min tid, inte så snyggt men gassvetsat och starkt.
IMG_5228.jpg

IMG_5229.jpg

Passade även på att förstärka två avlånga fästhål genom vilka skärmen fästs till ramen. Dessa hål är avlånga för att kompensera för produktionstoleranser etc, detta gör även att det är mycket lite gods kvar mellan hål och kant. Härav hade tom plåten gått av mellan hål och skärmkant på ena sidan. Men eftersom jag vet var i dessa avlånga hål som skruvarna hamnar på just min hoj, så passade jag på att förstärka dessa hål genom att TIG:a dit en bricka på varje hål. Inte minst eftersom skärmen nuförtiden även kommer att bära vikten av ECM:en.
Lika bra att fixa sånt här nu, innan jag får fin och hållbar 2K-lack på skärmen. Dessa fästhål är helt dolda när skärmen är monterad. Så härav fick det bli en enkel men stark lösning.
IMG_5230.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Påsken gick som vanligt till träbåtsvårustande. 8-10 timmar varje dag. Tack för hjälpen idag D1ce!

Men jag pressade ändå in några sena timmar i garaget på vägen hem . Fick dock inte mycket gjort på dessa klämtimmar. Men här är en summering av påskens små framsteg på hojen.

Jobbade vidare på det sista fästet. Dvs fästet som ska bära sportster original bimetallsäkringar, motorstyrningens säkringsbox, samt startreläet.
Här nedan har jag kommit en bit.
IMG_5232.jpg

Detta fäste ska alltså sitta här. På bilden syns även originalhålen i bakstänkan för bimetallsäkringarna, som jag svetsade igen i förra inlägget. Kommer bli mycket mer lättmekat nu, med ett gemensamt fäste som man kan skruva loss och sedan dra upp som en kassett, istället för att som tidigare få gräva djupt ner i hojen.
IMG_5233.jpg

Här nedan är fästet klart. De två stora hålen är lätthål.
IMG_5234.jpg

...och så här ser det ut när det är monterat. Får visa hur det ser ut med elkomponenterna monterade sen, efter lack. Jag har utformat fästet så att det finns plats för fingrarna att greppa och dra ur kontakten ur ECM-en, utan att behöva demontera fästet eller ECM:en. Det ska vara lätt att meka med hojen.
IMG_5235.jpg

Sen var det bara att sätta igång och strippa ramen. Bort med avgassystem, mm mm.
IMG_5236.jpg

Efter ngn timmes mek stod motorn i sitt motorstöd på golvet. Tack för lyfthjälpen Middleton!
IMG_5237.jpg

Och här är ramen plus de andra delarna som, ska lackas.
IMG_5239.jpg

Innan lack återstår att med TIG:en helsvetsa alla fästen. Hann helsvetsa några fästen ikväll. Här nedan syns fästena för tändspole och styrdämpare.
IMG_5241.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sagolikt snyggt jobb! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sagolikt snyggt jobb! :tummenupp

Tack!
Sedan förra uppdateringen har jag inte hunnit så mycket pga av allt båtjobb, men det jag hunnit är att helsvetsa alla fästen på ramen.
Om ca 9 timmar ställs dock Vinö på slipvagnen och åker i sjön. Två månaders vårrustning är till ända. Förutom att det är den roligaste dagen på hela året för mig, så får jag även möjlighet till mer helkvällar i garaget. Bil- och hojbyggande är inomhusmyspys jämfört med träbåtsvård/träbåtsrenoverande. Skala 1:10 i arbetsinsats.

Här syns lite av helsvetsjobbet, tre fästöron för oljetank och batterihylla, samt stödskenorna för sadeln.
IMG_5243.jpg

För en vecka sedan fick jag även hem bränslepumpen jag beställde från UK. En Walbro GSL 393. Nu har jag alla huvudkomponenter till hojen hemma.
IMG_5246.jpg

På söndag em/kväll ska ram, fästen, oljetank och bakskärm iväg till lackeraren.
Innan dess återstår lite slipande av delarna. Ska bli skönt när lackjobbet är på rull.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som utlovat hämtade lackeraren delarna i söndags. Han har skickat lite bilder på grundning och topcoat. Det ser mycket fint ut. Jag får dock problem att ladda upp bilderna på SH (Jpeg). Så jag får visa lite av vad jag har gjort under tiden istället. Det är bla ljuddämparinsatser till avgassystemet.

Här är de gamla Supertrapp gavlarna jag tänkt återanvända. De är för för 2½" (63.5 mm yD) innerrör . De borde räcka för att evakuera denna motor, i synnerhet som jag har X-pipe. Jag har på bilden nedan sågat bort så mycket av det perforerade innerröret från supertrapp-systemet som jag kom åt med bågfilen.
IMG_5252.jpg

Sedan tog jag dessa ut till den gamla motortorpedbåtsverkstaden på Gålö och skrotade bort resten i vår ca 100 år gamla svarv driven med flatrem av läder. Dock moddad med modern verktygshållare. Varje gång jag kör den svarven väcks minnen från när jag jobbade som svarvare på Assers mekaniska och sedan Åsbergs mekaniska på 80-talet. Och barndomsminnen från Thörns Mekaniska på Mariedalsgatan på Kungsholmen där jag på 70-talet tultade runt som barn med far och farfen. Det var på den tiden Stockholm fortfarande hade verksamheter med förädlingsvärde.
IMG_5253.jpg

Så här blev det när gavelstyckena var avskrotade.
IMG_5254.jpg

Sen återstod att klippa ut och valsa nya 2½" innerrör ur 1 mm:s perforerad plåt hemma i garaget vid St Eriksplan.
IMG_5258.jpg

IMG_5259.jpg

Så vart de nya rören efter att jag TIG:at ihop dem.
IMG_5262.jpg

...och eftervalsat
IMG_5263.jpg

IMG_5264.jpg
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Riktigt fint !

Du Jörgen på tal om torpedbåtar.
Jag var ute med farsgubben när jag var mjölktand
på en teststation för torpeder, Långnabba tror jag den hette.
Vi sköt cigarrer ur tuber både under och över vattnet.
Är det någon station du varit inbland i med tanke
på din torpedbåtstjänst ?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Riktigt fint !

Du Jörgen på tal om torpedbåtar.
Jag var ute med farsgubben när jag var mjölktand
på en teststation för torpeder, Långnabba tror jag den hette.
Vi sköt cigarrer ur tuber både under och över vattnet.
Är det någon station du varit inbland i med tanke
på din torpedbåtstjänst ?

Ja där har jag varit, tidigare låg torpedskjutstationen på Stabbo. Det är dock nedlagt, men den flytande pontonen i vilken verksamheten tog sin boning, själva skjutstationen, som hade kodnamnet Otto. Ligger idag vid Pampas Marina och innehåller deras kontor. Ser utvändigt ut precis som den gjorde då.

Men där du har varit finns fortfarande kvar!
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Så jäkla nyfiken på att få se film på ditt monster in action. Kommer bli kopplat till tv:n med surroundet påslaget =)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så jäkla nyfiken på att få se film på ditt monster in action. Kommer bli kopplat till tv:n med surroundet påslaget =)
Tack! Ja jag ska prata med Cyren eller ngn annan om jag kan få hjälp med en film när allt är iordning.
Ngn enkel uppstartsfilm kan jag naturligtvis fixa själv.

Kul att du tycker det, förhoppningsvis reder du ut detta bygge utan lika många motorombyggnader som jag haft hittills.:)

Ja jag håller tummarna jag med. Är så noga jag kan och försöker hålla hög renhet. En förlupen bit maskeringstejp i oljetanken kan ju totalhaverera även en motor som Karling har byggt :gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Medan jag väntade på de lackerade delarna så byggde jag som sagt klart ljuddämparinsatserna. Så här vart de.
IMG_5268.jpg

På bilden nedan syns hur mycket längre mina insatser är jämfört med en Supertrapp-insats från det gamla avgassystemet. Mitt mål är att få till lite bättre ljuddämpning och ett dovare och mindre hårt ljud än i det gamla systemet.
IMG_5271.jpg

Insatserna testmonterade.
IMG_5267.jpg

I söndags kom sedan Pucken och leverade alla delrana han lackat! Det var snabbt och bra! Stort tack för den snabba hjälpen med detta Pucken!
IMG_5273.jpg

Efter att Larzon och Pucken tuffat hemåt så satte jag igång med att montera och momentdra motorn i ramen med nya HD-originalskruvar. Sedan lyfta upp och spänna fast hela härligheten på lyften. Det var så långt jag hann i söndags.
IMG_5275.jpg

IMG_5279.jpg

IMG_5280.jpg

Nu stundar ett par kvällars behaglig raksträcka: Att montera delar på hojen.
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top