Byggtråd: "Jörgens Sportster"

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Huruvida den gaffeln är ovanlig eller inte beror väl på hur bra man är på att söka på Ebay eller liknande. Själv har jag en med numera dubbla ISR 6kolvs ok.....räcker för att få stopp på en lastbil känns det som och den är väldigt lätt att justera som man vill ha den :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen vad är det som är kvar av Sportstern eller HD:n i detta bygge? Framgaffeln?

Blir hur som lika imponerad varje gång jag är inne och läser i din tråd! Brutalt utseende med insuget och rören :D

Tack. De flesta delar på hojen är sportsterdelar, motorn är S&S-sportster, svingen är Metmachex sportster osv. Dvs man skulle kunna sätta in tex en original sportstermotor och originalsving i min hoj imorgon om man ville. Men hur många delar som är HD-Sportster original och som därtill satt på hojen när den tillverkades, det tar för lång tid att svara på.

Inte läst på LÄNGE, så hade en jäkla massa att läsa ikapp. Galet imponerande! Jag antar att det borde klia lite i gashanden för att få vrida ur den ordentligt? :tummenupp

Tack! jajag är sjukt sugen på första uppstarten, så nyfiken på ,gången, ljudet, trottelresponsen, hur motorn är att köra osv. Det här är ju en rätt speciell motor. Ett samarbete mellan Karling/S&S och mig. Stort vevstaksförhållande, överkvadratisk osv. Mitt S&S block med det här utförandet har serienr 00008. Numret syns bla på den här bilden från tidigare i tråden.
View attachment 383400
De andra 7 projekten är interna byggen med 4 3/8" borr som S&S gjort.
Så det känns spännande att få dra igång den här.

Det är väl typ ramen, även om den är modifierad :hihi Gaffeln har jag för mig att Jörgen pratat om, och den är inte original sportster...

Edit: Sedär, första inlägget :D "Sällsynt HD-sportgaffel med progressiva fjädrar och ställbar fjäderförspänning, dämp- och returdämp".... Är det special HD-sport som i sportster eller något helt annat? det får Jörgen gärna utveckla :)

Ja gaffeln är från Sportster Sport. Dvs 1200S. Sportster 1200S har HD tillverkat lite då och då. En av de dyrare sportstermodellern. När gaffeln till min hoj anskaffades 1996 (eller om det var 1995). Då var internet bara en spillra av vad det är idag, och Ebay fanns inte. Så vi (min kompis som ägde hojen då) köpte faktiskt gaffeln ny, som reservdel från HD.

Sedan dess har dock HD tillverkat 1200S i fler årsmodeller, tror att 2003 var sist HD sålde 1200S. Så idag är det lättare att hitta en begagnad 1200S-gaffel. Iaf om man söker på ebay. I Sverige är fortfarande inte 1200S ngn vanlig modell på gatorna. De flesta som köper en ny sportster köper ju snikmodeller med minsta motorn. Det var flera år sedan jag såg en 1200S på gatan i Sverige. De 1200S-gafflar som tillverkats på senare år har även ett lite annat utförande än den första generationen, som jag har. Bilden Lasse laddat upp visar att han har den nyare modellen. Syns bla på gjutningen vid okfästena. Det skiljer även internt, i cartridge-paketet. Men det är Showa som tillverkat alla dessa gafflar. Det jag ändrat på min gaffel är att jag bytt ut de lite mjuka progressiva fjädrarna till hårdare RaceTech linjära fjädrar.

Idag, 18 år efter att 1200S-gaffeln monterades på min hoj, finns det dock en ännu finare sportstergaffel sedan några år. Eftersom jag eftersträvar att hålla mig till sporsterdelar, så är jag sugen på en sån, men det får kanske bli nästa vinter. Det är gaffeln från Sportster XR1200, och då i synnerhet den sista versionens gaffel som sitter på XR1200X, den är bla fullt justerbar.
Att hitta en begagnad XR1200-gaffel idag, är dock nog lika svårt som det var att hitta en 1200S-gaffel 1996. Så jag är beredd på att köpa hela gaffeln ny från Probike om jag går den vägen. Den gaffeln har även lite geometriska fördelar som skulle passa bra just på min moddade ram. Finns även Öhlins-kit till den gaffeln.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här är bilderna jag lovade angående bygget av fäste för bränsletrycksregulatorn. Det är samma regulator jag använde till 100"-motorn. En Mallory 4307M

Här är mitt övre motorfäste jag byggde tidigare. Det är här jag tänkt montera regulatorn. Då får jag ungefär 15 mm klarning till undersidan på tanken.
IMG_5138.jpg

Och för att kunna montera regulatorn har jag alltså börjat bygga ett fäste. Jag tillverkar det i 2mm-rostfritt. Det är bara delvis svetsat än. Och det ska även till ytterligare två hål med svetsade muttrar. Så att fästet sitter med totalt 4 st 1/4" UNF skruv genom övre motorfästet. En del av plåtarna i trycksregulatorsfästet har fortfarande överlängder. Det är för att jag ännu inte klurat ut hur jag ska bygga ett snyggt skydd på pumpens utsida. Jag vill nämligen ha ett litet skydd/gardjärn, som förhindrar att insidan av låren hamnar direkt mot 90-graders slangkopplingarna. Klurar på en snygg design av detta skydd. För tillfället lutar jag åt att bygga en gallerkonstruktion i klent rostfritt rör. Först var jag inne på en plåtsköld, började tillverka, men gillade inte utseendet.
IMG_5139.jpg

Fästet och regulatorn ihop
IMG_5141.jpg

Här nedan håller jag fästet och regulatorn på sin tänkta plats.
IMG_5143.jpg

IMG_5144.jpg
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Du kan väl göra ett snyggt spindelnät!! ala OCC-style...:rofl
Jag vet att du klarar av det!!...:Bugar..och vill!!
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Tack. De flesta delar på hojen är sportsterdelar, motorn är S&S-sportster, svingen är Metmachex sportster osv. Dvs man skulle kunna sätta in tex en original sportstermotor och originalsving i min hoj imorgon om man ville. Men hur många delar som är HD-Sportster original och som därtill satt på hojen när den tillverkades, det tar för lång tid att svara på.



Tack! jajag är sjukt sugen på första uppstarten, så nyfiken på ,gången, ljudet, trottelresponsen, hur motorn är att köra osv. Det här är ju en rätt speciell motor. Ett samarbete mellan Karling/S&S och mig. Stort vevstaksförhållande, överkvadratisk osv. Mitt S&S block med det här utförandet har serienr 00008. Numret syns bla på den här bilden från tidigare i tråden.
View attachment 383400
De andra 7 projekten är interna byggen med 4 3/8" borr som S&S gjort.
Så det känns spännande att få dra igång den här.



Ja gaffeln är från Sportster Sport. Dvs 1200S. Sportster 1200S har HD tillverkat lite då och då. En av de dyrare sportstermodellern. När gaffeln till min hoj anskaffades 1996 (eller om det var 1995). Då var internet bara en spillra av vad det är idag, och Ebay fanns inte. Så vi (min kompis som ägde hojen då) köpte faktiskt gaffeln ny, som reservdel från HD.

Sedan dess har dock HD tillverkat 1200S i fler årsmodeller, tror att 2003 var sist HD sålde 1200S. Så idag är det lättare att hitta en begagnad 1200S-gaffel. Iaf om man söker på ebay. I Sverige är fortfarande inte 1200S ngn vanlig modell på gatorna. De flesta som köper en ny sportster köper ju snikmodeller med minsta motorn. Det var flera år sedan jag såg en 1200S på gatan i Sverige. De 1200S-gafflar som tillverkats på senare år har även ett lite annat utförande än den första generationen, som jag har. Bilden Lasse laddat upp visar att han har den nyare modellen. Syns bla på gjutningen vid okfästena. Det skiljer även internt, i cartridge-paketet. Men det är Showa som tillverkat alla dessa gafflar. Det jag ändrat på min gaffel är att jag bytt ut de lite mjuka progressiva fjädrarna till hårdare RaceTech linjära fjädrar.

Idag, 18 år efter att 1200S-gaffeln monterades på min hoj, finns det dock en ännu finare sportstergaffel sedan några år. Eftersom jag eftersträvar att hålla mig till sporsterdelar, så är jag sugen på en sån, men det får kanske bli nästa vinter. Det är gaffeln från Sportster XR1200, och då i synnerhet den sista versionens gaffel som sitter på XR1200X, den är bla fullt justerbar.
Att hitta en begagnad XR1200-gaffel idag, är dock nog lika svårt som det var att hitta en 1200S-gaffel 1996. Så jag är beredd på att köpa hela gaffeln ny från Probike om jag går den vägen. Den gaffeln har även lite geometriska fördelar som skulle passa bra just på min moddade ram. Finns även Öhlins-kit till den gaffeln.
Det där med framgaffel har jag funderat mycket på, eftersom jag också skall typa om hojen till ombyggt fordon var jag tvungen att komma upp i 3 poäng i form av chassi ändringar, Baksvingen, hjul dimensioner bromsarna och till sist en annan gaffel och jag blev rekommenderad en UD gaffel av besiktningsmannen så skulle jag vara hemma.
Nu vill jag som du behålla Sportsterstuket men jag tycker inte XR gaffeln passar även om det nu är en sportstermodell i o för sig och lockande då det säkert är en bättre gaffel då förhoppningsvis utvecklingen gått framåt, MEN den utvecklingen på UD gafflar kommer från är ban sporthoj som behöver stabila gafflar och som inte viker sig under hojen och är konsekventa och körs på släta banor där den ofjädrade vikten inte har den betydelsen mot styrkan i den. I mitt fall som kör på tjälskadade landsvägar och vad jag tycker högt tempo upplever jag inte att gaffeln skulle svikta utan uppskattar den betydligt lägre ofjädrade vikten istället som främjar fästet därför skaffade jag mig en S gaffel och nu efter redan körda 185 mil i år och av dom 25 mil med dubbelbromsen är jag riktigt nöjd då de justermöjligheterna överträffar mitt behov med råge trotts att jag är en rutinerad och har en aktiv körstil.
Men eftersom det är sporthojs forum finns det ju kunskap så rätta mig gärna om jag har fel och ha med i beräkningarna att det är på vägen och i laglighastighet samt bortse från ballhetsfaktorn och se bara till varför en UD skulle vara bättre på en gathoj.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du kan väl göra ett snyggt spindelnät!! ala OCC-style...:rofl
Jag vet att du klarar av det!!...:Bugar..och vill!!

Det vore ju asgrymt! Så jäkla badass! Men enda problemet är att jag vill ha döskallar också, helst med röda lysdioder i ögona. Känns som att det blir svårt med spindelnät med döskallar i :( Helst vill jag att döskallarna ska ha bandanas oxå, som de kör med på SoA! Men jag tror inte jag klarar att göra bandanas i 1mm.s rostfri plåt. Kanske jag kan byta ut döskallarna mot örnar? Amrikanska örnar, som typ har flugit in och fastnat i spindelnätet!!1 Det måste gå.
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Det vore ju asgrymt! Så jäkla badass! Men enda problemet är att jag vill ha döskallar också, helst med röda lysdioder i ögona. Känns som att det blir svårt med spindelnät med döskallar i :( Helst vill jag att döskallarna ska ha bandanas oxå, som de kör med på SoA! Men jag tror inte jag klara att göra bandanas i 1mm.s rostfri plåt. Kanske jag kan byta ut döskallarna mot örnar. Amrikanska örnar, som typ har flugit in och fastnat i spindelnätet!!1 Det måste gå.

Sniffat rotgas nu igen.....:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det där med framgaffel har jag funderat mycket på, eftersom jag också skall typa om hojen till ombyggt fordon var jag tvungen att komma upp i 3 poäng i form av chassi ändringar, Baksvingen, hjul dimensioner bromsarna och till sist en annan gaffel och jag blev rekommenderad en UD gaffel av besiktningsmannen så skulle jag vara hemma.
Nu vill jag som du behålla Sportsterstuket men jag tycker inte XR gaffeln passar även om det nu är en sportstermodell i o för sig och lockande då det säkert är en bättre gaffel då förhoppningsvis utvecklingen gått framåt, MEN den utvecklingen på UD gafflar kommer från är ban sporthoj som behöver stabila gafflar och som inte viker sig under hojen och är konsekventa och körs på släta banor där den ofjädrade vikten inte har den betydelsen mot styrkan i den. I mitt fall som kör på tjälskadade landsvägar och vad jag tycker högt tempo upplever jag inte att gaffeln skulle svikta utan uppskattar den betydligt lägre ofjädrade vikten istället som främjar fästet därför skaffade jag mig en S gaffel och nu efter redan körda 185 mil i år och av dom 25 mil med dubbelbromsen är jag riktigt nöjd då de justermöjligheterna överträffar mitt behov med råge trotts att jag är en rutinerad och har en aktiv körstil.
Men eftersom det är sporthojs forum finns det ju kunskap så rätta mig gärna om jag har fel och ha med i beräkningarna att det är på vägen och i laglighastighet samt bortse från ballhetsfaktorn och se bara till varför en UD skulle vara bättre på en gathoj.

Jag har lite svårt att följa ditt inlägg. Men om du är nöjd med din gaffel finns det ju ingen anledning att byta.
Att USD sticker ut lite från den klassiska looken på en sportster som min håller jag med om. Det är en stor anledning till att jag utrustat och behållt min gaffel så länge som jag gjort. Ett framtida byte till Sportster XR1200-gaffel på min hoj är som sagt ngt som kommer ske om jag efter denna ombyggnad märker att cykeln är högfartsinstabil pga av rammodden. XR1200-kronorna har 1.5 grad negativ rake , vilket är åt rätt håll om jag skulle uppleva wobbeltendenser. Det flyttar hjulet bakåt och ökar försprånget. En "nackdel" med XR1200-gaffeln är i det fallet den modernare looken. Bland fördelarna är att jag då får en modern gaffel med riktigt ventilpaket.

Jag tror inte att du behöver vara orolig för USD-konceptet kopplat till dåliga vägar. Så gott som alla moderna crossar har ju USD-gafflar. Liksom de flesta Paris-Dakar-hojar med teleskopgaffel. Dock med skydd för de på USD mer utsatta innerrören.

Men som sagt, jag har inte lett in tråden på gafflar, det är inget som kommer bytas ut denna säsong. Eftersom ramen är ändrad vore det mycket oklokt att byta gaffel i samma veva. Då blir det svårt att härleda eventuella väghållningsproblem.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sniffat rotgas nu igen.....:D

Ja det blev trots allt båtjobb lite svetsat i helgen. Ska lägga upp bilder på hur regulatorfästet med skyddet blev. Hoppas hinna med det i kväll. Lyckades implementera en ångmaskinsdetalj inköpt på Eskader. Det kändes fint! :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det vore ju asgrymt! Så jäkla badass! Men enda problemet är att jag vill ha döskallar också, helst med röda lysdioder i ögona. Känns som att det blir svårt med spindelnät med döskallar i :( Helst vill jag att döskallarna ska ha bandanas oxå, som de kör med på SoA! Men jag tror inte jag klara att göra bandanas i 1mm.s rostfri plåt. Kanske jag kan byta ut döskallarna mot örnar. Amrikanska örnar, som typ har flugit in och fastnat i spindelnätet!!1 Det måste gå.
Dödskalleörnar med spindelnätbandanas skulle passa som diarré på en varmkorv.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dödskalleörnar med spindelnätbandanas skulle passa som diarré på en varmkorv.

eagle-skull3.jpg


Namnam? :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
De utlovade bilderna:

I helgen fick jag klart fästet för bränsletryckregulatorn. Gällande skyddet så gick jag tillbaks till sköld-varianten. Jag kom på att det kunde bli snyggt och mindre vasst ifall jag svetsade dit en rundstång. Eftersom jag jobbar mitt i stan, så kom jag plötsligt på att rostfri rundstång i så här klena dimensioner kanske fanns att köpa på den smått legendariska butiken Eskader på Östermalm. En firma som bla sysslar med delar och byggsatser till modellångmaskiner. Så det blev en lunchpromenad dit.

De hade endast rundstång i tumstandard. Perfekt! Handlade även lite Esbit-tabletter. Det är fina powerbars att knapra på när man känner sig lite hängig.
IMG_5167.jpg

Så här blev fästet när jag var klart. Den välvda plåten är dubbelkrökt och konisk. Av designskäl har jag därför gjort de 3 främre lätthålen i skyddsplåten med större diameter och delning än de tre hålen i den bakre raden, där krökningsradien alltså är mindre. Jag har inte bestämt mig för om jag ska polera fästet. Nu är det scotchbrite-borstat. Polera kan jag isf göra sen, just nu måste jag lägga alla garagetimmar på att få hojen körklar.
IMG_5147.jpg

Här är regulatorn monterad i fästet.
IMG_5153.jpg

Hål borrade i övre motorfästet för 4 st 1/4" UNF.
IMG_5154.jpg

Regulatorn monterad på plats. Osäker på hur snyggt det blev :gnissla Men nu är iaf slangkopplingarna skyddade från insidan på förarens ben.
IMG_5158.jpg

IMG_5165.jpg

IMG_5163.jpg
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Nja, om du snackar med en laserfirma borde dom kunna skära ut lite spindelnätsdödskallebandanaseagles i skölden. Förutom att det blir jätte-vackert blir det ju en viss lättning också så du slipper få slagsida. :kär

Blinkande lysdioder kan jag hjälpa dig med, ska dom blinka i takt med ryckningarna i snoppen eller i takt med gnistan som på dom stora pojkarnas cyklar? :lol
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
De senaste kvällarna har jag mest klurat på en bra placering av ECU:n. Eller ECM som S&S kallar den. Alltså motorstyrningens kontrollbox. Det är inte mycket plats kvar på hojen nu. Jag kom fram till att bästa placeringen blir på bakstänkans ovansida, under kutsen. Har även forskat en del på om jag ska montera ECM:en elastiskt eller stumt. Originalmonterade ECM:erna på moderna sprut-harlisar sitter stumt. Men åas har moderna HD:s elastiskt upphängd motor. Det har tack och lov inte jag.

Så efter lite övervägande så bestämde jag mig för att bygga en elastisk upphängning till min ECM. Jag skull tro att S&S ECM (Delphi) är designad för att klara mycket kraftiga vibrationer, men bäst att vara säker. Det tar längre tid att bygga ett elastiskt fäste, men så får det bli.

Så ikväll kunde jag äntligen börja konstruera fästet. Jag kommer att använda samma typ av HD-originalgummidämpare som jag använde till den elastiska upphängningen av oljetanken och batterihyllan.
På bilden nedan har jag börjat rita ut delarna på 1.5mm plåt. Det är ECM:en som ligger på plåten.
IMG_5175.jpg

Idag fick jag även hem de två K&N RD-0720 filter jag beställt från UK. Dessa är de största filter som finns att köpa till 2½"-rören på tuned induction-insuget. RD-0720 är specialfilter från K&N för Hilborn/Kinsler-sprut till Chevrolet (ni vet de klassiska single stack V8-insugen med en tratt per cylinder) . Dessa filter har därför en fin invändig radie, som funkar som tratt.
Provmonterade dem på hojen och tog några bilder. Jag minns att någon tidigare i tråden frågat vad för sorts luftfilter jag skulle ha.

IMG_5182.jpg

IMG_5179.jpg
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Högersidan blir sjukt ball med enorma kn, massivt insug och det läckra avgaset.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
fan va fint och detta är nog den enda hd som jag skulle kunna ens tänka mig:banana
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Håller helt med Boris JR. Få lite associationer till när Hulken spänner musklerna och spräcker tröjan, ren och skär kraft med andra ord :drool
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top