Jörgen vad är det som är kvar av Sportstern eller HD:n i detta bygge? Framgaffeln?
Blir hur som lika imponerad varje gång jag är inne och läser i din tråd! Brutalt utseende med insuget och rören
Inte läst på LÄNGE, så hade en jäkla massa att läsa ikapp. Galet imponerande! Jag antar att det borde klia lite i gashanden för att få vrida ur den ordentligt?
Det är väl typ ramen, även om den är modifierad Gaffeln har jag för mig att Jörgen pratat om, och den är inte original sportster...
Edit: Sedär, första inlägget "Sällsynt HD-sportgaffel med progressiva fjädrar och ställbar fjäderförspänning, dämp- och returdämp".... Är det special HD-sport som i sportster eller något helt annat? det får Jörgen gärna utveckla
Det där med framgaffel har jag funderat mycket på, eftersom jag också skall typa om hojen till ombyggt fordon var jag tvungen att komma upp i 3 poäng i form av chassi ändringar, Baksvingen, hjul dimensioner bromsarna och till sist en annan gaffel och jag blev rekommenderad en UD gaffel av besiktningsmannen så skulle jag vara hemma.Tack. De flesta delar på hojen är sportsterdelar, motorn är S&S-sportster, svingen är Metmachex sportster osv. Dvs man skulle kunna sätta in tex en original sportstermotor och originalsving i min hoj imorgon om man ville. Men hur många delar som är HD-Sportster original och som därtill satt på hojen när den tillverkades, det tar för lång tid att svara på.
Tack! jajag är sjukt sugen på första uppstarten, så nyfiken på ,gången, ljudet, trottelresponsen, hur motorn är att köra osv. Det här är ju en rätt speciell motor. Ett samarbete mellan Karling/S&S och mig. Stort vevstaksförhållande, överkvadratisk osv. Mitt S&S block med det här utförandet har serienr 00008. Numret syns bla på den här bilden från tidigare i tråden.
View attachment 383400
De andra 7 projekten är interna byggen med 4 3/8" borr som S&S gjort.
Så det känns spännande att få dra igång den här.
Ja gaffeln är från Sportster Sport. Dvs 1200S. Sportster 1200S har HD tillverkat lite då och då. En av de dyrare sportstermodellern. När gaffeln till min hoj anskaffades 1996 (eller om det var 1995). Då var internet bara en spillra av vad det är idag, och Ebay fanns inte. Så vi (min kompis som ägde hojen då) köpte faktiskt gaffeln ny, som reservdel från HD.
Sedan dess har dock HD tillverkat 1200S i fler årsmodeller, tror att 2003 var sist HD sålde 1200S. Så idag är det lättare att hitta en begagnad 1200S-gaffel. Iaf om man söker på ebay. I Sverige är fortfarande inte 1200S ngn vanlig modell på gatorna. De flesta som köper en ny sportster köper ju snikmodeller med minsta motorn. Det var flera år sedan jag såg en 1200S på gatan i Sverige. De 1200S-gafflar som tillverkats på senare år har även ett lite annat utförande än den första generationen, som jag har. Bilden Lasse laddat upp visar att han har den nyare modellen. Syns bla på gjutningen vid okfästena. Det skiljer även internt, i cartridge-paketet. Men det är Showa som tillverkat alla dessa gafflar. Det jag ändrat på min gaffel är att jag bytt ut de lite mjuka progressiva fjädrarna till hårdare RaceTech linjära fjädrar.
Idag, 18 år efter att 1200S-gaffeln monterades på min hoj, finns det dock en ännu finare sportstergaffel sedan några år. Eftersom jag eftersträvar att hålla mig till sporsterdelar, så är jag sugen på en sån, men det får kanske bli nästa vinter. Det är gaffeln från Sportster XR1200, och då i synnerhet den sista versionens gaffel som sitter på XR1200X, den är bla fullt justerbar.
Att hitta en begagnad XR1200-gaffel idag, är dock nog lika svårt som det var att hitta en 1200S-gaffel 1996. Så jag är beredd på att köpa hela gaffeln ny från Probike om jag går den vägen. Den gaffeln har även lite geometriska fördelar som skulle passa bra just på min moddade ram. Finns även Öhlins-kit till den gaffeln.
Du kan väl göra ett snyggt spindelnät!! ala OCC-style...
Jag vet att du klarar av det!!.....och vill!!
Det vore ju asgrymt! Så jäkla badass! Men enda problemet är att jag vill ha döskallar också, helst med röda lysdioder i ögona. Känns som att det blir svårt med spindelnät med döskallar i Helst vill jag att döskallarna ska ha bandanas oxå, som de kör med på SoA! Men jag tror inte jag klara att göra bandanas i 1mm.s rostfri plåt. Kanske jag kan byta ut döskallarna mot örnar. Amrikanska örnar, som typ har flugit in och fastnat i spindelnätet!!1 Det måste gå.
Det där med framgaffel har jag funderat mycket på, eftersom jag också skall typa om hojen till ombyggt fordon var jag tvungen att komma upp i 3 poäng i form av chassi ändringar, Baksvingen, hjul dimensioner bromsarna och till sist en annan gaffel och jag blev rekommenderad en UD gaffel av besiktningsmannen så skulle jag vara hemma.
Nu vill jag som du behålla Sportsterstuket men jag tycker inte XR gaffeln passar även om det nu är en sportstermodell i o för sig och lockande då det säkert är en bättre gaffel då förhoppningsvis utvecklingen gått framåt, MEN den utvecklingen på UD gafflar kommer från är ban sporthoj som behöver stabila gafflar och som inte viker sig under hojen och är konsekventa och körs på släta banor där den ofjädrade vikten inte har den betydelsen mot styrkan i den. I mitt fall som kör på tjälskadade landsvägar och vad jag tycker högt tempo upplever jag inte att gaffeln skulle svikta utan uppskattar den betydligt lägre ofjädrade vikten istället som främjar fästet därför skaffade jag mig en S gaffel och nu efter redan körda 185 mil i år och av dom 25 mil med dubbelbromsen är jag riktigt nöjd då de justermöjligheterna överträffar mitt behov med råge trotts att jag är en rutinerad och har en aktiv körstil.
Men eftersom det är sporthojs forum finns det ju kunskap så rätta mig gärna om jag har fel och ha med i beräkningarna att det är på vägen och i laglighastighet samt bortse från ballhetsfaktorn och se bara till varför en UD skulle vara bättre på en gathoj.
Sniffat rotgas nu igen.....
Dödskalleörnar med spindelnätbandanas skulle passa som diarré på en varmkorv.Det vore ju asgrymt! Så jäkla badass! Men enda problemet är att jag vill ha döskallar också, helst med röda lysdioder i ögona. Känns som att det blir svårt med spindelnät med döskallar i Helst vill jag att döskallarna ska ha bandanas oxå, som de kör med på SoA! Men jag tror inte jag klara att göra bandanas i 1mm.s rostfri plåt. Kanske jag kan byta ut döskallarna mot örnar. Amrikanska örnar, som typ har flugit in och fastnat i spindelnätet!!1 Det måste gå.
Dödskalleörnar med spindelnätbandanas skulle passa som diarré på en varmkorv.
Osäker på hur snyggt det blev? Skitsnyggt!
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |