Byggtråd: "Jörgens Sportster"

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Har suttit anonymt och följt tråden ett par år (Sen jag reggade mig faktiskt) och varje gång man loggar på önskar man att det hänt nåt nytt. Har vanligtvis inte så mycket över för Harry-cyklar från andra sidan Atlanten men denna är nåt annat och man sitter här på sin kammare och drömmer om att ha tid/plats/pengar och framförallt handlag att göra något eget. Denna cykel är hårigare än de flesta! Keep up the good work :Bugar
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Önskar att byta tjänster med dig.
Svetskurs när båt är i vattnet och hoj rullar
Mot det jobb vi diskuterat.:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska det lindas med något runt avgaseriet vid fotpinnen? ser ut som det kan bli jääääkligt varm där, men du kanske är härdad? :)

Tycker inte att lindat är så snyggt. Utan det blir värmeskydd, i likhet med som jag byggde på förra systemet.
Annars blir det sönderbrända stövelskaft helt klart. Det tråkiga är dock att jag måste ha värmeskydd just över X-pipen. Men det visste jag redan innan jag började bygga, att X-pipen måste hamna där den sitter. Burns X-pipe är ju rätt snyggt gjord, vacker att titta på. Så det känns synd att behöva dölja den med ett värmeskydd. Men men... jag får försöka bygga ett snyggt värmeskydd, eller ngn flätverkskonstruktion, som man kan se igenom.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har suttit anonymt och följt tråden ett par år (Sen jag reggade mig faktiskt) och varje gång man loggar på önskar man att det hänt nåt nytt. Har vanligtvis inte så mycket över för Harry-cyklar från andra sidan Atlanten men denna är nåt annat och man sitter här på sin kammare och drömmer om att ha tid/plats/pengar och framförallt handlag att göra något eget. Denna cykel är hårigare än de flesta! Keep up the good work :Bugar
Tack för din uppskattning!
Om man har lust att komma igång, så är ju ett bra sätt att hyra plats i ngt gemensamt mekgarage.
Jag har aldrig haft ngn egen lokal, som tonåring hade jag mina grejer på Spånga motorgård, efter det hyrde jag plats i ett garage ihop med andra motorintresserade ute på Ekerö. Sedan 2007 håller jag till i det mc-garage jag hyr plats i nu. När jag var yngre lärde jag mig mycket av de äldre. Lite som att en båtklubb kan vara en bra miljö för den som tex köpt sin första träbåt.

Önskar att byta tjänster med dig.
Svetskurs när båt är i vattnet och hoj rullar
Mot det jobb vi diskuterat.:tummenupp

Det borde ju gå att ordna, vi kan höras om det!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ikväll skar jag ut material och tillverkade de bakersta sektionerna till ljuddämparna.
Av designskäl är de svagt koniska, 90mm i främre änden och 100 i bakre änden. Längden är 240mm.
Lite trickigt att rita upp mallarna, stora radien på konämnet blev 2.4 meter. Funkar ju inte att rita med passare direkt.

Plåtarna utsågade.
IMG_5091.jpg

Kanterna förbockade
IMG_5092.jpg

"Konorna" helsvetsade och klara
IMG_5095.jpg

Jag tillverkade konorna så att mina Supertrapp-gavlar jag tänkt använda, passar perfekt i stora änden.
IMG_5097.jpg

Ljuddämpningen kommer bestå av 2½" perforerat rör och ull. Dvs som på det gamla systemet, men i detta system kommer den effektiva längden på ljuddämparna (dvs längden på de perforerade rören) att bli över dubbelt så lång. För att försöka få en effektivare ljuddämpning trots den högre effekten i denna motorn.

Som jag skrev tidigare är det ganska praktiskt att använda supertrapp-gavel.
Ty då kan jag tex enkelt finjustera ljudet vid tex bankörning, kontrollbesiktning etc. Samt välja mellan ett stort antal slutrör, inte minst mina egna hemgjorda slutrör med stängbara spjäll som jag byggde till gamla systemet, finns beskrivet längre bak i tråden.


Försöker hålla tempot i garaget, men som sagt så är jag så här års inne i vårrustning av Vinö, min träbåt. Hon ska i sjön den 26 april. Så så här års blir det inte direkt till garaget efter jobbet, utan tar istället ett kortare pass i garaget efter att att jag varit på båtkubben och jobbat. Även T46:s maskineri ska rustas för säsongen. Men jag hoppas att det inte ska sinka hojbyggandet. Mitt mål är att kunna strippa hojen och få in ram och oljetank på lack innan den här månaden är slut. Vi får se om jag hinner det.
 
Last edited:

Blårökig

Medlem
Gick med
12 Nov 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GT750J -72, Suzuki GT750K -73, Suzuki T500J -72, Suzuki GSX1100E -82, Suzuki T500J -72,Monark M400
Jäklarns vilket fint system (och hoj med för den delen) du får till! Vilken liten fin rullbock, den jag har tillgång till är valsarna avsedda för stuprör och det är således svårt att få till små fina hojprylar i :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jäklarns vilket fint system (och hoj med för den delen) du får till! Vilken liten fin rullbock, den jag har tillgång till är valsarna avsedda för stuprör och det är således svårt att få till små fina hojprylar i :)

Tack!

Ja den här rundvalsen är ju perfekt för bla hojbyggeri, tex valsning av ljudämparmantlar, valsa perforerade rör, konor till expansionskammare mm. tack vare valsdiametern på 38mm. Vrakpris iochmed kampanjen de kör nu. Väger endast 37 kg, så den är behändig att lyfta upp på bänken och sätta fast med tvingar när man ska använda den.

Som synes på hemsidan är den rejtad för max 0.8mm. Men det är om hela bredden (610mm) används, så mina delar som jag valsat i 1mm rostfritt (som ju dessutom är styvare än svartplåt) har inte varit några problem. Funkar riktigt bra. Smorde upp och justerade maskinen lite innan jag började använda den. Den kärvade lite vid bakåtvalsning. Men det försvann efter att jag smorde upp den. Sen var det bara att köra.
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
även om det nu är tio år sedan man sadlade om som rörläggare som jag var i 28 år till garanti/support i bilgaranti branschen är det svårt att imponera med en mindre rördragning på hojen men vill ändå säga att det ser bra ut, är man händig, noggrann o tar tid på sig vill det gärna bli bra :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fick in några timmar i garaget ikväll och hann en del på avgassystemet.

Efter en del måttande och betraktande kunde jag finkapa konorna i rätt vinkel. Man får bara en chans nämligen, hamnar slutliga snittet i en vinkel man inte gillar, då går det inte att kapa ens 3 mm mer, eftersom diametern på konorna då blir miss-match och får kastas i skrotbingen. Men jag blev nöjd med linjerna och bakre sektionerna perfekt parallella, puh!
Hojen såg rätt frän ut efter slutkapningen. Moto-GP-style exhaust som sporthojs-squidsen säger.
IMG_5101.jpg

IMG_5100.jpg

Sedan kunde jag TIG:a dit de bakre sektionerna.
IMG_5104.jpg

IMG_5108.jpg

IMG_5111.jpg

IMG_5112.jpg

Nästa steg är att bygga en bakre upphängning. Hoppas få till det imorgon kväll, efter båtvårrustandet.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fantastiskt hantverk må jag säga. När det kommer till värmesköldar funderade jag på om man inte skulle prova en kerambehandling på insidan av systemet innan man sätter dit fula sköldar. Det är tyvärr inte helt gratis men min erfarenhet på KTM system är att det sänker temperaturen på röret tillräckligt för att man inte skall bränna byxorna på det.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack!
Jag har tänkt den tanken också, men jag hindras av att jag inte vet vilken sänkning av temperaturen man kan förvänta sig, ej heller hur länge det sitter.

Jag har en alternativ idé till sköldar, det är att bygga ett snyggt gallerverk av klena syrafasta rör. Iaf det skydd som hamnar vid X-pipen. Att jag låter detta gallerverk vara glest, format som ett liggande H. Att dess form harmonierar med formen hos X-pipen. En nackdel med det är dock att betraktare skulle kunna tro att jag har byggt av rostfri rundstång, dvs att det ger viktsmässigt tungt intryck a la OCC-Choppers.


Fantastiskt hantverk må jag säga. När det kommer till värmesköldar funderade jag på om man inte skulle prova en kerambehandling på insidan av systemet innan man sätter dit fula sköldar. Det är tyvärr inte helt gratis men min erfarenhet på KTM system är att det sänker temperaturen på röret tillräckligt för att man inte skall bränna byxorna på det.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Herrejösses vilket vackert hantverk!
Och herrejösses vad det kommer låta! :hihi
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack!
Jag har tänkt den tanken också, men jag hindras av att jag inte vet vilken sänkning av temperaturen man kan förvänta sig, ej heller hur länge det sitter.

Jag har en alternativ idé till sköldar, det är att bygga ett snyggt gallerverk av klena syrafasta rör. Iaf det skydd som hamnar vid X-pipen. Att jag låter detta gallerverk vara glest, format som ett liggande H. Att dess form harmonierar med formen hos X-pipen. En nackdel med det är dock att betraktare skulle kunna tro att jag har byggt av rostfri rundstång, dvs att det ger viktsmässigt tungt intryck a la OCC-Choppers.

Applicerar man det i nya system så sitter det bra. Många tillverkare rekommenderar sandblästring innan applikation. Cerakote och Techline gör coatings avsedda för insidan av avgas och dessa går att köpa över disk och prova själv. Jag har aldrig enbart gjort insidan (för jag misstänker att du inte vill förstöra den fina råa utsidan med ytbehandling) men med behandling på utsidan så blir det ordentligt mycket mindre varm. Tillräckligt för att inte bränna hål på nylonbyxor för crossåka.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack!
Jag har tänkt den tanken också, men jag hindras av att jag inte vet vilken sänkning av temperaturen man kan förvänta sig, ej heller hur länge det sitter.

Jag har en alternativ idé till sköldar, det är att bygga ett snyggt gallerverk av klena syrafasta rör. Iaf det skydd som hamnar vid X-pipen. Att jag låter detta gallerverk vara glest, format som ett liggande H. Att dess form harmonierar med formen hos X-pipen. En nackdel med det är dock att betraktare skulle kunna tro att jag har byggt av rostfri rundstång, dvs att det ger viktsmässigt tungt intryck a la OCC-Choppers.

Solida aluminiumstänger borde gå att göra klent, starkt och snyggt. Gärna eloxerade i öhlinsbrons.
Eller titannät?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Johansson med jet motorn har ju keramik behandlat vissa delar av sitt projekt, kolla med honom.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Applicerar man det i nya system så sitter det bra. Många tillverkare rekommenderar sandblästring innan applikation. Cerakote och Techline gör coatings avsedda för insidan av avgas och dessa går att köpa över disk och prova själv. Jag har aldrig enbart gjort insidan (för jag misstänker att du inte vill förstöra den fina råa utsidan med ytbehandling) men med behandling på utsidan så blir det ordentligt mycket mindre varm. Tillräckligt för att inte bränna hål på nylonbyxor för crossåka.
Ok! Det finns ett företag här i Sthlm som håller på med sånt där. Weird Performance. Men jag tror att det bästa och mest robusta är att bygga skydd. Kerambehandlig ger ju motvind om man senare vill svetsa i systemet, tex om man tvingas till alternativet med värmeskydd. Eller om jag i framtiden måste rikta/reparera systemet.
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Bilderna gör mig tårögd - så jäkla vackert!
Läste du Bosse Bildoktorns inledande ord i Classic Motors Heinkel-artikel, Jörgen? Det där om järnspett alltså...
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Det är ju en sak att det tar en helvetes tid att bygga, men sen ska ju allt bort igen för lackering.
Det är jobbigt.
Å sen tillbaka med rubbet utan att komma åt lacken nånstans, ännu jobbigare.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top