Mina tidigare inlägg var helt fel, detta blev hur snyggt och stilrent som helst! Riktigt snygg dragning av rören.
Tack! Jag vet själv sällan vad som är snyggast i början, utan jag måste prova, dvs mocka upp och betrakta, sedan bygga bit för bit. En sorts iterativ process. Så det är samma för mig, att ibland måste jag förkasta det alternativ jag från början trodde skulle bli bäst.
Ser fram emot uppdateringen efteråt!!
Du Jörgen, när ungefär kan det bli tal om provstart? Blir det öppet hus möjligen
Tack. Åh det är fortfarande bortom min horisont. Just nu är det närmaste delmålet att få ram, oljetank och tillhörande fästen iväg på lack. Jag hoppas att jag hinner dit den här månaden.
När jag startar den här för första gången, så är jag gärna själv, så att jag inte blir distraherad av ngn. Det är så mycket som ska kollas, skötas och göras de första minuterna motorn går.
Du har ett otroligt handlag måste jag säga. Önskar man hadde en smula bara. Verkar ju sitta som en smäck ihop med insuget. Blir läckert med den arbetade sidan på motorn.
Tack, ja jag hoppas också att det blir fint även att titta på!
Porr Jörgen, porr!
Tack Tomas!
En uppdatering.
Här nedan har jag helsvetsad den sista 1-1/8"-böjen på den främre headern, samt punktat fast den första delen av 2-1/4"-röret.Bilden visar även en av anledningarna till varför jag lät det främre röret runda den bakre cylinderns rör vid dess 180-böj. Det är nippeln som syns i bakkant på kamkåpan. Ut från den går nämligen en tryckutjämningsslang till den övre delan av oljetanken. Det hade blivit konflikt mellan denna slang och den främre headern om denna inte fick den S-böj som syns på bilden. Så här gick form och funktion hand i hand.
På bilden nedan har jag sedan helsvetsat 2-1/4"-sektionen på främre röret.
På bilden nedan har jag kapat ändarna på de bägge röret ovanför varann, samt tillverkat och punktat fast två stycken turnouts. Nu är båda krökarna 30" långa, dvs ca 76cm. Allt enligt Burns beräkning. De två bilderna nedan är tagna uppifrån för att visa att trots att systemet ser ganska rakt och okomplicerat ut från sidan, så har jag alltså jobbat ganska mycket med att packa systemet tight mot hojen ovanför fotpinne och bromspedal, så att det finns plats för högerfoten. Akter om fotpinnen kommer sedan systemet att välla utåt igen, för att kunna runda höger stötdämpare.
På bilden nedan har jag sedan skjutit på X-pipen.