Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då tolkade du det helt fel, menade 'kör hårt o håll tungan i rätt mun'! Jisses, klart jag inte tror du får bränndiken..
Kan väl hända om man måste få livsmedelgods genom röntgen, det är lite knivigt i början. Tycker jag då.
Ok, då feltolkade jag.
Själv är jag ingen yrkessvetsare, men har svetsat av och till sedan 18-årsåldern. Ibland blir jag förstås inte nöjd med fogar, då kapar jag oftast bort och gör om. Avgassystem som ska sitta på en vibrerande HD-motor är det lika bra att göra så bra man kan, plus att det är roligt om det tål att tittas på. Så jag gör så gott jag kan. Kollar alltid att det är full genomsmältning på baksidan osv. Att avgassystem är rätt påkända detaljer lärde jag mig tidigt, när jag började bygga expansionskammarsystem på 80-talet. Mig-svetsfogar på en sån funkar inte, spricker oftast sönder. Därför gasvetsade jag på den tiden. TIG-svetsar var dyra saker då. Och kammarsystemen byggde jag i svartplåt.
Så idag, nästan 30 år senare, är det stor skillnad att bygga avgassystem. TIG-svets och 304 RF är så otroligt lyxigt. Det var inte många hobbypulare som kunde unna sig det på 80-talet. Så det känns fortfarande otroligt lyxigt.
Last edited: