Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Riktigt rara bitar.:tummenupp
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Det ända fula jag hittar..är nått du inte gjort!
Dom ser verkligen kissnödiga ut..och det är insuget!!! Hur ser luftfiltret ut? Gömmer dom 80% så funkar det ju..
Tycker du är grym men du vet att din hoj är inget för mig, men vad är nyttan med ditt insug? Är den just för när man kör sprut?
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Åh fy så orättvist! Grattis Middleton!
Lägg upp många bilder på svetserit och tvinga middleton att lägga bilder på sina i 'vår' tråd.. kommer bli sjukt snyggt detta känner jag på mig. Glöm inte rotgasen!

Självklart blir det några bilder när det är klart!

Att dela garage med Jörgen har sina sidor. Å ena sidan får man trevligt sällskap och kunnig vägledning. Nackdelen är väl att man aldrig är värst, hur mycket man än bygger om...

Johan
 

S&S145

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Kumla
Hoj
Låg och lång....
Jag med flera här, uppskattar en film från provtur/bänkning om du skulle ha lust! Blir nog ett fint muller! :)
Ska du också köra closed loop och knacksensor? Isf minskar ju den nödvändiga tiden i bänk betydligt skulle jag tro. Vi kan ju hålla kontakt och byta erfarenheter när det börjar närma sig uppstart och EFI-frågor. Du har nog även god support från Karling när det kommer till motorstyrningen. Jag får gott intryck av S&S Protune samt manualen till den. Ska bli spännande att få starta upp det EFI-systemet!
Jag tror det är en enorm fördel med sprut, just på så här stora twinnar: Att motorerna blir snälla att köra trots sin storlek, och att man minskar risken för motorskador till följd av en primitiv jätteförgasare och en primitiv stand alone-tändning med 2-dimensionell tändkurva. Tror du har gjort helrätt som också valt sprut. Inte bara ur prestandasynpunkt, utan även just att EFI skyddar motorn bättre vad gäller både bränsle och tändning, såna här spisar är ju rätt dyra grejer.

Jo, Charley kommer nog vara bra support.... Det blir Closed loop system. Jag skall se till att det kommer lite filmer här när jag är färdig, min motor är nog ändå ganska snäll med tanke på 640 kammar och 10:9 i komp.
Har ändå en förhoppning om runt 160 bakhjulshästar men vi får väl se. Star Racing hävdar ca 170 på hjulet "out of the box" med 11,5:1 och 675 kammar. Fast då skulle jag gissa på att dom inte har dragpipes.....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mekanisk konst..Du är SHs egen Rembrant!!

Det ända fula jag hittar..är nått du inte gjort!
Dom ser verkligen kissnödiga ut..och det är insuget!!! Hur ser luftfiltret ut? Gömmer dom 80% så funkar det ju..
Tycker du är grym men du vet att din hoj är inget för mig, men vad är nyttan med ditt insug? Är den just för när man kör sprut?
Tack för berömmet!

Insuget är som sagt S&S Tuned Induction insug. Om man räknar optimal insugsläng på en HD så brukar man hamna på runt 40cm (+- beroende på kammens varvtalsområde förstås). Det är ju dock inte görligt med normaltplacerad luftburk på en HD, så man offrar en del mellanregister. På HD-dragbikes är ju dock funktion(effekt) prioriterad och på såna cyklar har du nog sett hur det ofta sitter långa air horns, vilka ger just ungefär 4dm från mynning till insugsventilen.
Så för att lösa detta även för gathojar, så utvecklade S&S dessa tuned induction insug. Så det var en av grejerna jag verkligen ville prova med denna motor. I likhet med S&S 145 Tributemotor så är nämligen min motor tillräckligt stor för att kunna använda S&S tvåportinsug med detta "Dual Bore Tuned Induction"-intag.

Filtrena är två stycket K&N som sitter med slangklämma, jag ska ersätta de medföljande koniska filtren med två cylindriska och med maximalt möjlig diameter. För att maximera filterarean.

Själv tycker jag även att detta insug är asballt :gnissla, men jag är åas sån att jag ofta tycker ngt är vackert när jag förstår att det är funktionellt.

För maxeffekt ger det dock inte så mycket, det är mer mellanregistret som gynnas. men det är ju åas det viktiga på en gatmotor som denna.

Jag tycker detta tuned induction-insug är hotrod-muskligt, samtidigt som det harmonierar med de andra horisontella linjerna (tex underkant tank, vaggrör etc)
En annan estetisk sak jag hoppas med detta insug, är att det når lite syskonskap med avgassystemet:
De två insugsrören väller ut ur motorn, omfamnar varann och sträcker sig sedan framåt parallellt med varann och horisontellt med marken. De två avgasrören väller ut ur motorn, omfamnar varandra och sträcker sig sedan bakåt, parallellt med varann och horisontellt med marken.
Men det återstår att se om det det blir som jag hoppas ovan, det är så svårt att veta innan man byggt klart.

Det kan också vara så att du på bilderna tycker att insuget ser för dominant ut pga av ljuset. Den lite blästeraktiga ytan på det gjutna intaget gör att det nästen blir självlysande på bilderna, så på bilderna kan det måhända se mer dominant ut än det är. Jag gillar iaf formen på det, pga av sin funktionella design har det blivit rätt sinnliga former tycker jag. Det är ju inte sällan så med strömningsmekanik, vem gillar inte slender bodies tex :brynad

Jag är också glad att jag fick tag på ett ex från S&S. Dessa insug är rätt dyra och har inte sålt så bra i HD-träsket. S&S har därför ej längre med detta "Dual Bore Tuned Induction"-insug i katalogen. De flesta i HD-träsket vill ju ha luftrenare med döskallar och en massa andra "grymma" WT-symboler. Eller vridbara kromade spjäll som på kurrijuck-Hypercharger. Bildgoogla på Harley Air Cleaner så ska du får se på vidriga luftburkar. Så detta testbänksutvecklade S&S-insug är ju heeelt iskallt för många köpare.

Avstämd insugsrörslängd gäller även förgasarhojar, det är ju standard på de flesta sporthojar. En del radfyresportisar har tom två olika längder för att bredda registret, eller variabel längd mha servomotorer.
På radfyresportisar behövs ju dock inga 4dm.

I post #4326 beskrev jag insuget och där finns det även fler bilder på det.

Här är även två tidigare postade bilder på insuget, där man ser hur det ut när tank och sadel är på plats.

View attachment 398219

View attachment 398220
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, Charley kommer nog vara bra support.... Det blir Closed loop system. Jag skall se till att det kommer lite filmer här när jag är färdig, min motor är nog ändå ganska snäll med tanke på 640 kammar och 10:9 i komp.
Har ändå en förhoppning om runt 160 bakhjulshästar men vi får väl se. Star Racing hävdar ca 170 på hjulet "out of the box" med 11,5:1 och 675 kammar. Fast då skulle jag gissa på att dom inte har dragpipes.....

Jag håller tummarna för att du kommer upp i 160 rwhp. Med rätt längd på dina rör och bra mappning låter inte det orealistiskt tycker jag. Men det får nog inte sitta några insatser i dina dragpipes om du ska bänka ur den siffran tror jag. Trevligt att du också kör closed loop. Som du säger är nog knacksensor lite overkill med ditt (mer normala) komp.

I sammanhanget kan det nog vara bra som du gjort. Att bygga ett billigare system i svartplåt först. Efter inkörning och bänkning kan man ju då sedan dra erfarenheter vilka man sedan implementerar när man bygger nästa system i dyrare material. Ja man kan ju tom förlänga eller förkorta svartplåtssystemet och på så vis använda det som prototyp om man tex identifierar avgasrelaterade svackor i bänken.
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jag förstår dig verkligen i funktion och prestanda.Det är ju alltid viktigt tycker jag.Ska bli kul att se den live!
 

S&S145

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Kumla
Hoj
Låg och lång....
Jag håller tummarna för att du kommer upp i 160 rwhp. Med rätt längd på dina rör och bra mappning låter inte det orealistiskt tycker jag. Men det får nog inte sitta några insatser i dina dragpipes om du ska bänka ur den siffran tror jag. Trevligt att du också kör closed loop. Som du säger är nog knacksensor lite overkill med ditt (mer normala) komp.

I sammanhanget kan det nog vara bra som du gjort. Att bygga ett billigare system i svartplåt först. Efter inkörning och bänkning kan man ju då sedan dra erfarenheter vilka man sedan implementerar när man bygger nästa system i dyrare material. Ja man kan ju tom förlänga eller förkorta svartplåtssystemet och på så vis använda det som prototyp om man tex identifierar avgasrelaterade svackor i bänken.

Insatser? Näe det är väl ingen ATG butik jag bygger...:fyllisar
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Jag tycker första bilden på dragning av rör ser bättre ut än när bakre cyl. går på utsida. Insida ger en clean look. Men, det är din hoj, hittills ett mästerverk tack vare dina val och kunnande, lycka till med rördragningen. Ser fram emot resultatet.

ugyjyzap.jpg

ynadatap.jpg
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tycker första bilden på dragning av rör ser bättre ut än när bakre cyl. går på utsida. Insida ger en clean look. Men, det ör din hoj, hittills ett mästerverk tack vare sina val och kunnande, lycka till med rördragningen. Ser fram emot resultatet.

Och jag tycker tvärt om, ser ut att bli mjukare radier och bättre flöde med bakre röret på utsidan och funktionalism är rätt designspråk på denna hoj.


Jörgen: Tror du den kommer gå att göra tyst nog för en och annan bandag?
Skulle gärna ligga efter något varv och se hur den beter sig och att du kan köra vet jag ju redan. :tummenupp
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
ugyjyzap.jpg

ynadatap.jpg


Gillade också första versionen bättre vid första anblicken. Det ser dessutom ut som om den varianten inte bygger utåt lika mycket som version 2, men det är troligen en synvilla?

MEN, vid närmare eftertanke stämmer nog det där med kissnödigheten.

Dessutom harmonerar version 2 mycket bra med insuget, där är ju också "bakre burken över främre". Sedan var det detta med funktionaliteten, nu tänker du väl inte helhögglanspolera ditt nya avgaseri (rimmar dåligt med funktionalitet) men väl hålla det rent och att ha bakre röret på insidan ser knepigt ut ur den synvinkeln. Dessutom borde det väl brinna fast mer svåråtkomlig smuts på bakre röret ifall det får ligga inklämt nära cylindern och främre röret...undrar vilken version som bränner sönder höger vad på körbyxorna mer...:va

Så, min röst faller på nr 2...med någon form av motivering tom...:gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och jag tycker tvärt om, ser ut att bli mjukare radier och bättre flöde med bakre röret på utsidan och funktionalism är rätt designspråk på denna hoj.


Jörgen: Tror du den kommer gå att göra tyst nog för en och annan bandag?
Skulle gärna ligga efter något varv och se hur den beter sig och att du kan köra vet jag ju redan. :tummenupp

Tack
Jag har tänkt mig dubbelt så lång ljudämpande sektion i dämparna i detta system. Och det gamla systemet gick ju bra att åka på Gelleråsen med. Bara jag inte drog ur den på rakan, då lät det för mycket. Så det ska nog gå att åka bana med denna motoruppgradering också. Om inte annat så har jag tänkt använda Supertrapps ljuddämpargavel med gängade hål. Så då kan jag i likhet med tidigare, temporärt justera ljudet för tex banbesök. Mina gamla slutrör med stängbara spjäll kommer ju tex passa.
De är rätt praktiska när man bor i stan, skönt att kunna vara tyst om jag tex kommer hem sent.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ugyjyzap.jpg

ynadatap.jpg


Gillade också första versionen bättre vid första anblicken. Det ser dessutom ut som om den varianten inte bygger utåt lika mycket som version 2, men det är troligen en synvilla?

MEN, vid närmare eftertanke stämmer nog det där med kissnödigheten.

Dessutom harmonerar version 2 mycket bra med insuget, där är ju också "bakre burken över främre". Sedan var det detta med funktionaliteten, nu tänker du väl inte helhögglanspolera ditt nya avgaseri (rimmar dåligt med funktionalitet) men väl hålla det rent och att ha bakre röret på insidan ser knepigt ut ur den synvinkeln. Dessutom borde det väl brinna fast mer svåråtkomlig smuts på bakre röret ifall det får ligga inklämt nära cylindern och främre röret...undrar vilken version som bränner sönder höger vad på körbyxorna mer...:va

Så, min röst faller på nr 2...med någon form av motivering tom...:gnissla

Ja det finns en massa praktiska aspekter, en fara med variant 1, är att det blir mycket strålnings och konvektionsvärme in mot motorn, kablaget till TPS mm. Så jag kör på variant no 2.

I likhet med förra systemet måste jag garantera bygga värmeskydd mot stövelskaften på detta system också. Det är svårt att komma ifrån det med ett upplagt system.

Har kommit en bit på väg med det nya systemet i helgen, tom svetsat första rörsektionerna ut från topparna!

/Jörgen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lite bilder från helgens vansinnigheter.

Helsvetsning av andra rörsektionen ut från bakre cylindern.
IMG_4985.jpg

Lite bilder på systemet som det ser ut nu. De är bara de två första rörsektionerna ut från topparna som är helsvetsade, resten är bara påskjutet och tejpat eller punktat. Främre röret måste komma bak snabbare, ca 3cm, för att avslutas på samma ställe som det bakre systemet. Så en sak som ska ändras på bilderna nedan, är att 90-gradersböjen på främre cylinderns rör, ska upp ca 3cm, det är nog även positivt för linjerna. Ty då blir den horisontella delen av det främre röret, mer horisontell, isf att som nu stiga uppåt efter 90-gradersböjen.

IMG_4987.jpg

IMG_4993.jpg

IMG_4994.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inga bränndiken nu.. :thumbup:
Du bad om att få se svetsbilder från avgasbygget. Sedan ger du ovanstående svar, som jag tolkar som att jag normalt brukar producera fogar med smältdiken? Det kan jag inte kännas vid. Det här är ju dessutom TIG-svetsning i rostfri tunnplåt (1.2mm). Inte riktigt ngn risk för smältdiken.
Du får gärna förtydliga om jag förstått fel. En del av dina inlägg har jag svårt att tolka.
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Kan du svetas 4 expanisionskammare i titan åt mig? Helst superbilligt oxå!!:Bugar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan du svetas 4 expanisionskammare i titan åt mig? Helst superbilligt oxå!!:Bugar

Titansvetsning har jag tyvärr ingen praktisk erfarenhet av, men jag vet att Stellan har släpskor och grejer för det.
Även farbrorn med Aero Weld i Bromma. Swedish Aero Welding AB Gustav III:s v. 28, 168 30 BROMMA 08-25 34 16.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Du bad om att få se svetsbilder från avgasbygget. Sedan ger du ovanstående svar, som jag tolkar som att jag normalt brukar producera fogar med smältdiken? Det kan jag inte kännas vid. Det här är ju dessutom TIG-svetsning i rostfri tunnplåt (1.2mm). Inte riktigt ngn risk för smältdiken.
Du får gärna förtydliga om jag förstått fel. En del av dina inlägg har jag svårt att tolka.

Då tolkade du det helt fel, menade 'kör hårt o håll tungan i rätt mun'! Jisses, klart jag inte tror du får bränndiken..
Kan väl hända om man måste få livsmedelgods genom röntgen, det är lite knivigt i början. Tycker jag då.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top