Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sedan sist så har jag jobbat vidare med anpassning/förstoring av oljetanken.
För att spara jobb så tog jag loss slanganslutningarna från det gamla tankbakstycket, så att jag kunde återanvända dessa.
IMG_4909.jpg

På bilden nedan så har jag bankat till ett nytt bakstycke av 1mm plåt samt svetsat dit rören från det gamla bakstycket. De tre fördjupningarna jag gjort i plåten, är för att få klarning för svetsmuttern till de gummiupphängda fästen jag ska bygga sen.
Tack till Cyrén som levererade plåt!
IMG_4910.jpg

IMG_4912.jpg

När jag var nöjd med passningen så punktade jag sedan fast det nya bakstycket.
IMG_4921.jpg

Sedan helsvetsade jag.
IMG_4924.jpg

IMG_4928.jpg

Sist av allt så läcktestade jag tanken genom att sänka ned den under vattenytan och blåsa övertryck i tanken.
IMG_4929.jpg

Skönt att ha den svåra delen av oljetanksjobbet gjort!
Nu återstår att bygga fästena för elastiska upphängningen mot ramen.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja det var ju riktigt tjusigt!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du gör ett grymt arbete Jörgen:tummenupp:yoparty

//Panos

Ja det var ju riktigt tjusigt!

Tack båda!

Ja det är skönt att äntligen kunna bygga på hojen mer obehindrat nu när de stora externa jobben med rammodifieringen och bygget av motorn är klara.

Övrigt som hänt är att jag via Karling beställt hela S&S Delphi motorstyrningen, dvs bla ecu, kablage, knacksensor, O2-sonder. Beställde detta redan nu, eftersom jag måste svetsa fäste för montage av ECU. Vill ha klart allt svetsande i ramen innan jag skickar den på lack.

Rördelarna till avgasbygget är också skickade från Burns Stainless, så de dyker upp vilken dag som helst.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ser fram emot avgaseribygget! :tummenupp
 

S&S145

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Kumla
Hoj
Låg och lång....
Grymt impad av denna tråd! Håller på med busbygge jag med.... Kan dock inte riktigt bestämma mig för bränslepump och regulator ( kör samma sprut som dig) Blir det SS soppapump å regulator för din del eller har du hitta på något annat?:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ser fram emot avgaseribygget! :tummenupp
Samma här! Det blir roligt!

Grymt impad av denna tråd! Håller på med busbygge jag med.... Kan dock inte riktigt bestämma mig för bränslepump och regulator ( kör samma sprut som dig) Blir det SS soppapump å regulator för din del eller har du hitta på något annat?:tummenupp

Hej
Ja jag vill fortsätta köra med min befintliga tank och inte vara styrd mot moderna tankar med inbyggd pump.
Så det blir extern inline-pump typ S&S(Walbro) samt extern regulator typ S&S(Mallory).
Jag har redan en sån Mallory-regulator sedan tidigare, så jag räknar bara med att behöva köpa en Walbro-pump av samma typ som S&S säljer. S&S slår på lite onödigt på priset på denna pump tycker jag.
Om du vill spara pengar finns Mallory-regulatorn på raggarbilsfirmor som tex JEGS. Och 75Psi Walbron finns lite överallt.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Är inte jätteimpad av valbron , Den tycks kärva ihop utav våran fina bensin

Lilla Boschen är inte så mycket större
 

S&S145

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Kumla
Hoj
Låg och lång....
Ok, det lutar åt Walbro GSL393 och ställbar Malpassi regulator för min del.... Andersson, menar du Bosch 044?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nej det finns en betydligt mindre Bosh pump Klarar 300hk+++ med turbo har inte Nr i huvet men kan ta reda på
 

S&S145

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Kumla
Hoj
Låg och lång....
Ok... Har inte läst något dåligt om Walbro pumparna tidigare. GSL393 ligger ju vettigt prismässigt ca 1100 kr och Malpassi regulator 0,5-6 bar kostar runt tusenlappen också. Håller med dig Jörgen, SS lägger ju på en hel del... Har för mig Charley ville ha runt 5000:- för pumpen :confused:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är inte jätteimpad av valbron , Den tycks kärva ihop utav våran fina bensin

Lilla Boschen är inte så mycket större
Ok, tack för dina erfarenheter! Du har ju koll.
Jag får se hur jag gör med pumpen. Eftersom detta är en av Karling och S&S till stora delar nykonstruerad motor, och den första sportstermotor S&S gjort för sitt Delphi-sprut (förutom två interna raceprojekt). Så är jag angelägen att hålla mig till de komponenter som S&S rekommenderar, så att jag slipper jobbig felsökning och ev blame game om det strular vid driftsättningen av motorn. Även om jag inser att det inte borde vara några problem med Bosch-pumpen, bara den har rätt tryck och flöde och inte har högre strömförbrukning.

Så jag kanske kör med Walbro 393 ändå, nu i början, den är ju rätt billig. Så får jag byta till Bosch sen, om Walbron skulle paja efter en tid. Just för att undvika ev felkällor under uppstart, tuning och inkörning.

Ser jäkligt fint ut, avundas dina kunskaper.
När räknar du ha den rullandes ute på vägarna? i sommar?

Tack
Målet är att få ut hojen på vägarna till sommaren. Men det är mycket jobb dit, och det är fortfarande moment kvar där jag är beroende av andra, tex lack av ram och oljetank, SFRO mm. Så det jag kan göra är att jobba på i garaget. Lägger nästan varje kväll och helg på hojen nu, resten av fritiden måste jag så här års lägga på min träbåt Vinö och till motorjobb på T46.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jörgens lilla hjärtegryn.. :) kunde inte låta bli, haha
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1392404119897.jpg
    uploadfromtaptalk1392404119897.jpg
    201 KB · Visningar: 167

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgens lilla hjärtegryn.. :) kunde inte låta bli, haha

Tjena Blixten!

Från tråden "Tjejer som utnyttjar killar" 2009.

Jag är ihop med en, hon är även lätt inkontinent emellanåt. Fast hon är bara är 18 bast:3freak Men hon är ju åas född i USA. Dyra vanor, rätt högljudd och osofistikerad mao, väcker alltid polisens intresse, vilket kan vara lite jobbigt om vi glider ned till Stureplan en lördagkväll.

Men när man ser vilka schyssta ekrar hon kvistar fram på så är allt förlåtet!:Bugar Hon går på gatan också, rätt jobbigt, får mig lätt svartsjuk.
Hon har dock exakt dubbelt så mycket stake som de flesta killar, så jag tror vi kilar stadigt ett tag till.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top