Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska bli spännande att höra sången från den där maskin en ljummen vårdag i Sveatunneln.
Angående kostnader så finns det inget pristak på ren och skär njutning, dessutom lever man ju bara en gång antar jag.
Ja, jag är också nyfiken på hur den kommer att låta. Inte minst hur rapp den kommer att vara, svängmasseförhållandet är lägre än i gamla motorn (mindre svängmassa i förhållande till slagvolymen). Dessutom högre kompressionsförhållande, 11.7:1 jämfört med 10.7:1 i gamla motorn.
Gällande ljudet så kommer jag att bygga längre ljuddämpande del än jag hade till gamla motor, så jag hoppas att den blir lite tystare, så att jag slipper spjällen jag byggde till det gamla avgassystemet. Men iom att det kommer att vara absorptionsljuddämpare (perforerat rör med ull runt) även i det nya systemet, så kommer den nog inte att bli helt ljudlös. Absorptionsljuddämpare dämpar ju mest högfrekvens, och det är ju inte vad en sån här motor producerar. Funkar bättre på en radfyresportis.
Så hojen kommer nog att vara tillfredställande högljudd ändå kan jag lugna dig med
Last edited: