Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska bli spännande att höra sången från den där maskin en ljummen vårdag i Sveatunneln.
Angående kostnader så finns det inget pristak på ren och skär njutning, dessutom lever man ju bara en gång antar jag.

Ja, jag är också nyfiken på hur den kommer att låta. Inte minst hur rapp den kommer att vara, svängmasseförhållandet är lägre än i gamla motorn (mindre svängmassa i förhållande till slagvolymen). Dessutom högre kompressionsförhållande, 11.7:1 jämfört med 10.7:1 i gamla motorn.

Gällande ljudet så kommer jag att bygga längre ljuddämpande del än jag hade till gamla motor, så jag hoppas att den blir lite tystare, så att jag slipper spjällen jag byggde till det gamla avgassystemet. Men iom att det kommer att vara absorptionsljuddämpare (perforerat rör med ull runt) även i det nya systemet, så kommer den nog inte att bli helt ljudlös. Absorptionsljuddämpare dämpar ju mest högfrekvens, och det är ju inte vad en sån här motor producerar. Funkar bättre på en radfyresportis.
Så hojen kommer nog att vara tillfredställande högljudd ändå kan jag lugna dig med :D
 
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Det är ju det som är fördelen med att vara skuldfri och kunna spara ihop egna pengar, man kan lägga dem på andra saker (bilen, båten och bågen) än Ikea-kök och badrumsrenoveringar. Rätt skönt!

Sund och bra inställning som fler skulle nå bra av att ha. Om det inte förstör tråden för mkt, kan du lägga in en bild/länk på bilen? Säkert lika fin som din båt och din mc.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nästa moment jag gav mig på var att anpassa gränsytan mellan sadel och ram. Pga av att det övre ramröret höjts och knäet där ramrören övergår till den vertikala sadelstolpen flyttats bakåt, så passade inte sadeln på ramen igen.

Detta var dock en välkommen modifiering, dels iom att min sitthöjd åker upp halvannan centimeter vilket ger bättre benvinkel, men också att underkant på sadeln nu kommer hamna i linje med sadelrören den vilar på, ngt som inte var fallet tidigare.

Jag började med att mha av lera ta reda på hur mycket som måste byggas upp för att ge sadeln stöd under hela sittytan.
IMG_4815.jpg

På bilden nedan har jag sedan tillverkat J-profiler med en höjd av 15 mm, som jag punktat fast. På bilden nedan är jag i färd med att såga bort den hake som håller fast sadeln i framkant. Eftersom även denna måste höjas.
IMG_4825.jpg

Här nedan handknackar jag till rätt krökning på de sista bitarna av J-profil, de som ska sitta längst fram, där sadelrören börjar vinkla uppåt.
IMG_4827.jpg

På bilden nedan har jag punktat fast även dessa bitar, samt sågat bort och filat rent efter den gamla plåthaken.
IMG_4833.jpg

På bilden nedan har jag efter mätningar tillverkat och punktat fast en ny högre hake.
IMG_4842.jpg

För att få fullständig anliggning/stöd under sadeln/kutsen så limmade jag sedan ytterligare ett lager med tjock gummiduk (ca 8 mm tjock)
IMG_4836.jpg

Efter att kontaktlimmet härdat, så var det sedan ett tidsödande iterativt tillpassningsarbete med sadeln/kutsen. Först passningskontroll på motorcykeln med lite vaselin som märkfärg på J-profilerna, sedan iväg till arbetsbänken och slipa bort gummi där det var anliggning mot J-profilerna, sedan en vända till hojen igen. Efter ca 10 vändor hade jag sedan full anliggning och sadeln så då ut som på bilden nedan. Jag har här även limmat dit två gummistavar i framkant på ramen. Som stöder mot övre ramröret.
Anliggningen vart perfekt och haken håller nu fast sadeln utan glapp.
Även om det tar tid så är det skönt att fixa sånt här ordentligt. Det är så mycket roligare att meka och köra med en hoj där allt sitter stumt, inte skaver lack från ramen och är lätt att montera och demontera.
IMG_4841.jpg

Om ngn undrar över punktsvetsningen.
Nu under uppmockningen punktar jag bara fast svetsdetaljer mot ramen. Eftersom det är mycket lättare att sedan helsvetsa allt när ramen strippats för lack. Då får jag mycket bättre arbetsställning för TIG-svetsning, med ramen liggandes på svetsbänken. Samt slipper sitta och svetsa nära alla dyra delar som nu under uppmockningen sitter monterade i ramen.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Andra saker som hänt i garaget:

Stödet till S&S-trottelhuset på denna motor är ju i likhet med hela insugssystemet, gjort för S&S 145"-motorn. Så skruvhålet i den rostfria stödplåten matchade inte riktigt mot fästet i bakre toppen. Så jag sågade av örat, filade lite och TIG-svetsade sedan fast örat igen
IMG_4859.jpg

För två veckor sedan fick jag även hem S&S Tuned induction-insuget. Det var lackat med svart rynklack. Som namnet antyder, så ger dessa insug avstämd längd för motorn. S&S har utvecklat dessa insug mha av bla bromsbänk.
IMG_4823.jpg

Men eftersom jag vill ha en mer rå look på den här motorn, så jag tog bort lacken för att få fram gjutytan och passa bättre ihop med övriga motorn. En nackdel med svart rynklack är ju även att ngn kan tro att insuget är i plast, det vore inte bra...
IMG_4857.jpg

Tanken är att stödet som nämts ovan, ska räcka för att hålla manifolder, trottelhus och insug på plats. Men jag tycker att det är lite klent, med tanke på vibrationer och annat.
Så eftersom insuget har ett främre gjutet fästöra, så satte jag även igång med att bygga ett fäste till den främre toppen. Bra om allt sitter stumt. Denna motor har ju ett kompressionsförhållande på 11.7:1 och ett beräknat kompressionstryck på ungefär 187 Psi. Så även om den är väl balanserad, så kommer den nog att hoppa lite på tomgång.
Tillverkade fästet i rostfritt.
IMG_4851.jpg

På de två bilderna nedan är fästet klart.
IMG_4861.jpg

IMG_4860.jpg

På de två bilderna nedan har jag sedan provmonterat trottelhus och insug med de två fästena.
IMG_4863.jpg

IMG_4865.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...och efter att nu sadelinfästning och insug var klart så monterade jag tank och sadel för att se hur det ser ut. Som jag hade hoppats, så hamnade insugsrören parallellt med underkant på tanken. Det var skönt. På bilderna nedan syns även hur underkant på sadeln/kutsen nu också är parallell med sadelramrören. Hojen ser rätt gangster ut med insuget påmonterat. Jag har inte satt på luftfiltren på insugsrören på bilderna nedan, men det är två stycken K&N-filter som sitter med slangklämma.

IMG_4869.jpg

IMG_4867.jpg

Nästa moment är nu att anpassa oljetanken samt bygga fästen för densamma. Eftersom sadelstolpen flyttats bakåt, så passar inga fästen för oljetanken längre.
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Alltid en njutning att se dina uppdateringar! :kär
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Attans vad elak den kommer bli!
Man brukar säga att saker ser snabba ut redan när dom står stilla, den här kommer se ut som om den äter körskolecyklar till frukost, lunch och middag! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Alltid en njutning att se dina uppdateringar! :kär
Tack! Jag har svårt att uppdatera med samma tempo som din tråd dock, jäklar vad du bygger! :)

Attans vad elak den kommer bli!
Man brukar säga att saker ser snabba ut redan när dom står stilla, den här kommer se ut som om den äter körskolecyklar till frukost, lunch och middag! :tummenupp
Tack. Ja hon ser hittills ondare ut än jag trodde. Det gäller nu bara att jag klarar att hålla stilen och linjerna när jag bygger avgassystemet. Till skillnad från utseendehojbyggarna, så är ju jag låst till de avstämda längderna. Krökarna på denna motor ska vara 30" enligt Burns beräkningar. 3" kortare än jag hade på 100"-motorn. Så jag har suttit många timmar och planerat olika dragningar. Det är trickigt iom att jag fortfarande vill ha ett upplagt system. Den gamla typen av dragning av krökarna går inte, eftersom cylindrarna på denna motor är högre, så skulle det tvärtom bli längre headers än vad jag hade på 100"-motorn. Men jag har en ide jag sitter och ritar på.


Blir kanonfint det där Jörgen! :tummenupp

Tack! Jag kan glädja er med att det nu kommer bli lite mer hantverksmässiga inslag under en tid, eftersom jag ska bygga om och förstora oljetanken. Vill ha den klar och positionerad innan jag börjar bygga avgassystem, eftersom avgassystemet ska stryka tätt intill oljetanken.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hittade en ny rulle från landspeed-teamet med den S&S-motorförsedda 1650cc sportstern Gray Ghost II som jag postat om tidigare.
Här kör de 176,48 mph, det är 284 km/h. Rätt bra för en naken sportster. Jag skulle tippa att de tar ut över 150 rwhp för att klara det. Två rätt fartiga flybys, första vid 1:00

http://www.youtube.com/watch?v=lCPrd2HTdmc
Jag har ju byggt i snart 3 vintrar så nu är jag ikapp med gamla bilder, så antar att tempot kommer gå ner nu..
Men klar ska sen bli!!!

Klart den blir klar, de stora puckarna är du ju igenom nu. Bara att hålla tummarna att det går bra med SFRO. Men det gäller ju min hoj med.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Denna vecka har jag börjat med oljetanken.

Men före det så monterade jag ett nytt stänkskydd på bakstänkans framkant.
Som en del kanske minns så tillverkade jag ett sådan skydd av gummi för några år sedan. Men det är nu utslitet så att det gått hål i duken efter många säsongers körning. Sedan dess har jag också mha av sprängskisser fått reda på att det satt ett plastskydd på dessa hojar original. Så då beställde jag ett sånt. Fungerar nog bättre och ser lite proffsigare ut.
IMG_4891.jpg

Här nedan är gamla skyddet bortmonterat och det nya påskjutet
IMG_4894.jpg

Och här är alltihop monterat på hojen.
IMG_4897.jpg

Jag ville ha detta på plats innan jag började med anpassning och förstoring av oljetanken. Så att jag vet hur mycket plats jag har att spela med.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sedan började arbetet med oljetanken. På de första 3 bilderna nedan, visar jag varför tanken inte längre passar. Det är alltså pga av att sadelstolpen åkt bakåt för att få plats med den större motorns bakre topplock.
IMG_4875.jpg

IMG_4877.jpg

IMG_4879.jpg

Innan jag började såga i tanken så gjorde jag en referensmätning. Blandade citronsyra i vattnet för att motverka rost. Dessa oljetankar har en angiven volym på 2.7 liter. Detverkade stämma. Ty min referensmätning gav:
"Min" på oljestickan 1.9 liter
"Max" på oljestickan 2,9 liter
Totalfylld tank 3,45 liter
Så den effektiva volymen ligger nog på ca 2.7 liter. När jag är klar skulle jag vilja ha ökat den effektiva volymen med minst ½liter. Men det är knixigt, det finns inte så mycket plats att ta av. Sportster är en liten och smal cykel.
IMG_4881.jpg

Slipade bort kvarvarande pulverlack
IMG_4883.jpg

Nedan en referensbild som vi kan ha nytta av sedan, att jämföra den moddade tanken med.
IMG_4885.jpg

Sedan skar jag ur bakstycket på tanken. Hade redan blivit lite ytrost av sköljvattnet, jag betar bort det sen.
IMG_4887.jpg

Nedan har jag börjat modda tanken. Nej jag håller inte på med en monstertvåtaktshoj, cylindern under svetsbänken är en Seffle reservcylinder till min båt.
IMG_4901.jpg
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Sista bilden på svets bordet, får snart hela lokalen jag delar för mig själv och har planer på ett svetsbord men varit inne på en tjockare plåt så man har plan yta, men har funderat på alternativet med sten du har, vi hade sådana i rörläggarskolan jag gick 40 år sedan, kan det vara något att satsa på, är ju enklare att fixa själv än plåt som väger flera hundra kilo, vad tycker du Jörgen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sista bilden på svets bordet, får snart hela lokalen jag delar för mig själv och har planer på ett svetsbord men varit inne på en tjockare plåt så man har plan yta, men har funderat på alternativet med sten du har, vi hade sådana i rörläggarskolan jag gick 40 år sedan, kan det vara något att satsa på, är ju enklare att fixa själv än plåt som väger flera hundra kilo, vad tycker du Jörgen?

Modellerna med eldfast tegel är nog mest fördelaktiga när man arbetar med låga. Gasvetsning, hårdlödning etc.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Beroende på vad man svetsar kan det vara bra att ha ett bord med ribbor också, då slipper man skicka lågan rakt ner i bordet och slagg ramlar rakt igenom.
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Sista bilden på svets bordet, får snart hela lokalen jag delar för mig själv och har planer på ett svetsbord men varit inne på en tjockare plåt så man har plan yta, men har funderat på alternativet med sten du har, vi hade sådana i rörläggarskolan jag gick 40 år sedan, kan det vara något att satsa på, är ju enklare att fixa själv än plåt som väger flera hundra kilo, vad tycker du Jörgen?

Mitt svetsbord är från en gammal slagsax, tydligen av gjutjärn, för inga svetsloppor fastnar. Bra när man vill ha en plan yta. Men tungt som fan.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top