Tack för alla uppmuntrande inlägg.
Gällande hojen har jag den närmaste tiden mest pysslat med småsaker som måste göras. Inget hantverkande direkt.
Dels har jag haft tfn och mailkontakt med Burns Stainless. De har fått alla motordata och min önskan om ett 2:2 avgassystem, med X-pipe. De räknar nu på ett sådant avgassystem optimerat för min motor. Efter att denna beräkning är klar lägger jag sedan beställning på delarna. Nedan syns det Burns-formulär som jag skickat till Burns för att de ska kunna köra beräkningen.
Strax före jul var jag även hos Karling och hämtade lite delar som inte hade levererats när jag hämtade motorn. Detta var bland annat de 4 pinnskruvarna till avgasportarna.
Så då kunde jag montera dessa. Gängorna i toppen är utförda med lätt presspassning, så att de inte gängar ur sig. Eftersom det blir varmt här så la jag lite alumiumpasta på gängorna innan jag drog i dem.
Passade även på att slipa bort 3 mm från de 4 invändiga gjutklackarna i den nya transkåpan. Detta måste man göra för att få plats med Bandit-kopplingen på sportster, annars tar tryckplattan i när man frikopplar.
De övriga delarna som jag var och hämtade hos Karling var 1 styck lyftare typ Jims Hydrosolid, samt stötstängerna. När Karling satte ihop motorn använde han andra stötstänger, men sedan, när han visste optimal längd, beställde han sedan S&S "Special Order"-stötstänger i härdat stål. Dessa stötstänger specialbeställs och är de kraftigaste som S&S säljer. Lite overkill i en gatmotor, men eftersom vi kör med 1.725:1 utväxlingslyftare istället för HD standardutväxling som är 1.625:1 samt att denna motor pga av de långa stakarna har ganska långa stötstänger. Så ville Karling att vi skulle satsa på riktigt styva stänger för att få bra precision och styrka i ventilmekanismen. Speciellt som denna 124-kubiktummare är kortslagig och därför kan varva en del.
På nedanstående bild visar jag längdskillnaden mellan S&S stötstängerna i krommolybdenstål till gamla 100"-motorn och de nya S&S stötstängerna i härdat stål.