Byggtråd: "Jörgens Sportster"

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Det var med viss nervositet jag provade om bockningen hamnat rätt i längsled, men det gjorde den!
View attachment 396831

Efter detta tillverkade jag två stödbrickor i samma materialtjocklek, här kom bockningsverktyger till användning igen. Sen var det bara att börja TIG-svetsa.
View attachment 396832


Så här blev det när det vart klart! Alla fogar är svetsade på båda sidorna.
View attachment 396834

View attachment 396835
Det var tur jag inget skrev igår, undrade hur du tänkte där men det var innan förstärkningen ;) God Jul :tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Får hoppas det fästet håller, ser riktigt prydligt ut.. minns att övre motorfästena till farsans 124" s&s motor var i 7-8mm gods. Stod och slipade dom inför lack för några år sen och fascinerades över hur brutala stora vtwinnar är. Hans motor är rätt långslagig, så fina vibbar när man gasar på fullt :D
Och herrejösses vad den skickar iväg, du lär få krama styret med den här :thumbup:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Får hoppas det fästet håller, ser riktigt prydligt ut.. minns att övre motorfästena till farsans 124" s&s motor var i 7-8mm gods. Stod och slipade dom inför lack för några år sen och fascinerades över hur brutala stora vtwinnar är. Hans motor är rätt långslagig, så fina vibbar när man gasar på fullt :D
Och herrejösses vad den skickar iväg, du lär få krama styret med den här :thumbup:
Tack. Ja att det inte håller är nog ingen som helst fara, det är den laterala styvheten som jag försökt öka i förhållande till köpefästena till stora eftermarknadsmotorer av HD- typ.

Visa gärna en bild på din fars övre fäste. Köpefästena i stål modell universal brukar vara i ca 5 mm godstjocklek. Men vekare pga universalkonstruktionen. Finns sk billetfästen i alu som är tjockare, men det materialet har ju en annan e- modul.

Det är den boxade konsolkonstruktionen som gör mitt fäste styvare och lättare än köpefästena av universalmodell. Det är 100 gr lättare ( ca 1/5- del lättare än tex S&S köpefäste av universalmodell. Bildgoogla på: harley big twin top engine mount och jämför med mitt fäste. Det är styvheten i horisontella riktningar som är det viktiga. Både motorinternt och för support av ramen.
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Tack. Ja att det inte håller är nog ingen som helst fara, det är den laterala styvheten som jag försökt öka i förhållande till köpefästena till stora eftermarknadsmotorer av HD- typ.

Visa gärna en bild på din fars övre fäste. Köpefästena i stål modell universal brukar vara i ca 5 mm godstjocklek. Men vekare pga universalkonstruktionen. Finns sk billetfästen i alu som är tjockare, men det materialet har ju en annan e- modul.

Det är den boxade konsolkonstruktionen som gör mitt fäste styvare och lättare än köpefästena av universalmodell. Det är 100 gr lättare ( ca 1/5- del lättare än tex S&S köpefäste av universalmodell. Bildgoogla på: harley big twin top engine mount och jämför med mitt fäste. Det är styvheten i horisontella riktningar som är det viktiga. Både motorinternt och för support av ramen.

Jamen, dom andra är ju kromade!? Jag trodde det var det enda som gällde om det ska gå riktigt fort, det har jag sett på TV mycket krom och spindelnät i rundjärn...


Det ser grymt bra ut Jörgen, ser ut som om du har köpt dig själv en riktigt fin julklapp! :tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tack. Ja att det inte håller är nog ingen som helst fara, det är den laterala styvheten som jag försökt öka i förhållande till köpefästena till stora eftermarknadsmotorer av HD- typ.

Visa gärna en bild på din fars övre fäste. Köpefästena i stål modell universal brukar vara i ca 5 mm godstjocklek. Men vekare pga universalkonstruktionen. Finns sk billetfästen i alu som är tjockare, men det materialet har ju en annan e- modul.

Det är den boxade konsolkonstruktionen som gör mitt fäste styvare och lättare än köpefästena av universalmodell. Det är 100 gr lättare ( ca 1/5- del lättare än tex S&S köpefäste av universalmodell. Bildgoogla på: harley big twin top engine mount och jämför med mitt fäste. Det är styvheten i horisontella riktningar som är det viktiga. Både motorinternt och för support av ramen.

Bara så du inte tror nåt annat: tycker ditt fäste ser otroligt mkt mer väldesignat och vältillverkat ut. Hans är två hopsvetsade plattjärn.. fick dessutom notcha ur rätt rejält för att det inte skulle ta i ventilkåporna så det var grovyxat mög kan man säga..
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Riktigt fint arbete ni utför:tummenupp Motorporr på hög nivå minst sagt!

Linjerna ser perfekta ut, motorn ser verkligen enorm ut. Det skall bli spännande och se bilderna när du börjar montera elektroniken och insprutningen

God fortsättning Jörgen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för alla uppmuntrande inlägg.
Gällande hojen har jag den närmaste tiden mest pysslat med småsaker som måste göras. Inget hantverkande direkt.

Dels har jag haft tfn och mailkontakt med Burns Stainless. De har fått alla motordata och min önskan om ett 2:2 avgassystem, med X-pipe. De räknar nu på ett sådant avgassystem optimerat för min motor. Efter att denna beräkning är klar lägger jag sedan beställning på delarna. Nedan syns det Burns-formulär som jag skickat till Burns för att de ska kunna köra beräkningen.
Burns Race Engine Specification form.jpg

Strax före jul var jag även hos Karling och hämtade lite delar som inte hade levererats när jag hämtade motorn. Detta var bland annat de 4 pinnskruvarna till avgasportarna.
IMG_4755.jpg

Så då kunde jag montera dessa. Gängorna i toppen är utförda med lätt presspassning, så att de inte gängar ur sig. Eftersom det blir varmt här så la jag lite alumiumpasta på gängorna innan jag drog i dem.
IMG_4756.jpg

IMG_4757.jpg

Passade även på att slipa bort 3 mm från de 4 invändiga gjutklackarna i den nya transkåpan. Detta måste man göra för att få plats med Bandit-kopplingen på sportster, annars tar tryckplattan i när man frikopplar.
IMG_4759.jpg

IMG_4762.jpg

De övriga delarna som jag var och hämtade hos Karling var 1 styck lyftare typ Jims Hydrosolid, samt stötstängerna. När Karling satte ihop motorn använde han andra stötstänger, men sedan, när han visste optimal längd, beställde han sedan S&S "Special Order"-stötstänger i härdat stål. Dessa stötstänger specialbeställs och är de kraftigaste som S&S säljer. Lite overkill i en gatmotor, men eftersom vi kör med 1.725:1 utväxlingslyftare istället för HD standardutväxling som är 1.625:1 samt att denna motor pga av de långa stakarna har ganska långa stötstänger. Så ville Karling att vi skulle satsa på riktigt styva stänger för att få bra precision och styrka i ventilmekanismen. Speciellt som denna 124-kubiktummare är kortslagig och därför kan varva en del.
IMG_4776.jpg

På nedanstående bild visar jag längdskillnaden mellan S&S stötstängerna i krommolybdenstål till gamla 100"-motorn och de nya S&S stötstängerna i härdat stål.
IMG_4777.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Av nyfikenhet vägde jag stötstängerna. De kortare S&S Quickee-stötstängerna till 100"-motorn vägde 101 gram
IMG_4779.jpg

De starkare och längre stängerna till 124"-motorn vägde 109 gram, bara 8 gram tyngre, det var mindre än jag hade väntat!
IMG_4778.jpg

Sen monterade jag in den nya lyftaren med assembly lube ...
IMG_4781.jpg

...och skruvade tillbaks lyftarhuset på kam nr 2, dvs bakre cylinderns insugskam. Kammarna numreras bakifrån på sportster.
IMG_4782.jpg

Sedan lossade jag på vipparmsarrangemanget för att kunna stoppa i de nya stötstängerna med kolven i TDC kompressionstakten.
IMG_4783.jpg

Innan jag monterade i stötstängerna ristade jag märken i muttrarna, detta underlättar sedan varje gång man ställer ventilspelet.
IMG_4784.jpg

Sedan isär med vipparmsarrangemanget och på med assembly lube på rörliga delar samt fett i sätena för stötstängerna...
IMG_4786.jpg

...sedan ihop.
IMG_4787.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Efter att ha monterat stötstångsrören var det sedan bara att pluppa dit stötstängerna
IMG_4788.jpg

Sedan dit med vipporna och momentdra skruvarna med locktite
IMG_4789.jpg

..och så här såg sedan motorn ut när jag var klar med detta på båda cylindrarna, ställt ventilspel och skruvat dit locken till vipparmskåporna. Medan jag ställde ventilspelet brakade fyrverkerierna loss i staden och hördes ända ner i garaget, det var 12-slaget på nyårsafton.
IMG_4790.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag vet ingen som prioriterar så bra som du Jörgen! :D :tummenupp

Grått nytt hår på sig! :krama
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag vet ingen som prioriterar så bra som du Jörgen! :D :tummenupp

Grått nytt hår på sig! :krama

"Bullra ni nu... så bullrar jag sen...:rullandeu" tänkte jag förtröstansfullt när jag pysslade med motorn under fyrverkerierna.

Tack och god fortsättning på det nya året för dig med!

/J
 
Last edited:

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Tack för alla uppmuntrande inlägg.
Gällande hojen har jag den närmaste tiden mest pysslat med småsaker som måste göras. Inget hantverkande direkt.

Dels har jag haft tfn och mailkontakt med Burns Stainless. De har fått alla motordata och min önskan om ett 2:2 avgassystem, med X-pipe. De räknar nu på ett sådant avgassystem optimerat för min motor. Efter att denna beräkning är klar lägger jag sedan beställning på delarna. Nedan syns det Burns-formulär som jag skickat till Burns för att de ska kunna köra beräkningen.
View attachment 397204

Vet inte om det framgår av beställningen eller om jag bara inte förstår, behåller du Supertrapp ljuddämparna (för det rätta utseendet) och beställer nya headers och kollektor/X-pipe eller blir det även nya ljuddämpare?

Det är för övrigt en fröjd som vanligt att läsa dina uppdateringar.
//Thomas
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet inte om det framgår av beställningen eller om jag bara inte förstår, behåller du Supertrapp ljuddämparna (för det rätta utseendet) och beställer nya headers och kollektor/X-pipe eller blir det även nya ljuddämpare?

Det är för övrigt en fröjd som vanligt att läsa dina uppdateringar.
//Thomas

Tack! Bakom X-pipen tänkte jag bygga nya ljuddämpare, men i flattrack-stil, precis som Supertrapp-dämparna. Vill ha större volym samt längre ljuddämpande del, plus att det vore skönt med nytt och fräsht. Supertrappdämparna har suttit på min hoj sedan 1995, och har och lagats och byggts om flera ggr.
Det är möjligt att jag återanvänder insatserna från Supertrapp-dämparna, för att ha kvar lösningen att kunna skruva dit olika ändrör, det är onekligen praktiskt med denna modularitet vid tex besiktning och banåka.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En bekant har låtit bygga ett liknande system till sin sportster.
Här är en bild på honom och hans 1424cc-Sportster. Jätteblyg kille...

100_1450.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det Stephen?

Gillar knarren förutom frontkåpan som jag inte helt kommer överens med. Har han JMC-sving?
Ja precis. Vet inte vad han har för sving på den, men JMC verkar inte helt osannolikt, måhända moddad med bottom bracing i efterhand?
 
Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Det är möjligt att jag återanvänder insatserna från Supertrapp-dämparna, för att ha kvar lösningen att kunna skruva dit olika ändrör, det är onekligen praktiskt med denna modularitet vid tex besiktning och banåka.

Har du tänkt och försöka få hojen med nya motorn igenom sfro som amatör byggt?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Ett mästerverk! Både din dokumentation/uppdateringar och bygget i sej. En fröjd att följa, önskar man vore lika noggrann och duktig själv.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Klart den grymmaste och samtidigt den mest intressanta motortråden ever.

Någon borde borde göra en dokumentärserie av den när du är färdig. Skulle lätt kunna säljas till BBC för en hyffsad slant som alternativ till dom i jämförelse bonnmekar program dom kör där nu.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top