Tack för alla vänliga kommentarer!
Som jag skrivit tidigare så var både jag och Karling angelägna att checka att de trådgnistade splinesen i motordrevet inte bottnade före drevet bottnade mot innerbanan på det yttre Timken-lagret. Detta för att garantera att hela kraften från motordrevsmuttern agerar förspänning åt Timkenlagren.
Så därför ägnade jag åtskilliga provmonteringar av motordrevet, med smörpapper, märkfärg, blytråd etc. Jag kunde då konstatera att splinesen mötte lite i innerkant, men att motodrevbet samtidigt tangerade Timken-innerbanan. Så efter lite diskussion med Karling beslöt vi att ta bort lite material.
Karling ville hålla splinesen så långa som möjligt för att maximera styrkan i bomförbandet, därför passar vi in delarna så här. Den slöa stilen är ju annars att bara se till att ta 1 mm extra av splinesen. Därför instruerade Karling mig att passa in detta efter att jag fått hem motorn, eftersom han inte hade hunnit göra det.
På bilden nedan har jag efter passninsgkontrollen, tagit Roslagsbanan ut till Karling som här (efter att ha klockat upp drevet i chucken) svarvar bort några tiondelar av längden på bommarna.
Här nedan pekar jag med skjutmåttet var han tagit.
För tydlighetens skulle ser ni här axeln. Så ni förstår var det bottnat, innan Karling finsvarvade drevet.
Så då kunde jag sedan momentdra drevet, och nu bottnade drevet enbart mot innerbanan på det yttre Timkenlagret. Det är viktigt att de motvända Timkenlagrens innerbanor spänns ihop.
Så då var det bara att plocka bort, och montera växelmekanismen.
Sedan momentdra motordrev (180Nm) och kopplingskorg (105 Nm) och en ny transkedja från Tsubaki. Locktite 643 på båda gängorna och Loctite 6300 på motordrevssplinesen för säkerhets skull.
Har haft problem med ojämn sträckning av H-D OEM primärkedja tidigare, så nu provade jag med en Tsubaki primärkejda, Tsubaki har ju gott rykte.
Men döm om min förvåning när jag såg skillnad i storlek på länkplattorna på Tsubaki-kedjan
Men men, jag provar iaf, får hålla koll på hur Tsubaki-kedjan ev töjer sig. Förhoppningsvis är det betydligt bättre stål i Tsubaki-kedjan, OEM-kedjan som jag håller bredvid, tillverkas för närvarande av Regina. Tidigare vad det Diamond.
Har sprängt länkar på Diamond primärkedja tidigare, samt fått ojämn töjning på Regina. Så därför provar jag alltså nu Tsubaki.
Sedan monterade jag temporärt primärkåpan, för att skydda lite mot damm och smuts.