Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Klart den grymmaste och samtidigt den mest intressanta motortråden ever.

Någon borde borde göra en dokumentärserie av den när du är färdig. Skulle lätt kunna säljas till BBC för en hyffsad slant som alternativ till dom i jämförelse bonnmekar program dom kör där nu.

Ingen skulle förstå.. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klart den grymmaste och samtidigt den mest intressanta motortråden ever.
Någon borde borde göra en dokumentärserie av den när du är färdig. Skulle lätt kunna säljas till BBC för en hyffsad slant som alternativ till dom i jämförelse bonnmekar program dom kör där nu.

Tror tyvärr du har fel. TV sänds för TV-publiken och publiken ligger när det gäller teknik på MEKANO och LEGO nivå. I bästa fall. Många svenska bönder/arrendatorer ligger skyhögt över TV-publiken. Servar sina maskiner själva till 100 % under vintern t.ex. Igår 4 januari sände TV10 hur ett gäng lyckades på som jag uppfattade det under nästan två dygn få en hoj byggd av MEKANO runt Isle of Man TT banan.
Med 18 batteribyten och med större delen av varvtiden som jag uppfattade det tillbringat med "service och reparationer". En hoj av MEKANO ja det blir TV. För TV-publiken.

Vad Jörgen sysslar med, ja det kan vara inspiration på tekniska utbildningar tror jag: Pluggar du ordentligt på tentorna och lär dig använda svets, svarv , fräs och CNC maskiner, ja då kan du i teorin åstadkomma nått liknande.
När du skaffat dig många års erfarenhet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för alla vänliga kommentarer!

Som jag skrivit tidigare så var både jag och Karling angelägna att checka att de trådgnistade splinesen i motordrevet inte bottnade före drevet bottnade mot innerbanan på det yttre Timken-lagret. Detta för att garantera att hela kraften från motordrevsmuttern agerar förspänning åt Timkenlagren.

Så därför ägnade jag åtskilliga provmonteringar av motordrevet, med smörpapper, märkfärg, blytråd etc. Jag kunde då konstatera att splinesen mötte lite i innerkant, men att motodrevbet samtidigt tangerade Timken-innerbanan. Så efter lite diskussion med Karling beslöt vi att ta bort lite material.

Karling ville hålla splinesen så långa som möjligt för att maximera styrkan i bomförbandet, därför passar vi in delarna så här. Den slöa stilen är ju annars att bara se till att ta 1 mm extra av splinesen. Därför instruerade Karling mig att passa in detta efter att jag fått hem motorn, eftersom han inte hade hunnit göra det.
På bilden nedan har jag efter passninsgkontrollen, tagit Roslagsbanan ut till Karling som här (efter att ha klockat upp drevet i chucken) svarvar bort några tiondelar av längden på bommarna.
IMG_4793.jpg


Här nedan pekar jag med skjutmåttet var han tagit.
IMG_4799.jpg

För tydlighetens skulle ser ni här axeln. Så ni förstår var det bottnat, innan Karling finsvarvade drevet.
IMG_4801.jpg

Så då kunde jag sedan momentdra drevet, och nu bottnade drevet enbart mot innerbanan på det yttre Timkenlagret. Det är viktigt att de motvända Timkenlagrens innerbanor spänns ihop.
IMG_4802.jpg


Så då var det bara att plocka bort, och montera växelmekanismen.
IMG_4804.jpg

Sedan momentdra motordrev (180Nm) och kopplingskorg (105 Nm) och en ny transkedja från Tsubaki. Locktite 643 på båda gängorna och Loctite 6300 på motordrevssplinesen för säkerhets skull.
IMG_4806.jpg

Har haft problem med ojämn sträckning av H-D OEM primärkedja tidigare, så nu provade jag med en Tsubaki primärkejda, Tsubaki har ju gott rykte.
Men döm om min förvåning när jag såg skillnad i storlek på länkplattorna på Tsubaki-kedjan :confused:
Men men, jag provar iaf, får hålla koll på hur Tsubaki-kedjan ev töjer sig. Förhoppningsvis är det betydligt bättre stål i Tsubaki-kedjan, OEM-kedjan som jag håller bredvid, tillverkas för närvarande av Regina. Tidigare vad det Diamond.
Har sprängt länkar på Diamond primärkedja tidigare, samt fått ojämn töjning på Regina. Så därför provar jag alltså nu Tsubaki.
IMG_4810.jpg


Sedan monterade jag temporärt primärkåpan, för att skydda lite mot damm och smuts.
IMG_4811.jpg
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Är det bara kameravinkeln som gör att det ser ut att vara slitet/böjt på 3ans växel på kulissrullen (stavning?)??Du brukar ha ju ha stenkoll..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det bara kameravinkeln som gör att det ser ut att vara slitet/böjt på 3ans växel på kulissrullen (stavning?)??Du brukar ha ju ha stenkoll..

Tack!
Ja det är ngt bildfenomen/reflex du ser, "detent wheel" är felfri. NC-fräst ståldetalj från Baker.
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Klart den grymmaste och samtidigt den mest intressanta motortråden ever.

Någon borde borde göra en dokumentärserie av den när du är färdig. Skulle lätt kunna säljas till BBC för en hyffsad slant som alternativ till dom i jämförelse bonnmekar program dom kör där nu.
Vill inte förta Jörgens kunskaper på något sett och jag följer tråden själv för jag tycker det är intressant med motorer och för att det inte finns någon som dokumenterar så bra mig veterligen men skulle alla där ute som bygger motorer göra det samma skulle det bli ganska uttjatat då det finns många proffs som aldrig skulle komma på tanken att publicera som tur är får då skulle inte denna tråden bli särskild intressant :confused:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tidigare i veckan så fortsatte uppmockningen. Knackade in lagerbanor i styrhuvudet och monterade på gaffel, sving, kedjeskydd etc. Behöver ha dessa delar på plats för att bla kunna bygga oljetank, avgassystem, insugsystem etc.

Första kollen var att styret fortfarande går fritt från tanken, tanken sitter ju högre nu, iom att det nya övre ramröret är högre för att få plats med motorn. Men det var inga problem, styret slår ej i tanken.
Jag är ganska nöjd med linjerna. Mitt mål har hela tiden varit att det inte ska se ut som om man skohornat in en större motor, utan att det fortfarande ska vara flow i hojen, att det ska se ut enhetligt och fabriks/original ut. Det var också en av mina önskemål till UCC (http://www.uccycles.com/) inför ramjobbet, att bibehålla flow i linjerna.
IMG_4819.jpg

Har även börjat bygga stöd under kutsen. Iochmed att knäet (där sadelstolpen vinklar av framåt och övergår i övre ramrör) nu är positionerad högre och längre bak (för att få plats med bakre toppen) så vilar inte kutsen mot sadelrören längre. Därför måste jag höja strukturen här. Så att kutsen får stöd hela vägen. På bilden nedan så har jag lagt lera på rören, sedan provmonterade jag sadeln och mätte avtryckens höjd i leran.

IMG_4815.jpg
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Startade du inte en tråd för något år sedan om att uppdatera gaffeln? Vad slutade det med?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Startade du inte en tråd för något år sedan om att uppdatera gaffeln? Vad slutade det med?

Det var för några år sedan. Det slutade med linjära fjädrar från RaceTech. Skickade gaffelbenen till Kumlins, med mina axelvikter och önskemål. Så drog de hem passliga fjädrar och kollade igenom gaffeln och monterade ihop.

Funkade rätt bra, har haft isär gaffeln en gång sedan dess, jag bytte då tillbaks till 15W olja (OEM viskositet). Kumlins hade hällt i tunnare olja, men jag hamnade då utanför justerområdet. Nu funkar gaffeln bättre, det nya hårdare fjädrarna gör att gaffel håller upp bättre.

Till ventilsystemet på min 1200S gaffel (ställbar fjäderförspänning, ställbar dämpning och retur) finns inga eftermarknadskomponenter att köpa, men Kumlins mfl tyckte att det inte borde behövas. Viktigare att se till att man har en oljeviskositet så att man är inom rätt range för justeringsrattarna.


I dagsläget är ju det smakligaste alternativet till gaffelförbättring, att montera på en Sportster XR1200 gaffel, en hoj som inte fanns när jag köpte den här hojen. XR1200-gaffeln passar rakt av i styrhuvudet, har rätt längd, ja tom fäste för sportster lampkeps etc.

Men denna vinter vill jag inte införa ett gaffelbyte, dels för att det redan nu är rätt mycket jobb för att få hojen klar till våren, dels för att det är dumt att införa en ny gaffel samtidigt som ramen har byggts om plus att en ny motor utan motorfäste i framtoppen införts.

Skulle hojen uppvisa sämre väghållning, wobbeltendenser etc nu med nya motorn, är det ju felsökningsmässigt dumt att ha två ändringar (gaffel och ram) införda samtidigt.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur många kronor kommer allt ha kostat tror du när den är klar?

Man måste nog specificera "allt" och "klar".
Jag har haft den här hojen sedan 2004, och den har varit på vägen varje sommar utom 2013, varje vinter sedan 2004 har jag förbättrat hojen lite.
Men sedan jag köpte hojen har jag, liksom för Mercan och Träbåten, bla sparat alla kvitton. Sånt kan ju vara bra vid tex ett försäkringsärende.
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Vi säger allt du gjort utvändigt såsom den ser ut idag med motorspecifikationen du kommer hamna på nu när den är klar. Ej sådant du lagt ut på tidigare som idag inte finns kvar på hojen längre.
Man kan säga..vad skulle den kosta om man köpte en original o sedan gjorde om den för få den du har idag + de grejer som du kanske ännu inte betalat satt på än

Totala summan som du lagt ut sedan du köpte den vill du nog inte ta reda på själv ;) Det brukar springa iväg rätt snabbt.


Man måste nog specificera "allt" och "klar".
Jag har haft den här hojen sedan 2004, och den har varit på vägen varje sommar utom 2013, varje vinter tycker jag att det är roligt att förbättra lite.
Men sedan jag köpte hojen har jag, liksom för Mercan och Träbåten, bla sparat alla kvitton. Sånt kan ju vara bra vid tex ett försäkringsärende.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om man skulle utgå från en original 1993 XLH, och bygga den så att den blir identisk med min så är här lite priser
Alusving 9000:-,
Öhlinsdämpare 14 000:-
ISR baknav och fram och bakbromsar och broms- och kopplingspumpar ca 20 000-25 000:-
1200S gaffel ca 10 000:-
Sexväxlad baker 25 000:-
Banditkoppling 10 000:-
Styrdämpare ca 5000:-
Fork Brace ca 2000:-
Kuts, framstänka och tank med lack ca 12 000:-
Rördelar till avgassystem ca 6000:-
Akront fälgbanor plus ekersats och ekring ca 9000:-
Hydraulkoppling ca 2500:-
Ramjobb 14 000:-
124"-motor inklusive Hayabusa-laddning och sprut med tändning plus nödvändiga originaldelar (tex trans- o drevkåpa, oljefilterhus, oljepump, växlingsmekanism, startmotor etc) ca 250-260 000:-
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så den kostar ungefär som en felhjulsdriven aluminiumdroska från Ingolstadt. Prisvärt !
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så den kostar ungefär som en felhjulsdriven aluminiumdroska från Ingolstadt. Prisvärt !

Ja här i Sthlm är det idag trendigt att flytta ofta för att göra "boendekarriär". Vid varje flytt renoveras badrummet. En badrumsrenovering kostar från ca 100 000:- för ett enkelt badrum när de lejer en firma. Så det är två badrumsrenoveringar på motorn ungefär. Men eftersom jag gillar mitt stora originalbadkar i emaljerat gjutjärn, riktiga armaturer som inte är i kromad plast osv. Så har jag lagt två badrumsrenoveringar på en motor istället.
Det som skiljer mig från leasingaudimänniskorna är dock att jag betalat detta med sparade skattade egna pengar. Inte med rotavdrag (dubbla rotavdrag om badrumsrenoveringen läggs listigt över ett årskifte) och bolånspengar där staten sponsrar med låg ränta.

Det är ju det som är fördelen med att vara skuldfri och kunna spara ihop egna pengar, man kan lägga dem på andra saker (bilen, båten och bågen) än Ikea-kök och badrumsrenoveringar. Rätt skönt!
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tror inte du behöver rättfärdiga dig inför någon här, låter vettigt i mina öron iaf.

Btw, kan du bygga en likadan motor fastskruvad i väggen hemma hos mig?
Är det en väggfast inredningsdetalj måste det ju gå att göra rotavdrag!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:rofl

Vet att det finns några klipp på Youtube med din hoj och gamla motorn. Har du planer på att filma första uppstarten och någon testrunda etc den här gången också?

Det kan jag göra!

Tror inte du behöver rättfärdiga dig inför någon här, låter vettigt i mina öron iaf.

Btw, kan du bygga en likadan motor fastskruvad i väggen hemma hos mig?
Är det en väggfast inredningsdetalj måste det ju gå att göra rotavdrag!

Ja vi som håller på vet ju vad sånt här kostar i tid och pengar, men för ev förskräckta och mer normala hojkonsumenter kan det ju vara bra att sätta kostnaderna i relation till "projekt" som många nutidsmänniskor anser vara helt nödvändiga och normala att genomföra vart 10:e år, "nytt" kök och badrum.

Karling har hela motorn i CAD , NC-programfiler, komponentlistor etc. Så han kan göra fler såna här motorer om du är intresserad ;) Nu skulle det gå betydligt snabbare, för nu har även S&S, Carrillo och JE pistons filerna för deras delar i denna motor. Så det blir mindre tid och pengar för konstruktion, NC-programmering etc om ngn beställer en till sån här KR124XL-snurra.
 
Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Ska bli spännande att höra sången från den där maskin en ljummen vårdag i Sveatunneln.
Angående kostnader så finns det inget pristak på ren och skär njutning, dessutom lever man ju bara en gång antar jag.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top