Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sedan sista har jag färdigställt oljetankens upphängning. BAtterihyllan är stelt ihopskruvad till oljetanken, oljetank och batterihylla har sedan elastisk infästning till ramen.

Det var många mått att hålla reda på för att positionera oljetank resp batteri rätt i samtliga frihetsgrader, så skjutmåttet gick varmt några kvällar i rad.

IMG_4942.jpg

IMG_4947.jpg

PÅ de fyra bilderna nedan syns oljetank och batterihylla provmonterad.
För att öka volymen på oljetanken har jag utnyttjat så mycket utrymme jag kunde inåt mot hojen.
IMG_4949.jpg

IMG_4950.jpg

IMG_4951.jpg

IMG_4952.jpg

Jag beslöt även att tennspackla en ojämnhet på en av oljetankens yttre kanter.
Efter lite slipning så förtennar man med vanligt tenn...
IMG_4954.jpg

Sen bygger man och jämnar ut med karosseritenn
IMG_4955.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Efter att alla hetarbeten var klara så läcktestade jag tanken en sista gång genom hålla tanken under vatten och blåsa övertryck i tanken.

Därefter var det dags skölja och volymmäta tanken med fotogen.
IMG_4957.jpg

Referensmätningen innan modden gav som jag skrev tidigare:
"Min" på stickan 1,9l
"Max" på stickan 2,9l
Toppfylld tank 3,45l

Efter anpassning och förstoring av oljetanken gav nu mätningen:
"Min" på stickan 2,25l (ca 18,5 % ökning)
"Max" på stickan 3,35l (ca 15,5% ökning)
Toppfylld tank 3,95l

Så jag kom inte riktigt upp i ½liter effektiv volymökning som jag hade hoppats på. Det blev ca 0,45l. Men det är ju åt rätt håll, jag får vara nöjd med det.

Filter och oljesump håller ca ½ liter, så det blir ca 3,5 liter motorolja i systemet, det är jag nöjd med.

Primär och växellåda har ju separat bad på sportster, ca 1 liter transmissionsolja har man där.
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Mekanisk konst..Du är SHs egen Rembrant!!
 

S&S145

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Kumla
Hoj
Låg och lång....
Vad ska du köra med för avgaseri på din motor? Har du några bilder på projektet?
Jag hann inte se din jättespis när den mellanlandade hos Karling, du hämtade den för fort!:4skrika

Det blir 21/4 tums dragpipes.... tappar nog en del men det blir rått!
Har du FB? Leta reda på mig isf. "Christian Carlsson Kumla" Jag har ett album som heter nya hojjen, där finns bilder från jag började bygga ramen till dags dato : )
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Det kan man kalla skohorns passning jag är impad:rock
Mvh. Roffe.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det blir 21/4 tums dragpipes.... tappar nog en del men det blir rått!
Har du FB? Leta reda på mig isf. "Christian Carlsson Kumla" Jag har ett album som heter nya hojjen, där finns bilder från jag började bygga ramen till dags dato : )

Ok!
Jag kör steppade krökar, 2" -> 2-1/8" -> 2-1/4". Varje längd 10" lång. Bygger enligt Burns beräkning.
Jag har börjat bygga avgassystemet, ska visa bilder på det.
Du har byggt din hoj imponerande fort, det var ju inte länge sedan du fick hem motorn din!
 
Last edited:

S&S145

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Kumla
Hoj
Låg och lång....
Ok!
Jag kör steppade krökar, 2" -> 2-1/8" -> 2-1/4". Varje längd 10" lång. Bygger enligt Burns beräkning.
Jag har börjat bygga avgassystemet, ska visa bilder på det.
Du har byggt din hoj imponerande fort, det var ju inte länge sedan du fick hem motorn din!

Jag började med cykeln 1 januari.... Vad kör du med för märke på böjjarna, inte helt omöjligt att jag bygger nytt system, jag är väldigt missnöjd med Passformen, Jag körde med Hansens mandrel böjar. Dom är väl egentligen tänkta till bil, jag trodde dock inte de skulle hålla dimensionerna så dåligt som de gjorde:mad::mad:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag började med cykeln 1 januari.... Vad kör du med för märke på böjjarna, inte helt omöjligt att jag bygger nytt system, jag är väldigt missnöjd med Passformen, Jag körde med Hansens mandrel böjar. Dom är väl egentligen tänkta till bil, jag trodde dock inte de skulle hålla dimensionerna så dåligt som de gjorde:mad::mad:

Ojoj! Det var snabbt!

Jag köper från Burns Stainless i USA. http://www.burnsstainless.com/
Inte billigt, men jag har trots många års letande, inte hittat ngn leverantör i Sverige eller ens Europa som har tillräckligt stort sortiment av tunnväggiga rosfria krökar. Här i Sverige finns mest tjockväggiga bilgrejer, 1,5mm och upp i väggtjocklek.
 

S&S145

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Kumla
Hoj
Låg och lång....
Ojoj! Det var snabbt!

Jag köper från Burns Stainless i USA. http://www.burnsstainless.com/
Inte billigt, men jag har trots många års letande, inte hittat ngn leverantör i Sverige eller ens Europa som har tillräckligt stort sortiment av tunnväggiga rosfria krökar. Här i Sverige finns mest tjockväggiga bilgrejer, 1,5mm och upp i väggtjocklek.

Ok, ja dom hade ju riktigt brett sortiment.... Mitt system är byggt i svartstål nu, tänkte linda det. Troligtvis kommer jag få nöja mig med det systemet nu första säsongen pga tidsskäl. Förhoppningsvis är cykeln färdig för lackering i mitten på Mars, hoppas på att kunna bänka den i slutet på April. Jag är van med att skruva förgasarmotorer så det här med sprut, btr, sensorer, pump m.m blir en ny erfarenhet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, ja dom hade ju riktigt brett sortiment.... Mitt system är byggt i svartstål nu, tänkte linda det. Troligtvis kommer jag få nöja mig med det systemet nu första säsongen pga tidsskäl. Förhoppningsvis är cykeln färdig för lackering i mitten på Mars, hoppas på att kunna bänka den i slutet på April. Jag är van med att skruva förgasarmotorer så det här med sprut, btr, sensorer, pump m.m blir en ny erfarenhet.

Jag med flera här, uppskattar en film från provtur/bänkning om du skulle ha lust! Blir nog ett fint muller! :)
Ska du också köra closed loop och knacksensor? Isf minskar ju den nödvändiga tiden i bänk betydligt skulle jag tro. Vi kan ju hålla kontakt och byta erfarenheter när det börjar närma sig uppstart och EFI-frågor. Du har nog även god support från Karling när det kommer till motorstyrningen. Jag får gott intryck av S&S Protune samt manualen till den. Ska bli spännande att få starta upp det EFI-systemet!
Jag tror det är en enorm fördel med sprut, just på så här stora twinnar: Att motorerna blir snälla att köra trots sin storlek, och att man minskar risken för motorskador till följd av en primitiv jätteförgasare och en primitiv stand alone-tändning med 2-dimensionell tändkurva. Tror du har gjort helrätt som också valt sprut. Inte bara ur prestandasynpunkt, utan även just att EFI skyddar motorn bättre vad gäller både bränsle och tändning, såna här spisar är ju rätt dyra grejer.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har funderat lite på det där med tändning och detonationer i ditt monster. De största KTM stånkorna jag bygger är 105mm borr och 80mm slag och med lite mer ändamålsenlig toppdesign. Ändå är de betydligt mer detonationskänsliga jämfört med motorer med 95-100mm borr. Du har väl +110mm i borr om jag minns rätt?

Undrar om man börjar närma sig gränsen i borr för att flamfrontens hastighet med vanlig bensin skall bli begränsande även vid normala varvtal.:va:confused:


Ursäkta mig att jag inte använder riktiga amerikanska enheter
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det är 4 3/8" i borr, ca 112mm. Samma i S&S 145:s motor ovan.
En faktor många inte tänker på är att det är lite av trade-off mellan ventilarea och tillgänglig squish-yta.
Så dessa tvåventilsmotorer har förbränningsrum med mer procentuell squish-yta, än jag tror är fallet i en KTM, där det sitter ventiler överallt. Men som du säger, desto större borr, desto större utmaning att inte få en motor som är spikbegränsad. Dessa 4 3/8 förbränningsrum tror jag dock S&S lyckats med, ty de har en förtändning vid WOT på runt 28 grader. Det är samma förtändning vid vilket min 100"-motor med 4" i borr, gav maxeffekt. Men jag håller tummarna. Kompet i denna motor är högre än i 100"-tummaren, men åas blir det som sagt både closed loop och knacksensor i denna motor. Plus att B2-topparna verkar ha erkänt fina rum och kanaler. Sist men inte minst, så är det ju Karling som designat denna motor, det blir gärna bra då. Själv hade jag nog inte vågat gå så högt i komp på så stora cylindrar. Statiskt CR är 11,7:1 och dynamisk CR är 9,04 och kompressionstryck är ca 186 Psi. Det är ungefär den övre rekommenderade gränsen för handelsbensin. Men iom fina rum, adaptoiv tändning med knacksensor och closed loop på bränslet, så tror jag att Karling (som vanligt) har byggt smart. En pigg men hållbar gatmotor. Han har ju även satt in piston jets i min motor. Jag tror det blir bra.

Här är en bild på förbränningsrummet i dessa "S&S 4-3/8 bore B2 Heads"
Samt en bild på mina kolvar som Karling designat till dessa rum.
B2 chamber.jpg

MsgAtt.jpg



Jag har funderat lite på det där med tändning och detonationer i ditt monster. De största KTM stånkorna jag bygger är 105mm borr och 80mm slag och med lite mer ändamålsenlig toppdesign. Ändå är de betydligt mer detonationskänsliga jämfört med motorer med 95-100mm borr. Du har väl +110mm i borr om jag minns rätt?

Undrar om man börjar närma sig gränsen i borr för att flamfrontens hastighet med vanlig bensin skall bli begränsande även vid normala varvtal.:va:confused:


Ursäkta mig att jag inte använder riktiga amerikanska enheter
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Efter att oljetanken/batterihyllan blev klar, så har jag börjat planera avgassystemet.
Enligt Burns beräkning ska min motor ha 30" total längd på resp header. Det är ca 76 cm.
Ett annat bivillkor är att jag (som tidigare) vill ha ett upplagt system.
För att prova olika dragningar och hitta en lösning som är snygg och samtidigt innäbär att krökarna avslutas samtidigt, så köpte jag defrosterslang i passlig diameter på biltema. Dessa slangar är som bekant i veckad alu, så man kan forma dem så att de behåller formen.
De svarta strecken längst till vänster på resp rör markerar 30" dvs ca 76cm.
IMG_4958.jpg
Min första idé var enligt de två bilderna nedan. Men det ser lite kissnödigt och tillkrånglat ut.
IMG_4960.jpg

IMG_4968.jpg

Så då provade jag en dragning med den bakre cylinderns krök på utsidan istället. Efter samråd med en garagekompis (Middleton här på forumet) så förkastade vi dragningen ovan till förmån för dragningen som visas på de två nedan. Den tycker jag är snyggare.
Det är svårt att få alurören att stanna kvar exakt som jag vill ha dem, så se nedanstående bild mer som skiss. Jag kommer att samsa rören på ett mer harmoniskt sätt när jag bygger systemet. Efter rören blir det sedan X-pipe och två parallella ljuddämpare (över/under varann) som jag tillverkar själv.
IMG_4972.jpg

IMG_4975.jpg

Här nedan är bilder på rördelarna från Burns Stainless. Så fin kvalité på dessa delar! Gör det mycket roligare att bygga.
IMG_4977.jpg

IMG_4978.jpg

IMG_4982.jpg

Jag tog hem Burns-krökar även till Middletons Thruxton i samma veva, så jag hjälper honom att bygga nytt system till sin hoj parallellt med att jag bygger mitt system. Förhoppningsvis kan han visa upp sitt avgassystem här på SH när vi blir klara. Det finns ju en Thruxton-tråd här om jag inte missminner mig.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Efter att oljetanken/batterihyllan blev klar, så har jag börjat planera avgassystemet.
Enligt Burns beräkning ska min motor ha 30" total längd på resp header. Det är ca 76 cm.
Ett annat bivillkor är att jag (som tidigare) vill ha ett upplagd system.
För att prova olika dragningar och hitta en lösning som är snygg och samtidigt innäbär att krökarna avslutas samtidigt, så köpte jag defrosterslang i passlig diameter på biltema. Dessa slangar är som bekant i veckad alu, så man kan forma dem så att de behåller formen.
De svarta strecken längst till vänster på resp rör markerar 30" dvs ca 76cm.
View attachment 399887
Min första idé var enligt de två bilderna nedan. Men det ser lite kissnödigt och tillkrånglat ut.
View attachment 399888

View attachment 399889

Så då provade jag en dragning med den bakre cylinderns krök på utsidan istället. Efter samråd med en garagekompis (Middleton här på forumet) så förkastade vi dragningen ovan till förmån för dragningen som visas på de två nedan. Den tycker jag är snyggare.
Det är svårt att få alurören att stanna kvar exakt som jag vill ha dem, så se nedanstående bild mer som skiss. Jag kommer att samsa rören på ett mer harmoniskt sätt när jag bygger systemet. Efter rören blir det sedan X-pipe och två parallella ljuddämpare (över/under varann) som jag tillverkar själv.
View attachment 399890

View attachment 399891

Här nedan är bilder på rördelarna från Burns Stainless. Så fin kvalité på dessa delar! Gör det mycket roligare att bygga.
View attachment 399892

View attachment 399893

View attachment 399894

Jag tog hem Burns-krökar även till Middletons Thruxton i samma veva, så jag hjälper honom att bygga nytt system till sin hoj parallellt med att jag bygger mitt system. Förhoppningsvis kan han visa upp sitt avgassystem här på SH när vi blir klara. Det finns ju en Thruxton-tråd här om jag inte missminner mig.

Åh fy så orättvist! Grattis Middleton!
Lägg upp många bilder på svetserit och tvinga middleton att lägga bilder på sina i 'vår' tråd.. kommer bli sjukt snyggt detta känner jag på mig. Glöm inte rotgasen!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top