Tjena Blixten!
Från tråden "Tjejer som utnyttjar killar" 2009.
Se det som en hyllning till en magisk löööv ståry, hur många killar utför hjärttransplantation på sitt hjärtas dam liksom.. :thumbup::beer:
Tjena Blixten!
Från tråden "Tjejer som utnyttjar killar" 2009.
Vad ska du köra med för avgaseri på din motor? Har du några bilder på projektet?
Jag hann inte se din jättespis när den mellanlandade hos Karling, du hämtade den för fort!
Här kommer några bilder iaf....
Det blir 21/4 tums dragpipes.... tappar nog en del men det blir rått!
Har du FB? Leta reda på mig isf. "Christian Carlsson Kumla" Jag har ett album som heter nya hojjen, där finns bilder från jag började bygga ramen till dags dato : )
Ok!
Jag kör steppade krökar, 2" -> 2-1/8" -> 2-1/4". Varje längd 10" lång. Bygger enligt Burns beräkning.
Jag har börjat bygga avgassystemet, ska visa bilder på det.
Du har byggt din hoj imponerande fort, det var ju inte länge sedan du fick hem motorn din!
Jag började med cykeln 1 januari.... Vad kör du med för märke på böjjarna, inte helt omöjligt att jag bygger nytt system, jag är väldigt missnöjd med Passformen, Jag körde med Hansens mandrel böjar. Dom är väl egentligen tänkta till bil, jag trodde dock inte de skulle hålla dimensionerna så dåligt som de gjorde
Ojoj! Det var snabbt!
Jag köper från Burns Stainless i USA. http://www.burnsstainless.com/
Inte billigt, men jag har trots många års letande, inte hittat ngn leverantör i Sverige eller ens Europa som har tillräckligt stort sortiment av tunnväggiga rosfria krökar. Här i Sverige finns mest tjockväggiga bilgrejer, 1,5mm och upp i väggtjocklek.
Ok, ja dom hade ju riktigt brett sortiment.... Mitt system är byggt i svartstål nu, tänkte linda det. Troligtvis kommer jag få nöja mig med det systemet nu första säsongen pga tidsskäl. Förhoppningsvis är cykeln färdig för lackering i mitten på Mars, hoppas på att kunna bänka den i slutet på April. Jag är van med att skruva förgasarmotorer så det här med sprut, btr, sensorer, pump m.m blir en ny erfarenhet.
Jag har funderat lite på det där med tändning och detonationer i ditt monster. De största KTM stånkorna jag bygger är 105mm borr och 80mm slag och med lite mer ändamålsenlig toppdesign. Ändå är de betydligt mer detonationskänsliga jämfört med motorer med 95-100mm borr. Du har väl +110mm i borr om jag minns rätt?
Undrar om man börjar närma sig gränsen i borr för att flamfrontens hastighet med vanlig bensin skall bli begränsande även vid normala varvtal.
Ursäkta mig att jag inte använder riktiga amerikanska enheter
Efter att oljetanken/batterihyllan blev klar, så har jag börjat planera avgassystemet.
Enligt Burns beräkning ska min motor ha 30" total längd på resp header. Det är ca 76 cm.
Ett annat bivillkor är att jag (som tidigare) vill ha ett upplagd system.
För att prova olika dragningar och hitta en lösning som är snygg och samtidigt innäbär att krökarna avslutas samtidigt, så köpte jag defrosterslang i passlig diameter på biltema. Dessa slangar är som bekant i veckad alu, så man kan forma dem så att de behåller formen.
De svarta strecken längst till vänster på resp rör markerar 30" dvs ca 76cm.
View attachment 399887
Min första idé var enligt de två bilderna nedan. Men det ser lite kissnödigt och tillkrånglat ut.
View attachment 399888
View attachment 399889
Så då provade jag en dragning med den bakre cylinderns krök på utsidan istället. Efter samråd med en garagekompis (Middleton här på forumet) så förkastade vi dragningen ovan till förmån för dragningen som visas på de två nedan. Den tycker jag är snyggare.
Det är svårt att få alurören att stanna kvar exakt som jag vill ha dem, så se nedanstående bild mer som skiss. Jag kommer att samsa rören på ett mer harmoniskt sätt när jag bygger systemet. Efter rören blir det sedan X-pipe och två parallella ljuddämpare (över/under varann) som jag tillverkar själv.
View attachment 399890
View attachment 399891
Här nedan är bilder på rördelarna från Burns Stainless. Så fin kvalité på dessa delar! Gör det mycket roligare att bygga.
View attachment 399892
View attachment 399893
View attachment 399894
Jag tog hem Burns-krökar även till Middletons Thruxton i samma veva, så jag hjälper honom att bygga nytt system till sin hoj parallellt med att jag bygger mitt system. Förhoppningsvis kan han visa upp sitt avgassystem här på SH när vi blir klara. Det finns ju en Thruxton-tråd här om jag inte missminner mig.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |