Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fyfan vad snyggt rörbygget blir! :tummenupp

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ok! Det finns ett företag här i Sthlm som håller på med sånt där. Weird Performance. Men jag tror att det bästa och mest robusta är att bygga skydd. Kerambehandlig ger ju motvind om man senare vill svetsa i systemet, tex om man tvingas till alternativet med värmeskydd. Eller om jag i framtiden måste rikta/reparera systemet.

Vad du än gör använd INTE Weird Preformance.
Jag brukar inte varna för något företag då man ofta har olika krav på kvalité och kunskap av den som ska förädla deras ramar, fälgar, avgasrör men i detta fal hävdar jag bestämt att detta företag ej vet vad dom pysslar med.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bilderna gör mig tårögd - så jäkla vackert!
Läste du Bosse Bildoktorns inledande ord i Classic Motors Heinkel-artikel, Jörgen? Det där om järnspett alltså...
Tack!
Nej den har jag inte läst. Vad skrev han?

Det är ju en sak att det tar en helvetes tid att bygga, men sen ska ju allt bort igen för lackering.
Det är jobbigt.
Å sen tillbaka med rubbet utan att komma åt lacken nånstans, ännu jobbigare.
Ja det är mycket roligare efter att man fått tillbaks grejerna från lack, jag längtar dit. När man slutmonterar saker.

Fyfan vad snyggt rörbygget blir! :tummenupp

Tack!

Det går i krypfart, men ikväll blev iaf bakre upphängningen av avgaseriet klart.

Tillverkade först själva fästet i 2mm rostfritt. Styvade upp runt skruvhålet genom att svetsa dit en bricka.
IMG_5113.jpg

Efter en del filande och riktande, var passformen tillräckligt bra för att kunna svetsa dit beslaget.
IMG_5118.jpg

Beslaget fastsvetsat
IMG_5120.jpg

Måttade även ut och borrade hålen för supertrapp-gavlarna som sedan kommer att hålla ljuddämparinsatserna jag ska bygga.
IMG_5121.jpg

Här nedan är systemet provmonterat igen, för att kolla att bakre upphängningen hamnade i rätt höjd. Systemet hänger i ett plattjärn av pulverlackerat fjäderstål.
Jag gillar att på det här viset använda en länk till bakre upphängningen, eftersom systemet då kan expandera bakåt när det utvidgar sig av avgasvärmen. Gör man ett fästöra som man skruvar direkt till ramen, kan systemet bli inspänt när det blir varmt. I synnerhet rostfritt som har högre temperaturutvidgningskoefficient än svartstål.
IMG_5122.jpg

IMG_5126.jpg

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tack
Men vänta bara tills det är uppstart och provtur, då kommer det garanterat visa sig att jag ändå missat ngt :D

Äh, isåfall trial and error, försök och försök igen tills det är löst bara :tummenupp Jag tror du reder det så bra så :)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Hjälp! Nu måste jag ha blivit OS-skadad !!

Jag tyckte helt plötsligt att det stod Björgens Sportster i trådrubriken!!

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Uppskattar lättningshålet!! men du vänder väl på bulten sen? Så den inte sticker ut så långt som den gör nu?

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Hur stora värmeskydd har du tänkt göra? Jag tänkte skriva att jag kan sponsra med lite material till ett par skydd i kolfiber, men det kanske bara ser fult ut på detta underbara hardecore-bygge?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Uppskattar lättningshålet!! men du vänder väl på bulten sen? Så den inte sticker ut så långt som den gör nu?

Det blir en ngt kortare skruv, men inte vända på den. Grejen är just att använda insex-skruv, som detta är. Och ha skallen utåt och mutter på insidan. Då blir det lättmekat iom att man kan använda ett insex-T-handtag till att montera och hålla emot med utifrån, i spalten mellan ljuddämparna.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hur stora värmeskydd har du tänkt göra? Jag tänkte skriva att jag kan sponsra med lite material till ett par skydd i kolfiber, men det kanske bara ser fult ut på detta underbara hardecore-bygge?
Tack! Ja som du gissar så gillar jag inte riktigt exponerad kolfiber. Tycker inte det är så snyggt på maskiner :gnissla

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hjälp! Nu måste jag ha blivit OS-skadad !!

Jag tyckte helt plötsligt att det stod Björgens Sportster i trådrubriken!!

Gör som jag, titta aldrig på idrott. Man bli bara blåst.
Som nu senast av Putin. Måste googla på Björg. Ser lite grann ut som när Teo försöker stava mitt namn.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Pressade in några timmar efter båtslipandet även denna kväll. Kvällen ägnades åt att mäta ut och bygga en fästpunkt till styrdämparen. Med gamla motorn satt styrdämparfästet i övre/främre motorfästet. Men eftersom den nya motorn inte använder ngt sådant motorfäste, så är detta en detalj jag haft på att-göra-listan innan ramen kan skickas på lack.

Kändes skönt att bygga ett nytt fäste. Det gamla fästet var ett köpe-fäste som följde med styrdämparen, och det var för vekt i mina ögon. Man kunde se hur det sviktade om jag ställde dämpare hårt och vred på styret, farligt farligt. Det får ju inte vara svikt i styrdämparfästen. Dels kan det gynna svängningar om dämparen är hårt ställd, men också utmattningsrisk i fästet. Ett styrdämparfäste som kommer lös kan ju ge styrlåsning, rätt farligt på en gathoj, där man ju möter bussar och lastbilar blott ett par meter vid sidan om hojen på 70 och 90-vägar. Så jag la lite omsorg på det nya fästet. Tillverkade det i 3 mm plåt som jag sågade ut med bågfilen.

Efter lite filande bockande och borrande såg det ut så här.
Svetsade dit en M8-mutter eftersom styrdämparen är metrisk.
IMG_5130.JPG

När jag gör såna här gängade fästen brukar jag gänga plåten först, sedan en skruv genom det gängade hålet, därefter snurrar jag fast mutter mot plåten på baksidan. Sen svetsar jag fast muttern, sedan gängar jag ur skruven och drar igenom en gängtapp för att rensa gängan från oxid och svetsdeformationer. På det viset får jag maximal gänglängd, iochmed att jag utnyttjar plåten också.
IMG_5132.jpg

Sedan positionerade och punktade jag fast fästet med tre punkter på ramen.
IMG_5134.jpg

Sedan kolla ytterligare en gång att styrdämparen linjerade.
IMG_5135.jpg

I likhet med alla andra ramfästen jag gjort, så helsvetsar jag sen, efter att jag strippat ramen för lack. Som amatör får jag väsentligt mycket bättre kvalite på svetsarna när jag kan lägga ramen på svetsbänken och få bra arbetsställning.

Styrdämparfästet var en deprimerande liten detalj, men skönt att ha det klart. Eftersom det som stod på listan av arbeten som måste vara klara innan ramen kan skickas på lack.
Resterande svetsjobb på ramen som måste vara klara innan lack är fäste för ECU och motorstyrningens säkringshållare, samt fäste för tändspole och bränsletrycksregulator. Sedan är det säkert ngt mer krafs jag inte kommer ihåg nu. Bränslepumpsfäste är redan löst, eftersom jag räknar med att kunna återanvända bränslepumpfästet jag byggde till gamla motorns sprut.

Igår beställda jag även perforerad 1mm plåt från Maskindelen.se, så att jag kan bygga ljuddämparinsater!

Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Metrisk mutter på Milwaukee's stolthet? Kommer det inte uppstå galvaniska strömmar, spöksmärtor eller dyl? :gnissla
Har inte besökt forumet på länge med din tråd bjuder alltid på trevlig läsning. Kämpa på!
...och hör av dig om du drar västerut. Jag har en sightseeing att återgälda :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Metrisk mutter på Milwaukee's stolthet? Kommer det inte uppstå galvaniska strömmar, spöksmärtor eller dyl? :gnissla
Har inte besökt forumet på länge med din tråd bjuder alltid på trevlig läsning. Kämpa på!
...och hör av dig om du drar västerut. Jag har en sightseeing att återgälda :)
Nuvarande styrdämpare är metrisk, och skulle jag byta den i framtiden så blir det nog en Öhlins. idag har de dämpare med slaglängd som passar min hoj. Men än så länge funkar min befintliga dämpare bra.

Har faktiskt en del detaljer med metriska gängor på hojen. Det är tex ISR-bromsarna och ISR-baknavet, samt Öhlinsdämparna. Och hojen verkar inte visa tendenser till att stöta bort dessa implantat, ännu... :gnissla

Har jobbat med vårrustning av båten hela dagarna denna helg, men lite kvällstimmar i garaget. Jag har klurat och klurat kring placering av bränsletrycksregulatorn. Slutligen bestämde jag mig för att blir det övre motorfästet som får bära den. Bla därför att jag inte vill ha regulatorn sittandes på högra sidan av hojen, där det är en massa heta avgasrör som kan träffas om det blir läckage i ngn slangkoppling.

Därefter ägnade jag mig åt en massa klurande kring lämpligt fäste som medger justeringar av bränsletryck, åtkomlighet, passlig slangdragning osv. Men igårkväll låste jag konstruktionen i huvudet, och kunde äntligen börja bygga. Kom ytterligare en bit på regulatorfästet ikväll, men jag har inte tagit några bilder än. Det får bli i veckan, när jag kommit lite längre.
Ska höra av mig om jag närmar mig dina trakter! Tack!

Last edited:

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Jörgen vad är det som är kvar av Sportstern eller HD:n i detta bygge? Framgaffeln?

Blir hur som lika imponerad varje gång jag är inne och läser i din tråd! Brutalt utseende med insuget och rören :D

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Inte läst på LÄNGE, så hade en jäkla massa att läsa ikapp. Galet imponerande! Jag antar att det borde klia lite i gashanden för att få vrida ur den ordentligt? :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jörgen vad är det som är kvar av Sportstern eller HD:n i detta bygge? Framgaffeln?

Blir hur som lika imponerad varje gång jag är inne och läser i din tråd! Brutalt utseende med insuget och rören :D

Det är väl typ ramen, även om den är modifierad :hihi Gaffeln har jag för mig att Jörgen pratat om, och den är inte original sportster...

Edit: Sedär, första inlägget :D "Sällsynt HD-sportgaffel med progressiva fjädrar och ställbar fjäderförspänning, dämp- och returdämp".... Är det special HD-sport som i sportster eller något helt annat? det får Jörgen gärna utveckla :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning