Provstart och heat cycles!!1
Igår måndag kunde jag så äntligen provstarta hojen.
Som vanligt följde jag S&S inkörningsinstruktion. Dvs först 1 minut på 1000-1500 rpm, sedan avsvalning, sedan en session till osv.
Så här såg hojen ut innan inkoppling av datorn mot ECM:en
Och så här såg den ut efter totalt 5 körningar med avsvalning emellan. Av värmen har nu krökarna redan börjat få den gula färg som gör att de kontrasterar mer mot sköldarna, som jag pratade om tidigare.
Inga fel på motorn konstaterade. Inga läckage, felkoder eller missljud. Den startade direkt och går och trottlar snällt och fint. Jag har tre Supertrapp-diskar i varje rör och täta end caps, för att inte störa de boende ovanför, och för att bättre kunna höra ev mekaniska missljud.
Jag ska spela in en tomgångsfilm när jag kommit ut på vägen.
Mitt lilla Shorai på blott 18 Ah och 270 CCA, orkar precis starta motorn, förmodligen tack vare de elektriska dekompressionsventilerna. Men batteriet blir rejält urdraget av en start. Så jag beställde ett Shorai på 27 Ah och 405 CCA från NF-Racing igår, de hade ett på hyllan här i Sverige, så hoppas på snabb leverans. När jag har fått det större batteriet så vågar jag ge mig ut på provtur.
Jag fick heller ingen hastighetssignal till sprut och hastighetsmätaren när jag med motorn igång provade alla växlarna på lyften. Det visade sig bara vara ett internt kabelbrott i en av de tre ledarna från sensor på växellådan (min gamla sensor från 100"-motorn). Jag ska till garaget och montera dit en ny sensor nu ikväll.