Byggtråd: "Jörgens Sportster"

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Hej
Raceväxlat är nice och jag har försökt det flera ggr. Men det funkar inte med varken denna mekanism (som är gjord för race-växlat) eller den race-växlade storz-pedal som är gjord för att helt enkelt sitta åt andra hållet jämfört med en oem-pedal. Det får bli ett fräsprojekt ngn gång.

Jag håller också koll på mina ekrar, men jag har aldrig behövt spänna dem sedan Sigge ekrade upp det här bakhjulet. Och det var redan när jag hade 1200-motorn. Sportsterekringen är ju dessutom en av de starkaste ekringarna. Vidare så använde Sigge en stark typ av rostfria ekrar. Plus att jag numer har ryckutjämnare i mitt ISR.baknav. Som dämpar ut chocklaster.

Men visst kan det börja strula med den här motorn. Men jag har ju en bit kvar till den vikt och effekt som EJ Potter troligen hade. Och han körde ju trådekrat bakhjul med slicks och chevrolet V8:a på strippen.



View attachment 408062
Låter bra men vänta tills du sliter ut 3 par bakdäck per säsong eller närmare 4000 mil, då spelar det ingen roll om vem det är som ekrat eller hur hårda ekrarna är, det behöver efterspännas lite var så säker ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter bra men vänta tills du sliter ut 3 par bakdäck per säsong eller närmare 4000 mil, då spelar det ingen roll om vem det är som ekrat eller hur hårda ekrarna är, det behöver efterspännas lite var så säker ;)

Jag tror att det spelar stor roll vem som har ekrat och hur. En väsentligt faktor för styrkan är ju tex jämn spänning i ekrarna, att de verkligen delar lasten lika, annars kommer de mest spända ekrarna att plasticera/slakna och sen händer det saker. Sigge har ju dessutom en egen maskin med vilken han borrar vårtorna i exakt vinkel, det hjälper också mot relaxerande spänning i ekrarna.

Men visst är det så att ekerhjul ibland kan behöver justeras.
Jag svarade bara på hur det är för mig.
Jag gick alltså från problem med brustna ekrar med 1200-motorn, till inga problem alls med den större och starkare 100"-motorn iom att Sigge fick ekra om bakhjulet med de ändringar jag angav i mitt förra inlägg.

Jag tror inte att det finns ngn fix effektgräns för trådekrade hjul. Det finns så många metoder att ta till när en ekring ger problem.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grattis till provstarten!!! :tummenupp

Edit: Och tack för titten! Fan vad fin hon är :kär Var kul att se dig igen, om än bara lite hastigt! :)

Tack! Ja det var ju ett oväntat besök i garaget!
Idag är det en lucka i regnandet, så jag ska försöka ta mig ut och addera lite mil till inkörningen.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Så kul läsning att uppstarten funkade !
Hoppas Murphy tagit permanent semester från ditt garage:tummenupp
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Jag tror att det spelar stor roll vem som har ekrat och hur. En väsentligt faktor för styrkan är ju tex jämn spänning i ekrarna, att de verkligen delar lasten lika, annars kommer de mest spända ekrarna att plasticera/slakna och sen händer det saker. Sigge har ju dessutom en egen maskin med vilken han borrar vårtorna i exakt vinkel, det hjälper också mot relaxerande spänning i ekrarna.

Men visst är det så att ekerhjul ibland kan behöver justeras.
Jag svarade bara på hur det är för mig.
Jag gick alltså från problem med brustna ekrar med 1200-motorn, till inga problem alls med den större och starkare 100"-motorn iom att Sigge fick ekra om bakhjulet med de ändringar jag angav i mitt förra inlägg.

Jag tror inte att det finns ngn fix effektgräns för trådekrade hjul. Det finns så många metoder att ta till när en ekring ger problem.

Självklart är ju förutsättningen att man gör rätt, klåpare finns ju gott om med det utesluter vi nu, sen är det ju så att man stöter på många experter o förståsigpåare som knappt kör, vad vet dom? Min hoj har gått snart 5000 mil sen 2012 så jag VET hur ekrar beter sig vid det här laget. Vad jag förstått har du inte FB, deep valley workshop men där ligger ett antal bilder på hur jag ekrat hjul.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Självklart är ju förutsättningen att man gör rätt, klåpare finns ju gott om med det utesluter vi nu, sen är det ju så att man stöter på många experter o förståsigpåare som knappt kör, vad vet dom? Min hoj har gått snart 5000 mil sen 2012 så jag VET hur ekrar beter sig vid det här laget. Vad jag förstått har du inte FB, deep valley workshop men där ligger ett antal bilder på hur jag ekrat hjul.
Lugn Lasse! Jag är/var inte intresserad av att bedöma eller nedvärdera hur du ekrar hjul. Frågan du ställde och som jag försökte svara på, var hur jag såg på ekerhjul kontra effekt. Jag har på ett så generellt sätt som möjligt försökt delge mina tankar och erfarenheter här. Försökt belysa olika faktorer jag tror påverkar. Som tex ryckutjämnare, spänningstillstånd i ekringen, typ av ekermönster, ekermaterial osv.
Vad gäller hjul har jag gjort som med det mesta annat när förbättringar krävs. Lyssnat och läst från de som kan mer än jag.
Och det var sådana lärdomar som jag här valde att bjuda vidare. Många människor brukar uppskatta sånt. Det blir saklig teknisk diskussion där ett ömsesidigt utbyte uppstår.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för alla uppmuntrande inlägg!
Igår blev de en lucka i regnandet , och jag tog ut hojen på första inkörningsturen. Körde till Täby Kyrkby, Vaxholm och sedan mot Rosersberg Sigtuna-hållet. 16.6 mil blev det. 8 liter bensin använde hon till det. Ganska bra för en sån här motor. Under denna första del av inkörningen har jag dock hållt mig under 2500rpm, och mot slutet under 3000rpm. Men det räcker åas för alla lagliga hastigheter i sverige.
Usch vad många kör bil dåligt. Ofta när jag kollade i backspegeln så låg det en bil 5 meter bakom. Det känns sådär att behöva hålla koll bakåt och byta fil för sånt.

Hojen utanför Karling i Täby Kyrkby
IMG_5531.jpg

Utanför en annan väns (Tull)hus i Vaxholm
IMG_5532.jpg

Vid Rosersbergs slott.
IMG_5536.jpg

Väl hemma i garaget gjorde jag det första motorolje- och filterbytet. Jag brukar byta första gången före ca 20 mil. Ty då har det mesta av inkörningsslammet redan hamnat i oljan.
Allt verkade ok, endast lite grått slam på magnetpluggen. Typiskt inkörningsslam från cylindrarna. Fyllde S&S mineralolja igen, för resten av inkörningen.
IMG_5537.jpg

När jag tog en kopp termoskaffe vid Rosersberg var jag äntligen helt ensam, och passade då på att spela in iaf en liten tomgångsfilm eftersom Strömma, Philleee mfl här önskat en film.
Laddade upp den på YT igårkväll.

https://www.youtube.com/watch?v=ihRoWsUaUpo

Motorn går bara bättre och bättre. Man känner hur closed loop-sprutet autotunar in sig. Inga läckor eller problem.
Uppskattar även den hastighetsberoende tomgångsfunktionen. När hojen rullar är tomgången förhöjd, det gör nedväxlingarna inför rödljus lättare utan mellangas, plus att det tar bort lite av motorbromsen vid körning. På en så här stor twin har man ju redan motorbroms så det räcker och blir över, och ingen slipper clutch.

S&S Delphi-sprutet känns verkligen som rätt val. Motorn är snäll att köra helt enkelt. Jag är även positivt överraskad av motorns låga vibrationer, trots sin storlek vibrerar motorn mindre än 100"-motorn. Det är nog de långa och lätta Carrillo-stakarna, den överkvadratiska designen, lätta kolvarna, och sist men inte minst, Karlings noggranna balansering och val av balansfaktor.
Inte en droppe olja i catchtanken efter dessa 16.6 mil. Så ringarna verkar må bra.
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Lugn Lasse! Jag är/var inte intresserad av att bedöma eller nedvärdera hur du ekrar hjul. Frågan du ställde och som jag försökte svara på, var hur jag såg på ekerhjul kontra effekt. Jag har på ett så generellt sätt som möjligt försökt delge mina tankar här. Försökt belysa olika faktorer jag tror påverkar. Som tex ryckutjämnare, spänningstillstånd i ekringen, typ av ekermönster, ekermaterial osv.
Vad gäller hjul har jag gjort som med det mesta annat när förbättringar krävs. Lyssnat och läst från de som kan mer än jag.
Och det var sådana lärdomar som jag här valde att bjuda vidare. Många människor brukar uppskatta sånt. Det blir saklig teknisk diskussion där ett ömsesidigt utbyte uppstår.
Nä jag väntade inte att du skulle bedöma min ekring heller, vad jag vill säga bara om du inte fått justera dina ekrar har du antagligen kört väldigt lite för förr eller senare behöver du göra det, det var inte mer än så:krama
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Fyfan vilken resa du gjort i detta bygge. Fint att se att den verkar fungera enligt beräkning också. Intressant är att den drar mindre soppa än mitt monster vid fiskörning. Sprutdags kan hända.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nä jag väntade inte att du skulle bedöma min ekring heller, vad jag vill säga bara om du inte fått justera dina ekrar har du antagligen kört väldigt lite för förr eller senare behöver du göra det, det var inte mer än så:krama
Jag har ju redan skrivit "visst är det så att ekerhjul ibland kan behöver justeras. "
Intrycken från det hjul jag har på hojen nu är dock som jag försökt skriva, att det är väldigt stabilt. Trots åtskilliga stripkörningar och många bromsbänksbesök, så har det ännu inte behövt spännas och är spikrakt.
Så jag kan inte göra mer än att rekommendera Sigge om man vill ha ett starkt ekrat bakhjul.
Den dagen hjulet behöver justeras, kommer jag därför att lämna det till Sigge igen. Så att han får återkoppling. Vid däckbyte brukar jag låta Sigge och Wheeler dealer Kjelle få hjulet, och be att de då klockar hjulet och kollar ekringen i samma veva. Men hittills har det inte behövts några justeringar.

När hjulet behöver justeras första gången kan jag skriva det i tråden, så får du återkoppling till miltal etc.
Sedan Sigge gjort bakhjulet har det nu rullat 1569 mil med 100"-motorn.
Det här är ju en hoj som jag inte använder till pliktresor. Det är alldeles för fina grejor för sånt. Den här hojen rullar bara när jag har lust att köra den. Normal körsträcka per sommar är ca 500-600 mil. Det är så det ska vara. Det är en hotrod-hoj för fina kvällar och helger (och ibland lite strip-/bankörning) helt enkelt. Jag har haft hojen i 10 år och gillar lika mycket att vårda och förbättra den som att köra.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
:Bugar Ett stort grattis till första rundan. Trevligt att motorn verkar må bra och lira som den skall.Det var fan synd om dig på riktigt när 100" motorn strulade i ett trots ditt noggranna bygge och fina delar.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Vilket gött ljud för att vara ett YT klipp !
Den låter ettrig redan på tomgång :dregel

Ser fram emot att se den live vid tillfälle.
Du var ju faktiskt på min bakgård igår... nudge, nudge
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jörgen..vilken summa pengar hade du behövt få bud på för att få för dig att sälja bågen ;)
 

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
Imponerande Jörgen, ska bli kul att se dig på vägarna igen! :)
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
När jag tog en kopp termoskaffe vid Rosersberg var jag äntligen helt ensam, och passade då på att spela in iaf en liten tomgångsfilm eftersom Strömma, Philleee mfl här önskat en film.
Laddade upp den på YT igårkväll.

https://www.youtube.com/watch?v=ihRoWsUaUpo
Tack!
"mfl" var nog ett understatement. Tar den som en teaser i väntan på att vi får höra den ryta lite

Hatten av för bygget! Grymt imponerad över allt jobb du lagt ned

Enjoy
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top