Aha, var det du, jag trodde det åskadeJag har likt Karlsson på Taket brummat runt lite på gatorna här i Vasastan.
Aha, var det du, jag trodde det åskadeJag har likt Karlsson på Taket brummat runt lite på gatorna här i Vasastan.
Låter bra men vänta tills du sliter ut 3 par bakdäck per säsong eller närmare 4000 mil, då spelar det ingen roll om vem det är som ekrat eller hur hårda ekrarna är, det behöver efterspännas lite var så säkerHej
Raceväxlat är nice och jag har försökt det flera ggr. Men det funkar inte med varken denna mekanism (som är gjord för race-växlat) eller den race-växlade storz-pedal som är gjord för att helt enkelt sitta åt andra hållet jämfört med en oem-pedal. Det får bli ett fräsprojekt ngn gång.
Jag håller också koll på mina ekrar, men jag har aldrig behövt spänna dem sedan Sigge ekrade upp det här bakhjulet. Och det var redan när jag hade 1200-motorn. Sportsterekringen är ju dessutom en av de starkaste ekringarna. Vidare så använde Sigge en stark typ av rostfria ekrar. Plus att jag numer har ryckutjämnare i mitt ISR.baknav. Som dämpar ut chocklaster.
Men visst kan det börja strula med den här motorn. Men jag har ju en bit kvar till den vikt och effekt som EJ Potter troligen hade. Och han körde ju trådekrat bakhjul med slicks och chevrolet V8:a på strippen.
View attachment 408062
Låter bra men vänta tills du sliter ut 3 par bakdäck per säsong eller närmare 4000 mil, då spelar det ingen roll om vem det är som ekrat eller hur hårda ekrarna är, det behöver efterspännas lite var så säker
Grattis till provstarten!!!
Edit: Och tack för titten! Fan vad fin hon är Var kul att se dig igen, om än bara lite hastigt!
Jag tror att det spelar stor roll vem som har ekrat och hur. En väsentligt faktor för styrkan är ju tex jämn spänning i ekrarna, att de verkligen delar lasten lika, annars kommer de mest spända ekrarna att plasticera/slakna och sen händer det saker. Sigge har ju dessutom en egen maskin med vilken han borrar vårtorna i exakt vinkel, det hjälper också mot relaxerande spänning i ekrarna.
Men visst är det så att ekerhjul ibland kan behöver justeras.
Jag svarade bara på hur det är för mig.
Jag gick alltså från problem med brustna ekrar med 1200-motorn, till inga problem alls med den större och starkare 100"-motorn iom att Sigge fick ekra om bakhjulet med de ändringar jag angav i mitt förra inlägg.
Jag tror inte att det finns ngn fix effektgräns för trådekrade hjul. Det finns så många metoder att ta till när en ekring ger problem.
Lugn Lasse! Jag är/var inte intresserad av att bedöma eller nedvärdera hur du ekrar hjul. Frågan du ställde och som jag försökte svara på, var hur jag såg på ekerhjul kontra effekt. Jag har på ett så generellt sätt som möjligt försökt delge mina tankar och erfarenheter här. Försökt belysa olika faktorer jag tror påverkar. Som tex ryckutjämnare, spänningstillstånd i ekringen, typ av ekermönster, ekermaterial osv.Självklart är ju förutsättningen att man gör rätt, klåpare finns ju gott om med det utesluter vi nu, sen är det ju så att man stöter på många experter o förståsigpåare som knappt kör, vad vet dom? Min hoj har gått snart 5000 mil sen 2012 så jag VET hur ekrar beter sig vid det här laget. Vad jag förstått har du inte FB, deep valley workshop men där ligger ett antal bilder på hur jag ekrat hjul.
Nä jag väntade inte att du skulle bedöma min ekring heller, vad jag vill säga bara om du inte fått justera dina ekrar har du antagligen kört väldigt lite för förr eller senare behöver du göra det, det var inte mer än såLugn Lasse! Jag är/var inte intresserad av att bedöma eller nedvärdera hur du ekrar hjul. Frågan du ställde och som jag försökte svara på, var hur jag såg på ekerhjul kontra effekt. Jag har på ett så generellt sätt som möjligt försökt delge mina tankar här. Försökt belysa olika faktorer jag tror påverkar. Som tex ryckutjämnare, spänningstillstånd i ekringen, typ av ekermönster, ekermaterial osv.
Vad gäller hjul har jag gjort som med det mesta annat när förbättringar krävs. Lyssnat och läst från de som kan mer än jag.
Och det var sådana lärdomar som jag här valde att bjuda vidare. Många människor brukar uppskatta sånt. Det blir saklig teknisk diskussion där ett ömsesidigt utbyte uppstår.
Jag har ju redan skrivit "visst är det så att ekerhjul ibland kan behöver justeras. "Nä jag väntade inte att du skulle bedöma min ekring heller, vad jag vill säga bara om du inte fått justera dina ekrar har du antagligen kört väldigt lite för förr eller senare behöver du göra det, det var inte mer än så
Man säljer inte sitt barn.
Tack!När jag tog en kopp termoskaffe vid Rosersberg var jag äntligen helt ensam, och passade då på att spela in iaf en liten tomgångsfilm eftersom Strömma, Philleee mfl här önskat en film.
Laddade upp den på YT igårkväll.
https://www.youtube.com/watch?v=ihRoWsUaUpo
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |